jonge pony bespiering opbouwen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

npdgm

jonge pony bespiering opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:38

dit is mijn gabbertje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hij is 3 jaar maar heeft van zijn 2e tot een paar maanden geleden op alleen zand gestaan daar kregen ze hooi of stro te eten en van de andere paarden mocht hij daar ook niet altijd bij :(
ondertussen is hij alweer een stuk dikker dan je op de foto's hierboven ziet en ben ik hem aan het inrijden, dat gaat heel erg goed. hij kan alle gangen zeer beheerst enz. maar ik vroeg me af hoe ik met hem spieropbouw en conditie opbouw kan doen. hebben jullie misschien tips voor me?

Seventeen

Re: jonge pony bespiering opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:47

Conditie opbouwen is gewoon naar je pony blijven kijken.
Als hij moe word moet je rustig en goed afsluiten, dat jij tevreden bent, en niet elke keer tot zijn grens drukken.
Af en toe kun je hem best over die grens drukken en de training erna weer wat rustiger rijden.
Gewoon goed op je pony letten. Ook regelmatig trainen en niet elke dag.

Bij juiste spieropbouw ben ik van mening dat je hem al vanaf zadelmak maken wat nagevelijk moet gaan proberen te rijden.
Voorwaarts-neerwaarts. Hij moet zijn bovenlijn gaan ontspannen en hij moet los in het lichaam komen, kunnen buigen. Ook moet ie op het been goed reageren natuurlijk.

Als ik heel eerlijk moet zijn en ik die foto's zie wil ik je aanbevelen om les te nemen.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:49

heroes_hell schreef:
Als hij moe word moet je rustig en goed afsluiten, dat jij tevreden bent, en niet elke keer tot zijn grens drukken.
Af en toe kun je hem best over die grens drukken en de training erna weer wat rustiger rijden.

Bij juiste spieropbouw ben ik van mening dat je hem al vanaf zadelmak maken wat nagevelijk moet gaan proberen te rijden.
Voorwaarts-neerwaarts. Hij moet zijn bovenlijn gaan ontspannen en hij moet los in het lichaam komen, kunnen buigen. Ook moet ie op het been goed reageren natuurlijk.

Als ik heel eerlijk moet zijn en ik die foto's zie wil ik je aanbevelen om les te nemen.

ik weet dat ik daar een beetje naar voren boog, en als t goed is ga ik binnenkort opl es :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:52

Longeren naast het rijden is ook een goede manier voor een jonge pony om spieren te krijgen :)

Edit. Wij doen het zo bij ons op stal met de net beleerde pony's

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:05

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:10

npdgm schreef:
heroes_hell schreef:

ik weet dat ik daar een beetje naar voren boog, en als t goed is ga ik binnenkort opl es :)

Dat gaat niet alleen om dat je naar voren buigt. Goede begeleiding is heel belangrijk.
Ik maak zelf heel veel paarden zadelmak en wij beginnen altijd met longeren.
En dan niet rondjes laten lopen maar bijzetten en goed lang en laag.
Dit zorgt er ook voor dat we onder het zadel weinig moeite meer hebben om hem nagevelijk te gaan rijden want het paard kent het immers al.
Als het paard dan zadelmak is gaan we de ene keer rijden en de andere keer longeren.
Nu heb ik een bijna 5-jarige staan en die is al vanaf 3 zadelmak maar nogal wat pech gehad, en die doe ik nu elke dag.
De ene dag longeren, en ook echt aan het werk zetten en de andere dag rijden.
Als ik dan bij hem kom en ik zie dat hij moe is dan laat ik hem staan.
Gewoon je gevoel volgen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:13

lianne304 schreef:
dit werkt heel goed om je pony spieren t elaten kweken 2 x in de week dit ff doen je paard krijgt conditie en spieren het is zwaar voor hem want hij heeft wel druk op hem maar het werk echt goed. hier de site van applejeck.

http://www.ej.nl/products/10000019/2280 ... GEL+PESSOA
http://www.ej.nl/popup.aspx?SupplyImage ... teugel.jpg

Dit hoeft niet perse.
Je kunt hem ook een longersingel om doen en dan een touwtje, niet snijdend, door de ringen doen. Dat het touwtje over de rug komt en dan aan elke kant van buiten naar binnen door de bitringen en naar de voorbenen. Het touwtje kun je tussen de voorbenen aan een ring bevestigen en hierdoor kun je dus heel makkelijk wat stelling en buiging regelen maar kun je ook regelen hoe het paard of pony loopt.
De longeerlijn via de bitring naar de longeersingel en daar aan een van de ringen bevestigen.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:33

heel erg bedankt voor de tips allemaal :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:19

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:44

lianne304 schreef:
dit werkt heel goed om je pony spieren t elaten kweken 2 x in de week dit ff doen je paard krijgt conditie en spieren het is zwaar voor hem want hij heeft wel druk op hem maar het werk echt goed. hier de site van applejeck.

O mijn god wat een advies :(
Begin er niet aan , doe het vanuit gevoel, de pony 3 is nota bene
, ga eerst eens werken vanaf de grond, kijk eens op b.v de site van paardenbegrijpen.nl
Daar staat veel info over werken aan de hand en longe.
Maar a.u.b laat die longeerhulp in de winkel.
Laatst bijgewerkt door midgie op 10-05-14 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:47

heroes_hell schreef:
lianne304 schreef:

Dit hoeft niet perse.
Je kunt hem ook een longersingel om doen en dan een touwtje, niet snijdend, door de ringen doen. Dat het touwtje over de rug komt en dan aan elke kant van buiten naar binnen door de bitringen en naar de voorbenen. Het touwtje kun je tussen de voorbenen aan een ring bevestigen en hierdoor kun je dus heel makkelijk wat stelling en buiging regelen maar kun je ook regelen hoe het paard of pony loopt.
De longeerlijn via de bitring naar de longeersingel en daar aan een van de ringen bevestigen.

Nog iemand die niet weet een jong dier te trainen.
Ook het longeren aan het bit is zo erg pijnlijk voor het dier, longeer altijd ZONDER bit,
Het dier is 3 , echt het verbaasd me steeds meer hoe mensen over een paard denken, zonder gevoel lijkt het wel.

Kala

Re: jonge pony bespiering opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:58

Laat het dier nog lekker een jaar staan, zou ik zeggen... Ik vind 3 ERG jong om mee te beginnen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:17

midgie schreef:
lianne304 schreef:

Dit hoeft niet perse.

Nog iemand die niet weet een jong dier te trainen.
Ook het longeren aan het bit is zo erg pijnlijk voor het dier, longeer altijd ZONDER bit,
Het dier is 3 , echt het verbaasd me steeds meer hoe mensen over een paard denken, zonder gevoel lijkt het wel.[/quote]

Dan moet jij eens goed kijken hoe ik het beschrijf.
Als ik op de juiste manier longeer dan merken ze er amper wat van, ja tuurlijk, een bit. Maar ik denk dat de gemiddelde ruiter/amazone een onrustigere hand heeft dan ik aan de longerlijn, ja daar heb ik op gelet!
En dat ie jong is ben ik het mee eens ja, maar het is TS haar pony, zij mag weten wat ZIJ er mee doet en je kunt best op 3 beginnen als je dan maar voorzichtig en er niet teveel mee doet.
Persoonlijk zetten wij ze wel al aan het werk maar ze moeten er wel klaar voor zijn.
En je kunt beter op 3/ 3,5 beginnen en hem dan weer een poos weg zetten.

Ik vind je ook wel erg gedurfd met je uitspraken. Daar wil ik graag bij toevoegen dat MIJN paarden ALTIJD graag voor mij werken ook al is dat bij aankoop soms niet zo.