Paard extreem bang voor andere paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xGoldenHero

Paard extreem bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:48

Oke, na vandaag ben ik er klaar mee. Het roer moet om!

(Hallo trouwens :p )
Sorry als dit niet goed staat!

Even wat achtergrond informatie:

Ap is een 11 jarige Holsteiner ruin. Hij heeft de hele dag sociaal contact met andere paarden, staat ook op de wei met verschillende paarden.

In de wei en in de paddock gaat het goed. Totdat ik er op stap en bij iemand in de bak (20x60) ga rijden.

Hij is dan zo ontzettend bang voor het andere paard. Meestal ontwijk ik dan het andere paard maar dat kan natuurlijk niet wanneer er meerdere paarden in de bak rijden.

Wat gebeurd er?:

Ik kan hem heel ontspannen rijden. Wanneer hij het andere paard aan de andere kant van de bak ziet aan komen (stap/draf/galop) wil hij al direct of er vandoor of omdraaien. Ook wanneer iemand aan het springen is krijg ik hem nergens langs.

Ik voel de spanning opbouwen wanneer hij het paard ziet en ongeveer 20 meter ervandaan wil hij weg.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is eerst met een paard erin en dan meerdere
Ook aan het werk zetten wanneer we er langs gaan helpt ook niet.
Stelling vragen en net doen alsof ik een volte inzet hielp ook niet.

Ik heb les en in de les rij ik alleen.

Vandaag was het zo erg, ik hing aan zijn nek. Er kwam een pony richting ons in stap en was zeker aan de andere kant nog.
Ik had mijn binnenbeen er goed aan en dacht dat hij er langs ging.
Hij wilde er in galop vandoor maar ik hield hem tegen. Gevolg; hij ging achteruit rennen en viel op zijn kont en sprong weer op.

Wat ik ook deed hij wilde niet voorwaarts. Ik ben me naar geschrokken.. Dit is niet te doen zo zeker niet omdat we in hey outdoor seizoen vol op willen starten want hij is er klaar voor!

Help?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:54

Citaat:
Hij wilde er in galop vandoor maar ik hield hem tegen. Gevolg; hij ging achteruit rennen en viel op zijn kont en sprong weer op.

Niet denken dat hij er langs gaat, maar hij gaat er langs.. ;)
En al is dat in galop.. niet tegen houden.. maar belonen, en terug naar de ontspanning..
Hij is bang en als jij em tegen gaat houden kan hij geen kant meer op.. en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties..!
Laatst bijgewerkt door Casarell op 08-04-14 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re: Paard extreem bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:00

Je moet regelmatig samen gaan rijden met iemand anders die gaat rijden op jouw instructies. Eerst veraf, dan steeds dichterbij, en pas in allerlaatste instantie elkaar passeren. Zeker als ze opgesloten zitten tussen paard en hek/wand is dat eng voor ze. Maar steeds heel rustig opbouwen, probeer spanning te vermijden. Voor het starten dit seizoen, zie ik het zelf niet zitten. Dan zitten er gewoon hufters tussen die doorbonken, mensen die hun wegspringende paard op de jouwe parkeren om te remmen of je paard in het passeren met de zweep raken. Dat moet je zien te vermijden zolang er niet genoeg vertrouwen is.
Tenzij je ergens kunt gaan rijden waar je echt een heel rustig hoekje voor jezelf kunt nemen op een groot concoursterrein maar dat is vaak ook veel spannender en veel meer kriskras door elkaar.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:05

Ik bedoelde ook dat ik eigenlijk niet gedacht had dat hij nog zou schrikken. Als ik hem niet tegen hou gaat hij er vandoor en ziet niks meer. Een poos geleden hield ik hem dus niet tegen en dacht oke even er vandoor maakt niet uit maar hij maakte een schijnbeweging en poef, zandhappen.

We hebben laatst voor het eerst indoor gestart en dan doet hij net alsof hij niks eng vind en gaat zo tussen de paarden door. Alleen ben ik dus bang dat hij ineens weer bang wordt(weg rennen, omdraaien etc)

De meeste mensen bij mij op stal houden wel rekening met ons en gaan ons uit de weg.

Ik moet zeggen wanneer ik met andere mensen op de zelfde hand rij kan ik gewoon er langs maar die komen ons natuurlijk niet zo tegemoet

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:20

Maar jij moet niet bang zijn dat hij bang wordt, jij moet em leiding geven.
Hij moet gaan leren dat er niks gebeurd als er paarden tegemoet komen.
En om hem dit te vertellen zal je het toch op gaan moeten zoeken.. en in het begin gewoon zelf op de binnenhoefslag blijven rijden..

Zal hij nog reageren.. ja, ongetwijfeld.. leuk? nee, dat zeker niet.. maar hoe meer je het ontwijkt, hoe langer het zal duren voordat hij eraan went.. ;)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:22

Bedankt voor je reactie. Wat mijn lesgeefster zei vorige week is dat ik te lief ben voor hem. Hij neemt nog wel eens een loopje met me.

Zou dit gewoon dom weg een test van hem zijn? Of zal het echt angst zijn..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:32

Ik ken dit gedrag wel bij jonge paarden die het eng vinden als een ander paard tegemoet komt rijden.
en ken er 1 die dit ook doet die al wat ouder is.
maar deze heeft wat mee gemaakt en is daar bang van geworden.
of je paard moet echt het vertrouwen terug krijgen.of hij luister gewoon niet.
en als je eens met een braaf paard naast elkaar gaat stappen wat doet je paard dan

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:38

De persoon die hem zadelmak gemaakt heeft zegt dat hij misschien een botsing ooit heeft gehad. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Samen met een ander paard er naast wil wel. Alleen het tegemoet komen is het probleem

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:41

xGoldenHero schreef:
Bedankt voor je reactie. Wat mijn lesgeefster zei vorige week is dat ik te lief ben voor hem. Hij neemt nog wel eens een loopje met me.

Zal een beetje van beide zijn.. maar hoe meer jij laat merken dat je het zelf 'eng' vind, hoe meer zijn angst bevestigd zal worden.
Dus hij mag het eng vinden, maar jij stelt hier wel grenzen aan en moet hem dat vertrouwen geven..

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:43

Ik denk dan dat ik dit vooral onbewust doe. Misschien moet ik me daar niet zo op focussen.. Ookal wil ik graag zijn 'angst' wegnemen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:53

Zijn angst kan je niet weg nemen, dus daar moet je je ook niet op focussen.
Gewoon rijden en niet gaan afwachten.. aarzelt hij, geef jij been bij (rij je wat meer je hand in) en beloon je em als je er voorbij bent..
Op die manier geef jij leiding, en gaat hij beetje bij beetje snappen dat er niks aan de hand is ;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:56

Ik herken dit. Mijn paard is inmiddels 16 en doet het lang niet meer zo extreem als 'vroeger' dus er is nog hoop voor je ;). Er is een methode die ik zelf nog niet heb uitgeprobeerd maar logischer wijs wel werkt: vraag een stalgenootje met paard om hulp. Ze gaat gewoon rijden en jij rijdt aldoor haar achterop of opzij (dus niet van voren benaderen) en zij gaat voor jou opzij. Je kan hiermee je paard laten denken (niet echt natuurlijk) dat paarden voor hem aan de kant gaan. Dat kan hem zelfvertrouwen geven.

Verder heb ik nooit de confrontatie aangegaan. Ik ging andere paarden wat uit de weg en maakte er nooit een issue van als hij wel een keer omdraaide. Gek genoeg deed hij het op concours een stuk minder en ik denk dat dat door mijn instelling kwam: op concours gebeurd het me niet, wat dat is gevaarlijk! Ik wil het niet en hij doet het niet, met die gedachte reed ik rond en hij heeft het zelden gedaan. Het is denk ik dan ook vooral je uitstraling die het wel of niet erger maakt. (Zoals Casarell hierboven schrijft)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:57

Als jij je focust op zijn misdragingen dan gaat hij zeker rare dingen doen, hij voelt elk spiertje dat jij aanspant, reken maar. Kan best zijn dat hij inderdaad iets traumatisch mee heeft gemaakt maar hoe rustiger en ontspannener jij je kunt houden hoe eerder het gedrag op houd, moeilijk maar een andere manier is er eigenlijk niet.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:59

Bedankt voor je heldere uitleg. Morgen rustdag voor hem en donderdag moet hij weer aan de bak.

Dit is het laatste waar we tegen aan lopen. Dit jaar en vorig jaar veel dingen behaald en overwonnen met hem gelukkig. Nu stapt hij normaal zijn stal in ipv rennen, kan ik hem wassen, kunnen we naar buiten, mag ik hem kriebelen, kan hij netjes naast lopen etc.

Die methode over erachter rijden en opzij gaan kan ik nog proberen. Op cc is het me nog niet overkomen. Dus het ligt echt wel bij mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:51

Niet alleen maar bij jou, paard heeft misschien toch wat meegemaakt maar daar niet aan denken en ook niet aan zijn vorige fratsen tijdens het rijden is niet gemakkelijk. Zijn zijn ogen wel eens nagekeken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:38

bigone schreef:
Niet alleen maar bij jou, paard heeft misschien toch wat meegemaakt maar daar niet aan denken en ook niet aan zijn vorige fratsen tijdens het rijden is niet gemakkelijk. Zijn zijn ogen wel eens nagekeken??

Ik denk ook meteen aan de ogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:47

xGoldenHero schreef:

Het zal best angst zijn. Mogelijk is in het verleden wat gebeurd. Daarbij kan het dan ook zijn dat jij te lief/onzeker bent om hem het vertrouwen te geven dat hij wel gaat. Daarbij zul je soms ook een beetje moeten doordrukken.
Heb er ook eentje gehad die het deed (een merrie) die was trouwens ook bodemschuw. Het gaat over, kan ik je zeggen (maar het blijft er wel een beetje inzitten, c.q. komt terug als je het niet consequent blijft trainen). Ik heb er destijds een slofje bij gepakt om ervoor te zorgen dat ie ff geen kant uit kon.
Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat je paard niet voldoende of beperkt ziet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:25

Als hij dit gedrag niet doet op wedstrijden, ligt het probleem volgens mij gewoon bij jouw. En maakt hij misbruik van jouw angst.

CaKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:41

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard wordt dit jaar 6. Zeis bij ons gefokt en ik heb haar zelf ingereden en er rijd nooit iemand anders op, dus ik weet zeker dat er niets is voorgevallen (aanrijding met ander paard o.i.d.).

Ze vind andere paarden met rijden doodeng (niet in de wei of aan de hand!). Ik reed ook veel alleen. Maar nu rij ik ook de verenigingslessen. Iedereen houdt rekening met mij in de les.. en de ene keer gaat het beter dan de ander keer. Vooral als iemand op mij afrijdt, krijg ik een enorme vlucht/schrik reactie.

Als mijn paard fris is, is de reactie 100x heviger dan dat hij relaxt is. Ik heb het idee dat als ze fris is en er gebeurd van alles om haar heen, dat ze het allemaal niet meer kan plaatsen. Maar ook als ze moe is blijft ze allert en schrikkerig op de anderen. Ik heb ook het idee, dat ze bij de vlucht/schrikreactie alles om haar heen vergeet en dat ik op dat moment helemaal niet meer tot haar doordring. Ze krijgt dan echt een waas voor haar ogen en doet onvoorspelbare en soms gevaarlijke dingen die ze niet van tevoren overziet...

Mijn doel is gewoon blijven oefenen... en hopen dat het minder wordt!
Succes met je paard!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:48

Ik zal er echt niet vanuit gaan dat dit een 'test' is.

Daar kan je belangrijke dingen mee missen.

Dit soort dingen sluipen er zo in, er hoeft maar iets te gebeuren, je bevestigt maar even zijn angst en het wordt steeds erger.

Ben ook wel benieuwd of het niet aan zijn ogen ligt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:49

xGoldenHero schreef:
Vandaag was het zo erg, ik hing aan zijn nek. Er kwam een pony richting ons in stap en was zeker aan de andere kant nog.

Ervaringen van paarden zijn gekoppeld aan een bepaalde omgeving. Dat is de reden dat een paard in de ene omgeving ergens last van kan hebben en in de andere omgeving niet.

Je kan deze angst vrij makkelijk oplossen door te oefenen met een ander paard. Vooral niet gewoon maar doorrijden, bij milde angst kan dat werken, maar zo klinkt het niet meer uit jouw beschrijving.

Ga je paard vooral niet extreem vasthouden, stelling vragen etc, dan camoufleer je het probleem en los je het niet op.
Vraag een vriendin om je te helpen en ga eerst eens alles uitproberen waarbij het andere paard NIET op je af komt. Achter elkaar aan, passeren als hij de andere kant op loopt, naast elkaar etc etc. Als je hem niet vasthoudt, kan je merken of daar stiekem toch ook al wat spanning zit. Pas als je al deze dingen in stap, draf en galop kan, ga je oefenen met in stap richting een paard stappen wat je tegemoet komt in stap. Pas als dat goed gaat, ga je in draf en daarna in galop. Pas als dat perfect gaat (en je niet meer stelling, kracht etc. nodig hebt om hem in het gareel te houden), kan je zelf in stap gaan en het andere paard de snelheid laten opvoeren.

Het is ideaal als het andere paard snel achterwaarts kan. Dan kan je oefenen met er naar toe rijden, terwijl het andere paard achterwaarts gaat van jou af.

Meestal kan je dit vrij snel oplossen (1 a 2 keer rijden), als je langzaam genoeg gaat. Liefst zou ik het dan nog een week a twee weken blijven herhalen (liefst ook met verschillende paarden), voordat je op wedstrijd gaat om het echt solide te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:10

Wat ik niet uit de OP kan opmaken is of het "altijd" al zo was of in het begin een beetje en het gedrag steeds extremer wordt. Hoe lang heb je hem al? Tussen zadelmak en 11 jaar zit heel wat tijd. Hoe was ie bij zijn vorige eigenaar? Wordt het gedrag steeds extremer dan is het mogelijk dat er best sprake is van milde angst (het paard vindt tegemoetkomende paarden niet prettig), maar omdat de ruiter niet consequent is en het paard de kans krijgt ertussen uit te piepen, het gedrag steeds extremer wordt, gewoon omdat hij het kan.

Bovenstaande suggesties van Sanne83 zijn prima suggesties, maar lossen niets op als er niet consequent met het paard wordt omgegaan.

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:56

Wat ontzettend balen! Kun je niet een paar lessen nemen bij een vereniging zodat je paard kan wennen? En misschien is meer paarden tegelijk wel beter zodat hij zich niet kan focussen op eentje? Heel veel succes!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:34

ik heb precies hetzelfde gehad eeb aantal jaar geleden met een paard. Het is verdomd lastig, met name omdat ze zo vliegensvlud omdraaien. Het meest irritante is nog dat je er op een gegeven moment rekening mee gaat houden zodat de rollen worden omgedraaid en je paard juist gaat schrikken omdat hij jou voelt aanspannen. Zelf echt een knop om zetten en bewust doorrijden en niet gaan spannen van Ow hij gaat schrikken.

Ik weet het het is super moeilijk maar echt enige manier is om heft in eigen hand te nemen.

Ik heb wel op wedstrijden altijd de rustige stukken opgezocht om te voorkomen dat hij bang werd op wedstrijd. dat lukte helaas niet altijd want ben ooit op gras met hem onderuit gegaan omdat hij ineens omdraaide met losrijden. Uit eindelijk is het goed gekomen hoor!!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:17

Heb je er al eens een hartslagmeter aan gehangen? Daarmee kom je er redelijk snel achter af het echt paniek is of dat er toch wel wat meer ratio bij komt kijken.
Vermijden lijkt mij geen optie als je op concours wilt met dit dier. Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen rekening met jou houdt.

Hang er een hartslagmeter aan (liefst jij zelf ook), zorg voor iemand die jou vanaf de grond controleerd en pak het probleem aan met behulp van een andere ruiter en paard. Dit is je laatste drempel die je zo te horen moet nemen om op concours te gaan en is minstens zo belangrijk om te trainen als je overgangen en voltes.