Paard vlucht als ik contact vraag met de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmarosaly

Paard vlucht als ik contact vraag met de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:21

Hoi bokkers!

Ik zou graag wat tips van jullie willen over het volgende:
Ik rijd de komende 2 weken een springmerrie van 2 hele lieve meiden, ze zijn zussen. Ik weet niet of ze op bokt zitten maar als ze het lezen dan weten ze wel dat ik het ben!

Maar goed het zit zo, de merrie wil niet over haar rug en haar achterhand eronder zetten. 1 van de meiden heeft een ongeluk met haar gehad waardoor er al sprake is van angst en het paard en zij hebben een flinke klap gemaakt. Er is een masseur bijgeweest en die zei dat ze heel erg vast zat in haar nek en rug. Dit komt dus mede door de val. Nu komt de masseur over 3 weken weer om haar los te maken. Alleen ik zou graag aan jullie willen vragen wat voor oefeningen ik het best kan doen om haar te helpen bij de ontspanning. Ze drukt haar rug weg en wil vluchten, ik longeer haar nu ook meerdere keren in de week met touwen (dus door de voorbenen en over de rug). Hierbij merk ik al dat ze wel los laat maar onder het zadel is het nog lastig. Ze accepteert in het begin niet gelijke druk op de teugels.

Medisch is alles onderzocht en ik heb volgende week les, maar wil graag de komende dagen zelf nog fijn aan het werk!

Wie kan mij helpen met oefeningen?

Ps: dit is de eerste keer dat ik een topic maak, dus vind het spannend of jullie kunnen helpen!

Geryon

Re: Paard vlucht als ik contact vraag met de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:24

Wat doet ze als je licht contact neemt met haar mond? En wat voor bit zit er dan in?

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:24

Is het zeker van dat er geen wervels scheef staan? Daardoor kunnen ze erg veel last krijgen, en komen bovendien alle spieren rondom het gebied vast te zitten. Kan je het beste een chiropractor voor laten komen, een gewone dierenarts heeft vaak niet de kennis om te voelen of dit goed zit of niet.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:25

Ja dat probeer ik en dan gaat het wel steeds stukjes goed, maar ze begint dan te schudden met haar hoofd. Er zit een dubbelgebroken bitje in.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:26

snowlove schreef:
Is het zeker van dat er geen wervels scheef staan? Daardoor kunnen ze erg veel last krijgen, en komen bovendien alle spieren rondom het gebied vast te zitten. Kan je het beste een chiropractor voor laten komen, een gewone dierenarts heeft vaak niet de kennis om te voelen of dit goed zit of niet.

Ik vergat erbij te zetten dat haar botten ook zijn gecontroleerd wist niet dat het zo heette, maar dan was het dus inderdaad de chiropractor die ook is geweest.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:27

waarom bel je niet even met de masseur?
Ik denk dat die je het beste op weg kan helpen aangezien ze-hij ook weet waar precies de knelpunten liggen.

Je zou ook een ander bit kunnen proberen.......misschien een iets zachter bit?
Ik weet natuurlijk niet wat voor bit er nu gebruikt wordt?
ok...dubbel gebroken lees ik nu, misschien dan een dikkere versie daarvan?

En de tandarts.....wanneer is die voor het laatst geweest??

Het is best een geduld klus hoor om het vertrouwen er weer terug in te krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:30

Emmarosaly schreef:
Ja dat probeer ik en dan gaat het wel steeds stukjes goed, maar ze begint dan te schudden met haar hoofd. Er zit een dubbelgebroken bitje in.

Dus ze begint uit het niets te schudden? En wat doe je dan op dat moment?

Met het niet accepteren van het contact, bedoel je dus dat ze gaat schudden?

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:31

Ja klopt! Het gaat ook echt al stukken beter dan in het begin.
Masseur is vorige week dinsdag geweest en komt 16 mei weer.
Het is niet mijn paard en de eigenaren zijn op vakantie.
We gaan eerst weer kijken hoe het gaat nadat de masseur weer is geweest, ze loopt nu na de eerste keer alweer beter dan ervoor!
Tandarts is ook pas nog geweest, dus dat is het niet.
Al vraag ik geen druk op de teugels dan loopt ze gewoon netjes in een boogje, maar ze moet natuurlijk wel aan het werk en over de rug.
Zou alleen graag weten of ik veel voltes moet rijden of veel overgangen of wijken en schouderbinnewaarts etc moet doen wat het beste is!

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:32

Geryon schreef:
Emmarosaly schreef:

Dus ze begint uit het niets te schudden? En wat doe je dan op dat moment?

Met het niet accepteren van het contact, bedoel je dus dat ze gaat schudden?

Dan doe ik mijn handen naar voren en dan loopt ze weer netjes maar niet over de rug

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:32

ik heb daar geen ervaring mee maar hoop dat je een oplossing gaat vinden hier.

succes met alles.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:33

quartel schreef:
ik heb daar geen ervaring mee maar hoop dat je een oplossing gaat vinden hier.

succes met alles.

Dankjewel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:44

Het is niet goed als ze in een boogje loopt terwijl jij geen contact hebt. Zo te horen vertrouwt ze je handen niet meer en wilt ze geen contact. Zou best kunnen komen dat ze contact linkt aan pijn omdat haar lichaam natuurlijk nog niet helemaal lekker los is.

Het is niet de bedoeling dat je druk vraagt met de teugels. Op dit moment in de training moet je enkel licht contact met de mond hebben. Dus geen gewicht in je handen hebben en net geen boogje in de teugels. Pas als dat goed gaat, ze je handen vertrouwt en het contact accepteert, mag je weer denken aan termen als over de rug lopen. Althans, in mijn ogen dan.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:48

Geryon schreef:
Het is niet goed als ze in een boogje loopt terwijl jij geen contact hebt. Zo te horen vertrouwt ze je handen niet meer en wilt ze geen contact. Zou best kunnen komen dat ze contact linkt aan pijn omdat haar lichaam natuurlijk nog niet helemaal lekker los is.

Het is niet de bedoeling dat je druk vraagt met de teugels. Op dit moment in de training moet je enkel licht contact met de mond hebben. Dus geen gewicht in je handen hebben en net geen boogje in de teugels. Pas als dat goed gaat, ze je handen vertrouwt en het contact accepteert, mag je weer denken aan termen als over de rug lopen. Althans, in mijn ogen dan.

Dankjewel voor je advies! Ik vraag ook niet veel, ik wil wel gewoon contact hebben, de masseur had geadviseerd om wel echt met rijden haar over de rug te rijden.
Wat jij zegt ga ik op letten met rijden! Wij (de meiden en ik) rijden allemaal met maar hele lichte druk. Gewicht in mn handen heb ik niet veel want ze hangt niet ofzo!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:52

Een paard over de rug rijden is inderdaad wel erg belangrijk, want anders kan het paard je niet goed dragen. Maar vertrouwen in de ruiterhand moet je daar wel voor hebben. Anders krijg je dat je paard mooi in een krul loopt en dus lijkt na te geven, maar de rug eigenlijk niet gebruikt.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan longeren met een halster en die touwen van je (gebruik ik ook) en later pas gaan rijden. Of als je graag wil rijden, gewoon wat meer longeren dan rijden.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:55

Geryon schreef:
Een paard over de rug rijden is inderdaad wel erg belangrijk, want anders kan het paard je niet goed dragen. Maar vertrouwen in de ruiterhand moet je daar wel voor hebben. Anders krijg je dat je paard mooi in een krul loopt en dus lijkt na te geven, maar de rug eigenlijk niet gebruikt.

Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan longeren met een halster en die touwen van je (gebruik ik ook) en later pas gaan rijden. Of als je graag wil rijden, gewoon wat meer longeren dan rijden.

Ja het longeren gaat ook echt stukken beter! Dus ik denk dat ik dat inderdaad ga doen! Ik ga morgen en woensdag longeren, doe gewoon 2 dagen longeren en dan 1 dag rijden. Dankjewel voor je antwoorden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:57

Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Dat geeft al veel meer rust in de mond dan een dubbelgebroken bit. Ondanks dat het een vriendelijk bit is, zijn er paarden die het te onrustig vinden. Een ongebroken bit is een stuk stabieler in de mond.

Even uitgesloten dat er niets medisch is natuurlijk (rug, nek, maar bijvoorbeeld ook problemen met het gebit checken).

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:58

Ik zal het eens overleggen met de eigenaren maar dat wordt dus pas over 2 weken dan omdat ze op vakantie zijn!

snowlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:29

Emmarosaly schreef:
snowlove schreef:

Ik vergat erbij te zetten dat haar botten ook zijn gecontroleerd wist niet dat het zo heette, maar dan was het dus inderdaad de chiropractor die ook is geweest.

Oké, gelukkig, verder zou ik je ook niet kunnen helpen helaas,:( ik hoop dat jullie het probleem snel vinden! :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:16

Hoe lang is het geleden dat ze die klap heeft gemaakt? Als het een flinke klap was dan zijn waarschijnlijk de spieren ook gekneusd en erg beurs. Er staat normaal gesproken 6 weken voor een spierkneuzing. Tot die tijd zou ik sowieso haar gewoon laten lopen zoals zij het meest comfortabel loopt of even niet rijden.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:59

Zandro schreef:
Hoe lang is het geleden dat ze die klap heeft gemaakt? Als het een flinke klap was dan zijn waarschijnlijk de spieren ook gekneusd en erg beurs. Er staat normaal gesproken 6 weken voor een spierkneuzing. Tot die tijd zou ik sowieso haar gewoon laten lopen zoals zij het meest comfortabel loopt of even niet rijden.

Is al een jaar geleden, ze heeft toen een hele tijd rust gehad!