Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dani199764 schreef:Die van mij heeft precies het zelfde, en ook op rechts, het begon ook bij een e-b-e volte en doet het nu op alle voltes naar rechts behalve hele kleine. Die van mij heeft geen pijn, ze is recent nakeken door tandarts, hoefsmid, dierenarts en osteopaat. Ik vermoed dus stellingen/evenwichtsproblemen.
Gezien ik er een beetje wanhopig van werd, ben ik ook gaan zoeken en vond dit artikel, misschien heb je er wat aan.
(vooral dit stukje van het artikel vond ik bij mij erg herkenbaar: U begint aan de volte en het eerste stukje lijkt goed te gaan. Net als u denkt: "Ja! Nu gaat het lukken!", schiet het hoofd van uw paard toch weer de andere kant op of gaat uw paard ineens toch harder lopen.
http://www.bruysend.nl/blog/hoe-traint- ... paard.html

FemkeUtah schreef:Dani199764 schreef:Die van mij heeft precies het zelfde, en ook op rechts, het begon ook bij een e-b-e volte en doet het nu op alle voltes naar rechts behalve hele kleine. Die van mij heeft geen pijn, ze is recent nakeken door tandarts, hoefsmid, dierenarts en osteopaat. Ik vermoed dus stellingen/evenwichtsproblemen.
Gezien ik er een beetje wanhopig van werd, ben ik ook gaan zoeken en vond dit artikel, misschien heb je er wat aan.
(vooral dit stukje van het artikel vond ik bij mij erg herkenbaar: U begint aan de volte en het eerste stukje lijkt goed te gaan. Net als u denkt: "Ja! Nu gaat het lukken!", schiet het hoofd van uw paard toch weer de andere kant op of gaat uw paard ineens toch harder lopen.
Klopt, dat stukje is het precies! We beginnen de volte goed, ik neem hem al qua tempo iets terug probeer hem wat naar binnen te laten kijken maar toch de begrenzen op de buitenhand, en dan denk ik ja goed maar zodra we richting de X gaan hup, ben ik hem kwijt! Zo jammer, Ik ga dat stuk eens aandachtig lezen, bedankt!
Gebeurd het bij jou ook nog steeds? Of heb jij inmiddels als een oplossing gevonden
Jolien87 schreef:Mijn eerst gedachte was: hij wordt paniekerig omdat hij geen steun meer heeft aan de bakrand, maar dan zou hij het ook consequent op de andere volte moeten doen. Ik denk dus niet dat het hieraan ligt.
Is het een mogelijkheid dat je hem in die bak longeert en hem op dezelfde volte zet op de rechterhand? Dus eigenlijk precies dezelfde volte rijden maar dan aan de longe.

PocoGaucha schreef:Als je paard alsnog uitbreekt, neem dan zelf de controle terug door een mini volte naar links te maken. Draai hem echt op een dubbeltje zodat je terug komt op waar je die volte aan het maken was. En rij dan gewoon verder. Het heeft toch geen zin om aan de rechterteugel te gaan hangen als je paard al naar links is gegaan.
nog een tip:
blijf je lichaam met de volte meedraaien, ook als je merkt dat je paard wil uitbreken. Vaak geef je dan automatisch al de goede hulpen.
Jolliej schreef:Misschien is rechts dan toch zijn moeilijke kant. Je moet ook goed meekijken naar waar je heen wil, inderdaad extra stelling pakken eerst, later kun je dat wel weer terug nemen. Zweepje in de linkerhand, begrenzen met buitenteugel en buitenbeen, krijg je geen reactie op je been. Wat nu dus gebeurd, want hij dramt er doorheen, gewoon een tik met de zweep geven, van hé ik geen mijn been opletten. Ze voelen een vlieg ook hun huid landen, dus je been hebben ze echt wel gevoeld.
Als hij dan doordramd, ga je dan over in stap en draai je hem dan links of rechtsom terug naar de rechterhand. Want in principe moet je zo veel mogelijk rechtsomdraaien, want jij wil rechtsom. Als je linksom gaat geef je hem wel gelijk.
Wat je ook nog zou kunnen doen, maar over het algemeen ben ik daar niet zo van overtuigd. Op x stilzetten in het midden van de volte, zodra je al voelt dat hij weg wil schieten en dan een paar passen terug vragen(als ie dat al kan) want dit is gewoon dram gedrag, hij/zij wil gewoon zijn zin door drijven.
Jolliej schreef:PocoGaucha schreef:Als je paard alsnog uitbreekt, neem dan zelf de controle terug door een mini volte naar links te maken. Draai hem echt op een dubbeltje zodat je terug komt op waar je die volte aan het maken was. En rij dan gewoon verder. Het heeft toch geen zin om aan de rechterteugel te gaan hangen als je paard al naar links is gegaan.
nog een tip:
blijf je lichaam met de volte meedraaien, ook als je merkt dat je paard wil uitbreken. Vaak geef je dan automatisch al de goede hulpen.
Dit zijn ook hele goede tips idd![]()
Zoveel mogelijk gewoon doorrijden!
Talida schreef:haha ik heb precies het zelfde maar dan linksom, ook met mn 4-jarige. Volgens mijn lesgeefpipo typisch jongepaarden gedrag en niet onoverkomelijk.
Ik moet hele goed een spoortraject in gedachte voor me uitleggen, daar wil ik heem, en dan daar en dan daar. en ipv voorkant sturen, achterkant. Dus in mijn geval kont naar rechts, dan kan ze al bijna niet meer naar rechts. heb het ene paar keer aan de hand geoefend en je zag dr denken oh duh. En nu snijdt ze bijna de voltes af als ik linksom moet. Eerst in stap geoefend, daarna in draf wat meenemen.
edit: kreeg gelijk te horen dat ze ietwat dominant was. Met rijden dan want verder was het me nog niet opgevallen. In ieder geval een slimme uitgekookte dame
Talida schreef:ja klopt. Je moet het als een winkelwagentje sturen zien, die duw je ook met de achterkant om en dan volgt de voorkant. Dit werkt echt perfect, aan die voorkant sjorren en proberen om te trekken iod (om het maar even banaal te stellen) lopen ze dwars doorheen.
FemkeUtah schreef:Dani199764 schreef:Die van mij heeft precies het zelfde, en ook op rechts, het begon ook bij een e-b-e volte en doet het nu op alle voltes naar rechts behalve hele kleine. Die van mij heeft geen pijn, ze is recent nakeken door tandarts, hoefsmid, dierenarts en osteopaat. Ik vermoed dus stellingen/evenwichtsproblemen.
Klopt, dat stukje is het precies! We beginnen de volte goed, ik neem hem al qua tempo iets terug probeer hem wat naar binnen te laten kijken maar toch de begrenzen op de buitenhand, en dan denk ik ja goed maar zodra we richting de X gaan hup, ben ik hem kwijt! Zo jammer, Ik ga dat stuk eens aandachtig lezen, bedankt!
Gebeurd het bij jou ook nog steeds? Of heb jij inmiddels als een oplossing gevonden
Heukeltje schreef:FemkeUtah schreef:
Irritant he! Die van mij is 8 en flikt het nog steeds alleen dan linksom. In stap geen probleem, in draf en galop wel. Probeer het voor te zijn maar is me gewoon te snel af. doet het ook altijd bij C-X-C en net voor de X pakt ze het bit en speert ze de andere kant op richting de uitgang. B-E-B is vaak geen probleem A-X-A ook niet. Dan gaat het weer even goed, en zodra mijn aandacht weer iets verslapt doet ze het weer.

FemkeUtah schreef:Talida schreef:ja klopt. Je moet het als een winkelwagentje sturen zien, die duw je ook met de achterkant om en dan volgt de voorkant. Dit werkt echt perfect, aan die voorkant sjorren en proberen om te trekken iod (om het maar even banaal te stellen) lopen ze dwars doorheen.
Ja dat is echt zo, en ik heb ook geen zin om '' kwaad '' te worden want dat heeft allemaal geen zin. En wat doe jij dan met je handen, stuur je hem dan ook net zoals een winkelwagentje met 2 handen, of vraag je hem wel echt naar binnen en met begrens je hem met de buitenhand maar duw je zijn kont als t ware met je been naar achter?