Ruitertechnisch galopprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Ruitertechnisch galopprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:47

Na een break van zeker 20 jaar rij ik nu zo'n half jaar weer.
Gaat op zich goed (moet rekening houden met een longprobleem, maar goed).
Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik wel in galop ga maar daarin soms moeite heb mijn zit/balans goed te vinden. Ik ga dan mijn benen aanklemmen en optrekken waardoor mijn voeten erg ver in de beugels komen ik te veel naar voren ga zitten.
Als ik dan probeer meer naar achteren te gaan zitten dan heb ik het idee dat ik heel erg in het zadel stuiter.
De instructrice geeft wel goede aanwijzigingen maar ik vind het heel erg moelijk om gewoon relaxt te gaan zitten, mijn benen lang te maken en lekker te galopperen.
Een stukje komt dit denk ik wel voort uit het feit dat ik nogal perfectionistisch ben en dus en goed wil zitten, mijn voeten netjes in de beugel wil houden, mijn handen goed wil houden etc....
Hoe kan ik nu het meest relaxt galloperen? Dus lekker zitten, benen lang etc? iemand tips of zelfs de gouden :D tip

Angela

Re: Ruitertechnisch galopprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:31

Ga eerst eens in verlichte zit galopperen. Voel daarbij de galop in je benen. Doordat je in verlichte zit "staat", ben je net boven het zadel, en kun je niet gaan stuiteren. Zo kun je de gang voelen zonder het paard daarbij erg te storen. Laat het paard op dat moment aan de longe lopen met je instructie in het midden. Ze kan het paard dan op het juiste tempo en richting houden, zodat jij alleen maar met jezelf bezig hoeft te zijn.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:14

Idd aan de longe en heel bewust ontspannen. En naar je buik toe ademen. Bewust de voeten onder je beugels en het zadel en de bewegingen van je paard onder je kont gaan voelen. Dat klinkt makkelijk, en eigenlijk is het ook zo :)

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:33

ontspanningsoefeningen. en zitles. werkt super!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:39

Idd verlichte zit zodat je in elk geval bij het paard uit de rug blijft , denk dat het vooral kilometers maken is, miss eens een paar lessen zonder zadel in stap en draf doen en in de draf je balans leren houden door te ontspannen.
Maak in de galop je benen in elk geval lang en ontspannen en trek je tenen wat omhoog bij elk sprong en beweeg elke sprong wat in de buiging , anders word je naar buiten gegooid en dat brengt je zeker uit balans, ga niet naar achter zitten , zoek je balans als het waren op je boven benen,
Bedenk ook dat als jij zit te bonken op de rug van het paard dat dat ook zeer onprettig is voor het dier waardoor het dier ook uit balans raakt en ook in zijn lijf gaat zoeken, als jij dan van het paard afstapt voel je echt je lijf, maar bedenk dat dat voor het paard hetzelfde is, dus miss voorlopig niet galopperen totdat jou balans beter is , als je in draf zonder zadel netjes kan zitten dan pas galopperen zou ik zeggen, galop is in principe makkelijker , maar vaak een mentaal stukje bij de ruiter, waardoor je gaat spannen,

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:44

Toen ik na een time out van ook 20 jaar weer begon met rijden vond ik dat ook best nog tegen vallen.
Ik zat ook te ver naar voren en klemde mezelf met de benen vast, schouders vast, armen op slot.
Ik kreeg een tip die voor mij heel goed werkte :j
In galop beide teugels in de buitenhand nemen en de binnenhand achter je bovenbeen laten hangen.
Hierdoor ga je vanzelf meer rechtop zitten en vaster in het zadel zitten. Ook de rest van je lijf gaat ontspannen hierdoor.
Op die manier heb ik eerst gewoon kilometers gereden.
Daarna is het weer even zoeken als je met beide handen aan de teugels wilt rijden maar dat gaat eigenlijk best vrij snel goed.

succes

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:46

Zonder beugels galloperen. Dan mòet je wel goed gaan zitten, en het maakt je bewuster van de bewegingen van het paard.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 14:55

Heb al een aantal tips meegenomen en afgelopen donderdag heerlijk gegallopeerd!
Moet zeggen dat ik nu ook wel een echt paard onder mijn kont had met een heerlijke galop, dus dat hielp ook wel mee.
Ik merk dat ik snel mijn benen optrek, zeker in galop waardoor ik de grip op mijn beugels kwijtraak en ga klemmen met mijn benen. Ik moet echt leren mijn (boven)benen lang te houden en goed diep te gaan zitten.
Ach we leren het wel weer.

Zonder beugels galloperen had mijn dochter vandaag gedaan, die vond het geweldig, ik weet nog niet of ik dat al durf hahahaha.