Paard is schrikkerig/aansteller

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikku97

Paard is schrikkerig/aansteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:48

Hoi bokkers!

Ik ben lange tijd offline geweest maar kom toch weer eens online om weer eens iets te vragen.
Vandaag heb ik weer op een van mijn favoriete pony's van de manege gezeten: Liberty. Een ongelofelijk lief beest, jaartje of 6 geloof ik en super nieuwsgierig, hij komt altijd even kijken wat ik aan het doen ben. Ondanks dit is het echt een draak in de bak. Hij is ongelofelijk schrikkerig en er hoeft maar iets te kraken of ik zit al aan de andere kant van de bak. Zo stond ik er laatst naast om op te stappen, beginnen de speakers te kraken en begon hij te springen en te vliegen. Ik weet dat het deels ook een aansteller is want van het een op het andere moment zit er toch echt een spook in de hoek waar hij niet langs kan...

Nou heb ik de vraag aan jullie: zijn er, ondanks dat ik er dus niet vaak op kan rijden omdat het een manegepony is, manieren om dit te verminderen? Ik zit namelijk toch niet helemaal lekker als ik telkens moet uitkijken of hij er niet vandoor springt. Alvast bedankt :D

aeolusnr1

Re: Paard is schrikkerig/aansteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:02

Er zijn heel zeker manieren om hier aan te werken.
Maar je zegt het is een manege pony, tjaaaa dan is het verhaal over hé, om dit te verbeteren moet er eerst aan gewerkt worden, en dat kan niet bij een manege pony.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:28

O lastig met een manege pony., beste tip is om zelf toch te proberen zo relaxed mogelijk te zijn. Prima dat hij denkt dat iets eng is, jij bent de stoerste op aarde en overtuigt hem op een rustige maar duidelijke manier dat het echt niet zo eng is als hij denkt..
Wel lastig hoor!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:34

Aanstellen doet een paard niet aan. Voor dat paard is er op dat moment echt iets. Verder vraag ik me af of dit dier dit gedrag bij iedereen vertoont? Zo ja, dan zal er door een vast persoon flink mee getraind moeten worden. Zo nee, dan kun jij het veranderen door aan je eigen houding en gedrag te werken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:42

fjordnina schreef:
Aanstellen doet een paard niet aan. Voor dat paard is er op dat moment echt iets. Verder vraag ik me af of dit dier dit gedrag bij iedereen vertoont? Zo ja, dan zal er door een vast persoon flink mee getraind moeten worden. Zo nee, dan kun jij het veranderen door aan je eigen houding en gedrag te werken.

Dat is niet waar wat je zegt paarden kunnen zich wel degelijk aanstellen/je in de maling nemen. Hang maar een hartslagmeter om je paard heen want 9 van de 10 keer dat ze "schrikken" is er geen stresspiek te zien. Dus schrikken ze niet echt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 07:49

Steeds aan het werk houden, continu figuren maken, (schijn) overgangen etc. Gewoon het paard de tijd niet geven om te kunnen schrikken. Ik heb dus zelf zo'n paard en dat kan best lastig zijn :) Wel weet ik dat het geen aanstel is, maar echt schrikken. Het ene paard schrikt eerder dan de ander.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:49

hmm.. ik ga even mijn o zo mooie geschiedenis verhaal vertellen waarom het paard nou precies schrikt, als je dat weet dan weet je dat je niet boos hoeft te zijn op het paard, maar dat het gewoon in hem/haar zit.
het lijkt absurd dat een dier zo groot als een paard voor iets bang zal zijn, laat staan van een stukje papier dat rondfladdert. de meeste paarden schrikken van voorwerpen die ze niet meteen kunnen identificeren, vooral als dit voorwerp beweegt. paarden blijven trouw aan hun instinct: eerst wegrennen en daarna pas afvragen wat er was. paarden zien die bewegende dingen als gevaar, als tegenstelling tot de mens is er ook nog een probleem. een mens heeft een flexibele lens die zich kan aanpassen en focussen op voorwerpen op verschillende afstanden. paarden hebben een vaste lens, de enige manier om het voorwerp van dichtbij te zien is door het hoofd dichter of verder van het voorwerp te houden. wanneer een paard bang is, is daar geen tijd voor dus kiezen paarden ervoor om weg te rennen. je moet het zo vergelijken: een paard ziet een bewegend voorwerp, dat voorwerp kan ook een poema in de struiken zijn, het beeld is onscherp waardoor het paard het veiligste kiest, wegrennen. dit tot grote ergernis van vele ruiters.

dus wat je zou kunnen doen is: gerust stellen, steeds langs het enge plekje. en wat hier boven ook word gezegd hou het paard bezig, ik weet niet of je voor jezelf mag rijden op joun manege, maar als dat mag zou ik zeker veel voltes gaan maken en zorgen dat hij niet op het voorwerp meer let.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:01

Luz_ElenaE schreef:
fjordnina schreef:

Dat is niet waar wat je zegt paarden kunnen zich wel degelijk aanstellen/je in de maling nemen. Hang maar een hartslagmeter om je paard heen want 9 van de 10 keer dat ze "schrikken" is er geen stresspiek te zien. Dus schrikken ze niet echt.

Inderdaad je kan een paard volgens mij wel gewoon leren om te "schrikken" als het maar vaak genoeg beloont word. Het paard wat ik reed had er ook een handje van om ineens te schrikken terwijl er niets veranderd was en die "schrok" ook alleen als ze zich verveelde. De vorige eigenaaresse stapte gewoon af als ze zo deed omdat ze niet meer durfde. Gewoon een aangeleerd trucje om onder het werkt uit te komen imo. Ze deed het ook alleen als het werk niet leuk was (springen of voor de wagen vond ze bijv veel leuker dan dressuur en dan "schrok" ze ook nergens van :') )

Maar het kan natuurlijk ook net zo goed zijn dat je het paard wel echt bang maakt omdat hij vertrouwd op jou oordeel en jij bang/gespannen bent. Hij snapt natuurlijk niet dat jij bang bent voor hem en niet voor de omgeving.
Het maakt trouwens sowieso niet zoveel uit in beide gevallen moet je imo gewoon rustig blijven en ook een beetje streng zijn, schrikken mag natuurlijk altijd daar kan hij niets aan doen, maar schrikken duurt nog geen seconde, dat het paard daarna ook vlucht kun je gewoon bestraffen dat is nergens voor nodig en een gedrag geen reflex.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:08

Wat jij hier verteld is allemaal heel waar hoor "Don.." maar aan dat wegvluchten kan zeer zeker gewerkt worden, zelfs zo dat het paard helemaal niet meer zal wegvluchten, zelfs amper nog een spiertje zal spannen.
Dat is een deel sensibiliseren en desensibiliseren, een deel schriktraining, vertrouwen en respect, goed leiderschap, en tjaaa rust brengen.
eigenlijk een beetje een cocktail van al deze dingen samen, hoeveel van het één en van het ander hangt af van het betreffende paard en de speciale situaties die je gaat aanbieden.
Maar het kan zeer zeker, en het werkt echt bij elk paard, dus ook dit paard.

Don2000 schreef:
hmm.. ik ga even mijn o zo mooie geschiedenis verhaal vertellen waarom het paard nou precies schrikt, als je dat weet dan weet je dat je niet boos hoeft te zijn op het paard, maar dat het gewoon in hem/haar zit.
het lijkt absurd dat een dier zo groot als een paard voor iets bang zal zijn, laat staan van een stukje papier dat rondfladdert. de meeste paarden schrikken van voorwerpen die ze niet meteen kunnen identificeren, vooral als dit voorwerp beweegt. paarden blijven trouw aan hun instinct: eerst wegrennen en daarna pas afvragen wat er was. paarden zien die bewegende dingen als gevaar, als tegenstelling tot de mens is er ook nog een probleem. een mens heeft een flexibele lens die zich kan aanpassen en focussen op voorwerpen op verschillende afstanden. paarden hebben een vaste lens, de enige manier om het voorwerp van dichtbij te zien is door het hoofd dichter of verder van het voorwerp te houden. wanneer een paard bang is, is daar geen tijd voor dus kiezen paarden ervoor om weg te rennen. je moet het zo vergelijken: een paard ziet een bewegend voorwerp, dat voorwerp kan ook een poema in de struiken zijn, het beeld is onscherp waardoor het paard het veiligste kiest, wegrennen. dit tot grote ergernis van vele ruiters.

dus wat je zou kunnen doen is: gerust stellen, steeds langs het enge plekje. en wat hier boven ook word gezegd hou het paard bezig, ik weet niet of je voor jezelf mag rijden op joun manege, maar als dat mag zou ik zeker veel voltes gaan maken en zorgen dat hij niet op het voorwerp meer let.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:11

Paarden schrikken van maar twee dingen: dingen die bewegen en dingen die stilstaan.
Don heeft er iets over verteld. Heel goed! En dan is de ruiter aan de beurt. Als de ruiter zich zeker voelt en leiderschap uitstraalt, zal het paard niet snel schrikken. Als de ruiter bang is, wordt het paard nog banger! Weet van jezelf als ruiter, hoe je er op dat moment aan toe bent. Dan kan je jezelf corrigeren of daar hulp de bij vragen van de instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:19

Citaat:

Vertel, even een linkje naar dit onderzoek dat in 90% van de gevallen er geen verhoging vd hartslag is? Ik ken dit onderzoek namelijk niet dus ben erg benieuwd ;)

En vooral de conclusie die jij daaruit trekt, kwam die daar ook uit? Zo iets kan namelijk ook andere oorzaken hebben.. Een paard doet niet aan 'je in de maling nemen', maar het kan wél aangeleerd gedrag zijn. Dat is wat heel anders, dat heb je zelf (of de andere ruiters) in de hand. Het paard vertoont dan bepaald gedrag omdat het op een bepaalde manier een beloning oplevert, niet om te zieken of je in de maling te nemen, maar omdat daarvoor is aangegeven dat het júist gewenst gedrag was. Daarnaast kan het paard ook nog reageren op de hartslag en (onbewuste) spanning van de ruiter.

lottevdmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:55

Hier heb ik ook last van bij mijn paard. Ik bekijk mijn paardje vooraf, is hij was gestrest dan gaan we eerst longeren met bijzet. op deze manier heeft hij even de tijd en kan de stress afgevoerd worden.
heel belangrijk is het voor jou als ruiter om ontspannen te zijn en geduld hebben. zelf heb ik dat laatste niet, maar ik heb gemerkt dat het absoluut nodig is bij zo'n paard.

is hij bijvoorbeeld in een bepaalde hoek geschrokken, rij dan niet meteen de hoek in, maar ga opeens van hand veranderen en vermijd ook aan deze kant de hoek. zo kan het paard zien dat er niks aan de hand is. wissel weer van hand waar het mis ging en rij stukje voor stukje naar de hoek ( bijvoorbeeld door een volte steeds groter te rijden tot je bij de hoek bent) het kost wat meer tijd, maar dan zorg je ervoor dat je paardje vertrouwen in jou krijgt.
succes!

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:01

Mijn pony doet dat ook, hij stond in de winter eerst altijd binnen omdat hij niet met andere paarden kan maar nu gooi ik em af en toe ook los in de paddock en is hij veel rustiger, energie te veel is een oplossing

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:25

Rustig blijven, achterover zitten, en vooral niet zélf gaan kijken naar dingen waar hij mogelijk van zou kunnen schrikken! ;) In de hoek netjes naar binnen laten kijken, en dan hopen dat het beter gaat! :D

Renske_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:40

Afwisseling in de training wil ook nog weleens helpen. Doordat je gefocust bent op de schrikreactie van je paard, gaat je paard ook van jou schrikken. Wat hierboven al genoemd is, is dat je zelf een juiste ontspanning moet vinden om je paard te kunnen ondersteunen. Probeer je focus eens op iets anders te leggen zoals bijvoorbeeld balkjes/ pionnen om over of langs te rijden. Hierdoor is je paard afgeleid van de dagelijkse sleur en zal hij moeten opletten. Hierdoor wordt de vertrouwensband tussen jou en je paard ook weer groter.