paard in protest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelleke_95

paard in protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 07:17

ik heb ongeveer een maand geleden een kwpn'er gekocht, hij heeft in de omgang echt een karakter van goud.
maar zodra ik ga rijden gaat hij protesteren, soms loopt hij het eerste half uur super fijn en dan opeens gaat hij stijgeren en rennen door de bak, en weer een andere keer doet hij het gelijk als ik erop stap.
zijn rug is nagekeken door de dierenarts en daar is niks mis mee.

het is vooral als ik op zijn rug zit, hij wordt ook af en toe door iemand anders gereden en bij haar doet hij het wel maar is het ook zo weer over, en bij mij blijft hij het doen als hij eenmaal bezig is...

iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen?

aeolusnr1

Re: paard in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:36

leiderschap tonen, durven door te vragen, echt aan het werk zetten, rust brengen, niet gaan tegenhouden en zeer zeker nooit op 2 teugels gaan tegenhouden.
Les nemen is natuurlijk ook zeer belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:49

Hoe is het paard aan de hand? Zoals Aeolusnr1 zegt, misschien ziet het paard jou niet als leider. Misschien zit je hem ook wel in de weg. Zadel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:50

Zit te denken aan een zadel dat hem erg veel last geeft. Paarden vertellen dingen maar hoe? Een fijn karakter dat ontaard in dit gedrag is uiting van ongemak.

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:47

aeolusnr1 schreef:
leiderschap tonen, durven door te vragen, echt aan het werk zetten, rust brengen, niet gaan tegenhouden en zeer zeker nooit op 2 teugels gaan tegenhouden.
Les nemen is natuurlijk ook zeer belangrijk.

hij moet idd aan het werk blijven, zodra de teugels wat loser worden gaat hij klieren, maar ik kan hem ook niet een vol uur alleen maar kijhard laten werken.

hoe gaat het paard mij als leider zien? fluister/grondwerk mischien?

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:48

Joolien schreef:
Hoe is het paard aan de hand? Zoals Aeolusnr1 zegt, misschien ziet het paard jou niet als leider. Misschien zit je hem ook wel in de weg. Zadel goed?

wat bedoel je met 'mischien zit je hem ook wel in de weg' ?

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:50

russel schreef:
Zit te denken aan een zadel dat hem erg veel last geeft. Paarden vertellen dingen maar hoe? Een fijn karakter dat ontaard in dit gedrag is uiting van ongemak.

hij heeft geen last van zijn rug, die is nagekeken.
het is ook vooral als ik op zijn zit, zodra er iemand anders op zit kliert hij wel even maar dan is het ook zo weer over, bij mij blijft hij het proberen..

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:53

Ik heb dit ook met mijn merrie, kan een half uur goed gaan en dan heeft ze ineens weer een bui dat ze tegen alles ingaat of andersom. Rug en zadel is ook hier niks mee aan de hand en aan de hand weet ze echt wel wie de baas is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:15

nelleke_95 schreef:
Joolien schreef:

wat bedoel je met 'mischien zit je hem ook wel in de weg' ?

Misschien heb je wel een onrustige hand of zit wat hem in de weg zit en zeer doet. Ik noem maar iets :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

Geef je wel genoeg rust tussendoor?
Een half uur rijden in de bak is al vrij lang als je dat intensief doet. Misschien rij je gewoon tegen verzuring aan. Een 'sterkere' ruiter kan daar dan doorheen rijden, maar dat wil je eigenlijk niet. Probeer eens iedere 10 minuten 2 rondjes aan een lange teugel te stappen en kijk dan of hij het nog steeds doet.

Joelle1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:23

nelleke_95 schreef:
russel schreef:

het is ook vooral als ik op zijn zit, zodra er iemand anders op zit kliert hij wel even maar dan is het ook zo weer over, bij mij blijft hij het proberen..

Maar een niet passend zadel hoeft niet te leiden tot klachten aan de rug. Als de rug van het paard goed is, wil dat niet automatisch zeggen dat het zadel ook goed ligt. Misschien een zadelmaker langs laten komen?

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:32

nelleke_95 schreef:
russel schreef:

Wat ik uit je posts op maak is dat de dierenarts op stal even naar zijn rug heeft gekeken? Ik zou het niet meteen uitsluiten als ik jou was.

Heb je het paard laten keuren? Deed hij dit ook toen je ging proefrijden?
Hoe gaan jullie "met elkaar om" vamaf de grond, ziet hij jou als leider?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:29

De ander is een vreemde en geeft hij zich over, zal de ander hem een tijdje gaan rijden, gaat hij vast hetzelfde gedrag vertonen.

Hoe makkelijk is hij nageeflijk te rijden?

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 20:20

russel schreef:
De ander is een vreemde en geeft hij zich over, zal de ander hem een tijdje gaan rijden, gaat hij vast hetzelfde gedrag vertonen.

Hoe makkelijk is hij nageeflijk te rijden?

hij niet heel makkelijk nageeflijk te rijden, hij is best sterk in z'n mond, gaat ook 'klapperen' met z'n hoofd als ik de teugels te lang laat ( ik denk dat hij me dan corrigeert )

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 20:21

ik heb besloten zn rug te laten nakijken, ik denk dat hij idd niet lekker in zn rug zit.
weet iemand een dierenarts/paardenkraker die echt goed is daarmee , in de buurt van Rotterdam/ Zeeland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:50

Lange teugels storen heel erg in de mond...

Misschien niet te veel bezig zijn met het plaatje maar op ontspanning gaan rijden?

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:09

als er bij zijn rug niks uit komt zou ik sowieso zijn tanden ook eens laten nakijken. Weet niet hoe lang dat geleden is maar haken e.d kunnen ook voor veel problemen zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:02

Wat zegt vorige eigenaar? Weet je iets van je paard?

nelleke_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:03

bente_sat schreef:
als er bij zijn rug niks uit komt zou ik sowieso zijn tanden ook eens laten nakijken. Weet niet hoe lang dat geleden is maar haken e.d kunnen ook voor veel problemen zorgen

tanden zijn deze maand nog nagekeken en zagen er heel goed uit, die zijn altijd netjes om de 2 jaar nagekeken

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:37

russel schreef:

Nee hoor, lange teugels storen nooit "an sich". Mss bedoel je dat het bit niet stabiel ligt, maar dat kan nooit veroorzaakt worden door een losse teugel. Een verkeerd afgesteld hoofdstel zodat het bit bijv. te ver naar voren ligt, een niet passend bit, rukkende handen, dat stoort in de mond.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 04:07

Waarschijnlijk werk je teveel terug met je hand.
Leer eerst je paard te bewegen met een strekkende hals, bevestig dit, dat duurt maanden.
Rijdt in deze houding voorwaarts, dat wil zeggen met energieke grote passen.
Altijd, uitsluitend en alleen maar VOOR DE LOODLIJN.
Je paard zal nu langzamerhand, met een lange bovenlijn, aanleuning nemen, van hier uit kun je voorzichtig de nageeflijkheid opbouwen, dat duurt maanden.
Dit is de enige manier om op lange termijn een paard correct te trainen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:42

Loe_Loe schreef:
russel schreef:

Nee hoor, lange teugels storen nooit "an sich". Mss bedoel je dat het bit niet stabiel ligt, maar dat kan nooit veroorzaakt worden door een losse teugel. Een verkeerd afgesteld hoofdstel zodat het bit bijv. te ver naar voren ligt, een niet passend bit, rukkende handen, dat stoort in de mond.

Als je teugels te lang zijn, krijgt hij steeds een snukje, probeer het maar eens bij je zelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:47

Een lange kontact teugel stoort niet een lange los/vast teugel wel.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:45

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:54

Wat is jouw ervaring met paarden? Is dit je eerste eigen paard?