Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. ZoZenn schreef:Dit heeft mijn paardje ook gehad en kwam vooral omdat en wanneer hij wat stijf was, dan gaf hij zichzelf als het ware een 'zetje'. Veel longeren met Rider Pro hulpteugel heeft bij mij ontzettend geholpen, hij doet het dan ook niet meer. Het is ook mogelijk dat je verkeerd zit en hem uit zijn balans haalt, maar dat kan ik natuurlijk niet zien.
Mova schreef:En als je hem vanuit draf in galop laat 'vallen'? Bokt hij dan ook? Sommige paarden reageren soms zeer sterk op het buitenbeen-naar-achteren-signaal.. Hoe is hij in draf? Is dat bokken iets dat hij alleen bij het aanspringen naar galop doet?
ZoZenn schreef:Je kunt beter longeren met hulpteugel. Bijvoorbeeld voordat je gaat rijden lekker los longeren en een paar keer aan laten galopperen en vervolgens erop en galopperen. Als het aan enige stijfheid of spanning ligt zal het dan zeker beter gaan!
MissChrys schreef:Handen naar voren bij het aangaloperen. Wanneer je hem wel vraagt aan te springen, maar hem de ruimte niet geeft dan uit zich dit vaak in bokken. Gaat vooral om de binnenhand.... Heb je dat al geprobeerd?
Gentlegiant schreef:De altijd weer vervelende vragen...
Heb je les?
Hoelang is het geleden dat je zadel gecontroleerd is?
En heb je al eens naar zijn rug en dergelijken laten kijken?
Je paard is niet vals hoor dat kan ik me niet voorstellen een paard is namelijk dan altijd vals en niet alleen met galopperen
Ergens denk ik dat hij last of pijn heeft
xjuliavb schreef:Gentlegiant schreef:De altijd weer vervelende vragen...
Heb je les?
Hoelang is het geleden dat je zadel gecontroleerd is?
En heb je al eens naar zijn rug en dergelijken laten kijken?
Je paard is niet vals hoor dat kan ik me niet voorstellen een paard is namelijk dan altijd vals en niet alleen met galopperen
Ergens denk ik dat hij last of pijn heeft
Heb zijn zadel niet na laten kijken omdat het mijn paard niet is. Die keuze ligt altijd nog bij zijn eigenaar. Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is om eens na te laten kijken.
Hij is zeker niet vals, want soms doet hij het prima!

Gentlegiant schreef:Je zei zelf dat hij vals was met galop daarom zei ik het
Kun je geen goede instructeur zoeken? ik persoonlijk vind dit altijd belangrijk
Of de eigenaar? rijd zij zelf ook? misschien kan zij je helpen?
Verder denk ik dat het goed is idd om te overleggen voor een zadelmaker en iemand die naar de rug kan kijken
Zolang je dat niet uitgesloten hebt zou ik niet met hulp teugels gaan beginnen
Verder met longeren niet over je heen laten lopen hoe stom hij ook tegen je doet corrigeer hem en blijf hem corrigeren tot dat hij wel doet wat je vraagt
MissChrys schreef:Dus hij reageert niet op je been begrijp ik. En dan bedoel ik niet reageren naar voren, maar dat je m daarmee op de hoefslag houdt / stuurt. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hulpteugels, maar als je dat toch veiliger lijkt raad ik je een thiedemann aan. Daarmee 'richt je geen schade aan' maar je beperkt je hem/haar alleen mee. Nadeel van een hulpteugel is wel vaak dat je hem daarmee ronder kan rijden waardoor je het makkelijker maakt voor een paard om zijn hoofd/hals te laten zakken en het dus makkelijker is om zijn achterbenen omhoog te gooien.

MissChrys schreef:Misschien kun je hem eerst helemaal goed losrijden voordat je aan een galop begint?
Dus echt heel veel overgangen rijden (stap/draf) en daarna schakelen in de gang zelf?
Dus schijnovergangen en middenstap/draf. Veel voltes (deze verkleinen en vergroten), slangenvoltes en door een s van handveranderen (b-x-e en andersom)? En pas als hij echt op en top op jou gefocust is dan pas een galopje wagen? En vooral niet toegeven. Wanneer hij toch bokt, terug naar draf en weer aangaloperen totdat dit zonder bokken kan en daarna heeeeeeeeeeel erg belonen alsof het een klein kind is?
xjuliavb schreef:MissChrys schreef:Misschien kun je hem eerst helemaal goed losrijden voordat je aan een galop begint?
Dus echt heel veel overgangen rijden (stap/draf) en daarna schakelen in de gang zelf?
Dus schijnovergangen en middenstap/draf. Veel voltes (deze verkleinen en vergroten), slangenvoltes en door een s van handveranderen (b-x-e en andersom)? En pas als hij echt op en top op jou gefocust is dan pas een galopje wagen? En vooral niet toegeven. Wanneer hij toch bokt, terug naar draf en weer aangaloperen totdat dit zonder bokken kan en daarna heeeeeeeeeeel erg belonen alsof het een klein kind is?
Jaa heb ik ook al eens geprobeerd, dat werkt inderdaad wel. Maar dat kost echt veel tijd en moeite. Onze bak is helaas net te klein om een goeie slangenvolte te rijden, maar kan de andere figuren proberen. Vind het wel een hele goeie tip, ga het de volgende keer uitproberen! Hopen dat het werkt, anders ga ik toch eens met de eigenaar overleggen over het nakijken van zijn zadel en rug. Maar dat lijkt mij niet het probleem omdat het heel onvoorspelbaar is wanneer hij het doet. Heel erg bedankt in ieder geval!
xjuliavb schreef:Arc_En_Ciel schreef:Ik zou inderdaad niet beginnen met hulpteugels.
Balansprobleempje misschien?
Jaa dat zou het ook nog kunnen zijn, zou dat ook meespelen aan het verkeerd aangalopperen?