Lang paard met slome gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Lang paard met slome gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:16

Hoi,

Ik heb nu sinds zondag een nieuw bijrijdpaard. Helemaal happy natuurlijk.
Heb er woensdag voor het eerst op gezeten en ga vanmiddag weer rijden.

Echter is hij heel lang van zichzelf. Dit is opzich nog niet zo'n probleem, in hoeken en bochten gewoon goed om mijn binnenbeen laten draaien. (Tips en oefeningen zijn welkom!)
Maar hij loopt een beetje sloom. Van zijn vorige eigenaar zie je nog sporenplekken op zijn buik zitten.
Nu wil ik zelf niet de pisang zijn die het erger maakt, dus ben ik opzoek naar tips hoe ik hem wat actiever kan laten lopen.
Ik heb nog niet met zweep gereden trouwens maar misschien dit eerst doen tot hij actief op beenhulpen reageert en dan zweep weer afbouwen?
Ik heb helaas geen filmpje en kan die ook niet maken. Maar ik heb ook nogal zwabberende onderbenen op hem. Dit heb ik op de pony niet, en die is smaller, tips hiervoor zijn ook welkom! :)

Volgende week heb ik les met hem maar zou graag vandaag al zelf hem iets actiever willen krijgen.

Alvast bedankt!

WhiteLogness

Re: Lang paard met slome gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:19

mijn verzorgpony heeft vooral last in sloomheid in de bochten, dus ik longeer hem ook zodat hij in de bochten ook sneller gaat lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:20

Heel veel tempowisselingen, ophoudingen en halve ophoudingen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:43

Oke, en moet ik ook mijn zweep erbij gaan pakken? Aangezien hij niet actief op het been reageert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:47

nontie schreef:
Oke, en moet ik ook mijn zweep erbij gaan pakken? Aangezien hij niet actief op het been reageert..

Dat zou ik idd doen, geen reactie is tik achter je been.
MAar ik vraag me bij dit soort paarden meteen af of hij niet actiever kan, en als hij dat wel kan is hij iig behoorlijk afgestompt voor het been als hij littekens heeft. Ik zou dus heel duidelijk belonen, rustig aan doen en niet teveel in een keer willen. Het paard moet een positieve reden krijgen om harder voor jou te willen werken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:14

Joolien schreef:
nontie schreef:

Dat zou ik idd doen, geen reactie is tik achter je been.
MAar ik vraag me bij dit soort paarden meteen af of hij niet actiever kan, en als hij dat wel kan is hij iig behoorlijk afgestompt voor het been als hij littekens heeft. Ik zou dus heel duidelijk belonen, rustig aan doen en niet teveel in een keer willen. Het paard moet een positieve reden krijgen om harder voor jou te willen werken.

Hij heeft geen littekens maar je ziet aan zijn vacht dat hij veel met sporen is 'gepord' om het zo maar te noemen.
Hij kán wel actiever, maar dan ben ik zelf uiteindelijk bekaf van het been geven en heeft hij nog geen druppeltje zweet gelaten zeg maar.

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:32

tempowisselingen, 1 x been en geen of weinig reactie? ff wat feller inkomen. goed is goed en vergeet niet, positief werkt beter dan negatief dus heel overdreven blij praten en klopjes geven als hij het goed doet. je zal zien dat hij het dan ook leuk vindt en daarom beter zal gaan reageren. zweep kan soms handig zijn maar zou niet nodig moeten zijn. succes ermee!