paard schud met hoofd tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

paard schud met hoofd tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:35

Hai, ik rijd op een manegepaard, 1x in de week en binnenkort 2x per week (volgend jaar 3x)
Maar dit paard schud zo nu en dan met zijn hoofd. Ik heb hem dan bijvoorbeeld netjes nageeflijk, dan gooit hij ineens zijn hoofd in de lucht, schud even en valt weer terug in de nageeflijkheid-houding.

Ik maak geen extreme bewegingen met mijn handen (ik ga juist mee in het ritme)

Wat kan ik hieraan doen? Ik heb al geprobeerd met oornetje te rijden, maar het paard schud nog steeds met zijn hoofd.

Dit hoofdschudden ziet er onrustig uit, dit is het grootste probleem waar ik aan moet werken want door dit is het paard nog niet wedstrijdklaar.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het paard stopt met het hoofdschudden? of in ieder geval dat het stukken minder word?

En wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Air

Re: paard schud met hoofd tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:36

Wat versta jij onder netjes nageeflijk?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:38

Hier precies het zelfde, paard doet dit onder het longeren, wandelen, rijden.

Hoofd zoeft van links naar rechts, onder naar boven. Heeft headshaking dus niks aan te doen hier.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:40

Mijn pony doet dit altijd als ze enthousiast is, als ze bijvoorbeeld in het bos graag naar de galop wil of wil springen schud ze met het hoofd.. Verder tijdens dressuur niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:41

Hoe lang doet hij dit al? De mijne doet het nu ook (altijd in dit seizoen). Bij haar is het ook headshaking. Erg lastig.
Het gaat beter als ik haar consequent op constant contact rijdt, maar dan nog knikt en schud ze regelmatig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:47

xSlvna schreef:
Hier precies het zelfde, paard doet dit onder het longeren, wandelen, rijden.

Hoofd zoeft van links naar rechts, onder naar boven. Heeft headshaking dus niks aan te doen hier.

Headshaking onder het rijden staat in verband met het rijden zelf, ze shaken om spanning kwijt te raken, spanning die er niet hoort te zijn.

Filmpjes van paarden die ook headshaken bij spanning:
https://www.youtube.com/watch?v=oVJDh7TExwQ
https://www.youtube.com/watch?v=gGcTZjvQjng

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:48

Ja en shaken met aan het halster lopen, shaken met in de weide wandelen staat zeker ook in verband met spanning? :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:51

xSlvna schreef:
Ja en shaken met aan het halster lopen, shaken met in de weide wandelen staat zeker ook in verband met spanning? :+

Ik ben van mening dat er meerdere vormen van headshaking zijn. Bij Mone is het echt seizoensgebonden en ik zie het inderdaad al aan haar hoofd als ik haar uit de wei haal.
Ze jeukt dan ook veel met haar neus en lippen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:52

Eergister een uitrit gemaakt van ongeveer een uur, hierbij heeft het paard twee keer met haar hoofd langs de benen geschuurd maar wel best vaak met het hoofd geschud, het was mooi weer. Als het somberder weer is doet ze het gelijk veel minder tot niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:53

Ik geloof dat dit topic sowieso niet over jouw paard gaat, toch?
Ik reageer op je: heeft headshaking, dus er valt niets aan te doen. Het is een symptoom, dus er is zeker wel wat aan te doen en ook belangrijk om de oorzaak te vinden en het zo op te kunnen lossen.

Eilleen333: pollennetje al geprobeerd? Als het voornamelijk in dit seizoen is zou het daar op wijzen: last van pollen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:31

Air schreef:
Eilleen333: pollennetje al geprobeerd? Als het voornamelijk in dit seizoen is zou het daar op wijzen: last van pollen.

Heb dat in het verleden we geprobeerd, maar die werkte niet. Maar ik ga het wel weer proberen, want dit is sneu. Ik heb contact en dan shaket ze zo snel dat ze toch een rukje in haar mond krijgt en dat is precies niet mijn bedoeling.