Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jetta schreef:Als het dier nu op een ongebroken bit wordt gereden, omdat de gebroken watertrens niet beviel, zou ik weer voor ongebroken gaan. Er zijn verschillende ongebroken bitten. Ook met onafhankelijk van elkaar beweegbare delen. Bv een Billy Allen.
Simpelman schreef:Rijkunstige problemen los je niet op met een bit.
Een paard houdt halt of vertraagt zijn tempo omdat je dat VRAAGT en je paard de vraag BEGREPEN heeft en je paard voldoende respect en vertrouwen in jou heeft om dit uit te WILLEN voeren.
Wanneer je wat dan ook afdwingt met een bit dan zal een paard zich mogelijk overgeven (niet alle paarden) en het afgedwongene uitvoeren.
Dit werkt tot het moment dat het paard een verdediging heeft ontdekt, dan moet je met meer geweld inkomen.
Verdiep je in de basis africhting, het eerste beleren, halt houden op stem enz., in de breedste zin.
Het bit is slechts een communicatiemiddel, geen dwangmiddel.
bryantje schreef:maar dan heb ik wel ff een vraag
een stang heeft dat dan veel problemen voor een Tinker?
(hij heeft een sterke nek)
Zamba schreef:ik zou denk ik eerst terug pakken op een pessoa bitje.
dit is een watertrensje waardoor het dus wel een hefboom werking heeft maar niet zo sterk is als een stang.
probeer haar daar op het onderste gaatje eerst eens goed op te krijgen, ga dan terug naar gaatje 2 en dan naar het normale watertrens ringetje.
Ik vind het van die mensen geen verstandige keuze dat ze gelijk hebben gegrepen op een stang. maar dat is mijn mening