Naar voren vallen tijdens overgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Naar voren vallen tijdens overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 15:15

Ik heb een probleempje.
Mijn zit wordt steeds stabieler en het rijden gaat steeds beter.

Alleen als ik mijn overgang van draf terug naar stap rijd dan val ik telkens voorover.
Eerst viel ik aldoor voorover maar dat gaat nu steeds beter. Ik blijf nu redelijk netjes rechtop zitten alleen met die overgangen is mijn zit nog niet onafhankelijk genoeg en kukel ik dus wel weer voorover.

Wie heeft dit probleem ook of gehad en heeft hier tips voor?
Ik ben al bezig met het werken aan mijn core stability en het versterken van mijn rug aangezien ik ook rugproblemen heb en een hele afgevlakte en hypermobiele rug.

Ik vind dit heel vervelend en wil het graag oplossen...

LvdO

Re: Naar voren vallen tijdens overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:17

Hey, ik heb er niet zoveel verstand van, maar misschien kun je vlak voor je overgang juist een beetje extra achterover gaan zitten. Als je dan voorover gaat, ga je minder ver voorover.

Of heb je dat al geprobeerd?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:24

In de meeste gevallen is de overgang terug dan niet actief genoeg.
Of te wel:het paard gooit je voorover.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 15:58

Ik heb het idee dat hij juist wel actief is.
In de stap is hij meestal aan het sukkelen maar in de draf wordt hij dan juist wel actief.
Ik probeer er wel echt voor te zorgen dat het mijn overgang is aangezien het wel echt een paard is dat als jij niks doet hij stil gaat staan... maar alsnog kukel ik voorover tijdens de overgang.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:01

zou het niet kunnen dat doordat hij in de stap zo sukkeld dat hij in de overgang van draf naar stap ``inzakt``?

dit gebeurt mij ook wel eens. vanuit een lekker actieve draf ploft hij dan in de stap en dan val je dus voorover...

door proberen is mij opgevallen dat schijnovergangen, echte overgangen en bij de overgang direct actief te stappen , dat dat goed helpt.

je kunt het altijd proberen ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:06

Ik heb het idee dat tijdens de overgang terug je paard van voren stopt (dus van voor naar achter werkt) en jou dus daarin meeneemt. Dit is een achterhand probleem. Probeer meer van achter naar voren te rijden doormiddel van tempo schakeling en echt naar de overgang terug toe werkt met je zit en zonder je teugels aan te trekken.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 16:29

We zijn inderdaad wel heel erg bezig om die achterhand er beter onder te krijgen. En hem lang en laag te rijden zodat hij zijn rug goed gaat ontspannen en zijn achterhand er goed onder te kunnen zetten.
Ik ben zelf helemaal niet van het trekken en plukken aan de voorkant. Heb eerder te weinig contact dan te veel. Ben heel gauw bang dat ik te veel terug weg :P (wat natuurlijk ook niet goed is, maar hier ben ik me van bewust en zijn we mee aan het werk)

Dat inzakken zou je wel eens gelijk in kunnen hebben anitamarleen. Daar ga ik de volgende keer extra op letten. Maar hoe kan ik hem daar in die overgang in ondersteunen dan?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:38

ik heb dus veel schijnovergangen gedaan. Je gaat dan zo draven dat je paard bijna in stap valt en dan gelijk weer weg. Zo houd hij zijn hoofd er meer bij en denkt hij niet dat hij er nu vanaf is. Je houd hem dus als het ware voor de gek. Mijn paard bleef wel actiever stappen na de overgang. Stel nou dat je paard wel weer inzakt na een actieve overgang, dan zou ik meteen been geven zodat hij weer wakker word geschut. eventueel kan je ook na de overgang een paar pasjes te stappen ( kan 2 zijn maar kan ook 10 zijn , let wel op dat je dit aantal steeds afwisseld) en dan meteen weer gaan draven.
kortom zorgen dat hij op blijft letten en zodra hij inzakt meteen er weer bij halen .

ik hoop dat het helpt ! (bij mij wel ;) )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:14

Natuurlijk helpt een paard wat fijn loopt om er goed en in balans op te zitten, maar ik ben van mening dat je eerst zelf goed moet zitten, voordat je paard goed kan lopen; het is makkelijker om mensen te onderwijzen dan paarden, omdat je met paarden met je lichaam communiceert. Als je je lichaam niet goed onder controle hebt tijdens de overgang (je valt naar voren), dan wordt het voor je paard ook moeilijk om een correcte en actieve overgang te maken.

Een belangrijk onderdeel van je houding zijn je benen. Deze bieden een groot steunvlak. Wanneer je je onderbenen te ver naar achteren brengt (waarbij vaak ook de hakken omhoog komen) en je paard vertraagd, val je naar voren. Probeer dus voor de overgang je been juist wat naar voren te leggen, echt op de singel. Je mag, wanneer je je bovenlichaam rechtop houdt, net het puntje van je schoen voorbij je knie zien.

Een ander deel is de positie van je bovenlijf. Dit is makkelijker wanneer je benen een goed steunvlak bieden. Je neus, navel en schaambeen (aan de voorkant van je bekken) moeten een lijn vormen. Stel je voor dat je een ontzettende snotneus hebt: je moet tussen je borsten in je navel druipen ;)

En als laatste: de voorkant van je BH moet gelijk of hoger zijn dan de achterkant. Dit voorkomt dat je gaat inzakken in je ribbenkast en je schouders teveel gaat ronden. Ook dit zorgt er namelijk voor dat je voorover valt.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze basale tips. Goede zitlessen zijn bij deze problemen vaak wel aan te raden. Een professional kan je helpen met specifieke tips gericht op jou situatie en leerstijl. Probeer bovenstaande tips ook in die volgorde toe te passen, dat maakt het makkelijker.

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:22

Het probleem is vaak dat je jezelf niet lang genoeg maakt. Zorg dat je bij de overgang jezelf lang maakt en je hakken goed uitdrukt. Als je dit doet heb je een stabielere zit en val je dus minder snel voorover.

Ik hoor graag of het werkt.

Gr,

Destiny

paardrijden met plezier

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:31

Karin92 schreef:
We zijn inderdaad wel heel erg bezig om die achterhand er beter onder te krijgen. En hem lang en laag te rijden zodat hij zijn rug goed gaat ontspannen en zijn achterhand er goed onder te kunnen zetten.
Ik ben zelf helemaal niet van het trekken en plukken aan de voorkant. Heb eerder te weinig contact dan te veel. Ben heel gauw bang dat ik te veel terug weg :P (wat natuurlijk ook niet goed is, maar hier ben ik me van bewust en zijn we mee aan het werk)

Dat inzakken zou je wel eens gelijk in kunnen hebben anitamarleen. Daar ga ik de volgende keer extra op letten. Maar hoe kan ik hem daar in die overgang in ondersteunen dan?

Ik heb ook altijd met weinig contact gereden, maar ik denk dat het in dit geval toch beter is om contact te houden, en je paard dan van achter naar voor tegen je hand aan te rijden, dus tegen je "handrem" in te rijden. Zonder contact zal ie idd gewoon op de voorhand dukelen en je meenemen.

Lang en laag is idd goed ter ontspanning van de rug, maar als ze te laag gaan met hun neus (lager dan borsthoogte) gaan ze juist erg op de voorhand, dus let hiermee op! Heb met de mijne ook overdreven naar ontspanning gewerkt (was toen ook wel nodig), en nu blijkt haar achterhand te slap te zijn, terwijl ze van nature toch wel een springtalentje is.

Die schijnovergangen zijn idd ook een heel goede oefening. Er zijn al heel wat nuttige tips gegeven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:34

Waarschijnlijk rijd je de overgang alleen maar met je teugels? Als je gaat oefenen met alleen zithulpen, dan zal je niet voorover gaan vallen, want dan zal ie gewoon doordraven. :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:06

Een goede zit is een driehoeks zit, zitbeenknobbels knieën.
Een stabiel aangelegde knie bereik je door wanneer je in het zadel zit je dijbeen op te lichten en dan te proberen de bovenkant daarvan aan het zadel te leggen.
Dat zal niet lukken maar het geeft precies de juiste knieligging.
Je onderbenen hangen gewoon los af.

Bij een driehoekszit heb je voldoende stabiliteit om massa krachten op te vangen.

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:18

Ik zou veel schijnovergangen proberen. Helpt echt! :j

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:09

Ik heb juist wel een nette zit. Val niet naar voren en heb mijn benen netjes afhangen en niet te ver naar achteren. Het is puur in de overgang dat ik naar voren val.
Ik rijd met een boomloos zadel op het paard waar het nu om gaat. Het is ook puur met dit paard dat ik naar voren val in de overgangen. Op andere paarden die ik reed heb ik hier eigenlijk geen last van gehad.
Daarom vind ik het ook zo moeilijk.

Ik rijd mijn paard ook zeker niet te laag, dus niet met de neus over de grond bijvoorbeeld.
Maar wel uit de ontspanning omdat hij zichzelf anders gaat opkroppen en achter de loodlijn kruipt.

Ik weet dat ik moet werken aan het contact, hier ben ik mij bewust van en werk hier ook aan.
Het is trouwens niet zo dat ik helemaal geen contact heb alleen ben nog aan het werken om het contact stabieler te krijgen.

@Geryon, ik weet van mezelf dat ik mijn overgangen niet met de teugels rijd. Anders had ik zelf namelijk ook wel geweten wat ik moest veranderen. Ik rijd mijn overgangen met mijn zit en gebruik mijn teugels juist niet.

Heb inmiddels nog niet weer gereden op het paard omdat ik nu wat vervelende dingen tussendoor heb gehad waardoor ik eigenlijk voor mijn beide paarden even geen tijd heb gehad om echt iets te doen. Echt de noodzakelijke dingen heb ik wel gedaan maar verder hebben ze even een vakantie of heb ik met ze vanaf de grond gewerkt.
Ik ga verder niet uitweiden over waarom ik deze keuze heb gemaakt.
Maar ik wil van de week weer gaan rijden en dan ga ik bovenstaande tips zeker meenemen.