Ik rijd op een manege, dus geen eigen paard, waar ik (bijna) iedere week op dezelfde pony rijd. Nu heb ik het probleem dat als we de linkergalop gaan doen hij in de verkeerde galop aanspringt. In de rechtergalop springt hij wel goed aan. Hebben jullie misschien tips hoe ik toch ervoor kan zorgen dat hij in de linkergalop goed aanspringt?
Alvast bedankt
lisem94
Geplaatst: 14-04-14 19:59
Probeer je het ook wel is in een volte? Vaak als je wat meer stelling vraagt gaat het vanzelf goed.
dvdb_xx
Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-14 20:02
lisem94 schreef:
Probeer je het ook wel is in een volte? Vaak als je wat meer stelling vraagt gaat het vanzelf goed.
Ja probeer het ook wel eens in een volte. Denk inderdaad dat ik dan wat meer stelling moet vragen. Dankjewel!
Heeft je instructeur geen goede tips voor je? Op een manage is het sowieso wat moeilijker om aan rij technische problemen te werken aangezien ze veel verschillende ruiters op hun rug krijgen met ieder hun eigen stijlen.
Let ook op je tempo als je wil aanspringen. Het helpt erg als je een 'controleerbaar' tempo hebt. Dan kan je makkelijker schakelen. Je kan op het moment van aanspringen eventueel wat helpen door een tikje met je zweep te geven, vlak achter waar je je beenhulp geeft.
Goed recht bijven zitten! Buitenbeen goed naar achter. En het belangrijkste: binnenheup goed naar voren. En kleine volte genoeg stelling( dus niet omtrekken) Succes
Misschien heb je wel te veel stelling dat het paard door je buitenbeen loopt. Dat is mijn probleem met mijn pony in de proef. Zij moet stap - galop op de rechte zijde en dan gebeurd dat.
goed je buitenbeen er aan leggen en je hulp geven.
npdgm
Geplaatst: 26-04-14 08:50
bovengenoemde dingen zijn erg belangrijk, maar je moet ook doorzetten en niet te snal opgeven iedere les pas doorgalloperen als die goed zit en dan ook met je stem duidelijk belonen!
Ja eigenlijk zou je instructrice op de manege jou dat moeten kunnen uitleggen en zien waar het probleem zit, is het bij jou hulpen of zit, of heeft het paard moeite met zijn rechter achterbeen?
kun je b.v met je buiten been de volte verkleinen? Dan zou je dat kunnen in zetten en dan met de binnen teugel de schouder hol maken en dan met je binnenbeen aanspringen, buiten been naar achter en jou schouders in de richting waar je heen wil
Nordsvensk
Geplaatst: 26-04-14 14:32
Kan je instructrice je niet helpen? En heeft paard het bij elke ruiter? Dan weet je als het aan jouw hulpen ligt.
Zit je er ook anders op als je linkergalop vraagt? Gespannen? Geeft je de goede hulpen?
Het lastige is dat het een manege paard is, dus je kan niks medisch uitsluiten. Mijn pony sprong op links altijd verkeerd aan. Bezoekje van de osteopaat gehad. En nu helemaal geen last meer van verkeerd aanspringen