Wennen aan bitje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowgirls

Wennen aan bitje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 17:33

Hej,
Ik heb sinds deze zomer een shetlandertje en ik wil haar al laten wennen aan een bit zodat ik van de zomer kan beginnen longeren (ga er uiteindelijk mee mennen)
Heb al 2x haar kopstuk opgedaan, enkel gebroken trensje, ong 1,5cm doorsnede. Maar ze kauwt niet op haar bit en doet soms lastig... Ze kan het al wat verdragen als ik aan het bitje kom maar niet te lang.
Komt dit omdat ze nog moet wennen, of omdat ik iets verkeerd doe?

Hulp en tips zijn welkom :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:35

Yellowgirls schreef:
Hej,
Ik heb sinds deze zomer een shetlandertje en ik wil haar al laten wennen aan een bit zodat ik van de zomer kan beginnen longeren (ga er uiteindelijk mee mennen)
Heb al 2x haar kopstuk opgedaan, enkel gebroken trensje, ong 1,5cm doorsnede. Maar ze kauwt niet op haar bit en doet soms lastig... Ze kan het al wat verdragen als ik aan het bitje kom maar niet te lang.
Komt dit omdat ze nog moet wennen, of omdat ik iets verkeerd doe?

Hulp en tips zijn welkom :)

ze moet sowieso wennen.
het kan ook nog wel eventjes duren voordat ze 'helemaal normaal' doet met het bit in
geef haar lekker de tijd om te wennen :)

Paloma_Janet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:37

Ik denk dat je pony gewoon moet wennen. Maar het kan ook zijn dat het bit te dik is, dan zou je eens een dunner bitje kunnen proberen.
Geef haar wel lekker de tijd om aan het bit te wennen, dan komt het vast goed!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:45

Ik leer een paard meestal eerst het longeren, en daarna doe ik pas het bit in zodat ik hem met bit in meteen kan longeren waardoor het paard wat te doen heeft en niet alleen maar met dat bit staat. De longe maak ik dan in het begin nog aan het halster vast dat ik over het hoofdstel heen doe, zodat de longe niet meteen aan het bit vast komt. Na één of twee keer zo longeren maak ik de longe wel aan het bit vast. (door de binnenste bitring heen, achter de oren langs, en aan de buitenste bitring vast) Het gaat allemaal heel veel makkelijker als je een omheinde longeercirkel hebt.
Om het kauwen te bevorderen kun je hem een keer een suikerklontje geven wanneer hij het bit in heeft. Dit bevorderd het kauwen en maakt er meteen een positieve ervaring van. Dit is overigens het enige moment dat ik een paard een suikerklontje geef, het is niet zo gezond voor paarden maar ideaal voor de eerste paar keer bit.
Maar mijn tip is dus: geef je paard/pony iets te doen (werk) dat hij kent wanneer je met een bit begint. Dan is hij afgeleid en kun je belonen voor zijn goede gedrag. Veel plezier met trainen! +:)+

midgie

Re: Wennen aan bitje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:52

Ten eerste zou ik niet met bit in gaan longeren, dat is geen goeie manier zeker bij een jong dier wat alles nog moet leren, begin eens met loswerken, daar zou je af en toe eens en bitje in kunnen doen, maar ga er vooral niks aan vragen, het is al heel erg onnatuurlijk om het in te hebben en dan word er ook nog aan getrokken, neem de tijd en rij het dier in zonder bit zou ik zeggen en pas als het snapt wat je wilt dat geld ook voor het mennen , dat kun ej ook zonder bit aanleren

Yellowgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 12:00

midgie schreef:
Ten eerste zou ik niet met bit in gaan longeren, dat is geen goeie manier zeker bij een jong dier wat alles nog moet leren, begin eens met loswerken, daar zou je af en toe eens en bitje in kunnen doen, maar ga er vooral niks aan vragen, het is al heel erg onnatuurlijk om het in te hebben en dan word er ook nog aan getrokken, neem de tijd en rij het dier in zonder bit zou ik zeggen en pas als het snapt wat je wilt dat geld ook voor het mennen , dat kun ej ook zonder bit aanleren

Longeren doe ik nog niet, daar zou ik eind de zomer mee willen beginnen. Maar het is erg moeilijk om een shetlander tuigje in belgie te vinden, een bitloos weet ik al zeker niet...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:06

Er is eigenlijk weinig plek in de mond van het paard voor het bit. Misschien is deze te dik en kan je een dunner bitje proberen?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:11

Ik denk dat je al goed bezig bent om je pony te leren wennen :)
Misschien kun je je pony een keer een snoepje geven, zodat hij automatisch ook op het bit sabbelt.

Een snoepje is tevens een beloning voor je pony :D
En als je iets te doen hebt, is er ook voldoende afleiding en staat je pony niet zo met dat bit in zijn mondje te kijken.

Heb je al gekeken of het bit goed past?
Niet te groot, te klein te dik of te dun? Dan is het zeker een kwestie van wennen en komt het allemaal goed!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:37

Juist zou ik starten met longeren zonder bit , want een jong dier alleen op de onderkaak vast zetten is echt niet goed, want vaak snappen ze de hulpen nog en trekken naar buiten weg, dan heb je alleen de onderkaak in je handen, bedenk voor je zelf eens of je dat een prettig idee vind want het is erg pijnlijk,

Er zijn hier in nederland wel gewoon kleine tuigjes volop te koop dus dat zal in Belgie ook zeker zijn, even google en ook zijn er kaptooms voor te longeren en het beginselen van het mennen aan te leren in maat shet verkrijgbaar. je kan dan longeren aan de dubbelen lijn wat de basis is voor het mennen, even zoeken en anders stuur je maar een pb

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:48

Je kunt ook met longeren een halster over het hoofdstel doen (teugels er af halen) en aan het halster longeren. Hierdoor leert ze dat ze met een bit in, ook gewoon kan lopen.