Bokken steigeren draaien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xlexxii

Bokken steigeren draaien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:20

Hee bokkers,
Ik had een vraag..
Bij mij op stal hadden ze een paardje gekocht voor een meisje van 5,
Die kon er niet op rijden dus vroegen ze of ik eens erop wou.
Leek me superleuk, maar nu sinds de 3e keer erop gereden te hebben, elke keer als ik aandruk, om snelle te gaan etc, gaat hij bokken, steigeren draaien en achteruitlopen enzo.
Iedereen op stal was het erover eens om te gaan longeren, band opbouwen, en onderdanigheid boven te laten komen. Ik heb nu al een paar keer gelongeerd, gelopen ( dat ze mij zonder touw volgt, en mijn persoonlijke ruimte accepteert.. ) dit doet ze heel goed.
Hebben jullie nog tips hoe ik naar het rijden terug toe kan werken?
De 2e keer rijden ging ik zonder zadel, toen deed ze het super!
Het zadel is niet echt goed voor haar, zou het ook hieraan kunnen liggen? :$

midgie

Re: Bokken steigeren draaien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:10

Wat denk je zelf als ze het zonder zadel niet doet??

Neem ook les zou ik zeggen ,
Hoe oud is het dier??

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:12

Ja, dat kan heeel goed aan het zadel liggen.

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:15

Het zou idd aan het zadel kunnen liggen. Ik rijd ook wel eens op een pony die gaat bokken en stijgeren dan moet ik haar uit balans brengen dan kan ze dat niet doen. Gewoon van begin af aan goed streng zijn. Ze wil je misschien ook uitproberen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:17

Zadel en rug laten nakijken.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:19

Dit deed mijne ook toen het zadel niet paste. Grote kans dus dat het daar aan ligt.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:51

thirzanaomi schreef:
Dit deed mijne ook toen het zadel niet paste. Grote kans dus dat het daar aan ligt.

Dankjewel !

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:03

Het ligt dus niet aan het zadel, en de rug is oké..
De eigenaar vertelde laatst dat ze dit bij de vorige eigenaar ook deed, en dat dat er gewoon uitmoet..
En dat ze niet beter weet omdat ze het waarschijnlijk maar toelieten..
We zijn nu bezig, en het gaat super goed ! :)

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:07

Ik gebruik de methode, als ik wil aandraven gaat ze meestal bokken, als ik merk wanneer ik draafff zeg, dat ze wil bokken, moet ik er meteen terughouden en gaan stappen na ongv 5 sec ga ik weer aandraven wil ze weer gaan bokken herhaalt dit :, op een gegeven moment word ze het beu en geeft ze zich over..
Dit werkt geweldig!
Heeft iemand nog tips? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:30

Het is natuurlijk altijd makkelijk praten als je achter het pc scherm zit, ik zie het paard niet in het echt en er zijn heel veel manieren van reageren mogelijk.
Maar persoonlijk vind ik het paard steeds terugnemen naar een meer rustige gang eigenlijk een vorm van beloning, ik zou het niet zo oplossen, maar eerder richting zijgangen en achterhand verzetten inbouwen, volgens mij zal het kwartje dan net iets vlugger vallen.

xlexxii schreef:
Ik gebruik de methode, als ik wil aandraven gaat ze meestal bokken, als ik merk wanneer ik draafff zeg, dat ze wil bokken, moet ik er meteen terughouden en gaan stappen na ongv 5 sec ga ik weer aandraven wil ze weer gaan bokken herhaalt dit :, op een gegeven moment word ze het beu en geeft ze zich over..
Dit werkt geweldig!

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:58

gaat het paard dan ook met het hoofd te lucht in?
in plaats van terug nemen trap ik hem eens goed vooruit, dan word die vanzelf moe en stopt die met klieren om zo maar te zeggen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:22

Ik ben het eens met Aeolusnr1, dit moet je niet oplossen met overgangen naar de stap, maar juist naar voren of opzij. Je moet voorwaarts blijven denken, en ook niet elke keer hetzelfde doen als reactie op het bokken, want dan gaan ze anticiperen en dat wil je ook niet.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:00

Het kan ook zijn door de druk in de mond, want ik heb een keer op een pony gereden als je druk op de mond gaf werd ze heel angstig en ging ze ook zulke dingen doen en als ze weg wou stappen moest je echt je teugels beetje los (maar dan echt geen druk meer) laten en dan been geven.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 08:50

Don2000 schreef:
gaat het paard dan ook met het hoofd te lucht in?
in plaats van terug nemen trap ik hem eens goed vooruit, dan word die vanzelf moe en stopt die met klieren om zo maar te zeggen.

Werkt niet.. heb ik vaak genoeg geprobeerd, ik heb zelfs een video voor je,
Als ik trap, trapt zei ook.. ( bokken steigeren alles.. )

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 08:50

veerle1807 schreef:
Het kan ook zijn door de druk in de mond, want ik heb een keer op een pony gereden als je druk op de mond gaf werd ze heel angstig en ging ze ook zulke dingen doen en als ze weg wou stappen moest je echt je teugels beetje los (maar dan echt geen druk meer) laten en dan been geven.

Dat dacht ik dus ook!
Heb bitloos gereden.. werkt niet..

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 08:53

aeolusnr1 schreef:
Het is natuurlijk altijd makkelijk praten als je achter het pc scherm zit, ik zie het paard niet in het echt en er zijn heel veel manieren van reageren mogelijk.
Maar persoonlijk vind ik het paard steeds terugnemen naar een meer rustige gang eigenlijk een vorm van beloning, ik zou het niet zo oplossen, maar eerder richting zijgangen en achterhand verzetten inbouwen, volgens mij zal het kwartje dan net iets vlugger vallen.

xlexxii schreef:
Dit werkt geweldig!

Jaa de eigenaar heeft me deze methode gegeven, en ik dacht ookal wat boeit haar dat nou dat ik er terugneem dat is toch wat ze juist wil?
En als ze een stukje gedraafd heeft moet ik weer stappen als belonging.. dus ik dacht ookal hoe kan ze dat onderscheid maken tussen "straf eigenlijk" en beloning..
Maar blijkbaar werkt het wel..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:31

je zegt het helpt wel ????
Als het zo goed zou helpen denk ik niet dat er noodzaak is je vraag hier te stellen.
Het probleem is er nog steeds en is nog steeds niet opgelost.
terugnemen naar een rustigere gang is zowiezo belonen, en is in dit geval niet correct beleren, en het blijkt dat wanneer jjj even extra been geeft het paard dus ook zal reageren met even een bokje of erger, dat is niet de goede respons, dus verkeerd leerproces.
Het is leuk hier vraag en antwoord te geven en steeds de dingen in twijfel te trekken en toch steeds weer zeggen dat het niet helpt, je kan de dingen niet gaan oplossen door enkel voort te gaan op tips, dat werkt echt nooit.
Enige kans op verbetering is goed les nemen, een trainer mee in te schakelen of het paard een tijd in training te plaatsen en dan zelf ook een reeks lessen te nemen bij die trainer.
De fout zit niet bij het paard maar bij de ruiter.

xlexxii schreef:
aeolusnr1 schreef:

Jaa de eigenaar heeft me deze methode gegeven, en ik dacht ookal wat boeit haar dat nou dat ik er terugneem dat is toch wat ze juist wil?
En als ze een stukje gedraafd heeft moet ik weer stappen als belonging.. dus ik dacht ookal hoe kan ze dat onderscheid maken tussen "straf eigenlijk" en beloning..
Maar blijkbaar werkt het wel..[/quote]