oefeningen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voort123

oefeningen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:40

ik kwam er dus al een paar keer achter dat als ik mijn paard iets moeilijkere dingen laat doen met dressuur dat hij dan meer zijn best doet.
ik rij nu L1 met hem, maar ik wil alvast wat moeilijkere oefeningen gaan doen.
ik doe nu vooral: wijken,schouderbinnenwaarts( zijn we nu mee begonnen) ,achterwaarts.
heeft iemand nog ideeën voor oefeningen?

x_Quinta_x

Re: oefeningen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:43

Kan hij al achterwaarts? Dit komt erbij bij L2.

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:44

jaa dat kan die al :) x_Quinta_x

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:16

Wijken van de hoefslag naar binnen, vierkant halthouden, voltes sluiten en vergroten voor je been. Zulke dingen? :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 04:35

Zig zag lijnen over de middellijn.
Steeds om stellend, links en rechts.

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 05:13

Wijken naar rechts, een paar stappen voor uit draven en dan wijken naar links. Op de middellijn schouderbinnenwaarts naar links en na een paar passen wisselen. vierkante voltes rijden bij b of e.

AnimalCare9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:21

Enkele ideale, voor mij dan, oefeningen zijn de standaard loswerkoefeningen, maar dan een stapje hoger.
In plaats van de typische slangenvolte van 2 of 3 bogen kan je er doen van 5 of 6 bogen, waardoor de draaiing die je paard moet maken veel korter wordt, en je meer moet werken op de buiging van je paard.
Een andere hele mooie oefening is een pirouette op de voorbenen. Deze is heel wat simpeler dan een pirouette op de achterbenen, en kan je aanleren door extreme stelling te vragen, en je paard met opzet te laten uitbreken op de achterhand door te blijven kriebelen met je binnenbeen. Hoe verder naar achter, des te duidelijker de hulpen. Vergeet wel zeker het contact met je buitenteugel en buitenbeen niet.
Om je paard attenter te maken op je hulpen, waardoor je subtieler hulpen kan geven, kan je ook vanuit stilstand (uiteraard vierkant) aandraven, of eventueel aanspringen in galop. Het omgekeerde kan natuurlijk ook. Maar je past hierbij best op, want een paard dat echt goed luistert, staat dan natuurlijk ook direct stil, maar jij daarom niet :-) (ervaringsdeskundige)

Onthoud gewoon dat een oefening altijd moeilijker kan gemaakt worden.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:58

Zorg ervoor dat je achterwaarts en wijken niet te snel in één training doet. Dit kunnen ze doorelkaar halen namelijk als ze het nog niet zo goed kennen. Ga eerst in de stap oefenen, en later in de draf. Als ze gang maken doordat je been aanlegt, ga weer terug naar de stap en vervolg je oefenening. Blijf niet 100x hetzelfde oefenen, als ze het 1 x goed hebben gedaan, belonen en met iets anders beginnen. Een paard leert bij waar jij het corrigeert. Zorg er ook voor dat je paard recht blijf (verticaal), ook al wijkt hij zoooo mooi, maar loopt hij schuin weg, is het nog niks. Blijf oefenen, oefenen, oefenen! Succes.