Pelhambit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appydale

Pelhambit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 07:58

Hoi!
Ik rij mijn sterke pony buiten met een pelhambit, ik heb het hiervoor vaak gebrobeerd met mijn dubbelgebroken bustrens die ik ook voor dressuur/springen in de bak gebruik. Dressuurmatig gaat het steeds beter, ze loopt rustig en nageefelijk. Bij springen doet ze het ook nog prima, maar hierbij is ze wel druk maar opzich nog prima te houden met de trens.
Maar als ik met haar maar buiten ga is ze nauwelijks meer te stoppen, als ik haar dan stil probeer te krijgen lukt mij dat vaak gewoon niet. Daarom had ik een pelhambit gekocht voor het buitenrijden, deze gebruik ik met een riempje die de grote ring en de onderste ring verbindt. Dit gaat zo prima en ik heb hem in stal en draf redelijk los hangen en alleen als ze niet meer te houden is rem ik haar ermee. Ik probeer soms wel nog met de trens buiten te rijden maar dan is ze net zoals vroeger niet te stoppen.
Maar nu wil ik ook met haar gaan crossen, ik heb al een crossles gehad en 2x zelf gecrosst. Maar hierbij is ze ook enorm sterk en kan ik er soms gewoon niet houden omdat ze buiten is, en ze ook nog moet springen en daar word ze nog drukker van.
Bij de laatste keer crossen heb ik toen mijn pelhambit ingedaan, dit ging heel goed, maar toch vind ik dit wel een te scherp bit omdat je bij crossen meestal wel je teugels gewoon op maat hebt.

Daarom wil ik aan jullie vragen wat jullie vinden van crossen met een pelham bit. Ik had ook gelezen dat pessoa bitten wat minder scherp is, als je de grote ring verbint met de ring metteen daar onder met een riempje, zou dit geschikt kunnen zijn?

Ik weet niet of dit goed staat, ik geloof van wel! Alvast bedankt voor de andwoorden!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:01

Heb je een gebroken of ongebroken pelham? En een kinriempje of kinketting?

Ik vind de pelham niet onvriendelijker dan een pessoa, door de kinketting kan het bit minder kantelen.

Wat eventueel een tussenweg voor de cros zou kunnen zijn is dit bit:

[kapotte foto (heeeeeel veel code :+ ) verwijderd ]

MeesMo

Re: Pelhambit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:05

Anders met twee paar teugels rijden? Of mag dat niet tijdens de cross?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:16

Afbeelding

Nu is de foto beter

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 08:27

friesam schreef:
[ Afbeelding ]

Nu is de foto beter

Ik kan de foto nog steeds niet zien! Hoe heet het bit dan kan ik het opzoeken!
Ik heb een gebroken pelhambit met een kinketting, maar deze wil ik eigenlijk verkopen voor een dubbelgebroken omdat ik heb gehoord dat een gebroken een notenkraker effect heeft en zo in het gehemelte prikt, klopt dat?

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 08:28

MeesMo schreef:
Anders met twee paar teugels rijden? Of mag dat niet tijdens de cross?

Dit mag niet helaas!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:29

Jipslewe schreef:
friesam schreef:
[ Afbeelding ]

Nu is de foto beter

Ik kan de foto nog steeds niet zien! Hoe heet het bit dan kan ik het opzoeken!
Ik heb een gebroken pelhambit met een kinketting, maar deze wil ik eigenlijk verkopen voor een dubbelgebroken omdat ik heb gehoord dat een gebroken een notenkraker effect heeft en zo in het gehemelte prikt, klopt dat?

Google: thiedemann bit

Ik zou voor ongebroken gaan, dat kraakt zeker niet!

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:12

Iemand anders ervaring met een thieddeman bit voor het crossen ?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:11

Tot het Z mag je officieel niet met een thiedemanbit of een ongebroken pelham rijden.
Als jouw paard fijn loopt met deze pelham, dan zou ik dat niet veranderen. Een ander mondstuk kan een hele andere werking hebben. Meestal werken ongebroken mondstukken icm een pelham juist veel sterker in dan dan een pelham met een gebroken mondstuk.
Een dubbel gebroken zou je kunnen proberen als je je daar beter bij voelt, maar ik zou er niet zomaar eentje kopen, voordat je het hebt geprobeerd bij je paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:14

Enkelgebroken knijpt meer in alle richtingen (zijkanten, onderkant), ongebroken enkel in de kant van onderkant naar boven.

Heb ook een enkel gebroken maar hier loopt mijn pony door heen (doet pijn vrees ik) terwijl die op een menbit (ongebroken) hartstikke fijn loopt.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:20

Dit is volgensmij geen thiedeman bit. Een thiedemanbit heeft geen sleuven aan de zijkanten van de D-ring. Dit bit op de foto is een kimblewick bit. Hier heb ik zelf ervaring mee (heb een pelhambit gehad en deze kimblewick) en moet zeggen dat de kimblewick fijner werkt (naar mijn idee) dan de pelham. Tevens is de hefboomwerking stukken minder.