Welk bit bij paard met tong er overheen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Welk bit bij paard met tong er overheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 10:50

Dag bokkers!
Nu ruim 3 jaar heb ik mijn haflinger... Ik rijd haar bitloos met een hackamore. Ze is onwijs sterk, meestal braaf, maar heeft zo haar streken. Om mee buiten te rijden is een hackamore goed, maar vrij stug als ze toch even sterk is. Ik vind het een fijner idee om buiten eigen terrein toch met een bitje te kunnen rijden. Nu gooit ze altijd haar tong over het bit... De tandarts heeft 2 scherpe, waarschijnlijk afgebroken stukjes melktand uit het vlees gehaald op de plek van het bit, en toen ik haar kocht had ze nog wolfstandjes. Niet zo gek dat ze toen haar tong er overheen deed.

Maarja, nu doet ze dus nog steeds haar tong er overheen, waardoor ik geen controle kan hebben als zij dit doet. Het zit nu nog in het gedrag. Ze heeft een vrij lange maar smalle tong, dus is hier vrij goed in. Ik had een bit gekocht (stang) met een tongboog erin. Dit werkte eventjes goed....

Afbeelding

Maarja... na een paar dagen al niet meer. Ik zou wel een tonglepelbit willen proberen, maar ben bang dat ook dit niet goed zal helpen. Ze heeft zoals ik al zei een dunne tong waarmee ze vrij veel kan. Herkennen jullie dit probleem? Wat kunnen jullie me aanraden?

Ik hoor het graag,
Robin

Anoniem

Re: Welk bit bij paard met tong er overheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:53

Heel cliche inmiddels, maar ik zou eerst aan controle gaan werken en meer trainen op gehoorzaamheid. En in combinatie met sterk zijn, streken hebben en tong over het bit zou ik toch eens kijken of er lichamelijks niet meer aan de hand is. Kan je pony wel wat je van hem vraagt?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 10:57

Joolien schreef:
Heel cliche inmiddels, maar ik zou eerst aan controle gaan werken en meer trainen op gehoorzaamheid. En in combinatie met sterk zijn, streken hebben en tong over het bit zou ik toch eens kijken of er lichamelijks niet meer aan de hand is. Kan je pony wel wat je van hem vraagt?

Controle heb ik zeker, ik doe vanalles met haar :) Ik vind het fijner voor mezelf om een bit te gebruiken als we richting het duin gaan omdat er toch wel vanalles rondloopt.
Ze kan zeker uitvoeren wat ik van haar vraag, maar als het gaat om springen bijvoorbeeld gaat ze vrij snel op de hindernis af. Ze wordt erg enthousiast (en sterk) terwijl ik graag rustig op een hindernis af wil rijden... Dingen dressuurmatig of voltige gaan onwijs goed.
Verder is er niets lichamelijks met haar aan de hand. Ze wordt jaarlijks gecontroleerd door praktijk Den Hoek (gisteren nog :+ ) en de tandarts.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:00

Ik zou en tonglepel bit kopen, deze werken fijn.
Overigens het brede stukje ervan hoort achter te zitten mocht je dit bit kopen.
Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen, dan kan je het zien.
Ze zijn gewoon gebroken.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:05

Ik vind een tonglepel niks, je kan beter veel stelling en gangen wisselen. Misschien dat dat helpt? Bij mijn paardje helpt dat wel. :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:08

RedRoses schreef:
Ik vind een tonglepel niks, je kan beter veel stelling en gangen wisselen. Misschien dat dat helpt? Bij mijn paardje helpt dat wel. :)

Op dat moment heeft ze haar tong er al overheen. Na 1 rondje instappen al, helaas! Heb er dan ook gewoon mee doorgereden om te proberen, maar het werkt niet fijn... Hij blijft er overheen. Heb ook een bit geprobeerd met een soort "speeltje" er in, dat ging iets langer goed. Maarja, uiteindelijk is ze daar ook aan gewend en begint het probleem weer...

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:10

He, dat is wel een heel naar geval. Misschien eens aan je instructeur vragen? Die zal vast wel raad voor je hebben :D

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:15

RedRoses schreef:
He, dat is wel een heel naar geval. Misschien eens aan je instructeur vragen? Die zal vast wel raad voor je hebben :D

Tsja, die weet het ook even niet meer, haha! Zit nog een beetje te twijfelen over het tonglepelbit, heb er positieve verhalen over gehoord maar de ander raad het me niet aan.
Heb eens een tonglepel geprobeerd die je los aan het bit kunt maken, maar dit vond ik moet ik eerlijk zeggen een vreselijk groot en stug ding :') Ook heb ik een losse tonglepel met kopstuk van de ej geprobeerd (werd me daar aangeraden) maar die is ook al snel teruggebracht. Dus dan zou het toch misschien een tonglepelbit worden, maarja, twijfel dan ook erg...

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:18

Het is altijd het proberen waard, zeker bij zo'n probleem.
Op marktplaats of de Bokt markt vind je wel goedkope, en misschien kan je wel lenen? Gewoon een beetje rondsnuffelen. Maar let wel op, het verhelpt het niet! Het is maar een tijdelijk iets, en je hebt kans dat als je hem weer weghaalt dat hij 'm er weer over legt. Dus wil je dat? Lastige vraag :+

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:20

Maar nog iets, op je eigen site staat dit:
De neusriem bij een hoofdstel met bit: nut of nutteloos? De neusriem bij een hoofdstel met bit zorgt ervoor dat het paard zijn tong niet over het bit kan leggen, vaak ook dat het bit niet helemaal door de mond getrokken kan worden, en dat het paard zijn mond niet opent waardoor je contact verliest. Maar, waarom zou je paard zijn mond dan willen openen? JUIST! Het bit ziet hij als een vervelend ding, aangezien jij er op dat soort moment niet goed mee omgaat! Daarom komt je paard ertegen in "protest". Het paard legt bijvoorbeeld zijn tong over het bit, omdat het bit in zijn gehemelte prikt, en zo prikt het in zijn tong. Dat doet minder pijn, maar zo verlies jij weer contact... Daarom rijden mensen met een neusriem. Een neusriem zorgt er dus voor dat het paard zijn mond op elkaar houdt, waardoor het bit goed op zijn plaats blijft. De neusriem heeft dus wel nut, maar voor het paard ZOU het onprettig kunnen zijn!

Dus, heb je een neusriempje ervoor? Als je zeker weet dat er niks mis is, kan je er een neusriempje onder doen.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:25

Juist, niet geschoten is altijd mis!
Kan je hem niet lenen van iemand? Dan kan je eerst kijken, want een nieuw bit bij divoza kost wel wat. :o

Maar houdt er wel rekening mee dat als je ermee begint, je toch ook een oplossing moet hebben voor als je de tonglepel eruit haalt.. :o

Je hebt zoals je schreef een stang gehad, dit had geen nut? Want die hebben toch betere inwerking, misschien klinkt het heel raar, maar kan je niet afwisselen van bitjes?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:32

Hee, waar is mijn berichtje nou? Nouja ik typ even opnieuw.

Ik gebruik inderdaad een neusriem, en heb ook een sperriempje geprobeerd. Dit is ook geen oplossing. Het bit hoger hangen werkte ook niet, en het bit zo laag hangen dat het paard het bit op de plek (zou) moet(en) houden werkt bij veel paarden, maar niet bij deze dame... Ik denk zelf dus dat het echt in het gedrag zit, aangezien ze bij de vorige eigenaren toch wel met een bit werd gereden terwijl ze nog wolfstandjes etc. had. Wat je zegt inderdaad, het probleem zelf los ik hier niet mee op, maar ik zou ook niet weten hoe ik dat wel zou moeten doen... Ze is goed nagekeken verder.

Afwisseling van bitten gaat wel redelijk, maar alleen als het een "nieuw soort" bit is dat ze niet kent. Inmiddels heb ik tientallen bitten (heb veel gekregen van stalgenoten) maar het is een vrij lastig iets... De bitten passen dan ook goed wat betreft de maat, dus dat kan het ook niet zijn.

Het berichtje dat verdween: Ik denk toch dat ik maar een tonglepelbit ga proberen, want niet geschoten is altijd mis :) Eens kijken of ik hem ergens kan lenen, of een afspraak kan maken met de ruitersportzaak dat ik hem altijd nog terug kan brengen.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:37

Haha ja, ik was die van jou ook opeens kwijt :+

Jah, de tonglepel moet wel helpen. Ik hoop dat het er ook verholpen mee is... :)
Leuke stalgenoten heb je, zou ik ook wel willen :+ .

Succes iig, ik zal hier ook nog wel voor je rondvragen.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:49

Haha klopt! Veel mensen hebben spullen waar ze niets mee doen, of iets dat niet past (halsters, tuigen, zadels, noem het maar op). Dusja zo zie je maar, nu heb ik heel wat bitten, en anderen kan ik bijvoorbeeld weer blij maken met beugelriemen, halsters of iets dat ik zelf niet meer kan gebruiken :')

Is goed, dankje! Ik ga denk ik maandag even langs bij de epplejeck, die hebben ze daar dacht ik :j Ik maak dan wel een goede afspraak dat ik hem altijd terug kan brengen. Soms doen ze vrij lastig als het gaat om artikelen terugbrengen of ruilen... :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:57

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:18

Ja ik vind als je paard de tong erover gooit dat je het niet met hulpmiddelen zoals tonglepel enz moet gaan zoeken, maar meer in rijtechniek, dat je bitloos rijd is dan op zich al wel fijn ,miss eens een sidepull proberen, maar als het dier buiten sterk word heeft het ook vaak met balans te maken, in principe zou de rem en stuur niet op het bit moeten zitten, ga eens een tijdje aan de slag met gymnastiseren , dan zul je echt merken dat het sterke buiten ok echt minder gaat worden, omdat het dier beter in balans kan blijven en jou beter leert dragen,

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:25

Welke handen bij tong over het bit is een veel betere vraag. :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:26

Mizora: Dankjewel! :D Ik ga eens zoeken naar ervaringen met met deze neusriem!

midgie: Ik heb zeker controle buiten, maar ze kan gewoon wel sterk uit de hoek komen als we bijvoorbeeld langs schotse hooglanders rijden, of tijdens de springles als we op een hindernis af gaan. Ik snap dat je controle niet in een bit zit, als een paard wilt gaat ie wel. Het is puur voor mezelf, en ik vind het erg fijn om mee te rijden met haar, als de tong er dus onder blijft. Wat betreft de balans is deze ook vrij goed, maar ben dressuurmatig zeker nog niet echt op niveau. Na m'n examens in mei ga ik weer volop lessen en aan t werk met haar :)

Lara_Silver: Klopt wat je zegt, maar ik zou niet snel oordelen. ;) Ik ben zeker geen harde ruiter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:31

Het zou misschien kunnen dat ze eraan gewend is het tong over het bit te doen, vanwege die tandjes waarom ze het deed. Ik zou gewoon goed dressuurmatig gaan rijden met les, en er een tonglepel in doen.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:36

Geryon schreef:
Het zou misschien kunnen dat ze eraan gewend is het tong over het bit te doen, vanwege die tandjes waarom ze het deed. Ik zou gewoon goed dressuurmatig gaan rijden met les, en er een tonglepel in doen.

Precies wat je zegt, en ik denk dat dat de beste optie is :j Ik ga nog eventjes kijken wat het effect is van de neusriemen die hier boven genoemd zijn.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:45

Heb je al eens geprobeerd om het bit bv in stroop te dopen voor je het in doet? Misschien kun je haar zo leren het bit niet te associeren met pijn/ tong eroverheen, maar met iets prettigs. Ze zal zo wat meer met het bit gaan kauwen en erachter komen dat het bit nu geen pijn meer doet.

Wellicht kan je een combi maken van je bitloze hoofdstel en hoofdstel met bit, dat je bitloos rijdt met het bit erin. Het bit hangt dan rustig in de mond terwijl je stuurt en je hulpen geeft op je bitloze manier. Ze leert dan te ontspannen met het bit in de mond.

Het zijn zomaar even dingen die nu bij mij te binnen schieten....

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:55

meiske1577 schreef:
Heb je al eens geprobeerd om het bit bv in stroop te dopen voor je het in doet? Misschien kun je haar zo leren het bit niet te associeren met pijn/ tong eroverheen, maar met iets prettigs. Ze zal zo wat meer met het bit gaan kauwen en erachter komen dat het bit nu geen pijn meer doet.

Wellicht kan je een combi maken van je bitloze hoofdstel en hoofdstel met bit, dat je bitloos rijdt met het bit erin. Het bit hangt dan rustig in de mond terwijl je stuurt en je hulpen geeft op je bitloze manier. Ze leert dan te ontspannen met het bit in de mond.

Het zijn zomaar even dingen die nu bij mij te binnen schieten....

Honing heb ik een tijd gedaan ja! Maar nu heb ik het probleem dat ze geen suiker meer mag, dus dat ik geen optie meer helaas!

Ik heb wel eens op een buitenrit geprobeerd met zowel een touwhalster als een bit, dat ik dan op het touwhalster rijd. Maar toch weer die tong... Rijdend in de bak heb ik nog niet op deze manier geprobeerd, ga ik eens doen, dankjewel! :j

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:35

Ik kan me echt voorstellen dat het heel lastig is, toch zou ik niet snel voor een tonglepel kiezen.
Als jou handen echt zacht zijn, dan ligt het probleem dus echt tussen haar oren. Een tonglepel zal dan eerder tegenwerken. Omdat ze en haar angst en ongemak niet kan uiten en nog steeds de angst en het ongemak ervaart.
Je zegt dat ze heel snel de tong over het bit gooit, zou je dat voor kunnen zijn, door bv. net daarvoor een stukje appel, wortel of een paar brokjes te geven?
Doet ze het alleen onder het zadel of ook aan de longe? Als ze het aan de longe niet doet, dan is er wellicht iets anders wat haar ongemak geeft onder het zadel.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 07:39

Mijati schreef:
Ik kan me echt voorstellen dat het heel lastig is, toch zou ik niet snel voor een tonglepel kiezen.
Als jou handen echt zacht zijn, dan ligt het probleem dus echt tussen haar oren. Een tonglepel zal dan eerder tegenwerken. Omdat ze en haar angst en ongemak niet kan uiten en nog steeds de angst en het ongemak ervaart.
Je zegt dat ze heel snel de tong over het bit gooit, zou je dat voor kunnen zijn, door bv. net daarvoor een stukje appel, wortel of een paar brokjes te geven?
Doet ze het alleen onder het zadel of ook aan de longe? Als ze het aan de longe niet doet, dan is er wellicht iets anders wat haar ongemak geeft onder het zadel.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Pfff, wat lastig dit.
Nee haar voor zijn is vrijwel niet mogelijk. Het is in een seconde gedaan. Ook weet ik niet heel precies wanneer ze haar tong over het bit doet, dus haar voor zijn wordt dan lastig.
Ze doet het ook aan de longe ja, vandaar dat ik echt denk dat het in het gedrag zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:46