Paard trapt onder het rijden "gericht" naar been!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Paard trapt onder het rijden "gericht" naar been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:30

Hallo,

Allereerste, sorry als het topic verkeerd staat!!
Ik heb een bijna (volgende maand), 6 jarige haflingermerrie!
Op de wei, aan de hand is ze onwijs braaf!
Onder het rijden is het een pittige dametje, die heeft van fiets you, ik doe het lekker niet!

Maar.......
Sinds afgelopen week als ik aan het rijden ben, en ik geef been, of ik wil aangaloperen op bijvoorbeeld een volte, dan begint ze te bokken. En trapt ze ook gericht naar het been.
Dit heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Nu veder dat ik erover nadenk, heb ze de laatste tijd meer streken.
Zo van de week opgezadeld en al, was in de rijbak, wilde de bak dicht doen, en ineens komt ze uit het niets omhoog en staat ze op haar achterbenen. Ook toen ik de wei aan het mesten was, en zij stond gewoon op de wei hooi te eten, komt ze boos op me af lopen, draait ze d'r kont om, en wilt ze een mep verkopen! Wat haar overigens niet gelukt is, want heb haar toch wel even duidelijk laten merken dat ik hier niet van gedient ben!

Gister met rijden ook, bokt ze echt als een hert en blijft ze bokken, vanavond bokte ze wel, maar niet net als gister.

Ze heeft tijdens het rijden een slechte kant, dat zou verklaren, dachten we... maar nee, het is op beide kanten. Ook tijdens het rijden, ze wilt geen stelling geven,in de zin van: Op een volte (in de hoek), dan loopt ze wel maar het liefst met haar hoofd naar buiten. Op dit moment sinds gister heb ik toch echt te neiging om haar door te laten rijden, maar dan denk ik weer....Ze moet het bij mij toch ook doen en niet klote en eronder uit komen?!

Tandarts is 3/4 maanden geleden geweest, osteopaat eind 2013, zadelmaker ook eind 2013.
Is dit om voor haar er onder uit te komen, of zit er toch echt iets mis??
Zelf ben ik van plan om haar zo snel mogelijk (deze of volgende maand), weer na te laten kijken door de osteo, in de hoop dat hij iets kan vinden, en probleem opgelost kan worden.

Hebben jullie andere tips, zijn atijd welkom, in pb ook oid.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:34

Hoe lang is ze al onder het zadel?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:35

Heb je les/heeft je instructie er wel eens op gereden, en doet ze het dan ook?

Goed dat je de osteo ook laat komen. Heeft ze aan de hand ook kuren? Want misschien moet je op de grond dan eerst even aan jullie relatie werken. Als er echt fysiek niks te vinden is dan is het misschien een dominantieprobleem, dat ze je niet als leider ziet.

Heel veel succes ermee!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:54

Magrathea schreef:

Goed dat je de osteo ook laat komen. Heeft ze aan de hand ook kuren? Want misschien moet je op de grond dan eerst even aan jullie relatie werken. Als er echt fysiek niks te vinden is dan is het misschien een dominantieprobleem, dat ze je niet als leider ziet.

Heel veel succes ermee!

Bailymix: Lyzet is nu 3 jaar onder het zadel. Vanaf januari 2011 is ze zadelmak gemaakt.

Les hebben we inderdaad. 1 a 2x per maand op dit moment, maar gaan het zeker uitbreiden tot meer. In de les is het hard hard werken. En dan word ze even boos, maar uit eindelijk doet ze wel. En dan denk ik, ahh morgen er weer op en door trainen! Maar dan heb ik het zelfde probleem van begin af aan opnieuw. Ik weet dat ik moet Doorzetten en volhouden. Maar dat is echt echt makkelijker gezegd als gedaan. Aan de hand is ze eigenlijk braaf, wel met uit de wei halen huppeltje van gaan we wat doen? En met longeren eigenlijk ook tijdens het aangaloperen bokken. Niet altijd en zoals onder het zadel, maar ze doet het wel.

Instructrice heeft er opgezeten, en dan doet ze het perfect alaof ze de steerren vd hemel loopt. Nu was haar plan ook in de lessen, ik start haar op, zij pakt veder, en ik eindig weer. Of zij het eerste half uur, en ik het tweede half uur.

Hoop voor jullie dat het beetje duidelijk is typ dit nu vanuit mijn telefoon!

Vraag aan jullie; wie is nou echt een goede osteopaat? Bijna iedereen heeft wel zijn slechte of goede ervaringen. De osteopaat die al eens gegeken had eins 2013 was Nico Speksnijder, als ik de naam nu goed spel!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:57

Hm wat gek, ik weet het ook niet... Mijn vorige verzorgpony was nog maar kort onder het zadel en had dit ook erg. Dat is met verandering van het zadel en veel trainen over gegaan, dus dat is denk ik slecht passend zadel + onbalans geweest. Maar een osteopaat zou dat denk ik wel gezien hebben als de rug te lijden zou hebben gehad, en na 3 jaar onder het zadel zal van onbalans ook geen sprake meer zijn...

Urielle

Re: Paard trapt onder het rijden "gericht" naar been!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:02

Gezien je opmerking dat ze in de omgang ook problemen geeft (idd, hoe haalt ze het in haar bolle kop om bij het mesten naar je te gaan staan trappen :? ) en het gegeven dat ze onder je instructrice wel loopt, denk ik eigenlijk dat je haar weer een keer goed op haar plaats moet zetten omdat madam jou niet daadkrachtig genoeg vindt :o Blijkbaar openbaart dat zich meer onder het zadel dan op de grond. Ik zou het in dit geval niet zoeken in de medische hoek maar een stuk strenger op jezelf gaan zijn en haar momenteel nog geen vingertop geven tot de verhoudingen weer bepaald zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:17

Haflingers zijn echt dieren die je voor je moet winnen. De meeste Haflinger eigenaren kunnen denk ik ook beamen dat ze aardig wat streken hebben (saai is het nooit !) en wat makkelijker/braver worden vanaf een jaar of 9.
Het lijkt inderdaad of je paard aan het zoeken is naar de grenzen.
Trappen naar je been tijdens het rijden is protest en dominant gedrag.
Ze willen dan iets wat jij niet wilt.
Mijn Haf had er een paar weken terug ook ineens veel last van, was in maart met de overgang naar het mooie weer.
Enorm sloom (ook veel verharen en ineens vrij warm) en later bokken naar het been/zweepje en tijdens 1 les met d'r bak in lopen al zwaar dominant gedrag rn zich vervolgens ook drie kwartier misdragen (rodeobokkend, met een bolle rug en neus op de grond, steeds in volle galop wegschieten). Nu is hij door zijn vacht heen, minder sloom en weer goed gehumeurd, voorjaarskriebels in combinatie met gebrek aan energie zorgde er waarschijnlijk voor dat hij dit gedrag vertoonde.
Hij was net 9 (volgens de instructrice vertoonde hij dit gedrag dagelijks in zijn manegepony carrière die hij had vanaf 4,5-7 jaar ongeveer) en het was de eerste keer dat hij zich bij ons zo misdroeg.
Hij duikt wel vaker naar beneden (pakt bit vast en duikt naar beneden om vervolgens zelf tempo en richting te bepalen) of geeft een bok wanneer hij aangetikt wordt met de zweep maar dit was best heftig.
Misschien is het bij jou ook tijdelijk, als ze niets mankeert moet je er denk ik gewoon doorheen. Laten zien dat ze je niet de baas kan spelen...
Succes, valt niet mee

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:00

Ik heb eventjes gevolgd.

Mijn haflinger is ook heel dominant. Ook naar andere paarden. Ook aan de hand als het om eten gaat. En tijdens het rijden als iets moeilijk is. Of als ze er geen zin in heeft. Tijdens het rijden ging ik altijd het gevecht gaan zegmaar. Ze mocht niet bokken of trappen naar mijn benen en ze moest doen wat is zei. Ze deed het dan daarna niet meer naar de volgende keer met het rijden deed ze het alleen maar erger.

Wij hebben de tandarts, de osteo die stuurde ons door naar de sportmaseur. Als laadste hebben we de zadelmaker laten komen. Het zadel lag helemaal goed, maar hij wou hem ook nog even tijdens het rijden zien. Dus ik rijden stukje wijken en ze begint weer naar mn benen te trappen. Ik geef haar een tik. En de zadelmaker grijpt in. Hij dacht omdat ze heel dominat is dat je haar toch met een beetje 'respect' moest rijden. Dit klinkt een beetje dom. Maar zij wil de baas blijven, en ze zal altijd haar best doen om te winnen, of ze zal het de volgende keer gewoon weer proberen.

Ik rijd haar nu gewoon zonder zweep, als het moeilijk word dat ga ik eventjes andere oefeningen doen om de oefening die ik wil doen makkelijker te maken. Zo begon ik. En nu kan ik alles van haar vragen en het enige wat ze nog als protest doet is zwiepen met haar staart als het moeilijk word.

Ik weet niet of diet 'de oplossing' is voor jou. Maar misschien heb je er wat aan.

Sorry voor de eventuele typ fouten, heb met mn telefoon getypt. :p

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 08:27

xx_Lyzet schreef:
Magrathea schreef:

Heel veel succes ermee!

Bailymix: Lyzet is nu 3 jaar onder het zadel. Vanaf januari 2011 is ze zadelmak gemaakt.

Sorry zit een jaar verkeerd. In Januari 2012 is ze onder het zadel gekomen! :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:35

Omdat het een merrie is zou het wellicht kunnen zijn dat ze wat last heeft van haar hormonen?
De eierstokken zet net achter het zadel en bij veel merries is het zo dat de rug in de lendenpartij gaat vastzitten bij henstigheid. Het buigen zal dan moeilijk en pijnlijk zijn.
Wellicht eens in de gaten houden of het gedrag vooral gedurende de hengstigheid optreedt en of ze dan ook minder goed buigt in haar lichaam?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:07

Hengstig is ze niet.
Vandaag gereden, en ze nu helemaal niks. Sommige denken namelijk dat het ligt day ik haar teveel vast pak van voor. Maar, dit heb ik de hele week niet gedaan. We beginnen indd te denken aan dominantie/puberen! Zweep is bij haar vaak niet tw doen, dat.merkt ze en "vliegt" ze de bak door af en toe.

Thanks voor de tips :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:23

Urielle schreef:
Gezien je opmerking dat ze in de omgang ook problemen geeft (idd, hoe haalt ze het in haar bolle kop om bij het mesten naar je te gaan staan trappen :? ) en het gegeven dat ze onder je instructrice wel loopt, denk ik eigenlijk dat je haar weer een keer goed op haar plaats moet zetten omdat madam jou niet daadkrachtig genoeg vindt :o Blijkbaar openbaart dat zich meer onder het zadel dan op de grond. Ik zou het in dit geval niet zoeken in de medische hoek maar een stuk strenger op jezelf gaan zijn en haar momenteel nog geen vingertop geven tot de verhoudingen weer bepaald zijn.

Mee eens! :j
Ze is of enorm aan het puberen of jij bent niet consequent genoeg TS. Bijrijdpaard van mij liep ook enorm onder de andere bijrijdster uit. Viel haar aan in de bak, en ze is de bak uit gevlucht omdat het gevaarlijk werd, heft een klap van haar gehad, is over het erf gesleurd.... Bij mij haalt ze het niet eens in haar hoofd om ook maar te trappen. Tijdens longeren is ze ook op me afgestormd, en hoefde enkel mn handen in haar richting te doen en het was klaar. Ben gewoon niet van haar onder de indruk.

Ik zou ondanks het feit dat ze gaat rennen, toch een zweep mee nemen. De eerste 3x rent ze, en daarna is het klaar hoor! :+ Haalt ze dan nog uit naar je been tijdens een overgang, haal je haar eerst meteen terug, en geeft meteen weer been om weer de overgang te maken. Haalt ze weer uit, dan nog een keer. Net zo lang tot ze het normal doet. Wat je ook kan doen is meteen na het uithalen een tikje geven achter je kuit, terug halen, en opnieuw. Ligt er aan wat voor jullie het beste werkt. Hier word alleen getrapt naar de zweep als madame een tikje krijgt en ze het er niet mee eens is, dan krijgt ze nog een tikje want dat doen we niet. 2x en het is klaar.

Zal zelf dus gewoon eens wat consequenter zijn, waardoor ze beseft dat dat wat ze doet niet gemeend is. Foei is niet genoeg.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 05:31

Ik reageer hier ook nog even op want mijn 11 jarige merrie heeft precies hetzelfde.
Dit is sinds een paar maanden maar het wordt steeds erger.
Elke aanraking met het been resulteert in een trap ernaar.
Het zadel is nagekeken en daar ligt het niet aan.

Ze is wel heel dominant maar of dat nou het hele probleem is.
Ik lees hier terug ook misschien eierstokken, ze is pas gedekt zou dat kunnen?
Maar ze deed het daarvoor al alleen is het nu erger geworden.

Ik rijdt haar zelf momenteel niet vanwege zwangerschap dus kan niet zeggen hoe het precies voelt als je erop zit.

Misschien iemand nog tips?

groetjes Debby

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 05:54

Eerst medisch laten controleren en medische oorzaak uitsluiten.
Bloedtest is aan te raden. Laat ook controle cystes op de eierstokken en maagzweren checken.
Last bij aansingelen?
Is je haf te zwaar? Teveel suikers gras?
Rijd je met sporen?

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:20

Ik zou ook een bloedtest laten doen, wie weet wat daar uit komt! ;)

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:54

Waar zouden ze op moeten testen dan?