controle houden lukt niet ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manon_133

controle houden lukt niet ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:53

Heehoi

mijn paard gallopeert heel wild op de hindernis af en springt dan of tevroeg of veel telaat ..
ik kan hem ook niet inhouden dan gooit hij zijn hoofd een meter de lukt in haha.
iemand enige tips om maar meer controle over het springen tekrijgen ?

sta overal voor open !

WorthTheWait

Re: controle houden lukt niet ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:05

Hoe zit het met je eigen rijervaring? De afstanden zijn ook jouw pakkie aan he, jij moet je paard helpen de juiste afstand te vinden. :j Heb je les? Bij dit soort problemen kun je het beste iemand erbij hebben die ter plekke aanwijzingen geeft.

Dit is misschien een handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=lbMqGfcYpnM

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:10

Les nemen is de enige manier om echt te leren hoe je die dingen best zou kunnen aanpakken.
Voor een groot deel is controle , stuur en rem, eigenlijk een deel dressuur opleiding dus.
Dit kan je in combi doen met het springen maar voor je aan springen begint moet er al voldoende controle zijn over waar het paard zijn voeten zet, en tempo bepaling en stuur en rem.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

Les nemen... En hoe staan jij en je paard er dressuurmatig voor ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:37

Sommige paarden zijn geen springers, dus miss is dat de rede van het gedrag?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:39

Les nemen zoals gezegd. En dressuur. Dressuur is basis, van alles.

manon_133

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:07

aeolusnr1 schreef:
Les nemen is de enige manier om echt te leren hoe je die dingen best zou kunnen aanpakken.
Voor een groot deel is controle , stuur en rem, eigenlijk een deel dressuur opleiding dus.
Dit kan je in combi doen met het springen maar voor je aan springen begint moet er al voldoende controle zijn over waar het paard zijn voeten zet, en tempo bepaling en stuur en rem.

dressuur gaat prima mogen bijna L1 starten . Springen vind hij gewoon heel leuk , daarom gaat hij soms wat wild erop af (;

manon_133

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:08

midgie schreef:
Sommige paarden zijn geen springers, dus miss is dat de rede van het gedrag?

hij vind springen juist super leuk haha

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:06

ik had al naar jouw profiel gekeken hoor, en wist dus al dat je L1 bijna ging starten, en idd dit geeft aan dat je toch al zeker een beetje kan rijden.
Maar voor mij is dressuur echt wel meer dan enkel wat figuurtjes rijden, het is nu toch duidelijk dat je niet altijd controle hebt over hoe en waar het paard zijn voeten zet.
Eens je daar meer controle over hebt zal het paard ook braaf en veel meer gehoorzaam zijn en dus niet meer van die gekke sprongen uithalen.

manon_133 schreef:
aeolusnr1 schreef:

dressuur gaat prima mogen bijna L1 starten . Springen vind hij gewoon heel leuk , daarom gaat hij soms wat wild erop af (;

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:38

Wij moesten in zo'n geval in onze springles altijd heel dressuurmatig gaan rijden en dan ineens een sprongetje meenemen. Mijn vorige pony vertoonde ook dat gedrag en ik was toen nog klein en kon haar toen echt niet tegen houden. maar met heel veel dressuur rijden en dan een sprong tussendoor, weer terug naar dressuur en dan weer ineens een sprong is het me uiteindelijk wel gelukt. Het is heel belangrijk om steeds terug naar de basis te gaan en de controle weer te hebben voor je weer een sprong maakt.