Paard staakt op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora4

Paard staakt op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:54

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem, en hoop dat jullie tips hebben.
Mijn paard is een staker. In de bak heb ik dit overwonnen en gaat t goed nu.
Maar aangezien het mooie weer er weer aankomt wil ik graag buitenritten gaan maken.
Op t moment dat we weg gaan is t redelijk goed totdat we willen gaan draven. Als mevrouw t niet in dr hoofd heeft om te gaan draven ( en dat is op t moment steeds zo buiten) gaat ze gewoon stil staan en als ik mn benen aanleg loopt ze achteruit. Ook als mn rij maatje doorloopt met haar paard blijft die van mij staan. En kan ik aansporen tot ik een ons weeg. Slaan en schoppen heeft sowieso geen zin bij dr want daar kan ze zich helemaal voor afsluiten. en reageert ze dus ook niet op.

Het vreemde is, voordat t staken in de bak voorbij was, zijn we ook wel naar buiten geweest en deed ze dit dus niet. Voor de kar is ze ook beleerd en in enkelspan doet ze t ook. Alleen in dubbelspan kan je nu een rondje met dr om.

Tandarts is vorige maand bij haar geweest, ze is onder behandeling van een osteo geweest, dus ze is gecheckt.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen... Ik ben zo ver met haar gekomen dat dit ook moet lukken...

BelleTessa

Re: Paard staakt op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:43

En als je buiten met haar wandelt, staakt ze dan ook?
Wel apart dat ze niet achter je maatje aanloopt, meeste paarden doen het dan wel.. Zo ook de mijne, met een paard ervoor gaat alles goed.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:45

De mijne staakte ook buiten, overigens nooit in de bak. Heeft lang geduurd voor ik er achter kwam dat het kwam door zijn voeten. Hij kreeg buiten gewoon zere voeten, hele gevoelige zolen. Beslaan heeft het bij hem opgelost. Is dat in jouw geval al uitgesloten?

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:47

Dat is een goede ja, staakt ze op elke ondergrond?

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:57

Als je haar aan de hand wel kan laten draven zou je kunnen proberen om een longeerlijn mee te nemen en die door iemand vast te laten houden. jij doet de eerste keer niks met je benen en je laat je samen met je paard gewoon meevoeren. dan ga je je beengebruik gewoon weer opbouwen totdat je weer los van de lijn kunt rijden. ik heb het zelf nog nooit getest, dus ik weet niet of het zou kunnen werken. als je een draaier hebt moet je dit natuurlijk niet doen.

verder kun je nog proberen om haar op de trailer te zetten om naar vreemd terrein te gaan en daar te rijden, wie weet staakt ze wel omdat ze weet dat ze in de buurt van stal is, ik heb er ook zo een namelijk :)
succes!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:53

Oei moeilijke. Vind het moeilijk te beoordelen.
Loopt ze helemaal niet meer als ze staakt? je noemt dat ze achteruitloopt maar kun je haar nog omsturen? rondje draaien en niet eens proberen of ze wil lopen?
Of rechtsomkeert maken en 10 meter terug stappen(vooruit) en dan weer omdraaien.

Verder, vind ik toch dat de ruiter de baas is over het paard en dat deze bepaald of paard stil staat en wanneer het loopt en welke kant op.
Ook al heb je misschien een paard met een karaktertje, ze moet wel toegeven. Ik zou proberen of er iemand mee kan met een longeerzweep zodat je achter haar kunt knallen met de zweep misschien dat dat iets uithaalT?

Aurora4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:41

Vorig jaar heeft ze op ijzers gestaan en toen staakte ze ook... Dus is helaas niet de oplossing...
Verder als ik met haar wandel staakt ze niet. is echt puur als ik er op zit en meer ga vragen dan stap...
Als ik een stukje terug rij richting stal loopt ze wel richting huis maar als ik haar dan omdraai misschien 1 of 2 stappen en dan blijft ze weer staan...
Ik ben het wel met je eens RoyceMack dat de ruiter de baas is over het paard en in zover bepaald wat een paard doet onder het zadel, maar t punt is hoe krijg ik haar zover dat ze ook buiten toegeeft... Heeft namelijk in de bak ook een tijdje geduurd... En ze weet dat als ze richting sloot loopt achteruit ik dat eng vind... Heb een hekel aan sloten wat dat betreft. Misschien idd eens iemand meenemen met longeerzweep of idd mee laten nemen door een longeertouw.. ze is opzich geen draaier alleen een staker :(

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:46

stakers zijn vaak minder vervelend dan draaiers, dus wat dat betreft heb je geluk :) misschien dat een andere ruiter helpt? iemand die misschien net wat meer kan doen bij haar? en dan niet iemand die in haar buik prikt en slaat met de zweep, maar gewoon een persoon die net wat consequenter en eventueel wat duidelijker is, het kan altijd dat daar het probleem ligt namelijk :) succes!

Aurora4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:56

Dat is misschien ook nog een idee idd. Maar in de bak maakte dat niet uit.. staakte ze bij iemand anders ook... maar kan t voor naar buiten altijd weer proberen ;)

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:00

ik denk gewoon even lekker mee :) ik heb ook een staker, maar mijn paard draait ook nog eens. een kriebel met de zweep helpt bij mij, maar bij jou wordt dat lastig natuurlijk. het slotentrucje ken ik maar al te goed, dat had ik met mijn ex verzorgpony van 1.15, die wist heel gauw dat ik eraf sprong wanneer zij naar de sloot liep. toch maar eens proberen om iets van een drijvende hulp toe te passen, daar zit het problemen natuurlijk.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:03

Ik heb bijna hetzelfde. Alleen als ik in draf weg ga, is er niks aan de hand.
Zodra stal ook grotendeels uit zicht is, en als we een groot stuk van stal weg zijn, gaat het goed..
Veel succes verder! Ik blijf je topic wel even volgen voor eventuele goeie tips :)!

Edit; en bij sloten blijf ik ook uit de buurt! Slechte ervaring mee gehad.. Pfff

Aurora4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:45

pff dit is niet makkelijk... heb namelijk ook wel gehoord laat je paard de sloot maar eens inlopen achteruit doet ze t vast nooit meer... het is gewoon erg vervelend dat mn paard zich zo af kan sluiten voor zwepen etc niet dat je ze dan maar verrot kan slaan maar als je maar een voorwaartse reactie krijgt door een tikje met de zweep zou zo veel makkelijker zijn... Ik rij haar buiten namelijk nu ook al met sporen... heeft ook niet het effect wat de meeste paarden wel doen ;) Heb deze maand wel een tocht gereden met dr en dat ging opzich redelijk op een gegeven moment wel een beetje staken maar niet zo als thuis.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:49

En achteruit, als vooruit niet wilt? Doet de eigenaresse van mijn verzorgpaard altijd. Wilt madam ergens niet vooruit langs, dan maar achteruit. Werkt bij haar perfect. Achteruit wordt ze gauw zat, dan heeft vooruit toch de voorkeur :D Maar zij is niet alleen staker, maar ook draaier dus dat is wel iets anders, maar wellicht is het te proberen.

Edit: en tik op de kont werkt bij deze merrie ook niet, tik op de schouder wel. Wellicht dat zoiets wel verschil maakt bij jou?

Aurora4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:55

zodra ik been ga geven loopt ze achteruit richting sloot...maar misschien is t te proberen om haar als ze stil staat om te draaien en dan in de achteruit te zetten... en deze dame maakt t niet uit waar ze een tik krijgt op t schouder of op de kont of achter mn kuit maakt allemaal niks uit...

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:56

Lastig.. Hoop dat je snel een oplossing vindt..

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:01

Probeer eens de teugels lang te laten als je aan zet naar draf.
Of ga schouder binnenwaards rijden,je kan ook proberen dat zo dra ze staakt haar achterwaards te laten gaan dan weer omdraaien en voorwaards gaan.

Aurora4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:04

Hoop ik ook.. t gaat verder zo goed zoals ik al zei zijn we van heel ver gekomen en heb ik al heel veel overwonnen alleen dit stukje moet dus nog... maar is dus niet zo makkelijk..

@vordur bedankt voor de tip! dat kan ik nog wel eens proberen!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:47

Het zou een leiderschapsprobleempje kunnen zijn, al is het dan wel raar dat ze ook niet loopt als er een ander paard mee is.

Mijn bijrijdpaard heeft t ook heel erg. Als ik alleen naar buiten wil, ging (/ gaat) ze staken en achteruit lopen, achteruit de dijk af zodat je gewoon niks kan.
Wat bij mij werkt is HEEL veel belonen. Bij elk stapje dat ze vooruit gaat, haar de hemel in prijzen.
Ik had de tip van m'n instructrice te geven om er af te stappen als zij achteruit gaat lopen, en gewoon een klein stukje naast dr verder lopen. Ik maakte er wat grondwerk van, dus gehoorzaamheid dingen. Stukje aan de hand draven, opeens stilstaan, weer aandraven, stappen, stukje achteruit, weer verder in draf, wat turns etc. Dan klom ik er weer op en zette ze weer een paar stapjes en stopte ze weer. Dus weer herhalen. Toen kwam ik op het idee om plukje gras te plukken en haar die geven als ze een pasje vooruit liep. Hier reageerde ze goed op!! Op een gegeven moment stond ze stil en haar hoofd al naar mij gedraaid omdat ze door had dat ik haar dan gras gaf, en dat was voor mij het teken om consequent te zijn. Dus wat strenger been (geen zorgen, niet trappen. Gewoon met hak drijven ipv kuit). En toen liep ze! En stopte ze ook niet meer. Hele weg tegen dr blijven praten en de hemel in prijzen.
Vorige keer weer geprobeerd, en ik merkte zeker wel vooruitgang. Ze ging wel weer stil staan maar hoefde niet meer af te stijgen. Nu deed ik gewoon gehoorzaamheid oefening terwijl ik er op zat; achteruit zetten. Als zij probeerde achteruit de dijk af te gaan, stapte ik niet af maar was ik streng en gaf ik haar een tik. Duidelijk maken dat dat nu echt niet meer kan. En dat werkte ook goed, want dan ging ze weer vooruit. Uiteindelijk heb ik een heerlijke buitenrit gemaakt zonder te stoppen :D
Had een jaar geleden hetzelfde probleem, en toen ook opgelost met heel veel belonen. Daarna kon ik heerlijke buitenritjes maken. Totdat het een keer fout ging (niet er afgevallen ofzo hoor, gewoon ruzietje). En toen ging ze weer staken... Denk dat ze het niet meer vertrouwde en het slechte herrinnerde ipv dat het leuk is.

Als het in jouw geval dus ook leiderschap is, is het vertrouwen opbouwen en de goede verhouding van consequent en belonen vinden. Je zou hetzelfde als ik doe kunnen proberen, maar mijn bijrijdpaard is wel heel rustig (en niet zo groot ;)), kan begrijpen dat het afstappen geen fijne manier is bij een druk of heel groot paard.
Heel belangrijk is iig dat je haar aanleert dat buitenrit leuk is. Als je gaat zitten meppen oid, gaat zij t niet zien als leuk maar onthoudt ze dus dat het pijn is, dus dat zou alleen maar averechts werken (heb ik zelf ook gemerkt)... Als het echt leiderschap is, moet je haar het vertrouwen geven maar wel de leiding nemen. En dat doe je dus door haar heel veel te belonen maar op het goede moment wel consequent zijn.

Succes!

Aurora4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:26

@ Eileen_ bedankt voor de tip! Heb al veel grondwerk met haar gedaan dus is ook bekend. Ga het zeker de volgende keer proberen. Mijn paard is wel redelijk aan de maat maar opzich vrij rustig, maakt zich niet gauw druk ;)

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:01

Zelf heb ik dit probleem ook ik stap af loop een stukje verder en stap op , dit is niet uitproberen dit is misschien wel een bepaalde angst tenminste dat heeft mijn haffie