instabiele enkels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

instabiele enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:18

Hallo allemaal,
Ik zit een probleem, als ik doorzit in draf gaan mijn enkels ontzettend knikken. Mijn onderbenen bewegen niet zo zeer, maar vooral mijn enkels gaan heel de tijd op/neer als een soort veer die heel de tijd op en neer springt. Meer steunen op m'n beugels maakt geen verschil.
Heeft er iemand tips ? Mijn paard heeft er denk ik niet veel last van, maar voor mij is dit wel vervelend.
Groetjes

Miesemuisje

Re: instabiele enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:22

herkenbaar, ik heb hier ook last van. Heb van mezelf sowieso al zwakke enkels.. maar met rijden is het inderdaad best irritant! ik lees ff mee :)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:26

Ik heb zelf ook echt zwakke enkels. Zwik ook wel eens tijdens het rijden mijn enkel om, met alle gevolgen van dien. Ik heb er nog niet echt iets op gevonden.

Bij werkt rijden met bergschoenen wel tegen het om zwikken, maar ik vind dat dan weer niet prettig rijden. Ik ga binnenkort eens proberen te rijden met een enkelband om. Al merk ik hier met lopen enzo eigenlijk geen verschil

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:27

Vallen je enkels ook naar binnen?
Ik heb ook instabiele enkels, leg een steen scheef en klap er doorheen, als ik in de bergen was zette ik ze preventief in de tape naast bergschoenen.
Dus een stroon onder de voet langs en recht omhoog tot net over mijn enkel.
Strook er om heen en klaar is kees, dan kon ik er in ieder geval niet doorheen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:31

Ik doe een enkelbrace om met het rijden.. werkt ook :)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:34

moonfish13 schreef:
Vallen je enkels ook naar binnen?
Ik heb ook instabiele enkels, leg een steen scheef en klap er doorheen, als ik in de bergen was zette ik ze preventief in de tape naast bergschoenen.
Dus een stroon onder de voet langs en recht omhoog tot net over mijn enkel.
Strook er om heen en klaar is kees, dan kon ik er in ieder geval niet doorheen.

Als ik zonder schoenen kijk naar de stand van m'n voet, vallen m'n enkels en gehele voet eigenlijk wel naar binnen ja. M'n enkel verzwikken gebeurt niet zo héél rap, maar ik snap niet echt hoe tape jou enkel steun kan geven of begrijp ik het nu verkeerd ?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:36

Herkenbaar! ik heb het ook, ook als ik op hakken loop is dat niet geheel een succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:40

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:42

Steunzolen misschien? Ik rijd ook standaard met mijn steunzolen in mijn laarsjes :)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:44

moonfish13 schreef:
Zoals je op figuur 8 ziet deed ik dat alleen iets minder hoog hoor.
http://www.fysio-groningen.nl/art/img/0 ... -10-11.jpg

Qua doorzakken naar binnen zou je ook een andere kunnen proberen, die heb ik een paar dagen geleden gedaan voor dat probleem in verband met mijn schenen.
https://www.youtube.com/watch?v=GoV_aeSUxgM
Deze.
Ik voelde met flink toen ik het er af haalde aan mijn kuiten.
Wat je ook eens kunt proberen zijn antipronatie inlegzooltjes in je laarzen stoppen.

Tapen kan ik altijd eens proberen alleen ben'k er nie zo handig in. Dat filmpje , shin splints heeft dat ook niet met beenvliesontsteking te maken ? Hier heb ik regelmatig last van en toen ik er het een en ander over opzocht kwam ik ook shin splints tegen.
Ik denk dat ik eens ge kijken voor z'on inlegzooltjes.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:49

Daar heb ik ook last van gehad. Als ik eenmaal door m'n enkel was gegaan (als er een kiezelsteentje dwars lag ging het al mis) dan ging ik dezelfde dag nog vijf keer door m'n enkel. Het deed dan ook niet eens meer zeer. Ik ben toen naar de fysio gegaan en heb daar oefeningen gekregen om m'n spieren te versterken en dat heeft erg geholpen. Misschien zijn er ook wel oefeningen op internet te vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:06

Shin splints kan veroorzaakt worden door het naar binnen zakken met hardlopen zoals je hebt.
Die tape zou dat moeten beperken en dat doet het ook is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:11

Misschien is fysiotherapie een idee? Dan kan je in overleg met de therapeut oefeningen gaan doen die helpen voor het versterken van de enkel :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:13

Oefeningen om je enkels sterk te maken en andere beugels proberen, zoals bowbalance of nee variant. Zijn al topics over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:15

Zoek eens op footlogics zooltjes.
Dat zijn standaard zooltjes met antipronatie.
Die heb ik ook lang in mijn laarzen gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:16

Bow balance, of soortgelijke goed meebewegende stijgbeugels hebben mijn vriendin enorm geholpen. Enkel klachten met rijden zijn nu verleden tijd.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 14:29

Maken die stijgbeugels veel verschil uit dan ? Ik heb nu stijgbeugels van kieffer, ik ga denk ik eerst eens proberen met z'on steunzooltje, maar doen die dingen niet ontzetten veel pijn ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:34

Als ik mijn vriendin en meerdere mensen moet geloven; een wereld van verschil! Ik vind het zelf ook erg lekker rijden moet ik eerlijk bekennen en overweeg ze ook nog te kopen ivm mijn knieën.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 14:38

Ben eens aan het kijken op divoza, maar 150 euro is nu wel heel veel geld.. zijn er ook goedkopere varianten ?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:54

Ik heb ook vrij zwakke enkels en lange benen, valt niet mee om dan een nette en stille beenligging te hebben. Maar heb al een aantal jaren een paar Petri Anky laarzen welke echt super zitten, echt van die stijve kachelpijpen waardoor m'n benen perfect in de juiste houding worden gezet. Met andere laarzen die veel soepeler zijn (of minichaps) gaan ze meteen zwabberen. Beugels maakt niet zoveel uit vond ik, maar de juiste laarzen met veel steun zeker wel.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 15:15

BopjeBo schreef:
Ik heb ook vrij zwakke enkels en lange benen, valt niet mee om dan een nette en stille beenligging te hebben. Maar heb al een aantal jaren een paar Petri Anky laarzen welke echt super zitten, echt van die stijve kachelpijpen waardoor m'n benen perfect in de juiste houding worden gezet. Met andere laarzen die veel soepeler zijn (of minichaps) gaan ze meteen zwabberen. Beugels maakt niet zoveel uit vond ik, maar de juiste laarzen met veel steun zeker wel.

Mijn laarzen zijn nu ook héél soepel, misschien kan het ook daar aan liggen. Als ik een stevigere laars zou kopen zouden m'n enkels misschien de kans niet krijgen om zoveel in te knikken en weer om hoog te schieten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:35

Hier ook!
Heb er een paar maatregelen voor getroffen :D
1) stevige rijlaarzen, die dus al rechtop blijven staan en niet can die soepele die omvallen als er niets in zin
2) zorgen dat ik dikke enkelsokken aanheb
3) bo w b alance beugels
Nu gaat het stukken beter iig !

Heb ook met enkelbraches gereden maar vond dat zo'n gedoe + was soms te vast.
Ik rij niet meer met schoenen oid en geen rijlaarzen met ritsen want die bieden ook niet zoveel steun bij mij. Dus er zijn wel dingen op te verzinnen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:39

Ik ben over bewegelijk en heb daardoor ook erg veel last van het door klappen van m'n enkels tijdens het rijden. Of althans had.

Inmiddels stap ik op via een opstapje. Zo verdraai ik m'n knie + enkel al niet bij het opstappen. Daarnaast rijd ik met flexibele beugels de zogenoemde 'bow-balance' al heb ik niet deze maar een zelfde soort. Daarnaast heb ik voor mijn slechtste enkel ook een enkelbrace. Deze gebruik ik ook altijd met rijden. Uiteraard is het dragen van goede schoenen een must! Ik heb ariats. Laarzen zijn een no-go tenzij je ze onderaan met veters strak kan trekken zodat ze strak om je enkel sluiten.

Ben nog aan het kijken naar gpg-adapters echter zijn mij die nog wat te duur om te kopen om uit te testen.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:28

Ik had er ook veel last van, ging met rijden continue door mijn enkels heen.
Mijn instructrice gaf me oefeningen mee om thuis te doen
4 x per week heb ik mijn enkels getraind maanden lang, nu train ik ze alleen nog als ik de trap op en af loop.
rechter arm naar voren zwaaien en rechterbeen naar achter zwaaien en dan door je linker been zakken. dit doe je in 3 a 4 setjes van 10 en dan ga je echt met de week voelen dat je enkels sterker worden.

Met traplopen blijf je iedere trede staan en veer je door je linker of rechter been heen terwijl je half met je voet op de trede staat en je hak over de trede valt.

Als extra tips inderdaad stevige laarzen en evt. verende beugels die je gewicht opvangen. ( die heb ik ook van sprenger) maar alleen beugels is niet genoeg ik heb veel baat gehad bij mijn zelf training :)