Paard erge last bij rechter stelling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard erge last bij rechter stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:14

Hallo bokkers.

Ik heb een hele leuke fries.
Ze is echt een schat van een paard en ik ben echt gek op haar.

Haar rechter kant is haar moeilijke kant. Als we links rijden en we willen rechts inbuigen of we rijden rechts en willen rechts inbuigen is dit haast een onmogelijke zaak, het lijkt zelfs alsof ze er erg last van heeft. Links daar in tegen is geen enkel probleem.
Ik vindt dit erg vervelend omdat het lijkt alsof ze er erge last van heeft.
Na gisteravond heb ik besloten dat we er echt mee aan de gang moeten.
Ik stelde het continu een beetje uit omdat ik de bomen door het bos niet meer zag.
Maar waar moeten we beginnen? Ik zelf al had bedacht dat een chiropractor of een masseur ons misschien wel konden helpen. Maar een stal genoot wees me erop dit in de meeste gevallen een rij technisch probleem is en een chiropractor dan niet de geschikte persoon is. Een masseur daar in tegen was nog wel geschikt.
Een paar maand eerder kreeg ik het advies om haar veel te longeren en dan die rechtse stelling te vragen. Hier wil ik ook meer mee aan de gang gaan. Maar doe je dit met bij zets of een passoa teugel?

Hebben bokkers nog tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard erge last bij rechter stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:17

Longeren zal weinig zin hebben omdat je het paard dan waarschijnlijk alleen maar vastzet en juist sterker maakt en daarin niet of moeilijk kan corrigeren.
Wat ik zou doen om mee te beginnen is een goede instructrice zoeken die er eens op kan gaan zitten en kan gaan voelen of dit er makkelijk uit te rijden is of niet. Maar ter ondersteuning kun je altijd de manueel therapeut eens laten komen, die werkt alles los, botten en spieren en doen vaak meer dan een masseur, fysio of chiro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:19

Joolien schreef:
Longeren zal weinig zin hebben omdat je het paard dan waarschijnlijk alleen maar vastzet en juist sterker maakt en daarin niet of moeilijk kan corrigeren.
Wat ik zou doen om mee te beginnen is een goede instructrice zoeken die er eens op kan gaan zitten en kan gaan voelen of dit er makkelijk uit te rijden is of niet. Maar ter ondersteuning kun je altijd de manueel therapeut eens laten komen, die werkt alles los, botten en spieren en doen vaak meer dan een masseur, fysio of chiro.

Mijn instructrice heeft er al eens op gezeten en vond inderdaad dat dit er wel uit gereden kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:20

AmoorM schreef:
Joolien schreef:

Mijn instructrice heeft er al eens op gezeten en vond inderdaad dat dit er wel uit gereden kon worden.

Maar kun jij dat ook denk je? Want daar moet je wel een beetje handig voor zijn. Maar dan nog een ondersteuning van mt kan nooit kwaad :) Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee, zowel bij paarden als persoonlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:24

Wat houd een MT in?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:24

Geen fysio of etc erbij gewoon rechtrichten... Het is wel heel erg duidelijk dat hij/zij enorm scheef is.. andere instructeur die iets af weet van rechtrichten kijk eens op http://www.hoefkatrol.be of Google antoin de both dit is de enige echte oplossing met blijvende profijt (voor werken aan de hand Marijke de jongh)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:25

Ik zou eerst eens goed na de bespiering van het paard kijken. Ga er eens achter staan en kijk of aan beide kanten van het schoft het er zelfde uitziet. Zit het zadel met rijden wel recht? Zit je zelf recht?

Ik had bij mijn paard hetzelfde probleem. Zadel schoof altijd scheef, plus paard wou op 1 kant niet zo goed loslaten. Zadelmaker erbij gehad en wat bleek van achter gezien had ze rechts naast de schoft een deuk zeg maar in verhouding met links. Ze had daar dus minder bespiering doordat ik zelf scheef zat omdat mijn ene been korter is dan de andere. Nu heb ik mijn beugels aangepast en wordt het weer beter.

Daarnaast is een osteo laten kijken nooit verkeerd. Die merkt op waar de problemen liggen en daar kun je mee aan het werk en ook goed om blessures te voorkomen.

Longeren zou ik met dubbele longe doen. Op deze manier kun je spelen met de hoeveelheid stelling die je vraagt. En kun je hem ook mooi op de buiten teugel vast houden. Bij een bijzet worden ze naar mijn mening te veel gedwongen in een houding. Het paard vindt die houding moeilijk en door dwang zal hij het nooit als prettig gaan ervaren plus hij zet zijn spieren vast en daardoor kun je hem nooit lekker los maken. Een passoa zou evt kunnen daarbij ligt er minder druk op maar het effect met stelling vragen is minimaal.

Ik zou met rijden weer bij de basis beginnen lekker recht uit rijden. En met een ontspannen teugel paard laten zakken zodat de rug mooi loslaat en dan stapje voor stapje op de volte stelling proberen te vragen. Maar paard zal eerst de rug zelf mooi los moeten laten dan kun je werken aan de stelling. Anders sluit het paard zich voor je af en komen de hulpen niet door.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:28

EJuniorJoost schreef:
Het is wel heel erg duidelijk dat hij/zij enorm scheef is.

Respect dat je die onwrikbare conclusie kunt trekken aan de hand van 1 alinea _/-\o_

En ik maar denken dat er vaak meerdere dingen samenkomen als een probleem ernstiger is. Silly me :o

bowilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:29

Als je rechterkant stelling wil kan je proberen stukken wijken mee te nemen. Ga dan op de linkerhand en dan in de hoeken je paard naar buiten duwen met je been. Zo worden ze sterker. Natuurlijk moet je dit ook op de andere hand doen om te voorkomen dat ze op de andere hand niet sterk word.
Ook je hand naar je knie bewegen kan helpen. Het ziet er raar uit maar het helpt je paard wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:40

AmoorM schreef:
Wat houd een MT in?

Manueel therapeut bedoel ik.

Ik heb altijd zoiets, ik kan nu wel allerlei rijtechnische tips gaan geven, maar we weten niet wat het paard doet en hoe het paard reageert op hulpen dus daar kun je imo niets over zeggen op bokt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:57

Je moet je paard indd rechtrichten. Het is niet 1,2,3 op te lossen met een osteopaat oid. Je moet goed les nemen van iemand die begrijpt hoe rechtrichten werkt en jou dat ook goed uit kan leggen. Succes!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:01

Heb je haar rug al eens na laten kijken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:10

Lante schreef:
Je moet je paard indd rechtrichten. Het is niet 1,2,3 op te lossen met een osteopaat oid. Je moet goed les nemen van iemand die begrijpt hoe rechtrichten werkt en jou dat ook goed uit kan leggen. Succes!

Het is ook niet de oplossing voor alle problemen, het moet rijtechnisch opgelost worden maar een manueel therapeut kan dat zeker bespoedigen :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:16

Hoe merk je dat ze echt erge last heeft? Is dat moeite hebben of pijn hebben met?

Het lijkt me zeker raadzaam om een keer een fysio te laten komen. Eventuele problemen kunnen opgelost worden (of je kunt doorgestuurd worden) en met goed les zou je dan rijtechnisch aan de slag kunnen.

Doe niet alleen aan symptoombestrijding maar probeer de oorzaak te achterhalen en op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:20

Tabaluga12 schreef:
Hoe merk je dat ze echt erge last heeft? Is dat moeite hebben of pijn hebben met?

Het lijkt me zeker raadzaam om een keer een fysio te laten komen. Eventuele problemen kunnen opgelost worden (of je kunt doorgestuurd worden) en met goed les zou je dan rijtechnisch aan de slag kunnen.

Doe niet alleen aan symptoombestrijding maar probeer de oorzaak te achterhalen en op te lossen.

Ze gaat erg tegenstribbelen als ik rechter stelling vraag, hoofd weg drukken of ze zet zich vast waardoor ik geen rechterstelling kan vragen. Terwijl ze op links geen enkel probleem heeft.
Mijn bij rijder kent een masseur en die zou wel willen kijken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:23

Lante schreef:

ben jij nou echt de enige die er verstand van heeft... Rechrichten is de oplossing en dat is de basis van rijden.. En als het niet altijd de oplossing is waarom krijgt mijn moeder dan paarden goed die helemaal afgekeurd en helemaal kreupel zijn? Overal om mijn heen zie ik paarden die kreupel worden,protesteren etc ook paarden waar het zadel scheef op ligt.. je maakt dus het zadel scheef omdat het paard scheef is. maargoed meestal worden de mensen die rechrichten voor gek verklaard terwijl het echt logica is. Zelfs mensen als anky beginnen met het rechtrichten en soepel maken in het lichaam.

dit paard was ook links gebogen net als joun paard (als hij moeite heeft naar rechtsbuigen)
https://www.youtube.com/watch?v=SUa5X6vLpls

en dit is marijke de jongh
https://www.youtube.com/watch?v=Zy-BrVj133E

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:40

Beste EjuniorJoost: Op het filmpje is het paard nog steeds erg linksgebogen. Hij pakt rechtsom stelling naar links en kantelt zijn hoofd.
Vaak is het net alsof rechtrichten iets aparts is, buiten dressuurmatig rijden om?? Bij goed dressuurmatig rijden hoort gewoon ook rechtrichten. Het doel is het paard zowel linksom als rechtsom even soepel te krijgen. Dit doe je ook door oa dressuurmatige oefeningen te rijden (buigzaamheid bevorderen). Het zal iets zijn waar je het gehele paardenleven mee bezig moet blijven. Net als mensen zal altijd 1 kant sterker blijven dan de andere. Met training kun je dit wel verminderen, maar nooit geheel weghalen. Het is zo vreemd dat mensen rechtrichten aanvoeren als iets aparts, wat je eerst een paar weken of maanden moet doen??

Loopt het paard extreem scheef sluit dan eerst altijd lichamelijk ongemak uit (bijv door eerst een osteo erbij te halen) en ga daarna goed dressuurmatig scholen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:20

TinekeHorses schreef:
Heb je haar rug al eens na laten kijken? :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 03:47

Alle paarden zijn scheef, het merendeel zet zich aan de linkerzijde meer of minder vast, sommigen op rechts.
Dit is al eeuwen een normaal gegeven voor iedereen die een paard beleert.

Wanneer een paard onzeker is of angstig dan, net als een mens, spant het zich onwillekeurig iets aan in de rug en de hals.
Mensen krijgen dan pijn in hun nek en rug, paarden waarschijnlijk ook.
Die nek en rugpijn maken een mens nog onzekerder, een paard waarschijnlijk ook.

Om met een paard dressuurmatig te kunnen gaan werken moeten we die onwillekeurige spanning eerst op zien te heffen, het paard moet zich los durven laten. (dit is één van de eerste punten in het Scala der Ausbilding)
Het feit dat er een ruiter op zijn rug is gaan zitten die op allerlei manieren probeert zijn vrijheid te beperken en hem in zijn evenwicht te hinderen maakt het paard onzeker en angstig en het zal zich daarom vast gaan zetten.
Het allereerste dat we ons moeten realiseren is dat we het paard vertrouwen en veiligheid moeten geven.

Vooral jonge onervaren paarden hebben door hun onwillekeurige spanning waarschijnlijk pijn in hun rug, hals en nek.
De meest stellen na een paar voorzichtige introducties een massage heel erg op prijs.
Iedereen kan dit zelf doen, daar hebben we geen fysio of osteo voor nodig.
Het help een paard zich te ontspannen en het ontwikkelt tegelijkertijd een band van vertrouwen met zijn ruiter.

Het eerste jaar van de africhting kijken we helemaal niet naar die natuurlijke scheefheid, denken niet aan nageeflijkheid, niet naar in de krul ("rond") lopen.
Het eerste jaar leren we het jonge paard zich te ontspannen, vertrouwen te krijgen in onze aanwezigheid, rustig en kalm te bewegen, veel in stap een beetje in draf en weinig in galop (dat windt te veel op).
We leggen geduldig alle hulpen een voor een aan hem uit zodat hij daar in vertrouwen correct op kan reageren.
We moedigen hem op allerlei manieren aan, prijzen zijn inzet voortdurend.
We straffen nooit..., ongewenst gedrag maken we moeilijk, meer niet.
Iedere straf ondermijnt het vertrouwen.
We leren het op een rustige en vriendelijke manier om te gaan met alle "gevaren" in onze omgeving, niet door hem onze wil op te leggen maar door hem het vertrouwen te geven dat het "goed is".
We maken heel veel buitenritten, zoveel mogelijk door terrein, laten hem kennis maken met alles.
We rijden niet meer dan 2 à 3 maal per week en niet langer dan 20 minuten in de rijbaan, rustig zoekend naar ontspanning en communicatie, we denken zelfs niet aan dressuur oefeningen.
We laten het onervaren paard zijn eigen voor hem comfortabele houding vinden door hem te rijden aan een contactteugel.
Dit heet de Campagneschool en deze duurt tenminste een jaar.
Het paard hervindt hier zijn door de aanwezigheid van de ruiter verstoorde evenwicht, leert om te gaan en vertrouwen te krijgen in deze nieuwe verhouding in zijn ruiter en in zichzelf.

Van uit dat hervonden evenwicht en (zelf)vertrouwen zal het paard zich los gaan laten, dan pas kunnen we het vragen stelling te nemen en zich te buigen in ontspanning en zonder dwang.
Dit is de ingang naar de rijkunst waarbij een paard een leven lang in gezondheid met zijn ruiter kan gaan samenwerken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 04:15

Ik zou het paard gewoon door een MT laten behandelen en dan gaan recht richten, weet je zeker dat die niet vast zit en 'geen' pijn heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:05

Mijn bij rijder kent een masseur die ons waarschijnlijk wel kan helpen.
Ze herkende de klachten erg in hun paard.
Mijn bij rijder had gisteravond les van een gediplomeerd rij instructeur. Zij gaf het advies om heel veel los te rijden. Stellingen, grote en kleine voltes. Slangenvoltes. Longeren met bij zets, maar de bij zets niet te strak zodat ze vast gaat houden.