Hoe maak je de keuze tussen dressuur en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZJarig

Hoe maak je de keuze tussen dressuur en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:25

Hallo,

Zoals de titel al zegt vraag ik mij af welke keuze ik moet maken.

Ik woon in een omgeving waar veel gesprongen wordt en weinig dressuur gereden wordt.
Zelf heb ik al een heel aantal jaren dressuur en spring les op eigen paarden, allemaal spring gefokt. Omdat ik zelf merk dat ik het oog voor de sprong soms niet helemaal goed heb en mezelf dit zeer kwalijk neem, vraag ik mij af of ik over zal stappen naar dressuur. Ik heb altijd wel wat dressuur wedstrijden gereden waar ik meestal goede resultaten boekte.

Op dit moment rij ik even geen paard i.v.m. studie etc. Ik wil volgend voorjaar weer beginnen met rijden op een jong paard. Daarom vraag ik mij ook af welke richting ik op zou gaan. Of ik een dressuurpaard of een springpaard ga kopen.

Hoe zou ik die keuze kunnen maken, en hebben meer mensen hier ervaring mee?

Rena100

Re: Hoe maak je de keuze tussen dressuur en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:27

Ik denk dat je moet doen wat je leuk vindt. Je zou het ook heel goed kunnen combineren door een allround paardje te kopen. Dan heb je wat van beide zeg maar. Dat je geen oog voor de sprong hebt, kan je natuurlijk leren. Dus als jij springen heel leuk vindt, dan moet je gewoon meer trainen en wie weet wordt je inzicht dan beter!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:28

Gewoon doen waar je zelf het prettigst bij voelt. Als ik tussen neus en lippen door lees is dit voor jou dressuur.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:28

Waarom ga je niet gewoon met 1 paard dressuur en springen? Zeker tot de M moet eigenlijk met elk gezond en goedgebouwd paard wel kunnen.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:29

Heel cliché, maar je moet doen waar jij het meeste plezier uit haalt en eventueel aanpassen aan je paard als dat nodig is.
Zo heb ik 15 jaar dressuur gereden en was er klaar mee. Dus kocht ik een haflinger om mee buiten te gaan rijden. Dat ging niet, dus toch weer dressuur opgepakt. Na een paar jaar bleek ook dat hét niet te zijn voor hem en overgestapt op western. Hij pakt het geweldig op, ik vind het leuk, maar moet enorm veel leren.
De laatste keuze heb ik dus voor hem gemaakt en niet voor mezelf.

Het hangt dus helemaal af van: heb je al een paard of niet?
Uit je OP lees ik van niet.
Dus dan is de volgende vraag: waar ligt je hart? Waar haal je het meeste voldoening uit? Wat zou je over een paar jaar willen bereiken?
En dan ga je gericht zoeken naar een paard.

En: het ene sluit het andere niet uit. Met een dressuurpaard kun je prima springen en andersom.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:29

En allebei kan niet?
Als jij en paard beide leuk vinden dan moet allebei kunnen lijkt me. Doen wij ook ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:30

myk_en_shant schreef:
Gewoon doen waar je zelf het prettigst bij voelt. Als ik tussen neus en lippen door lees is dit voor jou dressuur.

Krijg hetzelfde gevoel als ik jou zo lees.
Het feit dat er in jouw buurt weinig dressuurfanaten zitten kan het juist heel intressant voor jou maken. Bij ons wordt er ook minder dressuur gereden en als er dan een dressuur ruiter opduikt willen ze allemaal wel graag advies of hulp om verschillende paarden te rijden enzo :)
En zoals anderen al zeggen. Je kunt de twee perfect combineren. Tenzij je echt op een niveau komt waar je meer moet gaan focussen op het ene, maar eer je daar bent. Ik vidn het springen heel goed aansluiten op dressuur en vise versa. Springen kun je ook als een vorm van dressuur gaan benaderen.
Laatst bijgewerkt door betadine op 11-04-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:32

Wil je echt topsport gaan rijden? Want anders ben ik het met pepper32 eens, met een goed paard moet je in beide wel tot het M kunnen komen.

En anders is sgw misschien nog wat? Dan combineer je het :)

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:32

Eerlijk gezegt als ik het zo lees dan lijk je een beetje op mij :D
Want ik hou echt van springen maar ik wou zelf nooit hoger om dat ik dat gewoon niet durfde,maar ik hou wel nog steeds van springen.
Ik ben over gestapt naar dressuur want ik boekte dasr ook goede resultaten en vind het zelf ook fijn.
In de tussen tijd neem ik nog graag wat sprongetjes met mijn paard.

Maar ik zou zelf kijken wat je het fijnst vind en dat je ook verder met iets wil en je er ook echt voor wil gaan en niet dat je halfer wegen ermee stopt zoals ik,haha
In ieder geval wat je ook kiest,je kiest nooit fout *\o/*

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:39

Als je dan over een bepaalde tijd op zoek gaat naar een jong paard, zou ik bij zowel spring- als dressuurgefokte paarden gaan kijken. Met een fijn springpaard kun je ook dressuur en met een fijn dressuurpaard kun je ook een sprongetje of een parcourtje.
Voor heel veel jonge paarden is het ook wel gewoon erg leuk om te mogen springen en dressuur te lopen. Dan hebben ze ook eens wat anders voor hun neus, anders spiertjes die getraind worden,... Maar dan kun je alsnog je focus blijven houden op dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:05

Laat me raden, jij woont in Twente? :P
Ik zou gaan voor een alround paard, dan kun je kijken wat bij jullie past en dan gaan kiezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:51

Waarom moet er altijd gekozen worden tussen het een of het ander?

Ga dat doen wat je zelf het leukst vind! Daar waar je hart ligt, zo te zien kan je daar je paard nog bij uitkiezen want die heb je nog niet. En als je niet kan kiezen?! Geen probleem! Dan ga je gewoon meerdere disciplines rijden.

Doe met mijn eigen pony's ook zo ongeveer alles wat je kan verzinnen en ze vinden het allemaal even leuk!
(als ze mochten stemmen zouden ze de dressuur onder het zadel als eerste geschrapt willen zien,
maar dat wil ik er toch echt in houden :+ :D ).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:53

Een goed springpaard kan je ook gewoon tot het Z rijden hoor. Dus dan zou ik die nemen. Of wil je verder dan het Z?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:01

Waarom kiezen?
Kies voor een paard wat al wat allround gefokt is, dan kan je er beide kanten mee op.
Ik rij met 1 van mijn paarden ZZL dressuur, M springen, en SGW, endurance en trec. Mijn jongste paard zal ook alle richtingen met me opgaan. Afwisseling is juist goed voor jullie allebei! :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:02

Ik heb nooit gekozen, mijn paard wel, of allesinds de omstandigheden.
Toen ik opzoek was wou ik een jong paard, moest basis stap, draf en galop kunnen en het principe van een sprong. Die heb ik gevonden in mijn paardje. Wij rijden vooral dressuur, omdat we het beide leuk vinden. Springen doen we ook graag, niet op wedstrijd helaas, door te weinig ervaring van mijn kant. Ondertussen springen we niet meer, vanwege medische redenen. Maar genoeg afleiding in andere dingen! Ookal is het een springpaard, wij staan ons mannetje tussen alle grote dressuurtanken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:15

Succesvol springen kan niet zonder goede basis in de dressuur. Dus begin met dressuur, en of je dan ooit nog wilt springen, zal de tijd leren. Toch?