Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dier moet eraan wennen om alleen het terrein te verlaten & dat gaat het makkelijkste als ze ervaart dat dit veilig genoeg is. Als ze die veiligheid niet onder het zadel krijgt (wat ik snap als de ruiter haar vooruit probeert te slaan) kan wandelen helpen. Een leider op de grond is vaak overtuigender dan een leider op de rug.
Dian_Dina schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!
Het lastige is dat we niet goed snappen wat ze nou precies eng vind. Het is niet echt zo dat ze bijvoorbeeld iets wat langs de weg staat eng vind. Ze staat gewoon in de verte te kijken, alsof ze iets hoort oid. De keren dat we samen met de ruin naar buiten zijn geweest is ze nergens bang voor. Laatst kwam er een grote kraan lans ons gereden en hier geeft ze niks om. Het is dus volgens mij niet echt dat ze 'iets' eng vind.
Ik heb al een aantal keer met haar gewandeld aan de hand, dit ging best goed en we konden dan zelfs ook stukjes draven. Ik probeer dan tijdens het lopen/draven ook haar hoofd laag te houden en dan kan ze op den duur best ontspannen.
Ik denk dus inderdaad dat we zo verder moeten gaan, door gewoon veel aan de hand te gaan wandelen. Het lastige vind ik alleen om haar voorruit te krijgen als ze op dat moment iets eng vind. Wat is daar de beste manier voor? Haar een rondje laten draaien? Met de leadrope heb ik dit laatst geprobeerd en daar reageert ze ook wel goed op.
Met veel rust en vertrouwen zou het goed moeten komen dus

max66 schreef:ik denk dat het paard niet zozeer iets eng vind, maar niet weg wil van stal/van haar vriendjes. Tenminste, dit is bij mijn paard het probleem.
Ik kan met haar niet eens een stukje van 150 meter over de dijk lopen (naar de manege toe) omdat ze echt niet weg wil van stal!
veerle1807 schreef:max66 schreef:ik denk dat het paard niet zozeer iets eng vind, maar niet weg wil van stal/van haar vriendjes. Tenminste, dit is bij mijn paard het probleem.
Ik kan met haar niet eens een stukje van 150 meter over de dijk lopen (naar de manege toe) omdat ze echt niet weg wil van stal!
Dat zei mijn moeder ook al! We dachten eerst dat ze super bang was maar mijn lesgever zei ook al dat is niet zo! Ze wil niet weg omdat ze lekker in het land wil lopen en doen wat ze zelf wil en dan echt helemaal alleen is.