Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 06:01

Een vriendin van mij heeft een paardje op proef staan. Het beestje is echt alles wat ze zoekt van karakter en van rijden (stap en draf).
Alleen de galop is een beetje een struikelblok. De mensen waar hij van komt zeiden dat hij ook daarom weg moest. Hij gaat wel in galop maar hij wil niet doorgalopperen. Hij houdt zich heel erg in en galoppeerd daardoor heel erg kort. Hij spant zich daarbij een beetje op en ligt voordurend met de achterhand te wisselen. Hij springt wel netjes in de juiste galop aan maar als er dan een bocht komt dan wisselt hij. Iemand dit al meegemaakt en weet hoe ze hierop kan trainen? Ze mag het paard zo lang op proef dan ze zelf wilt dus tijd genoeg om netjes te proberen.

Het is geen optie om lange stukken te oefenen want dan wordt hij een beetje onzeker en gefrustreerd en dan durft hij gaan lopen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 06:05

oefenen, kleine stukjes galopperen en weer terug.
Belonen als hij het goed doet.
Hoe oud is hij want als hij nog jong is zou het ook een balans probleem kunnen zijn.
Dus aanspringen, paar passen en voordat hij begint te spannen of onzeker word terug naar draf.
En dit langzaam aan uitbreiden.
Maar zorg er wel voor at de overgang van jou is dus terug naar draf voordat hij het zelf doet

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 06:11

Dit kan te maken hebben met balans of kracht.
Maar ook met problemen in de rug.
Als ze het paard wil kopen zou ik hem zeker laten keuren en dit probleem ook overleggen met een dierenarts. Er lopen echt genoeg leuke paarden rond die wel gezond zijn en drie ongecompliceerde basisgangen hebben.

yeye

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 06:30

Hij is 6 jaar maar is nooit echt goed doorgereden. Hij is zadelmak gemaakt en een maandje gereden en dan enkele maanden terug naar de wei geweest. Ze hebben hem zo 3 keer opnieuw 'zadelmak' moeten maken. Meisje waar hij van is is vooral springgericht en paardje springt niet graag en daarom reed ze hem dus ook bijna niet.

Rug is nagekeken. Hij heeft acupunctuur gehad, osteopaat is erbij geweest,...
En stap en draf is hij echt heel ontspannen. Ik heb echt het idee dat dit inderdaad balans en kracht is en dat het ook een beetje in zijn hoofd zit? Hij is echt enorm bang, misschien heeft hij schrik dat ze hem gaan afstraffen?

@meisje2000: Goede tip! Inderdaad hetzelfde wat wij ook dachten.

@Jessica24: Ze wil deze echt heel graag een kans geven (vandaar ook de ongelimiteerde proefperiode).

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 06:43

Jij zegt hier boven dat het paard tot 3 keer toe is ingereden. Hebben ze ook verteld hoe die keren allemaal zijn gegaan? Of dat het goed was of juist niet goed ging en vooral in de galop ! Het kan ook zo zijn dat juist in de galop mis ging waar door het paard nu bang is voor de galop. En wat ze hier ook al boven zeggen dat kan het ook zijn. Veel blijven oefenen in de galop! Succes.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 06:59

jansje73 schreef:
Jij zegt hier boven dat het paard tot 3 keer toe is ingereden. Hebben ze ook verteld hoe die keren allemaal zijn gegaan? Of dat het goed was of juist niet goed ging en vooral in de galop ! Het kan ook zo zijn dat juist in de galop mis ging waar door het paard nu bang is voor de galop. En wat ze hier ook al boven zeggen dat kan het ook zijn. Veel blijven oefenen in de galop! Succes.

Vanaf het begin ging de galop niet zo heel goed en ze hebben het proberen op te lossen door hem vooruit te stampen. Daarom dat ik ook denk dat het in zijn hoofd zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:41

En als hij los galoppeert of aan de longe?
Neem aan dat hij in de wei wel gewoon galop laat zien.
Vaak is het idd een balans en rijtechnische fout.
Je zou b.v aan de hand kunnen werken aan sb en travers, daar krijg je de achterhand soepel en buigzaam mee, je zou ook eens een chiropractor kunnen laten komen, ik heb er ook sinds kort een nieuwe bij die sleepte met zijn achterbeen en galop was ook best lastig voor hem aan de longe, zijn bekken bleken scheef te staan en in zijn rug waren ook wat scheve werfels , nu een 2 mnd later kan zonder wegrennen aan galopperen en sleept nu bijna niet meer, maar ik werk met hem alleen nog aan de hand en longe, rijden gaat helaas nog niet daarvoor zit er mentaal nog te veel verkeerd, soms is het echt sneu wat mensen uithalen om een paard dingen te laten doen die ze eigenlijk niet eens kunnen lichamelijk of bij jonge dieren zie je de blokkade mentaal, wat uiteindelijk dan weer lichamelijk een probleem word, dus neem de tijd dan komt het vast goed,

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:46

Poe, ik zou verder kijken naar een ander paard. :o
Als je met een dier begint en je begint gelijk al met een probleem........
De vorige eigenaar verdacht er ook al wat medisch van anders liet die de osteo niet komen.
Ik denk dat er best een paard te vinden is waar je wel een leuke start mee kan maken.
Daar koop je zo een dier toch ook voor??
Om er leuke dingen mee te doen???
In dit geval koop je kopzorgen denk ik.

Hoe dan ook, succes.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:48

Rustig aan opbouwen dus, vooral als ze het er in gestampt hebben bij hem.
kleine stukjes galopperen en veel belonen, hem laten merken dat hij het goed doet en niet straffen als hij iets verkeerd doet. Zodra hij sterker word en zijn balans meer gaat vinden word het voor hem makkelijker en zal hij er meer vertrouwen in krijgen.
Valt hij zelf uit de galop er weer inzetten en even een paar passen galop en zelf weer terug nemen.
Hij moet leren dat het niet eng is en dat hij kan vertrouwen op zijn ruiter (amazone) maar dit heeft tijd en geduld nodig.
Maar stop ook met galopperen als hij het een paar keer goed heeft gedaan , dus goed en positief afsluiten en dan de volgende keer weer oppakken.
Ga je te lang door dan bestaat de kans dat het fout gaat en dan moet je weer van voren af aan beginnen.
Dus bijv twee maal aan galopperen en als hij het goed doet belonen en andere dingen gaan doen, leg e foxus niet op de galop maar wees er wel mee bezig.
Hoop dat je me nog een beetje snapt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 08:19

Bedankt voor de tips. Het is mogelijk want aan de longe kan hij het wel. Meisje wil een paard met werk aan. Ze maakt bij ons al de paarden zadelmak maar wil nu zelf 1tje waar ze mee kan werken :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:27

yeye schreef:
Bedankt voor de tips. Het is mogelijk want aan de longe kan hij het wel. Meisje wil een paard met werk aan. Ze maakt bij ons al de paarden zadelmak maar wil nu zelf 1tje waar ze mee kan werken :-)

Nou dan heb ik er hier ook wel eentje staan die wel normaal galoppeert maar waar wat meer werk aan zit hoor :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:04

Fijn dat hij het wel aan de longe kan, dan is het dus een fout van de trainer geweest in dit geval, aan de longe kunnen ze altijd nog wat compenseren,

Maar wat ik me dan afvraag, het meisje dat hem wil kopen zoekt een projectje en maakt paarden zadelmak, maar hoe zit het dan met de techniek?
Ik neem aan als je paarden zadelmak maakt dat je weet waar je mee bezig ben en dat je kunt voelen en zien waar het probleem ligt bij het paard en hoe je dat dan kan oplossen zonder grof hard of ongeduldig te zijn, weet welke gym oefeningen je moet doen om het dier los te krijgen in zijn lijf en mentaal weer vertrouwen kunt geven,
Is het dan wel verstandig om zo,n paard te kopen, tenzij ze goeie begeleiding heeft dan kan het wel lukken

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:16

Normaal maakt ze paarden zadelmak samen met haar trainer maar ze wil nu zelf 1tje waar ze mee bezig kan zijn. Ze zei gisteren dat ze dacht dat het in zijn hoofd zat door verkeerde training. Dat is mede ook een reden om hem een kans te geven. Ze stelde zelf voor om hem rustig kleine stukjes te laten doen en rustig met veel beloning. :-)

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:21

Vaak mist hij de balans in de bocht en gaat dan wisselen uit onbalans dus. Veel voltes rijden in draf om de achterhand sterker te maken en schouderbinnenwaarts wil ook helpen. Daardoor kan hij zich makkelijker door de bocht werken.

Dit werkte in iedergeval wel bij mij.

Groetjes Hanneke

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:03

Door heel het verhaal door hoor je toch duidelijk dat het meisje er eigenlijk onvoldoende kennis en kunde voor heeft, en onder het toezicht van die andere trainer werken en het zelf zonder enige vorm van controle gaan doen, dat is een wereld van verschil.
Dat is eigenlijk vragen om moeilijkheden, en dit kan eigenlijk nooit leiden tot een goed resultaat.
Doe het samen met een trainer of blijf er met je handen vandaan.

yeye schreef:
Normaal maakt ze paarden zadelmak samen met haar trainer maar ze wil nu zelf 1tje waar ze mee bezig kan zijn. Ze zei gisteren dat ze dacht dat het in zijn hoofd zat door verkeerde training. Dat is mede ook een reden om hem een kans te geven. Ze stelde zelf voor om hem rustig kleine stukjes te laten doen en rustig met veel beloning. :-)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:09

yeye schreef:
jansje73 schreef:

Vanaf het begin ging de galop niet zo heel goed en ze hebben het proberen op te lossen door hem vooruit te stampen. Daarom dat ik ook denk dat het in zijn hoofd zit.

Aai daar was ik al een beetje bang voor dat het tussen zijn oren zal zitten. Met heel veel geduld en veel oefenen kan het weer goed komen! Het wordt hier al eens gevraagd hoe het paard aan de longeerlijn in galop gaat zonder dat er een ruiter op zijn/haar rug zit. Mocht die dan wel goed galopperen doe het dan eens een keer met de ruiter erop en aan de longeerlijn in galop.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:44

aeolusnr1 schreef:
Door heel het verhaal door hoor je toch duidelijk dat het meisje er eigenlijk onvoldoende kennis en kunde voor heeft, en onder het toezicht van die andere trainer werken en het zelf zonder enige vorm van controle gaan doen, dat is een wereld van verschil.
Dat is eigenlijk vragen om moeilijkheden, en dit kan eigenlijk nooit leiden tot een goed resultaat.
Doe het samen met een trainer of blijf er met je handen vandaan.

yeye schreef:

Oei hier was ik even onduidelijk denk ik :o De trainer blijft haar wel helpen maar enkel in de vorm van 1 of 2 privelessen per week. Normaalt maakt ze de paarden van de trainer zadelmak maar nu wil ze zelf een paardje van haar eigen om wat mee te werken. Is het zo duidelijker? :o Sorry dacht dat ik het wel goed gezegd had maar dat is niet zo gemakkelijk via internet :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:21

ok wekelijks een toeziend oog van een ervaren iemand dat is idd anders.
succes

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 07:44

Gisteren ging hij al iets beter. Hij begint mentaal in de omgang iets rustiger te worden. Gisteren geen galop gedaan maar enkel stap en draf. Eergisteren hebben we de tips van bokt even toegepast (balans, kracht, hand geven en belonen) op de lange zijde van de piste en meneertje deed 2 grote galop passen. Nog niet wauw maar toch duidelijk dat het wel op te lossen valt :) Bedankt allemaal om mee te denken!