eigenwijze pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_am_Maxime

eigenwijze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 18:54

heey, ik rijd op een eigenwijze pony en dat is nooit echt een probleem geweest voor mij. Maar nu word het steeds erger. Ik rijd met mijn teugels gewoon op maat. Als ze niet luistert maak ik ze wat korter. Maar mijn instructrice zegt dan dat ik ze weer langer moet maken omdat ze veel te kort zijn. Maar hoe ik mijn teugels ook houd ze luistert slecht. Heeft iemand tips?
groetjes Maxime

JuliaKamm

Re: eigenwijze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:55

Wat doet ze als ze eigenwijs is? Je moet goed laten zien dat JIJ de baas bent!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:03

Van veel te korte teugels gaat de pony niet beter luisteren, niet meer zo kort pakken dus :n

Eigenwijs zijn komt meestal door iets wat jij verkeerd doet, of de pony iets gewend is te doen. Wat doet de pony dan precies?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:05

wat doet ze precies? stilstaan, bokken,... ?

I_am_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:28

Tammy_ schreef:
Van veel te korte teugels gaat de pony niet beter luisteren, niet meer zo kort pakken dus :n

Eigenwijs zijn komt meestal door iets wat jij verkeerd doet, of de pony iets gewend is te doen. Wat doet de pony dan precies?
JuliaKamm schreef:
Wat doet ze als ze eigenwijs is? Je moet goed laten zien dat JIJ de baas bent!
klopt ik snap ook wel dat ik mijn teugels echt niet te kort moet maken. mn lespony gaat gewoon haar eigen weg, ze snijd hoeken af en als ik dan terugstuur naar die hoek draait ze gewoon weer om en loopt gewoon door. Ze heeft niet het tempo wat ik graag wil, soms gaat ze heel hard, soms is ze niet vooruit te branden. En ze luistert niet goed naar mn been

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:30

Heeft ze wel respect voor je?
Luistert ze wel als je naast haar staat?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:33

Misschien moet je beginnen met grondwerk en bij het grondwerk haar dan echt duidelijk maken dat jij de baas bent. Als ze dat goed door heeft kan je het rijden weer oppakken. Maar ik denk dat het probleem er dus vooral is omdat ze denkt dat ze zelf de baas is :j .
Succes!

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:41

Misschien kun je een klein spoortje gebruiken om te kijken hoe het dan gaat ?

I_am_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:54

ze heeft wel respect voor me want in stal of in de paddock luistert ze wel, ik ben sinds kort bezig met vrijheidsdressuur en daar merk ik dat ze wel goed luistert. grondwerk gaat denk ik niet want ze is een manegepony dus ik ga er wel van uit dat ze de basis al kent... Ik rijd in een gewone manegeles en bij ons word niet met sporen gereden op de manegepony's dus dat gaat niet lukken... :(
het vreemde is dat ze wel heel goed luistert in de stap, dan doe ik gewoon stelling en wijken, maar zodra ik ga draven begin ze te klieren of opeens om te draaien

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:40

Dan denk ik toch dat je hulpen niet duidelijk genoeg over komen. Probeer eens een les heel erg kritisch naar jezelf te kijken. Hoe rijdt men nou volgens het boekje door een hoek, en doe jij dat precies zo? Wat doen jouw handen, wat doen je benen, wat doe je met je zit?
Kan je misschien een keer een privélesje krijgen van je instructrice? Dan kan je extra goed oefenen op het door de hoeken rijden en controle over de pony :) en dan heeft de instructrice alleen tijd voor jou, daar leer je echt heel veel van :j

Lijkt me trouwens niet erg handig als je een manegepony vrijheidsdressuur leert, mega risico op ongelukken...

I_am_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 08:08

Tammy_ schreef:
Dan denk ik toch dat je hulpen niet duidelijk genoeg over komen. Probeer eens een les heel erg kritisch naar jezelf te kijken. Hoe rijdt men nou volgens het boekje door een hoek, en doe jij dat precies zo? Wat doen jouw handen, wat doen je benen, wat doe je met je zit?
Kan je misschien een keer een privélesje krijgen van je instructrice? Dan kan je extra goed oefenen op het door de hoeken rijden en controle over de pony :) en dan heeft de instructrice alleen tijd voor jou, daar leer je echt heel veel van :j

Lijkt me trouwens niet erg handig als je een manegepony vrijheidsdressuur leert, mega risico op ongelukken...

Bedankt voor de tip! Ik ga zeker kijken voor een privéles. Het vrijheidsdressuur houd trouwens niet veel in... Ze kan nee schudden en voetje geven voor de rest niet bepaald veel, ik ben ook niet van plan om echt de grote kunstjes te leren

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:16

De manegepony waar ik altijd op rijd heeft dat ook.
Het is echt nog een haflinger van het type tank.
Ik kan bij hem aan de teugels trekken wat ik wil, maar daar loopt hij dwars door heen.
Dus ik mort het bij hem evht oplossen met mijn zit en benen.
En dat gaat ondertussen zo goed dat ik tegenwoordig vaak zonder zadel met losse teugels rijdt.

Dus goed kijken waar je heen gaat, als je de bocht omgaat buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de plaats, en dan kan je de teugels nog gebruiken als laatste hulpmiddel

I_am_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:31

gerlindie schreef:
De manegepony waar ik altijd op rijd heeft dat ook.
Het is echt nog een haflinger van het type tank.
Ik kan bij hem aan de teugels trekken wat ik wil, maar daar loopt hij dwars door heen.
Dus ik mort het bij hem evht oplossen met mijn zit en benen.
En dat gaat ondertussen zo goed dat ik tegenwoordig vaak zonder zadel met losse teugels rijdt.

Dus goed kijken waar je heen gaat, als je de bocht omgaat buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de plaats, en dan kan je de teugels nog gebruiken als laatste hulpmiddel

dankjewel voor de tip ga ik de eerstvolgende les meteen uitproberen!

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:08

Ik denk dat het paard totaal niet meer gevoelig is door te trekken, doordat het een manege pony is word er veel in zijn mond getrokken denk ik, hierdoor krijgt die er geen/weinig gevoel meer in zijn mond. dus teugels korter pakken heeft niet veel nut denk..
je vertelde dat je ook wijkt met je pony? als die de hoek afsnijd kun je er misschien naar toe wijken? en dan helemaal de hoek door rijden?

noufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:14

als de pony eigenwijs gaat doen, lekker voorwaarts houden en als ie niet naar je been luisterts schop je hem naar voren

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:28

-O- Nooit meer je teugels strakker pakken, dat heeft geen nut...

Het tempo kan je bepalen dmv. je teugels en zit. Wat betreft het tempo, probeer dus eens meer te voelen met je zit. Ga eens wat uitproberen, wat gebeurt er als ik dit doe, wat als ik dat doe. Zo ga je (net als ik na een hele tijd) als je opstapt al meteen met gevoel zitten. Op die manier heb je meteen controle. :)

Met die hoeken afsnijden vind ik dat je júíst best wat strenger mag zijn. (Staat er niet toevallig iets in de hoek waar je lespony van kan schrikken? Mijn paardje schrok namelijk nogal van de spiegel)

Als ze de hoek afsnijdt mag je best met je binnenbeen een hulp geven, hup die hoek in! Luistert ze niet? Dan meteen een schopje, ze moet respect hebben voor jou, wat jij wil.
Dus denk eraan actie-reactie
Verder wens ik je nog veel plezier, blijf vooral ontspannen en wordt niet boos. Ik hoop dat je er iets aan hebt *D

pirkap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:27

Helemaal eens met bovenstaande :j