meisje (6) lichtrijden aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatanka1

meisje (6) lichtrijden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:43

Ik geef prive-les aan een meisje van zes jaar en haar shetlander.
Nu is het zo dat haar grove motoriek nog niet goed ontwikkeld is. Ze is een beetje mollig en wat onhandig.
Het probleem is dan ook dat ze het lichrijden maar niet onder de knie krijgt.
Ik laat haar tijdens de les regelmatig evenwichtsoefeningen doen.
En merk dat ze daardoor wel wat vooruit gaat. En steviger in het zadel komt te zitten.
Maar het lichtrijden blijft een lastig punt.
In eerste instantie liet ik haar aan de longeerlijn aandraven en probeerde haar het ritme van de pony te laten volgen. Maar ze krijgt zich zelf niet uit het zadel.
Nu loop ik op dit moment echt vast in de lessen en weet ik niet hoe ik haar het lichtrijden aan kan leren.
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.

(ps. Ik ben geen instructrice maar dit meisje en haar pony zijn op mijn pad gekomen en in goed overleg met haar ouders en mijn instructrice hebben we besloten dat ik haar de basis van het paardrijden aan leer en het les geven daarna over draag aan mijn instructrice. Ik weet goed waar ik mee bezig ben en heb dit probleem ook met mijn instructrice besproken. Zij heeft mij al tips gegeven. Maar een andere idee, andere kijk werkt soms beter)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:49

In stilstand eens beginnen met het staan zit principe en dit dan uitbouwen. En weet je zeker dat de beugels goed zitten en de voeten er niet te ver in.

Mikkiej

Re: meisje (6) lichtrijden aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:52

Tja het is lastig als ze zelf niet uit het zadel kan komen.
Vanuit stilstand zal ik het niet proberen omdat de draf toch anders aanvoelt en zeker op een shetlander. Is een grotere pony geen optie? Gezien die wat grotere passen maken.

Wat ik bij mijn nichtje heb gedaan is sta-zit-sta-zit roepen (uiteraard op het ritme van de pony) en zo heeft ze het geleerd.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:54

sjaslique schreef:
In stilstand eens beginnen met het staan zit principe en dit dan uitbouwen. En weet je zeker dat de beugels goed zitten en de voeten er niet te ver in.

Ze zit in stap/ stilstand super netjes. Haar voeten blijven netjes in de beugel met haar hakken naar beneden. Maar ze krijgt zichzelf zelfs als ze stilstaat niet uit het zadel.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:57

Mikkiej schreef:
Tja het is lastig als ze zelf niet uit het zadel kan komen.
Vanuit stilstand zal ik het niet proberen omdat de draf toch anders aanvoelt en zeker op een shetlander. Is een grotere pony geen optie? Gezien die wat grotere passen maken.

Wat ik bij mijn nichtje heb gedaan is sta-zit-sta-zit roepen (uiteraard op het ritme van de pony) en zo heeft ze het geleerd.

Dat heb ik ook geprobeerd. Maar ze krijgt zich zelf niet omhoog ook al roep ik dat. Een grotere pony zou ik inderdaad eens kunnen proberen. Maar die is dan wel meteen 1.55 :+ dus dat moet ze dan wel durfen :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:00

Dus, als ze stilstaat kan ze niet in de beugels gaan staan? Heb je al geprobeerd de beugels wat korter te doen zodat ze makkelijker omhoog kan 'veren' ?

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:00

Misschien haar het zadel vast laten pakken voor meer steun er even naast lopen en lange rechte stukken draven. Als zij zich via het zadel zich omhoog haalt dan krijgt ze de kracht om het later alleen zonder zadel vastpakken te kunnen.

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:01

Het is belangrijk dat een kind spelenderwijs leert.
Wat mijn leskindjes heel leuk vinden om te doen is om oefeningen tijdens het draven te doen, dit kan je ook eerst in stap doen. Wat we dan doen ik bv. blijven staan in de beugels, blijven zitten (lekker handig in stap :+ ), handen op hoofd/in zij, als een vliegtuig/ect.

Als het voor het meisje moeilijk is om te lichtrijden probeer dan idd evenwichtsoefeningen, maar wat voor oefeningen doe je nu met haar en rijd ze los of aan de longe? En als ze niet omhoog komt misschien haar beugels iets korten doen?
Wat fijn is voor het meisje is dat ze eerst leert lichtrijden met haar handen vast (zeker als ze al in stap of stilstaand niet omhoog komt..). Ze kan dan aan het zadel steun nemen en dan kan ze beter haar balans houden. Als dat op een gegeven moment goed gaat, dan rustig aan handen los gaan laten.

Oefeningen in stap kunnen zijn, blijven staan met handen vast. Als dat goed gaat en ze heeft haar balans gevonden, dan voorzichtig met een hand los en later met twee handen los. Als dat allemaal goed gaat kan je haar nog laten staan en dan met haar armen laten wapperen als een vogel. Let dan wel op de pony, die vinden dit soms spannend.
Je kan haar ook eens met ogen dicht laten rijden, op die manier kan ze beter voelen hoe de pony beweegt en dan vind ze het misschien ook minder moeilijk om het ritme te volgen.
Of je kan haar in stap eerst laten oefenen, en wat vaak ook helpt is meezeggen (zelf en haar dat ook laten doen) wanneer je moet staan en zitten. Op die manier is ze in haar hoofd er ook mee bezig ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je meer oefeningen wilt weten hoor ik het wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:03

Misschien eens een paar keer met hulp?

Al geprobeerd of ze met de handen op het zadel steunt dat dat wel lukt?

Want als de beugels kort genoeg zijn lijkt mij dat ze nog niet genoeg kracht heeft.
Maar ik ben ook een leek hierin hoor :P

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:04

Wat bij mij altijd heel goed helpt: geef niet de tip om te gaan staan/ zitten, dit nemen ze vaak veel te letterlijk. Ik heb 2 manieren:
- vraag om haar naveltje naar voren te doen, dat lijkt nl meer op de beweging, dan komen ze maar een klein stukje uit het zadel.
- of laat ze in de verlichte zit beginnen, en dan zelf in het ritme komen als ze het zadel voelen.
En ik neem aan dat je een bokriempje aan het zadel heb of een beugelriem om de hals?

Hopelijk heb je hier iets aan.
Veel succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:05

Andere stomme vraag misschien.
Ligt er een fatsoenlijk zadel op de pony?
Kan me voorstellen dat het met een pannekoekzadel heel lastig is om te leren lichtrijden.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:11

Nizzie schreef:
Het is belangrijk dat een kind spelenderwijs leert.
Wat mijn leskindjes heel leuk vinden om te doen is om oefeningen tijdens het draven te doen, dit kan je ook eerst in stap doen. Wat we dan doen ik bv. blijven staan in de beugels, blijven zitten (lekker handig in stap :+ ), handen op hoofd/in zij, als een vliegtuig/ect.

Als het voor het meisje moeilijk is om te lichtrijden probeer dan idd evenwichtsoefeningen, maar wat voor oefeningen doe je nu met haar en rijd ze los of aan de longe? En als ze niet omhoog komt misschien haar beugels iets korten doen?
Wat fijn is voor het meisje is dat ze eerst leert lichtrijden met haar handen vast (zeker als ze al in stap of stilstaand niet omhoog komt..). Ze kan dan aan het zadel steun nemen en dan kan ze beter haar balans houden. Als dat op een gegeven moment goed gaat, dan rustig aan handen los gaan laten.

Oefeningen in stap kunnen zijn, blijven staan met handen vast. Als dat goed gaat en ze heeft haar balans gevonden, dan voorzichtig met een hand los en later met twee handen los. Als dat allemaal goed gaat kan je haar nog laten staan en dan met haar armen laten wapperen als een vogel. Let dan wel op de pony, die vinden dit soms spannend.
Je kan haar ook eens met ogen dicht laten rijden, op die manier kan ze beter voelen hoe de pony beweegt en dan vind ze het misschien ook minder moeilijk om het ritme te volgen.
Of je kan haar in stap eerst laten oefenen, en wat vaak ook helpt is meezeggen (zelf en haar dat ook laten doen) wanneer je moet staan en zitten. Op die manier is ze in haar hoofd er ook mee bezig ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je meer oefeningen wilt weten hoor ik het wel :)

Ik heb hier zeker wat aan!
Ik laat haar (in stap) draaien met haar armen, alle twee tegelijk en om de beurt terwijl ze haar voeten uit de beugels heeft. Met haar hand haar voet aan tikken. (linkerhand, rechtervoet en andersom. En met rechts, rechtervoet en met links linkervoet)
En in draf met haar voeten uit de beugels draven. (wat haar dus wel goed af gaat)
Ik heb haar in draf aan de longe en in stap alleen tijdens de evenwichtsoefeningen.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:13

moonfish13 schreef:
Andere stomme vraag misschien.
Ligt er een fatsoenlijk zadel op de pony?
Kan me voorstellen dat het met een pannekoekzadel heel lastig is om te leren lichtrijden.

Helemaal geen stomme vraag! ze reed eerst inderdaad met een shetlandzadel.
Maar heb deze al snel ingewisseld voor het zadeltje van mijn shet. Wat haar pony ook super past.
En ze zit daar inderdaad veel beter op!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:15

Droog rijden! Krukje pakken, hierop gaan zitten, dan een springtouw om de tafelpoot heen doen en vasthouden als teugels. En nu lichtrijden maar zonder aan de teugels (springtouw) te trekken. Zo heb ik het in iedergeval geleerd kwa kracht

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:15

Ninia schreef:
Wat bij mij altijd heel goed helpt: geef niet de tip om te gaan staan/ zitten, dit nemen ze vaak veel te letterlijk. Ik heb 2 manieren:
- vraag om haar naveltje naar voren te doen, dat lijkt nl meer op de beweging, dan komen ze maar een klein stukje uit het zadel.
- of laat ze in de verlichte zit beginnen, en dan zelf in het ritme komen als ze het zadel voelen.
En ik neem aan dat je een bokriempje aan het zadel heb of een beugelriem om de hals?

Hopelijk heb je hier iets aan.
Veel succes!

dankjewel voor de tips!
er zit inderdaad een bokriempje aan het zadel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:12

Ik leer kinderen altijd eerst om te staan in de beugels, ook in draf. Als je goed kunt blijven staan, dan is lichtrijden vervolgens erg makkelijk. In het begin mogen ze staan met een halstertouw om de hals van het paard, later met 1 hand los en daarna met 2. Ondertussen laat ik ze oefeningen doen met hun armen.

Als ze eenmaal goed kunnen staan doen we 'scheetkussen'; elke keer als ze moeten gaan zitten maken we een scheetgeluid. Ik begin dan met 1 keer zitten en 4 keer staan bv. en dit bouwen we steeds meer uit naar het 1-2 ritme.

Deze manier is erg goed voor de balans en helpt kinderen om sterker te worden in de juiste spieren en om de balans te oefenen. Het komt ook erg ten goede van de beenhouding. Bovendien geeft het de ruimte om leuke spelletjes te doen (zoals hoofd, schouder, knie en teen terwijl ze staan. Of de macarena dansen. Bij een braaf paard zelfs overgooien met een bal).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:50

Kan het niet helpen om haar te laten rijden in de verlichte zit?
Zodat ze leert om die balans te vinden met haar lichaam tijdens het rijden.
En daar zullen haar benen van aansterken zodat ze zich makkelijk uit het zadel krijgt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:52

Kan het niet gewoon zo zijn dat ze er fysiek nog niet klaar voor is?
Ik vind 6 jaar sowieso erg jong om al te rijden, maar als ze het zelf echt niet voor elkaar krijgt om zelf uit het zadel te komen zou ik wachten tot ze wat groter is & meer kracht en grip heeft.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:32

Iedereen bedankt voor de tips! ik ga er zeker mee aan de slag.
En misschien is ze inderdaad wat jong. Maar we doen rustig aan en niets overhaast.
Het is voor haar, haar ouders en mij het belangrijkst dat ze er plezier in blijft houden.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:41

Hiiii, ik gaf ook les aan 4 tot 6 jarigen en die vonden het ook allemaal heel moeilijk dat lichtrijden. Ik probeerde ze het ook te leren met spelletjes enzo. Uit eindelijk ben ik er naast gaan rennen en dan de rand van hun broek vastpakken en gwn op et ritme helpen met omhoog gaan ( dus eigenlijk trek je ze omhoog aan hun broek) misschien een idee voor jou?

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:50

Wat we bij ons op de manege doen als kinderen het echt niet onder de knie krijgen. Is samen met hun op een paard gaan zitten. Dus zij zitten voor jou op het zadel en dan samen gaan lichtrijden, zodat ze een keer voelen wat de bedoeling is. Werkt bijna altijd

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:51

Geef ook les aan de kleintjes van 5-7. Heb een meisje dat na maanden oefenen eindelijk het ritme doorhad maar ook een meisje dat de 1e keer al heel netjes kon draven.(had nog nooit gereden)
Ieder kind leert bij mij op zijn/haar eigen tempo.
Wat mij ook hielp was buiten lange rechte stukken draven. Dan zit je niet zo met tempo wisselingen en bochten. Heb aan de zadels wel bokriempjes die helpen ook heel goed met vasthouden en de overstap om met losse handen te rijden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:03

Misschien een vreemde tip (ik heb niet alles gelezen dus is misschien al genoemd) maar kun je de basis niet op het "droge" leren? Een shet is vaak nogal breed, dus niet handig voor korte dikke beentjes.
Dus zadel op de bok, meisje erop en Sta, zit, sta, zit oefenen. Je kunt haar dan ook gemakkelijker ondersteunen en helpen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:10

Tevens is het misschien lastiger op een shet als die niet hoog opgooit en een hoog draf tempo heeft in de zin van sta zit.
Ik weet dat sommigen op mijn fjord bijna niet kunnen lichtrijden om die reden, hele vlakke snelle gangen.
(wel comfortabel, maar om het gevoel te krijgen dus lastig)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:12

Mijn nichtje van 6 kan ook niet lichtrijden op een shet, op mijn oude arabiertje van 1.50 ging het wel heel goed. Helaas is hij geblesseerd en nu rijdt ze op een grote B/ kleine C en daar gaat het lichtrijden ook heel goed bij. De shet bij ons op stal gooit te weinig op en gaat dan te snel om het te leren.