Tinker ruin ( her ) inrijden en door rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Tinker ruin ( her ) inrijden en door rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:04

Hallo Bokkers,

mijn tinker ruin wordt dit jaar 4 ( juli) en ik heb hem in augustus/september/oktober 2013 zadel mak gemaakt en ingereden. Dat was de eerste 4 keer zonder zadel en geen hulp en een paar keer met zadel . Ik zal er niet meer dan 8 keer op hebben gereden.

Mijn bedoeling was om in Maart van dit jaar hem weer te gaan rijden , helaas is dat nog niet van gekomen. Zoals het er nu voor staat wil ik in Juni gaan beginnen met hem te rijden.

Al hoe wel het inrijden van 2013 goed ging , moet ik hem nu dan weer opnieuw gaan inrijden of kan ik hem nu door gaan rijden ?

De reden dat er een grote pauze in is gelast was dat ik geen oppas had voor mijn kinderen en of het te slecht weer en we hebben op de weiland geen zand rij bak.

Er staat ook een verhuizing op einde van de maand te wachten en zit er ook aan te denken om mijn tinkers naar een stal/weiland met een zand rij bak te stallen, zodat ik goed kan rijden.

Wat zouden jullie mij aanraden om mijn tinker ruin weer te gaan rijden ? Inrijden of door rijden ? En welke tips kunnen jullie mij geven ? Ikhoor het graag !

Anoniem

Re: Tinker ruin ( her ) inrijden en door rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:00

Ik zou de eerste keer weer even helemaal van voor af aan beginnen en goed kijken hoe hij reageert. Beter iets te langzaam dan dat je te snel gaat.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:22

Gewoon weer even opnieuw beginnen.
Niet zomaar opstappen.
Als je nu opnieuw begint zal het veel sneller gaan dan vorig jaar omdat die het al kent.

En zoals hier boven staat, beter iets te langzaam dan te snel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:37

Idd doe het op je gemak, hij is ook nog maar 4 en nog in de groei, het doorrijden vind ik altijd zo naar klinken, ga gewoon lekker samen leren en les nemen , dan komt het vanzelf goed, ik neem aan dat je de rest van het dier zijn leven de tijd hebt, ik ben nu pas echt aan de slag met mijn 8 jarige tinker, dan zijn ze mentaal ook wat sterker, want een tinker is mentaal echt pas bij 10 af ongeveer

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:14

Ik wil ook les gaan nemen zodra alles goed gaat in stap/draf en galop en dat ik goed kan sturen. Begin van de avond heb ik hem de hoofdstel aan gedaan en ben erop gaan zitten zonder zadel en zo een minuutje of 25 gaan stappen in de weiland en dat ging super goed ! :D

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:38

hoi midgie; dat wist ik niet. Ik dacht dat alle paarden rond de 7 jaar volwassen zijn??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:45

Ze zijn pas met 8 uitgegroeid en daarna komt het mentale stukje pas,
heel veel paarden halen de 7 niet eens , dus hoe sneu is dat.
Miss een optie voor je om ook aan de hand te gaan werken, dat maakt het paard beter in balans om een ruiter te dragen en mentaal word hij daar ook sterker van.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:49

Als het iets is wat je ligt kan je ook dubbele lijnen proberen. Dan kan je het stuur en de rem er op zetten en het paard zijn balans laten vinden zonder ruiter. Ook went hij aan de lijnen die om de billen zitten en aan de singel en het bit. Dit is echt een hele leuke en fijne manier van werken met je paard! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:41

Idd dubbelen lijnen zijn ook zeer nuttig, maar dat zou ik dan altijd zonder bit doen , net zo als longeren aan enkelen lijn ook zonder bit aan te raden is,

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:02

Nee juist ook met bit, tenminste dat doe ik. Heel prettig om je paard aan het bit te laten wennen, ook kan je goed nageven als je paard je hand opzoekt en hem dus lekker lang en laag laten lopen. Vanwaar raadt jij zonder bit aan? (pb mag ook maar ik denk dat het ook een goede toevoeging is aan dit topic)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:31

donnar schreef:
Nee juist ook met bit, tenminste dat doe ik. Heel prettig om je paard aan het bit te laten wennen, ook kan je goed nageven als je paard je hand opzoekt en hem dus lekker lang en laag laten lopen. Vanwaar raadt jij zonder bit aan? (pb mag ook maar ik denk dat het ook een goede toevoeging is aan dit topic)

Ik zou ook voor aan het bit gaan, juist om de door jou genoemde reden.
(Ben jonkie aan het beleren)
Ze moeten een keer ervaren dat dat gene dat in hun mond zit ergens voor gebruikt wordt en ik vind het wel handig om dit met lange lijnen te gaan doen.
(buiten dat mevr. ook uiteindelijk voor de wagen zal gaan lopen)
Dan zijn ze al stuurwijs voordat je erop gaat zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:26

Aan het bit wennen is opzich niet verkeert maar er mee werken is een ander verhaal.
Bedenk dat je met het longeren de onderkaak vast heb, je wil de boven lijn verlengen, dus handiger is de bovenkaak te plaatsen .. dat kun je b.v met kaptoom doen , dan pak je de bovenlijn, nageven heeft ook niet veel met het bit te maken, je kan met het bit vragen dat hij zijn onderkaak wil loslaten maar veel meer kun en moet je niet met het bit doen,er moet meer uit je zit/been en teugel hulpen komen , bit is voor meer verfijning, maar daarvoor komt een hele basis opleiding , voor veel paarden is dat fijner om dat zonder bit te doen, leer ze eerst alle hulpen en ga dan pas een bit in doen , ik ben met een 8 jarige bezig , hij kent het bit , heb hem er aan laten wennen, maar nu sinds een paar dagen heb ik af en toe een bit in met het rijden, ik wissel af met cavemore en kandare met kaptoom, hij reageert super op mij zit, het bit is echt alleen om het net even af te maken en ik gebruik hem nooit als rem of stuur

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:32

Hallloo allemaal!
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat maar wellicht is er iemand die me kan helpen (antwoord in PB zou fijn zijn :o )

Ik heb ook een tinker en we zijn bezig met het beleren.
Inmiddels kan hij braaf aan longeerlijn lopen en is buiten lopen ook geen enkel probleem meer,
een tijdje terug heeft een vrouw mij verteld dat we hem niet vanuit z'n nek moeten gaan trainen omdat hij dan veel te sterk gaat worden tijdens het rijden.
Nu is mijn vraag dus hoe ik hem dan het beste kan trainen (welke longeerhulpen en dergelijke)
Ik longeer hem nu met alleen een hoofdstel in en longeersingel om zodat hij kan wennen aan de singel maar eigenlijk wil ik wel graag verder met het trainen :9
Hoop dat iemand me kan helpenn :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:44

_love12_ schreef:
Hallloo allemaal!
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat maar wellicht is er iemand die me kan helpen (antwoord in PB zou fijn zijn :o )

Ik heb ook een tinker en we zijn bezig met het beleren.
Inmiddels kan hij braaf aan longeerlijn lopen en is buiten lopen ook geen enkel probleem meer,
een tijdje terug heeft een vrouw mij verteld dat we hem niet vanuit z'n nek moeten gaan trainen omdat hij dan veel te sterk gaat worden tijdens het rijden.
Nu is mijn vraag dus hoe ik hem dan het beste kan trainen (welke longeerhulpen en dergelijke)
Ik longeer hem nu met alleen een hoofdstel in en longeersingel om zodat hij kan wennen aan de singel maar eigenlijk wil ik wel graag verder met het trainen :9
Hoop dat iemand me kan helpenn :D

Is het niet slim om een eigen topic te openen?

Maar wat die vrouw daar mee bedoelde weet ik ook niet, maar elk paard wat kort en opgesloten word gereden ontwikkelt een onderhals ,

Longeren zou ik niet aan bit doen en al zeker niet met hulpmiddelen,
Neem eens wat lesjes in het los en grond werk , zodat jij kan leren hoe je je paard vanuit je eigen houding kan laten lopen en bewegen, ook kun je het paard daar in al gaan leren stellen en buigen zonder te vragen, als je het doet en goed kunt inschatten wat het paard je aanbied en vooral voelen dan kun je ook een tinker op de aller lichtste hulpen rijden zeker een jong paard reageert super op zit , maar als je te veel gaat doen op het hoofd ga je dat verliezen en dan krijg je weer van die ruk en pluk paarden.

Neem les van iemand die zacht en fijn kan les geven,
Zelf heb ik 6 tinkers en die zijn allemaal heel fijn en zacht en rij ik ook bit loos ook buiten, dus alles is mogelijk

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:41

Ontzettend bedankt @midgie !
Ik heb een tijdje geleden al grondwerk lessen gehad maar de manier waarop beviel me niet (met zweep erbij en als paard het niet snapte gaf ze hem een tik) dus ben daarmee gestopt.
Het probleem is alleen dat er hier in de buurt niet veel mensen zijn die grondwerk lessen geven.. (zuid holland)
Maar ik ga zeker weer opzoek naar iemand en het longeren met bit en hulpmiddelen laat ik vanaf nu lekker voor wat het is :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:49

neem eens contact op met jannadevries.nl zij geeft in jou omgeving volgens mij les , zij is een goeie instructrice en kan jou met alles helpen, ze heeft ook ervaring met tinkers