Pony voorwaartser/beter aan het been krijgen+soepeler+spring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Pony voorwaartser/beter aan het been krijgen+soepeler+spring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:43

Sinds eind januari ben ik een nieuwe pony gaan rijden. Dit na de verkoop van mijn vorige bijrijpaard
Schat van een pony en de nodige streken :D
Geen dag is hetzelfde (uitgezonderd dat ze eigenlijk wel altijd d'r best doet)
Maar nu, ik wil d'r beter aan t been krijgen
Ze was in t begin zeer sloom maar dit vooral door d'r mega dikke buik
Ze heeft 2 jaar stil gestaan voor ik ermee ging rijden
De eerste keer dat ik op haar reed was ze zo sloom dat we bijna omvielen daarna ging t wel beter gelukkig
Daarna spoortjes omgedaan, maar op afraden van bokt hier en mensen van buiten af die er na 1x afgelaten. Nu rij ik alleen met een zweepje
Zodra ik mijn zweep vast heb loopt ze door, heeeeel soms een klein tikje bij maar vaak gevolg pony narrig en boos. Ook als ik van hand heb veranderd en ik wissel van hand met de zweep (zweep aan binnenkant) vliegt ze er vandoor, hier ben ik wel flink mee bezig dat ze weet dat t niet eng is.
Maar hoe krijg ik nou mijn pony beter aan t been?
Veel overgangen rijden, geen reactie zodra ik beenhulp heb gegeven is een tik met de zweep, maar welke opties zijn er nog meer?

Nu mijn 2e puntje, pony vind t moeilijk in te buigen naar rechts, links gaat geweldig loopt ze door het hele lijf gebogen maar naar rechts buigen vind ze heel erg moeilijk, gevolg naar binnenvallen om t been, in de voltes etc. En een ander gevolg is ook pony pakt het bit vast op rechts heel erg irritant, probeer zoveel mogelijk los te laten maar zodra ik dan de teugel weer oppak voel ik gewoon dat ze vasthoudt, na veel doorvragen (en soms wat strubbelingen) gaat t vaak wel wat beter. Tandarts komt binnenkort zowieso en mocht dat niet helpen evt een osteopaat, maar ze heeft natuurlijk ook 2 jaar stil gestaan dus niet helemaal soepel. Tips om dr lekker los te werken? Longeren met dubbele lijnen pakt ze mega goed op en buigt ze ook heel erg goed en ze vind het nog leuk om te doen ook heerlijk om een paard happy te zien met t werken :)

En nu springen, dat gaat ook niet altijd zoals t hoort te gaan. Altijd de eerste keer of 1e 2 keren gaat ze heel gemeen weigeren of er langs, uit eindelijk doet ze t wel en heel erg goed en zonder twijfel gaat ze er over (springt zo 90cm) maar waarom moet dan altijd de eerste keer of eerste 2 keer t zo moeizaam gaan? Ze gaat er echt niet over ook al ligt er een balkje... Of ben ik gewoon te soft?

Zo een heel verhaal maar ik hoop dat hier bokkers zijn die mij kunnen helpen :)
Oh we hebben les trouwens :) ongeveer 1x in de 2 week want het is voor mijn instructrice nogal een eindje rijden met de auto.

BelleTessa

Re: Pony voorwaartser/beter aan het been krijgen+soepeler+spring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:33

Ik zou sowieso nog even wachten met springen totdat je pony beter aan het been is. Zodra dit probleem verholpen is, zal het met springen ook makkelijker gaan omdat ze dan beter reageert op je hulpen.
Wat voor tips krijg je van je instructrice om aan het eerste probleem te werken?

MelanieHol

Re: Pony voorwaartser/beter aan het been krijgen+soepeler+spring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:40

springen even uit je hoofd zetten en goed overleggen met je instructrice. die kan jou het beste helpen aangezien zij jou ziet rijden. kan je genoeg tips geven maar moet wel weten hoe handig jij bent ;) . succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 16:23

Even update van mij
Heb weer les gehad en ben flinj op mn vingers getikt
Ik zit scheef op mn paard of knik mn heup in of druk met mn kont mn paard naar buiten
Maar ben goed geholpen en nu weet ik wat ik fout doe en ben zeer bewust aan t rijden nu
Gaat alweer stukken beter! Hoop aankomende week weer les te hebben
Paard is een stuk beter aan de hulpen! Kan dr netjes naar buiten (of naar binnen) duwen met mn kuit :) heb ook schuine beugelblokjes nu hou daarmee mn benen een stuk stiller en rij ook meer met mn kuiten dan mn hakken :)
Ook laat paard nu rechts meer los en buigt ook meer. Soms niet maar dan doe ik wat fout. Zodra ik t goed doe doet zij t wel, doe ik t fout doet zij t niet.
Alles lag aan mij (ook wel beetje pony 2jaar stil gestaan dud wat stijf etc etc etc maar meeste aan mij wat ik ook wel had verwacht)
Vrijdag ons debuut gaat goed komen (vandaag was helaas afgelast maar kon nog op de lijst vrijdag :) )