Aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzo_RV

Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:14

Beste bokkers,

Sinds een paar maand rijd ik een Frans Trekpaard voor iemand, en dat ging erg goed, ik kan nu alles met haar, alle gangen, buitenritten en springen. Sinds kort rijd ik een KWPN'er van 9 actief, ook van diegene op dezelfde stal. Sinds kort rijden we eindelijk los buiten, want het is nogal een stresskipje. Alles gaat goed, stap draf etc. Beetje stelling enzo wil ook wel, en we gaan nu gewoon lekker trainen met aan de teugel lopen etc. Maar gister ging ik dus voor het eerst galopperen met d'r, en dat ging niet helemaal soepel. Als ik aanspring doe ik het ene wel, en het andere niet. Dus; handen goed, doorzitten, maar dan vergeet ik mijn buitenbeen naar achter te doen en stelling te vragen. Ik raak ook snel gespannen, dus zo ook in galop op deze topper. Het is iets nieuws dus dan raak ik wat gespannen etc. Hebben jullie tips hoe ik beter kan gaan aanspringen etc? Waar ik extra op moet letten en hoe ik het beste kan oefenen met doorzitten etc. Alles is welkom, en tips voor aan de teugel lopen ook!

Binnenkort zal ik haar even in het ITP zetten, voor de eerste keer haha :).

Groetjes, en alvast bedankt!

PenP2014

Re: Aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:26

Ik weet precies je probleem, want ik heb een jonge draver :')
Longeer je hem ook? Wat mij goed heeft geholpen is eerst goed de "galopknop" erop zetten aan de longe. Zodat hij goed op stem reageert. Daarna ohz gaan aanspringen. Op een gegeven moment valt het kwartje. En dan is het aanspringen, 3 passen galloperen en terugvallen. Maar dat maakt niet uit. Helemaal de hemel inprijzen op het moment dat hij aanspringt. En flink door oefenen!
Wat ook flink helpt is buiten oefenen op rechte lange stukken. In de bak is het een stuk moeilijker voor een paard.
En wat belangerijk is is dat hij rustig draaft. Als hij in draf uit elkaar valt is de overgang veel moeilijker. Dus eerst ontspannen in draf, dan de hoek opzoeken en met een duidelijke stemhulp in galop zetten.
succes!

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:54

De galopknop zit er wel op, is wel een tuiger maar aan de passen etc te zien meer een dressuurpaardje. Het is echt een topper en kan al wel veel, word goed veel mee gegaloppeerd dus dat is het niet. Het ligt denk ik echt aan mezelf, ik moet rechtsom gewoon beter stelling vragen, en dat is voor haar moeilijk. We hebben een bak met manege grootte dus dat moet ook wel lukken. We rijden nog niet buiten omdat ze dingen nogal snel spannend vind, en snel schrikt enzo. Dus vandaar dat we dus pas net buiten rijden, en het gaat super. Draf rijdt ik al langzaam met haar, daar trainen we veel op. Maar zodra ik ga doorzitten gaat zij sneller omdat ik dan gespannener word…. daar komen we vooral erg tegen aan, verder doet ze stap en draf super! Het is echt een toppertje en vertrouw d'r ook 100%.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 15:33

Verder niemand die tips heeft….?

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:18

hard oefenen op een paard van een manege. deze zijn een hoop gewend aan ' gestuntel' en zo krijg jij de mogelijkheid om er goed op te oefenen zonder een relatief jong paard het ' verkeerde' aan te leren. succes!

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:41

MelanieHol schreef:
hard oefenen op een paard van een manege. deze zijn een hoop gewend aan ' gestuntel' en zo krijg jij de mogelijkheid om er goed op te oefenen zonder een relatief jong paard het ' verkeerde' aan te leren. succes!

Ik rijd niet meer op een manege, er is wel een ander paard, dat Franse Trekpaard, waarmee ik wel kan galopperen etc. Alleen met deze is het alleen wat lastiger

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:47

Zou ik toch eens vragen of je op dat paard mag oefenen. Eerst zelf even handig in worden. Maakt het ook weer makkelijker voor je paard ;)

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:03

Dat doe ik ook vaak, daar rijd ik nog wel eens mee en dat lukt wel goed. Het is gewoon bij dit paard, en zal ook zijn bij een paard dat ik niet ken. Het is gewoon nieuw en die spanning dan moet ik gewoon onder controle zien te krijgen..