Probleem friese merrie (v. Felle 422) met de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucasxlovie

Probleem friese merrie (v. Felle 422) met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:23

Hoi.
Ik heb een Friese merrie van Felle van 6 jaar oud.
Ik heb haar nu ongeveer 2 jaar alleen de galop is nog niet ontspannen en doordat ze niet ontspant word ze heel sterk en krijg ik haar niet normaal meer de bak door. Ik heb al in andere topics gelezen dat ik geen lange stukken mag galopperen omdat ze hier alleen maar sterker van wordt. Dit doe ik dan ook niet. Maar de galop verbeterd niet.
Ik ben zelf een L2 ruiter en met mijn andere paarden heb ik nooit dit probleem gehad, ook niet met doorrijden. Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt :j

Pandameisje

Re: Probleem friese merrie (v. Felle 422) met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:24

hier hebben meer friezen last van.

je moet ze even aan de longeerlijn gewoon langzaam de galop op bouwen en veel van galop naar draf gaan dat helpt wel eensd

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:29

Ik galopeer met onze 2 friezen juist in het bos om de galop te verbeteren, eerst konden ze in de bak nog niet galoperen en nu gaat het al beter omdat ze het beter onder controle hebben en in balans zijn.

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:32

friesam schreef:
Ik galopeer met onze 2 friezen juist in het bos om de galop te verbeteren, eerst konden ze in de bak nog niet galoperen en nu gaat het al beter omdat ze het beter onder controle hebben en in balans zijn.

Dus wel lange stukken galopperen?

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:33

alltimapanda schreef:
hier hebben meer friezen last van.

je moet ze even aan de longeerlijn gewoon langzaam de galop op bouwen en veel van galop naar draf gaan dat helpt wel eensd

Bedankt, ik ga t proberen :)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:34

Ja, maar vooral rechtdoor. Dus buiten, op lange paden of ik grote pistes. Eerst genoeg kracht om rechtdoor te galopperen, daarna stilaan wat bochten erbij pakken en zo opbouwen. Aan de longe oefenen kan ook wel lukken, maar zou eerst proberen met lange stukken rechtdoor.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:34

Lucasxlovie schreef:
friesam schreef:

Dus wel lange stukken galopperen?

Ja hierdoor heb ik het idee dat ze het beter snappen en rechtuit galopperen is nu eenmaal makkelijker dan in een bak.

Het gaat hier om een 5 jarige die net zadelmak is en een 16 jarige die pas een half jaar onder het zadel is maar al haar hele leven betuigd.
Beide konden niet goed galopperen. Ze worden er niet sterk van en lopen allebei op dubbelgebroken watertrensje

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:42

__Astrid schreef:
Ja, maar vooral rechtdoor. Dus buiten, op lange paden of ik grote pistes. Eerst genoeg kracht om rechtdoor te galopperen, daarna stilaan wat bochten erbij pakken en zo opbouwen. Aan de longe oefenen kan ook wel lukken, maar zou eerst proberen met lange stukken rechtdoor.

Oke, bedankt. :)

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:47

friesam, ik ga dit zeker proberen. Bedankt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:37

Ik heb ook zoon probleem gehad met mijn verzorgpaard. Ze kon alleen maar keihard galopperen en vlak door de bochten. Ik heb haar eerst 3 maanden enkel gelongeerd met bijzetjes zodat ze meer over de rug ging lopen. Toen dit er goed in zat ben ik gaan rijden maar heb ik het galopperen nog even achterwege gelaten. Met longeren tussendoor het galopperen gaan trainen en de ontspanning gaan zoeken. Op gegeven moment toch gaan galopperen met rijden wat eerst heel hard en ongecontroleerd ging. Ondanks een bijzetje dat ik gebruikte toch het hoofd in de hemel en zo hard mogelijk gaan. Gelukkig is ze verder niet gemeen dus bokte ze niet of gekke dingen. Dus door heel wat oefenen kon ik haar steeds beter terug pakken en reageerde ze beter op mijn stem. Momenteel galoppeerd ze aardig goed met een fatsoenlijk tempo maar nog teveel bergopwaarts en niet naar voren. maar daar werken we nog aan.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:00

Inderdaad met longeren de galop oefenen, heeft bij mijn verzorgfries ook goed geholpen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:29

Stap galop overgangen rijden :) meer op het achterbeen houden...

Team_DPC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:54

Vaak helpt het om de focus te verleggen en niet alleen met de galop bezig te zijn.

Als je je paard in stap en draf (iets) meer gedragen kunt laten lopen, veel schakelen over korte stukjes.
Wanneer je paard dit kan zonder taktverlies en hierbij zelf zijn hoofd en hals blijft dragen wordt de galop ook beter.

Veel succes!

Lucasxlovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 07:31

Team_DPC schreef:
Vaak helpt het om de focus te verleggen en niet alleen met de galop bezig te zijn.

Als je je paard in stap en draf (iets) meer gedragen kunt laten lopen, veel schakelen over korte stukjes.
Wanneer je paard dit kan zonder taktverlies en hierbij zelf zijn hoofd en hals blijft dragen wordt de galop ook beter.

Veel succes!

Dankje! :)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:45

Een paard beheerst van nature de galop. Een galop leren, hoeft het paard niet.

Het paard moet wel leren om bij het juiste commando (hulp) een galop aan te gaan.
Dat kan je het beste aanleren aan de longe, longeren zonder ruiter.
Als dat gaat, dan paard longeren met ruiter op de rug en de juiste (ruiter) hulpen geven.
Dan zonder longeren met de juiste ruiter hulpen.

Heel goed helpt:
0/. overgangen draf naar galop, galop naar draf
1/. draf naar galop,
2/. stap naar galop,
3/. halt naar galop.

Als dat lukt is paard wat dat betreft aan de "hulpen".

Voorwaarde is dat de ruiter de basis gangen beheerst.
Een ruiter die de gangen niet beheerst, kan een paard dit nooit goed leren.
Een ongereden paard met een onervaren ruiter is vragen om problemen.

Het probleem ligt meestal aan het rijden (ervaring ruiter).
Het beste is iemand vragen om te helpen, dat is als ruiter slimmer om beter te worden,
het paard leert het beter en veel sneller, waardoor je problemen voorkomt.
Dus niet uitproberen wat je niet beheerst.
Je groeit hier veel sneller door, een Fries kan dit gewoon (aan).

Als je alleen bakervaring in een manege of minder hebt, houdt er dan rekening mee dat manegepaarden weten wat ze moeten doen, die reageren meestal niet echt op hulpen, maar op de commando's die gegeven worden of wat de paarden in de lesgroep doen..... :)

Er zijn tal van manieren om een paard goed ontspannen te krijgen. Als het paard ontspannen is, dan is dat in alle situaties: halt, stap, draf en galop. Een paard is niet ontspannen in alle gangen behalve galop. :)

Suc6

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:42

Longeren op een grote volte, het liefst in een bak.
Paard:
instappen
halt, stap, halt
halt, stap, draf, stap, draf, (....), halt
halt, stap, draf, galop (aanspringen in een hoek), draf, stap, draf, galop, draf, stap, halt

van hand veranderen, idem

hetzelfde herhalen, maar tijdens longeren de volte verkleinen en vergroten binnen een gang

van hand veranderen, idem

overgangen
schijnovergangen

uitstappen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:15

Mijn Friese merrie kon alleen plat door de bocht keihard in galop door de bak als een soort tanker. Op buitenritten heb ik veel lange rechte stukken gegaloppeerd en nu gaat het stukken beter. Nog geen voltes e.d. dat kunnen ze nog niet zo goed. Het hangt er ook vanaf hoe je paard gebouwd en en of hij een beetje handig is met die vier benen in al hun lompheid.

Dus ik zou het eerst zo proberen dat ze sterk worden en handiger en longeren om zo specifiek aan bepaalde spieren en overgangen te werken. Pas je aan naar het niveau van je paard dan komt het vast helemaal goed!

Succes!