stelling en buiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:23

Hallo.
Na een flinke dip wat gezondheid Betreft van mijn paard, pakken we het rijden weer op.
Zadel is weer gecheckt dus we kunnen gaan!

Mijn merrie vind het erg lastig op de rechterhand om 'los' te laten op de rechter teugel en valt naar binnen. Omdat stelling te vragen naar rechts is erg lastig. Links wil ze wel inbuigen. Wie heeft er wat tips voor ons om haar wat losser te krijgen in de nek?
We rijden veel slangen voltes, 8tjes, en voltes sluiten en groter maken. Ook rijden we veel overgangen stap.draf.stap.draf. Wie kan ons uit dit probleempje helpen?
Groetjes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:29

Het rijden van slangen voltes, 8tjes, en voltes sluiten en groter maken heeft alleen zin wanneer je paard zich heeft losgelaten, zo niet heeft het alleen maar meer redenen om zich vast te zetten.

Het is een kwestie van:
rust, kalmte, ontspanning, vertrouwen en heel zachtjes en voorzichtig vragen in een rustig tempo, eerst in stap, dat bevestigen met veel beloning en stoppen wanneer het goed gaat.
Later in een rustige losgelaten ontspannen draf.
Stelling vraag je door je binnenhand naar binnen te brengen en omhoog, rustig en zacht vragend maar wel duidelijk en in het begin niet bang zijn om de beweging (sterk) te overdrijven.

Werk zoals je met een kleutertje werkt, rustig tijd nemen om uit te leggen, geduldig, genoegen nemen met weinig, veel aanmoedigen en vooral kort werken.
Druk heeft geen enkele zin, je paard gaat zich dan afschermen (=vast zetten).
Met druk wordt het een kwestie van wie is de sterkste je wint er geen vertrouwen mee.

Maak er een spel van tussen jullie.
Vergeet niet meteen te stoppen als het er een beetje op lijkt, morgen verder.
Dat snapt je paard.

Je paard snapt niet wat je wilt, zijn instinct zegt hem dat hij zich vast moet zetten.
Ben je eenmaal over de drempel dan gaat alles gemakkelijker en sneller.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:14

Kan je niet beginnen naast het paard?
Spelletjes doen waarbij ze moet buigen etc.

Daarnaast, ligt het misschien niet aan je eigen houding?
Misschien dat je zonder dat je weet het paard blokkeert.

kusvoorjou

Re: stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:40

Dankje voor de uitgebreide tips. Hier kunnen we zeker wat mee.
Aan mijn houding tja, dat weet ik niet? Naast haar doe ik wel eens met een stukje brood. En dan vragen om buigingen... De ene kant gaat goed de andere kant vind ze lastig en gaat dan achter uit lopen haha!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:41

je binnenbeen gebruiken en je buitenhand ontspannen en binnenhand aan teugels kleine knijpjes aan geven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:06

Even ter aanvulling over de ruiterhouding:

Let er op dat je beide zitbeenknobbels/billen evenveel blijft belasten. Je paard kan niet inbuigen als je scheef gaat zitten. De ruggengraad van je paard moet onder je navel en tussen je bilspleet doorlopen, ten aller tijden. Kijk dus ook niet teveel naar je zadel; zadels schuiven. kijk in plaats daarvan eens naar de manenkam van je paard en de schoft. Het ongelijk belasten van de zitbeenknobbels is een misconceptie die veel mensen hebben, met name in het wenden en in de zijgangen. Wat je wèl mag doen om je gewichtshulpen te geven is het naar beneden duwen (dus niet naar voren!) van je beugel. Hierbij mag je ook je buitenheup wat naar voren draaien (en niet je binnenheup naar achteren).

Een ander ding wat ik vaak mis zie gaan, zeker wanneer het paard niet wil buigen, is de plaatsing van het binnenbeen. Dit moet zo ver mogelijk naar voren liggen, letterlijk òp de singel. Zeker wanneer het paard niet wil buigen hebben veel mensen de neiging het onderbeen aan te spannen, waardoor het naar achteren komt te liggen. Midden op de ribbenkast kan het paard anatomisch gezien echter niet buigen. Met het binnenbeen op de singel wordt deze hulp dichter bij de schoft en het laatste deel van de hals gegeven en hier moet het paard inbuigen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:11

alltimapanda schreef:
je binnenbeen gebruiken en je buitenhand ontspannen en binnenhand aan teugels kleine knijpjes aan geven.

Dat is echt heel fout.

Als ik stelling wil hou ik alleen mijn hand iets van de hals. Luistert het paard daar niet naar zet ik er iets meer druk op en/of hou mijn hand verder van de hals. Niet gaan zitten trekken en ook gelijk weer loslaten als het paard ook los laat. Gooi de buitenkant daarbij niet los. Laten ze echt niet los vraag ik eerst stelling naar buiten, meestal geven ze dan zo na op de buitenkant en stel ik weer recht of om. Verwacht ook geen wonderen in een dag en wees blij met kleine stukjes, beloon hem dan gelijk.
Alicia2u schreef:
Even ter aanvulling over de ruiterhouding:

Let er op dat je beide zitbeenknobbels/billen evenveel blijft belasten. Je paard kan niet inbuigen als je scheef gaat zitten. De ruggengraad van je paard moet onder je navel en tussen je bilspleet doorlopen, ten aller tijden. Kijk dus ook niet teveel naar je zadel; zadels schuiven. kijk in plaats daarvan eens naar de manenkam van je paard en de schoft. Het ongelijk belasten van de zitbeenknobbels is een misconceptie die veel mensen hebben, met name in het wenden en in de zijgangen. Wat je wèl mag doen om je gewichtshulpen te geven is het naar beneden duwen (dus niet naar voren!) van je beugel. Hierbij mag je ook je buitenheup wat naar voren draaien (en niet je binnenheup naar achteren).

Een ander ding wat ik vaak mis zie gaan, zeker wanneer het paard niet wil buigen, is de plaatsing van het binnenbeen. Dit moet zo ver mogelijk naar voren liggen, letterlijk òp de singel. Zeker wanneer het paard niet wil buigen hebben veel mensen de neiging het onderbeen aan te spannen, waardoor het naar achteren komt te liggen. Midden op de ribbenkast kan het paard anatomisch gezien echter niet buigen. Met het binnenbeen op de singel wordt deze hulp dichter bij de schoft en het laatste deel van de hals gegeven en hier moet het paard inbuigen.

:j

Stukje brood zou ik ook zeker blijven doen! Ik doe dat bij mijn paard dagelijks (wel zonder brood of ander eten)