Achterhand sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:38

Mijn paardje heeft van nature een wat vlakke galop. Nu ben ik sinds een tijdje actief bezig met dressuur en zou ik graag wat meer sprong in zijn galop zien. Ik weet dat hier al topics over bestaan en deze heb ik ook zorgvuldig bestudeerd.
Tot nu toe heb ik de volgende oefeningen gehoord, waarmee ik oook bezig ben:
Schouderbinnen/buitenwaarts
Veel overgangen
Vaak laten aanspringen
Tempowisselingen
Wijken
Voltes rijden
Longeren (met pessoa evt.)
Veel wendingen en figuren

Nu heeft mijn paardje bij wendingen de neiging met zijn hele lichaam rechtuit te draaien en niet mooi rond om mijn been heen, Dus hier werken we nog aan.
In de galop heeft hij eveneens linksom de neiging wat scheef te gaan, echter heb ik het idee dat dit met balans te maken heeft en zichzelf oplost bij frequentere training.

Dingen als neem les heb ik op dit moment niets aan, omdat die mogelijkheid er nu even niet is.

Heeft iemand nog meer ideeën/tips om de achterhand sterker te maken en meer sprong te trainen ?

_Marinke_

Re: Achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:10

De oefeningen die je al doet zijn inderdaad erg fijne / goede overgangen om de achterhand sterker te maken. :j

Ik heb overigens bij die van mij de galop erg zien verbeteren door het consequent actief rijden. Vooral in de galop eerst zorgen dat je voldoende 'actie' hebt en van daaruit pas wat opvangen met je zit maar wel diezelfde actie blijven houden (voorwaarts blijven denken / rijden dus).

We zijn overigens niet eens echt gericht bezig geweest om de galop te verbeteren, maar nu we een aantal weken zo aan het rijden zijn zie ik al wel echt een positief verschil!

Als je een wending rijd, rijd je die zelf wel goed? Ik bedoel dan echt in je hele houding? Het kan best zijn dat jij onbewust een tegen gesteld signaal afgeeft waardoor je paard niet fijn om je been heen kan buigen. Dat is wel lastig om te beoordelen als je er geen beeld bij ziet. :P

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:12

Buiten rijden, het liefst wat bergjes/heuveltjes meepakken als dat kan, op het bospad lekker schakelen in de galop.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:14

tussen door een laag sprongetje of balkjes meepakken kan ook erg helpen :j

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:15

Ik rijd af en toe voltes van 10 meter in galop met in het midden 1 of 2 balkje(s) op de grond of +/- 50cm van de grond. Ik krijg toch wel vaak complimenten over de mooie kont en de mooie gangen van m'n paard, dus heb wel de indruk dat het werkt :D.. + Dit is denk ik ook wel een goede oefening voor de balans van ruiter én paard :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:17

balkjes lopen, aan de dubbel longe(buitenlijn via het bit door de singel achter de billen naar je hand en de binnenlijn van het bit naar je hand)
Op den duur balkjes verhoogd leggen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:30

de oefening die je beschrijft helpen zeker goed. Zelf merk ik ook veel vooruitgang met het rijden van voltes in gallop en deze proberen te sluiten tot een volte van 10m of kleiner, afhankelijk hoe getrained je paard is. Tempowisselingen in galop; dus midden galop en gelijk weer terug schakelen en de galop. Het in schatten van wanneer j paard moe wordt een vlakkere sprong begint te maken is ook belangrijk. De mijne houdt het bv. 2 min netje vol en begint daarna vlakker te galoperen. Juist dan rijd ik nog even door want dat is het moment waarop ze er sterker door wordt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:46

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker iets mee!
Buitenrijden gaat helaas nu (nog) niet, niet echt uitrij mogelijkheden en ik en mijn paard zijn buiten nogal helden op sokken ;).

Sprongetjes had ik nog niet aan gedacht, dus dit gaan we zeker invoegen. De dubbele longe had ik inderdaad zelf ook aan gedacht, maar aangezien ik niet de meest handige persoon ben met de lijnen in m'n hand ( :') ) longeer ik dan liever met pessoa.

Foulplay_ schreef:
Ik rijd af en toe voltes van 10 meter in galop met in het midden 1 of 2 balkje(s) op de grond of +/- 50cm van de grond. Ik krijg toch wel vaak complimenten over de mooie kont en de mooie gangen van m'n paard, dus heb wel de indruk dat het werkt :D.. + Dit is denk ik ook wel een goede oefening voor de balans van ruiter én paard :)

Galloppeer je dan ook echt over de balkjes heen in galop, of alleen eromheen?

_Marinke_ schreef:
Als je een wending rijd, rijd je die zelf wel goed? Ik bedoel dan echt in je hele houding? Het kan best zijn dat jij onbewust een tegen gesteld signaal afgeeft waardoor je paard niet fijn om je been heen kan buigen. Dat is wel lastig om te beoordelen als je er geen beeld bij ziet. :P

Dit is best mogelijk eigenlijk. Kun je misschien het signaal/ de houding beschrijving waarmee je een succesvolle 'ronde' wending maakt? Ik ga proberen over een paar weken een HAW topic te maken, dan kunnen mensen beter de verbeterpunten zien.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 22-04-14 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:28

ZoZenn schreef:
Galloppeer je dan ook echt over de balkjes heen in galop, of alleen eromheen?

Ik galoppeer er ook over

Afbeelding

Zoiets, snap je? & die balkjes kunnen dan op de grond liggen, of van de grond (zoals een in- en uitje, 3m denk ik?)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:27

ZoZenn schreef:
_Marinke_ schreef:

Dit is best mogelijk eigenlijk. Kun je misschien het signaal/ de houding beschrijving waarmee je een succesvolle 'ronde' wending maakt? Ik ga proberen over een paar weken een HAW topic te maken, dan kunnen mensen beter de verbeterpunten zien.

Oei lastig om dat onder woorden te brengen, ben er ook niet heel erg goed in om dat soort dingen uit te leggen. :+ Maar ik zal mijn best doen! :)

Als je een wending rijd is het van belang dat jou hele lichaam die wending ook rijd. Bij een wending wijzen je schouders en heupen mee in de richting waar je gaat, je binnenschouder en heup laat je hierbij heel iets zakken (gevoelsmatig, niet eens duidelijk zichtbaar). Het paard krijgt de ruimte van jouw binnenhand om stelling aan te nemen, het is belangrijk dat je hierbij je hand dus NIET terug beweegt maar eerder juist alleen ietsjes opzij beweegt. Je buitenhand en been hebben alleen een begrenzende functie. Je binnenbeen laat je mooi afhangen en blijft netjes op de singel.

Als jij je binnenhand in dit verhaal naar achteren beweegt dan blokkeer je het binnen achterbeen, als jij zelf je binnenbeen te ver naar achteren legt dan kan je paard gewoon weg niet OM je been heen buigen. Je buitenhand en buitenbeen heeft een wakende begrenzende werking. Daar ga je pas druk mee geven als het paard daadwerkelijk over de buitenkant weg wil lopen. ;)

Hoop dat je er iets aan hebt? Probeer het maar eens zo 'op het droge' te oefenen en voel welke kant je lichaam je als het ware opstuurt. :)

Het is ook een goede oefening om eens heel doelbewust te gaan voelen wat jij met je lichaam doet, ga maar eens 8-jes en slangevoltes e.d. rijden in stap en probeer je paard daarbij op je zit te sturen en daarbij dus vooral goed voelen wat er precies gebeurd en hoe je paard op jou reageert. Enne niet bang zijn om fouten te maken, of boos worden dat je niet direct die mooie volte rijd die je in gedachten had, juist doordat het niet gelijk perfect gaat en je voelt waar het mis gaat is heel leerzaam!