Wiebelend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Wiebelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:51

Niet dronken, nee, zo is het niet.

Ik heb haar nu een half jaar. En het gaat allemaal steeds beter.
In het begin was alles in de bak eng. Zoveel bakkabouters heb ik nog nooit mee gemaakt met een paard.

Sinds ik les heb, gaat het al een stuk beter. Ik laat meer los, zij voelt dan dat ze er niet vandoor hoeft te gaan. Vasthouden heeft bij haar geen zin. En voorwaarts oplossen al helemaal niet!

Het gaat dus beter.... Maar we zijn er nog lang niet.

Als je een sticker op de bakrand plaatst, zul je zien, dat ze meteen aan de andere kant van de bak rent.
Als ik dr naast loop, niets aan de hand, maar zodra je er op zit. Veranderd ze in een heel ander paard.

Kort om: Ze spurt voor alles, wat ze maar ziet, of niet ziet, maar hoort.
We hebben achter de bak bosserij. Niet erg, maar daar zitten eendjes. Alle vogels op deze aardbol zijn super eng! Een musje op de bakrand? Dat kan niet hoor. En een overvliegende reiger, die ook nog eens geluid maakt? Verschrikkelijk.
Zelfs aan de hand, met ganzen, durft ze bijna op dr achterbenen te staan.

Bang voor vogels...

Het gaat beter... veel beter. Ze maakt nu alleen nog maar wat spanning op, en jenst er niet meteen vandoor in de bak.
Om die reden, rijden we ook nog niet veel buiten, tenzei het wind stil is.
Gisteren stond de wind dus naar de bossen toe. Niet erg voor mij, maar ze hoort dan niets meer in de bossen.
En juist dan wil ze op de klatter.
Stappen en draven ging op zich goed, als ik maar voorin rijdt, haar veel op voltes zet, haar echt aan het werk houd en bezig blijft.

Maar ze is zooooo nerveus.

De nerveusiteit is bij mij al weg, dat was eerst al de boosdoener.
Met lessen hebben we het voor elkaar gekregen dat ik overal wat nuchterder mee om ga.
Want ook als ze hengstig is. Nee..... Vooral als ze hengstig is, is ze eigenlijk gewoon een lopende tijdbom.
Gillen, vanuit het niets durven bokken. Vanuit het niets aan galopperen. Maar ook vanuit het niets ineens stil staan.
Ook dat gaat steeds beter. Steeds positiever.
Bokken, rennen en stilstaan doet ze al niet meer. En gillen? Noujaa, ik wordt er niet schor om! Zij wel!

Hoe kan ik er voor zorgen, dat ze wat minder plofferig wordt.
Minder.... OEW GELUID HELP.

Het is hardstikke natuurlijk uiteraard, want ze is een vluchtdier.
EN het gaat steeds beter... Maar ik wil natuurlijk als ik jarig ben, wel ballonnen in de bak kunnen ophangen (bij wijze van spreken, zo bomproof wil ik haar kunnen maken)

Buiten wandelen gaat steeds beter. Steeds vind ze dingen minder eng en vertrouwd ze me meer. Het is ook natuurlijk een vetrouwen kwestie.

Het gaat allemaal steeds beter...
Maar... die laatste puntjes op de i.

Ik wil gewoon door de hele bak kunnen rijden, zonder dat ik voel dat ze meer op dr achterbenen loopt omdat ze naar voren wil dan over dr hele lichaam.
(niet zo rennerig dus)

Voor de duidelijkheid:

*Les.... hebben we, daardoor is het al een stuk verbeterd.

marian11

Re: Wiebelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:58

Heb een paard die dat ook steeds meer/vaker ging doen, totdat ik er een (tweede) tandarts bij liet komen. Bleek vreselijke haken op de achterste kiezen te hebben (die de eerste tandarts voor het gemak maar heeft laten zitten). Sinds die zijn verwijderd, heb ik een stuk relaxter paard!!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:01

marian11 schreef:
Heb een paard die dat ook steeds meer/vaker ging doen, totdat ik er een (tweede) tandarts bij liet komen. Bleek vreselijke haken op de achterste kiezen te hebben (die de eerste tandarts voor het gemak maar heeft laten zitten). Sinds die zijn verwijderd, heb ik een stuk relaxter paard!!!

Tand arts is er al bij geweest.... dus daar kan ik met mijn handpalm over mijn hoofd voor wrijven, dat zou het niet mogen zijn.
Kunnen is natuurlijk altijd een ander verhaal. Als de tandarts een kies over het hoofd heeft gezien... Zou het natuurlijk alsnog kunnen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:32

Laat ik dit wel voorop stellen.

Mocht het ons, mij en mijn instructrise niet lukken.
Dan gaat er een mailtje naar Emiel Voest.
Over Emiel Voest hoef ik ook geen discussie, want ik vind dat persoonlijk, een hele fijne man.
En ik denk, dat hij mij, mocht het niet lukken, hier super mee kan helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:56

Je hebt dit paard nu een half jaar. Geef het een jaar de tijd. Jullie zijn nu nog steeds bezig om aan elkaar te wennen. Dit heeft tijd nodig. En gaat bij het ene paard sneller als bij het andere paard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:19

FriesWytske schreef:
Je hebt dit paard nu een half jaar. Geef het een jaar de tijd. Jullie zijn nu nog steeds bezig om aan elkaar te wennen. Dit heeft tijd nodig. En gaat bij het ene paard sneller als bij het andere paard.

Dus jij zegt: Dit gaat vanzelf wel over.

Dan wachten we gewoon nog lekker een half jaar af :D

En anders een jaar als het moet!

Tijd heb ik toch wel... Wedstrijd ambities heb ik toch niet. En op het wiebelige na is ze een schat van een paard.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:54

Je kunt gaan werken aan schriktraining met je paard. Zo maak je haar ook dapperder. Ik zou verder het voer terugschroeven (als ze krachtvoer krijgt). Liefst veel ruwvoer aangevoerd met een vitaminebrok. Kan ze verder haar ei kwijt qua weidegang?
Soms helpt het ook om magnesium bij te voeren.

Als ze erg lastig is gedurende de hengstigheid kun je ook kijken of je daar wat voor kunt geven. Je kunt dan denken aan regumate (paardenpil) of meer aan bepaalde kruiden

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:01

Zandro

Schriktraining op de grond heeft niet super veel effect. Het is vooral onder het zadel.
Onder het zadel moet ze mij wat meer gaan vertrouwen.
Dit is al meer dan dat het is geweest.

Ze krijgt wel... Komt het: 50 gram brokjes op een dag. Als ze meer krijgt, is zo zoziezo niet te stuiten.
Terugschroeven kan niet, dan zit je op ongeveer 10 a 20 brokjes per keer.
Ze komt elke dag ongeveer 7 a 10 uur op het weiland, van het zomer zal dit nog langer worden, en zou het kunnen opgeschroefd worden naar 10 a 12 uur. Maar.... Ik sta op een stalling en hier ga ik natuurlijk niet over.
Ze krijgen wel heel rijk ruwvoer. Het is net geen hooi, maar ook lang geen kuil. Het zit er tussen in zegmaar.

Magnesium hoor ik meer mensen over, en dat zou zeker het proberen waard zijn.
Meer paarden worden daar kalmer van.

Het is een hete merrie, die wel voldoende in beweging staat. Zo ook door haar weide genoot.

Ze is 7, nog maar een dik jaar onder het zadel. Ze lijkt nu pas te gaan puberen en in haar vel te komen.
Dit is ook te zien in het land.
Ze was eerder bang voor het andere paard, terwijl ze hem nu af en toe een flink blauwtje laat lopen.
Het andere paard is speels, en beiden dus best wel actief in het land.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:03

Ik heb hier precies zo'n paard.
Hij is nu 6. En ik heb hem 5.5 jaar in mijn bezit.
Hij is met 4.5 ingereden door een prof.
Hij was tot nu toe het meest extreme geval wat ze hadden gehad :')
Het heeft 4 maand geduurd voor ik er überhaupt zelf op durfde.
Maar nu is hij 1.5 jaar onder het zadel.
En het gaat goed.
Dus ik zou zeggen... Gewoon doorgaan en kilometers maken.
Er is nog hoop :p

Edit: ik heb ook een aantal maand magnesium gevoerd.ik had wel het idee dat het hielp.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-05-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:03

Denk dat het wel over gaat :j . Dit haal ik al uit jouw eigen bericht. Je zegt zelf al dat het beter gaat als een half jaar geleden. Dus dan ga ik er van uit dat als je een jaar verder bent het nog beter is als dat het nu is. Jullie moeten aan elkaar wennen. En dat heeft gewoon tijd nodig.

En lees nu dat ze ook nog maar een dik jaar onder het zadel is. Dat speelt natuurlijk dan ook nog mee. Geef hem gewoon de tijd. En ga lekker kilometers met hem maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:04

ClaudiaHS schreef:
Ik heb hier precies zo'n paard.
Hij is nu 6. En ik heb hem 5.5 jaar in mijn bezit.
Hij is met 4.5 ingereden door een prof.
Hij was tot nu toe het meest extreme geval wat ze hadden gehad :')
Het heeft 4 maand geduurd voor ik er überhaupt zelf op durfde.
Maar nu is hij 1.5 jaar onder het zadel.
En het gaat goed.
Dus ik zou zeggen... Gewoon doorgaan en kilometers maken.
Er is nog hoop :p

Hihi dat hoort goed aan.
Met inrijden was ze zelf niet echt zwaar onder de indruk heb ik gehoord.
misschien komt dat ook wel, omdat ze dagelijks voor de wagen werd gezet. Dit ook voor het beleren.
Ze is ingereden door Herger van Hal. Dus niet zomaar een jip of janneke ruiter.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:06

Schriktraining is een goede oefening, en dan regelmatig wat 'enge' dingen oefenen. Een zeiltje in de bak leggen. of over de bakrand. Uiteraard eerst aan de hand, gaat dat goed, dan onder het zadel.

En inderdaad tijd geven...als ze nu na een half jaar al rustiger is, dan zou het misschien na een jaar nog een stuk verbeterd zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:08

Wij hebben ook regelmatig gekke dingen in de bak liggen.
Vaak worden er bij ons westernclinics gegeven op stal.
Ik ga er dan ook gewoon tussen rijden.
Hij vind het dan doodeng maar is nu wel hanteerbaar.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:09

wat voor ras is het eigelijk?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:12

Klinkt alsof je het nu ook al goed aanpakt hoor :) :)

Schriktraining kun je idd ook onder het zadel doen...Je heb ook trainers die hier aparte lessen in geven..desensitivisering...
Maar zelf is dit ook goed te doen...met een paraplu werken, zijl in de bak leggen, een stoel in het midden van de bak ed

waarom haal je haar niet gewoon helemaal van het krachtvoer?? In het meeste krachtvoer zitten voornamelijk veel suikers. De meeste paarden doen het gewoon goed op ruwvoer aangevuld met vitaminen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:13

Rena100 schreef:
Schriktraining is een goede oefening, en dan regelmatig wat 'enge' dingen oefenen. Een zeiltje in de bak leggen. of over de bakrand. Uiteraard eerst aan de hand, gaat dat goed, dan onder het zadel.

En inderdaad tijd geven...als ze nu na een half jaar al rustiger is, dan zou het misschien na een jaar nog een stuk verbeterd zijn.

Dat klinkt mij wel goed in de oren.
Wij zijn creatief genoeg!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:14

Zandro schreef:
Klinkt alsof je het nu ook al goed aanpakt hoor :) :)

Schriktraining kun je idd ook onder het zadel doen...Je heb ook trainers die hier aparte lessen in geven..desensitivisering...
Maar zelf is dit ook goed te doen...met een paraplu werken, zijl in de bak leggen, een stoel in het midden van de bak ed

waarom haal je haar niet gewoon helemaal van het krachtvoer?? In het meeste krachtvoer zitten voornamelijk veel suikers. De meeste paarden doen het gewoon goed op ruwvoer aangevuld met vitaminen

Ghi, eigenlijk zit dat tussen mijn oren...
Want ik vind het zo sneu, als iedereen wel krijgt, en zij helemaal niets.
Ze heeft een tijdje op wortels gestaan, kreeg ze een halve wortel, ipv brok.
Deed ze het prima op!

1 snoepje zou ook wel een idee kunnen zijn.

Eigenlijk.... ben ik ook wel iets te lief daar in.
Ik kan niet zeggen: 9 paarden wel, en jij niet.....

(wordt wat als ik later kinderen krijg lees ik al)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:16

zillionke schreef:
wat voor ras is het eigelijk?

Het is een friese merrie van 7 jaar oud.
Pas een dik jaar onder het zadel als voor de wagen.
Voor de wagen bijna bomproof en wat ze voor de wagen eng vind, loop ik er voor en is dat klaar.
Naast haar lopen, lijkt ze me voor 99% te vertrouwen.

Nu nog op haar rug.

Rest,
Ik kan die dingen goed gaan bespreken met mijn instructrise, ook zij is enorm creatief met dat soort dingen.

Ik kreeg ook een tip via FB, een cd speler met vogel geluiden af laten spelen. Want vogels?? Zijn bij haar uit den boze.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:19

dan geef je haar toch gewoon een vitaminebrok met een wortelje als de anderen brok krijgen?

Dat met die cd speler is een goed idee. Kun je het beste beginnen in haar box, terwijl ze aan het eten is...heeel zacht beginnen...en steeds als ze eraan gewend is steeds harder afspelen...daarna ook in andere ruimtes doen (bijv buitenbak)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:23

Zandro schreef:
dan geef je haar toch gewoon een vitaminebrok met een wortelje als de anderen brok krijgen?

Dat met die cd speler is een goed idee. Kun je het beste beginnen in haar box, terwijl ze aan het eten is...heeel zacht beginnen...en steeds als ze eraan gewend is steeds harder afspelen...daarna ook in andere ruimtes doen (bijv buitenbak)

Dat is een goed idee. Alle 2 bedoel ik daarmee.

Vitaminen is zoiezo niet gek. Die heeft zo zoiezo nodig.
Magnesium ook niet... aangezien ze toch meer in beweging gezet gaat worden.

Een radio hebben we wel op stal.
Ook met poetsen, als ik alleen ben, zet ik deze knoeter hard.
Niet om mijn merrie daarmee te laten wennen, maar meer omdat mensen mij dan niet horen zingen.

Ze weerspiegeld mijn karakter wel erg fijn, dat vind ik super fijn aan haar.
Als ik mn dag niet heb, hoef ik niets met haar toe doen, behalve knuffelen en "spelen" in de bak.
Als ik zingend op stal aan kom. Zie ik haar echt al kijken van: JOWW GAAN WE VROUWTJE?

Super fijn karakter heeft ze.
Lief, koppig, accepteerd niet zo snel nee, heel eerlijk.
Echt een paard waarmee je een compromis moet sluiten, anders doet ze niets voor je.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:27

klinkt als een leuke, eerlijke merrie :) :) :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:40

Zandro schreef:
klinkt als een leuke, eerlijke merrie :) :) :)

Vanaf het begin was ik al verliefd. Niet op dr uiterlijk, maar op dr innerlijk.
Ze liep meteen achter ons aan, ook achter mijn vriend.

In het begin wilde ze zich niet laten vangen in het land -.-"
En heeft ze me een paar keer goed voor schut gezet.

Maar des ter meer tijd ik in haar steek, des ter makkelijker ze word.
Ze komt nu naar me toe in het land.
Ze koezelt me terug met borstelen.
Ze wacht op mij.
Ze focussed zich op mij. Als ik iemand mee neem naar haar toe, die blijft bij haar staan terwijl ik wat uit de kast haal?
Of ff om het hoekje loop? Gaat ze enorm lopen draaien. Net zo lang tot ze me weer ziet.

Ze is mijn 2e paard.... Met de eerste had ik een band (verkocht wegens dat ik wel groeide, maar hij niet mee kon groeien, hij was maar 1.37). Maar ik heb nog nooit zo'n klik met een paard gehad. Klinkt misschien bijna zweverig.

Ze heeft vanuit dr lompe actie, struikelend over me heen gekomen en daardoor volledig op mijn enkel geklapt. Normaal zou ik echt schrikken en vanuit schrikken boos worden.
Maar ik keek dr aan, en schoot in de lach. Je zag haar echt kijken 0,0" Jij bent wel ok??

Zo kan ik wel uren door gaan.
En ik heb haar nog maar 6 maanden. Mag van mijn wel 600 maanden worden :D

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:04

misschien kan iemand acupunctuur doen? Ik heb ook zo'n verzorgpaard die overal voor wegrend, paar keer acupunctuur laten doen en het is een heel ander paard, stuk fijner rijden dan :p

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 13:35

Don2000 schreef:
misschien kan iemand acupunctuur doen? Ik heb ook zo'n verzorgpaard die overal voor wegrend, paar keer acupunctuur laten doen en het is een heel ander paard, stuk fijner rijden dan :p

Ik ben zelf erg sceptisch
Ik wil eerst referenties onder ogen zien, voor ik daar in geloof...

Sorry

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:40

Don2000 schreef:

Tja, ik geloof hier niet in. En vind dit dan ook geen goed advies.