Pony wil niet van de hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lishaa

Pony wil niet van de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:23

Hallo bokkers,

Mijn verzorgpony wil tijdens het rijden op de linkerhand niet van de hoefslag af. In stap kan ze wel voltes maken en wenden op de linkerhand maar in draf wil ze niet, als ik ook maar enige druk op mijn linker teugel zet gaat ze steeds sneller terwijl ik mijn buitenteugel er wel bij heb.. Op de rechterhand doet ze dit helemaal niet? Heeft iemand misschien tips hoe ik dit moet oplossen?

Alvast heel erg bedankt!

*D

Hettieheks

Re: Pony wil niet van de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:41

Les nemen als je dat nog niet hebt....

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:46

Niets doen met de binnenteugel, laat hem desnoods in een boogje hangen. Het enige wat die mag is wat van de hals af, geen druk, niets. Buitenteugel op contact, eventueel kleine ophoudingen als dit niet voldoende is, binnenbeen duidelijk niet gebruiken, buitenbeen duidelijk wél been geven. Eventueel zweepje overpakken naar de buitenhand, tikje achter je buiten been als ze er niet naar luistert (niets doet), tikje op de buiten schouder als ze harder gaat (dan ook extra ophouding met je buitenhand als ze harder gaat!)

Zoals je leest wel veel tegelijk om aan te denken, ik adviseer daarom ook les te nemen/het probleem te bespreken met je lesgeefster, deze kan ook zie of je het ook goed doet.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:48

Zonder enige druk van de hals af gaat niet werken, dat merkt je pony niet ;).
Wat doe je met je benen als je haar probeert van de hoefslag af te sturen?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:54

44Myrthe44 schreef:
Zonder enige druk van de hals af gaat niet werken, dat merkt je pony niet ;).
Wat doe je met je benen als je haar probeert van de hoefslag af te sturen?

Ik bedoelde of in een boogje, of op contact van de hals, maar zowiso níét trekken en buitenteugel er meer bij dan de binnenteugel, sorry voor de onduidelijkheid ;)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:56

Sturen doe je niet op de teugels. Echt goed sturen doe je met het verplaatsen van je gewicht naar de kant die je toe wil, been eraan houden dat het paard om het been kan draaien. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:00

eline1991 schreef:
Sturen doe je niet op de teugels. Echt goed sturen doe je met het verplaatsen van je gewicht naar de kant die je toe wil, been eraan houden dat het paard om het been kan draaien. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Ik weet niet of je op mij doelde, maar daarom zeg ik ook vooral níét trekken, vooral het hard rechtdoor lopen klinkt voor mij als extreem over de buitenschouder weglopen, dan kun je nog zo goed meezitten, maar je zult hem toch echt moeten begrenzen met je buitenteugel anders loopt ie nog weg.

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:04

Been erbij en zweepje aan de buitenhnd tegen de hals aan. Jij bent de baas dus niet opgeven !!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:28

Ik mis nog de tip van heel erg goed kijken, ik zie in mijn lessen dat het daar het vaakst misgaat wb begrenzing. Als je bijvoorbeeld een volte bij de A rijd, vooral stug door blijven kijken naar het midden van de volte, of de A zelf, wat er ook gebeurd.