zap schreef:Het blijft een lastig probleem. Is er nooit iets gebeurt? Ik heb ook de nodige problemen gehad, nadat ik er buiten vanaf gestuiterd was en mijn pony helemaal in paniek was. Zelfs met een andere pony was het in het begin moeilijk. Na een paar maanden samen met een ander was het weer tijd voor alleen buiten rijden. Maar mevrouw wilde niet meer (echt geen kwestie meer van niet durven).
De oplossing? Gas, gas, gas. Dus voorwaarts blijven denken en gaan. Ik ging dan in het begin ook in een flinke draf van stal en draafde de eerste paar honderd meter flink door (soms ook in galop als dat moest. Als ze maar voorwaarts ging en dacht). Niet tevreden zijn met een drafje met rem erop, maar echt voorwaarts. Denkt je pony terug gelijk naar voren (been en desnoods zweep erbij)! Dat moet je aanvoelen en direct ingrijpen. 1 pas te laat? Dan krijg je gedonder.
En niet denken dat het niet kan of niet werkt. Die van mij ging echt in een slidingstop en dan omhoog en met een idiote sprong omdraaien en terug.
Je moet dat dus eigenlijk voor zijn. Soms lukt dat niet. Mijn oplossing was dan gelijk terugdraaien en hop naar voren. En dan niet 1 sec wachten maar echt direct gas gas gas. Dit werkte voor mijn pony heel goed. Na 1 week was het gedonder over en kon ik gewoon relaxed op buitenrit (en dus ook gewoon stappend van stal weg).
Wat bij andere pony's ook helpt is gewoon wachten. Ga maar stilstaan, been eraf, hand eraf en hoofd van het paard in de richting waar jij heen wil. Paard niet toestaan om zich heen te kijken, hij moet opletten waar hij heen moet. Niet laten omdraaien. Vervolgens na een tijdje eens been proberen. Nog niks? Dan wacht je nog maar even. Hiervoor moet je echt geduld hebben, maar uiteindelijk gaat je paard lopen (meestal dan). Ik heb zo eens een half uur stilgestaan, omdat pony ergens echt niet langs wilde (een sprietje stond de verkeerde kant op denk ik. We reden daar elke week langs en ineens was het eng...). Normaal duurde dit bij mijn pony 5 sec en dan ging ze er langs. Dit deed ik als ze iets eng vond en werkte prima. Even angst laten afvloeien en dan weer voorwaarts.
precies wat ik ook deed! maar moet er een keer meer tijd insteken en ik zou het fijn vinden als mijn instructeur erbij is. stilstaan heeft geen zin dan wordt ze alleen maar lastig. dan wordt ze licht. komt ze omhoog. draait ze om.
maar het klopt wel! mijn paard (en ik) moet echt meer naar voren denken.