Hoe het beste spieren kweken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Hoe het beste spieren kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 10:01

Ik heb nu zo'n 2 maanden een jonge merrie die net 4 jaar is geworden. Halfjaar geleden is zij zadelmak gemaakt. Ze heeft vooral geen spieren op haar rug en op haar hals. Hoe kan ik hier het beste spieren kweken? Ik rijd haar zo'n 3 keer in de week een halfuurtje. Dan rijd ik voornamelijk op de hoefslag want wil nog niet teveel van haar vragen qua overgangen en figuren. Ze heeft vaak nog wat moeite met de balans. Verder longeer ik haar veel met bijzet (longeerhulp) en zonder bijzet. En tot slot heeft ze 1 a 2 dagen volledig vrij in de week waar ze helemaal niks hoef te doen gezien haar leeftijd. Foto's heb ik in mijn profiel en de meest recente foto's staan in mijn laatste topic (kan je via mijn profiel ook vinden).

Graag hoor ik jullie tips :) .

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 20-04-14 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re: Hoe het beste spieren kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:07

Nou, zo doorgaan gaat je geen spier opleveren.
Juist wel van de hoefslag af! Voltes, overgangen, volte openen en sluiten...
Dat alles over de rug gereden, voorwaarts neerwaarts. Maar vooral wel lekker voorwaarts! (en dat dan zonder uit elkaar te vallen - paard moet in aanleuning gaan).
Longeren juist wel met (lichte) bijzet, zodat je in aanleuning de rug en broekspieren kunt trainen. Volte dan wel zo groot mogelijk.

Kwa rijmomenten per week en tijd per rijden doe je het verder prima. Maar je 4 jarige moet meer arbeid verrichten om bespiering te krijgen. Als jij iedere dag 6 keer een pen oppakt, krijg je immers ook geen spieren. Dat gebeurt pas wanneer je een halter van 6kg oppakt. Spieren train je door de intensiteit van het werk te verhogen. Met mate. Begin makkelijk, bouw de zwaarte op.

Geen idee waar ik het hier over heb? Dan is het tijd om een instructeur in de arm te nemen om jullie te begeleiden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:07

Juist van de hoefslag af met rijden, de bakrand krijgen ze teveel steun aan en zo leren ze nooit op eigen benen te lopen.

Verder zou ik voor 1x bakrijden of 1x longeren vervangen door een buitenrit, recht toe recht aan.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 10:12

Okee heel erg bedankt voor de tips, heb ik zeker wat aan.
Volte bij longeren kan ik niet veel aan doen, longeer in de longeercirkel, dit mag niet meer in de rijbak. :)

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:07

Inderdaad een goede longeerhulp kan ervoor zorgen dat ze de rugspieren zich beter ontwikkelen, hier zul je met rijden veel gemak van ondervinden. Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:25

Spieren opbouwen kost tijd, heel veel tijd. Dat heb je niet zo maar in een paar maanden voor elkaar, zeker met een jong paard niet, welke nooit bespiering heeft gehad.

Probeer zoveel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden, maak veel voltes. Openen en sluiten zou ik nog even mee wachten, dat is best zwaar als je het op de juiste manier wilt doen. Overgangen rijden is juist weer wel goed, van 1 tempo worden ze spier technisch niet beter, alleen conditioneel. Wissel ook de houding waarin je werkt regelmatig af, zodat de spieren rekken en verkorten.

Een keer wat drafbalkjes en een buitenrit zijn ook een welkome afwisseling voor je paard en goed voor de bespiering.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:36

Na een paar maanden zou een paard toch wel echt bespierder moeten zijn als je het juist aanpakt.

Houd vooral het longeren aan met de longeerhulp, dat is een hele fijne voor de rug en buikspieren. En inderdaad met het rijden met meer aan het werk zetten in plaats van alleen maar op de hoefslag. Probeer die juist te vermijden, krijgen ze meer balans van.

Verder is het natuurlijk belangrijk om voldoende rust te geven. En haar voeding moet natuurlijk ook voldoende energie en eiwitten bevatten. Als dit niet goed gebeurt dan kunnen haar spieren niet herstellen en kan ze ook geen spier opbouwen, hoe zwaar je ook traint.

En met rust bedoel ik niet alleen vrije dagen geven, maar ook dat je bijvoorbeeld de dag na een intensieve training niet weer een intensieve training doet , maar een lichte training (maar rust geven is geen goed plan dan in verband met spierpijn).

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:18

Even een vraagje tussendoor. Wat bedoelen jullie met balans?