Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:06

Echt controle is dus zorgen voordat hij heet wordt in galop terug naar stap en helemaal weer ontspannen voordat je het weer eens gaat proberen. De eerste keren zal je waarschijnlijk nauwelijks galopperen buiten maar als je het volhoudt en consequent terug neemt op het moment dat hij het tempo gaat overnemen heb je daar uiteindelijk het meeste aan. Ja je buitenritten zullen stuk saaier zijn de komende maanden... maar dat achtelijke rennen is meestal niet omdat ze het leuk vinden maar omdat ze vluchten.

Linnie050

Berichten: 11806
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:16

Ik heb hetzelfde probleem.
Het gaat ondertussen al stukken beter.

In de bak nergens last van maar buiten.
Paard is ook altijd met stang en trens gereden en daardoor ook veel sterker denk ik.

Als het paard niet wilt luisteren ik had ook altijd het probleem uit zichzelf naar de draf en naar de galop.
Doe ik het pad overnieuw net zolang hij er in stap over kan.

Met een ander paard buiten rijden ligt het eraan met wie ik samen ga.
Met de 1 maakt hij er echt een strijd van en met de ander is er niks aan de hand.

Heel consequent blijven. Eerst ophouding en terug zitten geen reactie sterkere ophouding.
En anders omtrekken en dan nog soms is hij zo sterk dat hij wel terug komt naar de draf maar gewoon doorgaat en nog niet gaat stappen.
Ik heb ook een tijdje met het paard waarmee hij er een strijd van maakt er naast blijven draven hij mag niet in de galop.
Ik heb me handen er vol aan maar geen galop want dan was ik hem altijd kwijt.
Tegenwoordig kan ik er naast draven zelfs met lange teugel op sommige stukken.
Tuurlijk sommige paden weten ze er komt nu galop ene keer gaan we dan stappen en de andere keer lekker galopje en heb dan wel me handen vol.
maar het blijft oefenen, oefenen en oefenen en heel consequent blijven.
Maar dan komt er echt verbetering.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:02

Herlinde98 schreef:
Echt super bedankt allemaal ! Ik heb gister weer een super fijn springlesje gehad ook veel opgestoken.. Ik ga alleen echt niet stoppen met buitenrijden het is niet echt gevaarlijk maar ik wil gewoon het tempo in galop beter kunnen controleren en hem sneller terug kunnen krijgen zonder te zagen oid. Telkens terug naar draf en weer overnieuw word hij alleem maar drukker van. Ik ben niet heel fan van al die hulpteugels maar een martingaal ben ik buiten echt nodig en het heeft ervoor gezorgt dat ik volledige controle in een springparcours kan houden. We hebben besloten om naar iemand die veel met bitten kan ervaf weet enzo te gaan.. Zelf wil ik ool bitloos nog even gaan bekijken en proberen.


Moet je ook zeker niet doen als paarden druk zijn, want ze worden er inderdaad alleen maar drukker van.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:13

De eerste keer dat ik met mijn appaloosaheethoofd naar t bos ging wist ik ook niet of hij zou stoppen.
Mn vriendin was mee op ons andere, heel luie paard. Even een stuk vol in galop en die van haar ging er toch vandoor!!!!! Terwijl ik tegen die van mij zei: hooooooooo (en zitten en handjes zacht) en die stopte!!
Je kan niet altijd weten hoe en wat, maar hoe harder je trekt, hoe harder een paard zal terugtrekken (en dus zal doordouwen).

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:20

Herlinde98 schreef:
T zijn wel aardig lange paden maar nog niet echt lang genoeg voor de energie van mn pony :')


Dat is best jammer, soms helpt het ook om een paard juist vol speed te laten gaan en dan echt laten gaan, dus als hij moe word drijf jij juist door..gassen!
Daarna kun je hem gemakkelijk terug nemen en gecontroleerd gaan rijden. Maar wel blijven bepalen JIJ bepaalt wanneer er hard gegaan word!

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:29

Ik heb ook zo'n hittepetit. Wat mij geholpen heeft om eerst op de rijplaats stap, galop, stap, galop overgangen aan te leren, daarbij ook steeds van hand veranderen (eenvoudige galopwissel vanuit stap). Nu doe ik dat buiten ook. Die van mij wordt ook heet van overgangen draf naar galop, daarom sla ik draf over. Nu gaat ze direct over naar stap als ik dat wil. Dit vind ik wel zo veilig, stel je voor er komt iemand overgestoken en je kan niet stoppen, levensgevaarlijk!

Gaat ze in draf te hard in het bos, dan maak ik een overgang naar halt en moet ze een aantal stappen achteruit. In het begin moesten we meer achteruit dan vooruit, maar dat wordt nu ook al minder. Ten alle tijden, jij bepaalt het tempo en de gang, geef dit soort paarden niet het heft in handen, dan is het einde zoek.

En, heel belangrijk, pas als het op de rijplaats perfect gaat, dan pas toepassen in het bos.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:41

Je maakt blijkbaar de ene fout na de andere, zo zal het echt nooit lukken.
Zoals reeds gezegd basis controle begint vanaf de grond, en geloof me daar kan je echt vrij ver in gaan, controle is jouw veiligheid.
Teugels zijn er om iets te vragen, het is geen rem.
een paard die niet wil stoppen tjaaa de fout zit niet bij het niet willen stoppen, de fout zit dan in verkeerde basis.
Dus je moet altijd de fout bij de mens zoeken niet bij het paard die zogezegd niet wil luisteren, want paarden willen echt wel meewerken, aan jou dus om de manier te zoeken hoe je verstaanbaar overkomt, en genoeg respect opbouwen.

Herlinde98 schreef:
Precies :) gelukkig kan ik nog veel oefenen alleen top speed op zn tijd is ook wel eens leuk en een goede controle test na een trainingsperiode. Ik zal goed mn best gaan doen buiten.. Hopen dat de springlessen ook nog eens beter gaan worden want dat is me toch ook een drama

xSmilla
Berichten: 175
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:49

Veel oefenen, ik ken je paard niet echt, maar t klinkt niet echt als ongehoorzaam. Een dubbel gebroken bit kan je ook wel een klein stapje de goede richting op helpen, ik gebruik zelf ook een dubbel gebroken bit namelijk, het helpt zeker wel een beetje. Verder, succes!

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:50

Veel nuttige reacties maar ook veel commentaar baal ik wel van. Mijn pony is anders dan andere dus hierin heeft ie ook een ander karakter dan de gemiddelde pony. Maar bedankt voor de tips ik ga hiermee verder aan de slag. En ik ga dus ook naar iemand met verstand van bitten.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:40

Wat is er dan anders aan jouw pony, een paard is een paard toch, de één is een beetje heviger de ander een beetje trager, nog een ander een beetje gevoeliger, maar leren omgaan met de verschillende types is de sleutel tot het samen werken.
De fout zit heel zeker niet bij het bit, dat staat vast.
Neem les. Zoek een trainer.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:47

aeolusnr1 schreef:
Je maakt blijkbaar de ene fout na de andere, zo zal het echt nooit lukken.
Zoals reeds gezegd basis controle begint vanaf de grond, en geloof me daar kan je echt vrij ver in gaan, controle is jouw veiligheid.
Teugels zijn er om iets te vragen, het is geen rem.
een paard die niet wil stoppen tjaaa de fout zit niet bij het niet willen stoppen, de fout zit dan in verkeerde basis.
Dus je moet altijd de fout bij de mens zoeken niet bij het paard die zogezegd niet wil luisteren, want paarden willen echt wel meewerken, aan jou dus om de manier te zoeken hoe je verstaanbaar overkomt, en genoeg respect opbouwen.

Herlinde98 schreef:
Precies :) gelukkig kan ik nog veel oefenen alleen top speed op zn tijd is ook wel eens leuk en een goede controle test na een trainingsperiode. Ik zal goed mn best gaan doen buiten.. Hopen dat de springlessen ook nog eens beter gaan worden want dat is me toch ook een drama


Mee eens, aeolusnr1, een paard/pony kan maar zo goed lopen als hij gereden wordt. Maw, als hij slecht gereden wordt, zal hij slecht lopen.
Hopelijk snapt je dit, TS.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:12

Wisselen van draf naar stap en weer terug, daar maak je een paard juist wakker mee.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik je heel erg onverantwoord bezig vind om ondanks alles wat hier gezegd wordt, toch naar buiten te gaan.
Maar goed, als je denkt dat je het met een ander bit van hem gaat winnen, dan heb ik twee quotes voor je:

-Als je denkt dat een bit een paard tegen gaat houden, moet je het om zijn benen binden.

-Waar de kennis en kunde van de ruiter ophoudt, begint zijn grofheid en toevlucht tot "hulp"middelen.

De oplossing is niet een ander/sterker/strenger bit. De oplossing is te vinden in het leggen van een nieuwe basis vanaf de grond.

De visie van Warwick Schiller

http://www.youtube.com/watch?v=e-Lc440x ... hb8Lv7ugFA

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 10:41

Ik heb 3 x les in de week van verschillende trainers en ik ben al in overleg met hun. Ik denk niet dat ik duidelijk kan maken hoe t precies allemaal zit. Maar laat t alstjeblieft zitten want ik denk dat ik anders train dan t lijkt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:15

Les van drie verschillende trainers? Is dat niet gigantische verwarrend voor jou en je paard?

Neem contact op met een persoon, en hou je aan zijn aanwijzingen. Teveel tegelijkertijd gaan shoppen kan tegenstrijdige aanwijzigen opleveren en is alleen maar een belemmering in je groeiproces.

icethepony
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:31

Ik zou alleen op smalle bospaden galloperen en achteraan ald je in een groep bent en dan dat je schreeuwt als hij er van door gaat en dat de mede ruiter de pony's van dwars over het pad zetten zo doe ik dat met mijn pony van 3 die wil ook nog wels eens vandoorgaan in rengalop