Achterhand + tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissssssx

Achterhand + tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:48

Ik rij nu sinds een paar maanden een onwijs leuke tinker bij.
Het is echt een draak van een pony, maar als hij je eenmaal doorhebt en jij consequent bent en laat zien dat je de baas bent gaat hij door je voor het vuur. Tijdens het rijden hebben wij alleen wat probleempjes.

Zodra je Floris er lekker door heen hebt, begint zijn tempo onwijs af te zakken. Er is dan zowat geen tempo. En je moet tempo hebben wil je hem goed kunnen laten nageven. Bij deze pony lijkt het wel het een of het ander. Zodra ik probeer te versnellen gooit hij zijn hoofd omhoog en als ik hem er dan weer aanvraag zakt hij gelijk in zijn tempo. Ook zie ik dat hij zijn achterhand minimaal gebruikt.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen. Wat zijn de beste manieren?
Hier de links want ik krijg de foto's niet in de goede afmetingen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6LRPGR4I
Laatst bijgewerkt door melissssssx op 01-05-14 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Re: Achterhand + tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:50

Ik verplaats het even naar Rijtechnische Vragen :-)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:52

Probeer hem langer en lager te rijden. Hij loopt nu in een heel erg gespannen krulletje, niet zo gek dat hij niet vooruit kan! Dus uitschuiven naar beneden en naar voren, niet je handen naar je toe halen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:56

Hij zou idd wat meer ruimte mogen krijgen in de hals,lang laag en voorwaarts over de rug rijden.
Op de foto lijkt het alsof jij hem draagt. Op de eerste foto ben je ook erg streng met je buitenhand trouwens, de pony heeft op die foto zijn mond ook open en is dus niet ontspannen.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 01-05-14 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:56

Logisch at hij niet harder wil, want hij kan niet harder. Dit is niet de manier om een paard nageeflijk te rijden en ik zou je dan ook met klem willen aanraden hier hulp voor te zoeken. Hij loopt veel te diep en je rijdt hem zo op de handrem, lengte heeft hij nodig.

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:23

Hij kruipt uit zich zelf in deze houding als ik hem aanvraag. Hoe krijg ik hem hier goed uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:26

melissssssx schreef:
Hij kruipt uit zich zelf in deze houding als ik hem aanvraag. Hoe krijg ik hem hier goed uit?

Kijk eens naar die strenge buitenhand? JE ziet hier ook at er veel druk op de buitenteugel staat doordat het bit door de mond komt, ik vraag me dus af of hij in eze houding gaat lopen om jouw hand te proberen te ontzien.
Probeer geen ontspanning te vragen door heel veel druk te zetten of door terug te gaan werken met je hand. Ga les nemen om te leren vanuit ontspanning een fijne nageeflijkheid te krijgen.

Edit: ik zie dat je die andere 2 foto's weg heb gehaald maar ik doelde dus op die eerste foto linksom.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:30

Waarom heb je die andere foto's weggehaald? Die gaven juist duidelijk aan waar je aan moet werken. Probeer onze reacties niet te zien als kritiek, maar als positief commentaar om je te helpen! Dus niet te veel terugwerken met je hand, meer voorwaarts denken, dan komt de aanleuning vanzelf. Alles wat je toch met je hand doet, moet je erin rijden. Alleen met hand rijden is in de krul trekken, probeer vanuit je been te rijden.

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:38

Ik voel me wel banketstaaf toe naar Floris,beschaamd zelfs,, want ik heb helemaal niet door dat ik te streng doe. Meestal hoef ik alleen me teugels op maat te maken en hij gaat al. Zijn probleem is ook dat hij het heel moeilijk vind om recht te lopen, daarvoor doen we al oefeningen van vlak naast de binnenhoefslag rijden dus misschien liep hij hier ook scheef, dat zou ik niet weten probeer me er ook niet uit te praten ofzo hoor maar het is natuurlijk een moment opname. Ik ga morgen gelijk aanpassen wat ik fout doe en dan hopen dat het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:39

melissssssx schreef:
Ik voel me wel banketstaaf toe naar Floris,beschaamd zelfs,, want ik heb helemaal niet door dat ik te streng doe. Meestal hoef ik alleen me teugels op maat te maken en hij gaat al. Zijn probleem is ook dat hij het heel moeilijk vind om recht te lopen, daarvoor doen we al oefeningen van vlak naast de binnenhoefslag rijden dus misschien liep hij hier ook scheef, dat zou ik niet weten probeer me er ook niet uit te praten ofzo hoor maar het is natuurlijk een moment opname. Ik ga morgen gelijk aanpassen wat ik fout doe en dan hopen dat het beter gaat.

Je kunt het beste even wat lesjes nemen, als je niet bewust bent waar je mee bezig bent sluipen er al snel fouten in. Beter iemand die je helpt het juist aanleren dan dat je zelf gaat aanklooien ;)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:42

Probeer maar eens echt flink upp-tempo te draven, vraag onder tussen niets van voren, gewoon teugels wel opgenomen maar "toestaan" met je handen, hij mag jouw hand even niet tegen komen. Nogmaals even consequent UPP tempo : ) dat kunnen ze een poosje op de voorhand met hoofd omhoog maar echt niet lang, heb even geduld, vanzelf gaat hij de achterhand er onder schuiven (moet wel, anders niet vol te houden) als zijn achterhand onder het zwaarte punt komt, spannen zijn buikspieren en bolt de rug op, dit bij elkaar zorgt er voor dat hij zijn hals laat vallen omdat ie simpelweg zijn hoofd niet meer in de lucht kan houden, dat is waar je naar toe wilt, echt nageven van uit de schoft. Als hij je hand tegen komt verstoor je dit (nieuwe) proces dus laat m de hals maar even vallen. Op deze manier kun jij gaan voelen hoe het voelt om met actieve achterhand en correct rug gebruik te rijden. Dit is om het voorwaartse er in te krijgen, been is weg !! desnoods een tikje erbij. Als hij wat scherper raakt op die hulpen en sterker wordt van achter, zonder dat er van voor gefrunnikt wordt kun je rustig de teugels aan gaan nemen zodat je hem als het ware tegen je hand aan drijft, hij wil ook dan gaan nageven maar dan bied je toch nog weerstand zodat hij nageeft maar toch opgericht blijft . . . dit is niet hup hup hup natuurlijk, het vergt oefening en het liefst ook goede begeleiding : ) succes, bij mij heeft het geweldig geholpen !! en meerder paardjes : )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:12

Nageeflijkheid krijg je cadeau als een paard voorwaarts neerwaarts met goed rug en achterbeen gebruik een meegaande, op (licht) contact blijvende hand krijgt aangeboden. Aan de foto's te zien denk je veel te veel aan de voorkant, en daar kan niets anders uitkomen als een vals nageeflijk paard.

Begin met voorwaarts, dan neerwaarts (door het paard lengte te geven, en de rug omhoog te vragen), dan zal het paard de rug gebruiken als de ruiter het paard niet tegen zit (anders zal het paard ook niet neerwaarts gaan). Door de juiste hulpen zorg je dat het onderbeen gaat ondertreden, en het paard gaat dragen. Als daarbij een zachte meegaande hand komt, zal het paard nageven.

Het contact met de hand komt pas als allerlaatste. Dit is ook de reden dat (sommige) paarden ook zonder tuig "in de houding" lopen. De hand kan bij die paarden zelfs weggelaten worden, en alles komt uit de zit van de ruiter. Jij begint bij de hand, en daardoor zal al het andere niet meer volgen. Het paard loopt inderdaad op de handrem en kan daardoor niet nageven, niet ontspannen en niet voorwaarts gaan.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:20

Inderdaad voorwaarts neerwaarts rijden, maar dit is best lastig met een paard wat zich opkrult. Een paard wat zich opkrult loopt niet goed van achter naar voren, dus zet de achterhand er niet onder en zet alles vast in zijn rug en hals. Voor een iets minder rijtechnische ruiter is dit best lastig op te lossen. Tip: Ga les nemen, want het is eigenlijk niet vanaf papier te leren. Er komt veel timing en gevoel bij kijken en daarvoor moet er echt iemand bij je zijn die precies zegt wanneer je wat moet doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:05

Ik heb de weggehaalde foto's niet kunnen zien, want je verwijderde ze blijkbaar om meer kritiek te ontlopen.
Maar ook op die foto die er nu staat zie je toch overduidelijk dat het paard zich opkrult, tot achter de teugel en eigenlijk is dit erger dan een heel stuk voor de teugel.
dus niet gaan tegenhouden.
Uit je teksten zie ik duidelijk dat je al heel wat dingen bent gaan uitproberen, maar over echt goede les hoor ik je niet spreken.
Les heb je echt nodig, je bent nu en heel waarschijnlijk al heel wat jaartjes gewoon verkeerd bezig.
Ik weet dat dit niet simpatiek overkomt wat ik hier allemaal zeg, maar ik ben eer heilig van overtuigd dat goede les jou wel kan helpen, het lezen van tips hier, is achtergrond info, het is ook zeker wel waar dat er ook waarheden instaan maar dit kan je zelf niet gaan filteren en juist gaan toepassen, dus zoek les.
Bovendien moet je steeds in het achterhoofd houden, welk type paard heb ik nu, waar is het oorspronkelijk voor bedoelt, wat zijn de echt haalbare mogelijkheden, ......
Want in weze ben je een trekpaard, een werkpaard aan het trainen om een soort dressuurpaard te worden, en of dit echt een haalbare kaart is daar twijfel ik wel een beetje aan.