Vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 02:18

Hey!

Ben vorige week ongelukkig van mijn paard gedonderd. Voel het nog steeds, enorme pijn (spieren en kneuzingen), gelukkig heb ik niets gebroken.

Bij zo'n val recht op je bovenrug heb je een moment dat je niet kan ademen door de schok op je borstkas. Wat moet je dan doen als je zonder adem zit?

Ik heb vroeger judo gedaan waar ik ook heb leren vallen. Dit heeft me al erg veel van een ziekenhuisbed gespaard gehouden.
Ondanks mijn val "ervaring" draag ik een body protector (komperdell: zo een vestje met een geïntegreerde ruggengraat) en een cap. Zijn er ruiters die een "hoe leer je vallen"-cursus nemen?
Of rijd je op goed geluk en hou je hout vast dat je niet aan vallen? Of ga je eerder als een FBI/robot op je paard zitten (zware body protector en cap)?

Bedankt!

DJZ
Blogger

Re: Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 02:34

Goede vragen :P

1 keer heb ik mee gemaakt dat ik op mijn rug viel, waardoor ik ff geen adem kreeg. Vooral rustig blijven helpt (al is het makkelijker gezegd op zo'n moment, dan gedaan). Waar ik me altijd, na de landing op de grond, op concentreer, is of ik mijn tenen en vingers kan bewegen. Dat is eigenlijk altijd het eerste wat ik bedenk, na een harde landing. Als ik een flinke smak gemaakt heb, blijf ik altijd ff liggen om te kijken of ik echt nergens pijn heb en kom dan rustig weer omhoog en blijf dan nog heel ff zitten, om te kijken of ik geen sterretjes zie of blijf zien. Pas als dat allemaal gecheckt is, sta ik weer op :P :)

Wanneer ik op een paard of pony zit welke een "rodeotje" weggeeft, probeer ik zo lang mogelijk te blijven zitten, het paard vooruit en zijn hoofd om hoog te houden. Wanneer ik merk dat ik uit balans raak en ik weet dat het paard nog niet klaar is, probeer ik tijdens een sprong/bok eraf te springen, zoals je ook altijd van je paard af stapt. Vaak beland ik dan naast het paard z'n schouder en op mijn voeten. De teugel probeer ik dan, aan de kant waar ik eraf gesprongen ben, vast te houden, zodat je het paard om je heen kan zetten.

Ik rijd nooit met bodyprotector, wel altijd met cap :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:35

Ik doe exact het zelfde als jou. Maar bij het vallen op je rug heb ik het echt moeilijk om dan terug op adem te komen. Soms duurt het 5 min voor ik weer "normaal" kan ademen.

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:08

Ik rijd zelf altijd buiten en springen met bodyprotector, dressuur niet..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:18

Ik ben er ook wel een paar x hard afgesmakt. Vroeger op de manege, maar dat hoorde er gewoon bij. Nog heel? Hop erop.

Een paar jaar geleden ben ik tijdens een sprong van mn merrie af gelanceerd en op mn onderrug geland. Ik had idd ook geen adem en kon even mn benen niet bewegen. Mijn vriend schrok zich kapot, en ik wees alleen maar naar mn paard haha.

Toen ik mn fjord nog had (inmiddels overleden)ben ik er buiten af gegaan, hij begon te bulldozeren (hard en onbestuurbaar) en ik wilde eraf springen. Hoe en wat precies staat me niet meer bij, want ik ben een tijdje out geweest. Misschien door de val, misschien heb ik ergens een klap van gehad. Ik weet t niet meer.
Iemand anders heeft hem kunnen vangen en t eerste wat ik me herinner is iemand boven me die me vroeg of ik wakker was. Hoe lang ik weg ben geweest.. geen idee.
Is ook de enige keer dat ie dat gedaan heeft.

Voor de rest wel eens gevallen maar nooit zo erg als die 2x. De laatste x had ik ook een flinke hersenschudding en waren ze zelfs bang voor hersenkneuzing.

Ik rijd altijd met cap, als er een rodeo komt probeer ik te blijven zitten en zo niet.. ja, als ik ga dan ga ik.. ik denk er niet bewust over na behalve: oliebol daar ga ik. En dan lig ik al.
Vooral veel geluk gehad dat het nooit erger is geweest denk ik :)
Laatst bijgewerkt door Dott op 14-05-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:19

Toen ik er voor de eerst keer naast lag en geen adem meer kreeg dacht ik serieus dat ik dood ging :+ . Maar nu ik het veel
Vaker heb mee gemaakt ben ik niet meer zo bang als het gebeurt. Je moet gewoon rustig blijven en rustig proberen te ademen ( ook al krijg je geen lucht) probeer niet te gaan hyperventileren want dan trek je je spieren aan en duurt het langer voor je weer lucht krijgt. En ook al duurt het een eeuwigheid in werkelijkheid zijn het slecht een paar banketstaaf secondes dat je niet kan ademen. Het duurt meestal wel iets langer voor je je ademhaling weer "helemaal" onder controle hebt. Dus daar vooral aan te denken als het weer gebeurt.
Er bestaan cursussen voor. Heb er een keer een gezien. Daar leerde je hoe je er af moest "rollen" maar ik denk niet dat als je van een soort rodeo af komt nog de tijd hebt een "bolletje " te maken voor je grond raakt. Je kan het heel makkelijk googelen!
Succes !

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:20

In mijn bericht van daarnet staat ergens in t begin " banketstaaf _O- _O- maar dit is Autocorrectie voor " banketstaaf :+

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:21

Mij is ooit geleerd dat je je armen omhoog moet doen zodra je geen lucht krijgt, op deze manier kunnen je longen zich makkelijker vullen met lucht.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:21

Nu doet ie t weer!!!! Grrrrrrr
"banketstaaf" moet het zijn!

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:22

ik rij gewoon op goed geluk. Ik draag alleen een cap maar met springen wel een bodyprotector omdat het moet... Als ik val ja dan heb ik peg maar doe wel altijd met best er weer op te komen als ik er half langs hang. Als ik merk dit lukt niet laat ik alles los en laat ik me gewoon vallen

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:22

Ahhhh ik doe wel een ander woord ik denk dat het niet mag op bokt. Het is een synoniem voor "kleine vervelende "

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 18:27

Hahahaha MyLois _O- en je blijft echt proberen he ;)