Paard meer voorwaarts maken (probleem).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Paard meer voorwaarts maken (probleem).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:33

Hoi,

Momenteel ben ik bezig/begonnen met mijn paard meer voorwaarts te rijden/te laten denken.
Eerst (en nu nog soms) drijf ik hem continu aan of zelfs iedere pas. Hier stompt mijn paard natuurlijk erg van af en word het er niet beter op en soms zelfs zo erg dat hij niet meer reageert. Nu we op gaan naar de hogere klasse (Z1), ben ik bezig om mijn paard voorwaarts te maken zodat ik hem niet elke pas been geef en alleen op de momenten been geef als dit nodig is. Maar nu zit ik met een probleem.

Ik probeer mijn benen/voeten zo stil mogelijk te houden en niet continu te drijven, maar wanneer ik hem een keer (goed!) aandrijf tijdens het rijden, dan doet hij zijn kop omhoog, word sterk en drukt zijn rug helemaal weg en dan ben ik hem een soort van kwijt. En dus pak ik hem dan maar weer aan met de teugels. Dit klinkt hard maar dit is niet zo, maar wanneer hij zijn hoofd omhoog doet, het bit vastpakt en zijn rug volledig wegdrukt, dan 'rungel' ik hem een keer heen en weer met mijn teugels zodat hij gewoon normaal zijn kop naar beneden houdt en gewoon in dezelfde houding moet blijven lopen als ik been geef.

Eigenlijk is dit heel tegenstrijdig, want als ik been geef gaat hij wel naar voren maar op datzelfde moment houdt ik hem weer een soort van tegen met mijn teugels omdat ik vindt dat hij gewoon hetzelfde moet blijven lopen ook op het moment dat ik been geef.

Iemand tips hiervoor??

Alvast bedankt :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:41

Hier geen "mat" paard, wel 1 die graag reageert alsof ze vermoord wordt :+

Mijn oplossing: Druk op twee handen, gewoon normaal/niet vechten. Been erbij zodat t gas er op blijft en pas versnelling terug als ze t hoofd wil/laat vallen.

Voor die van mij werkt t :)

0000

Re: Paard meer voorwaarts maken (probleem).

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:47

Poeh, dat vind ik nou een heel goed voorbeeld van een probleem dat ik zou moeten zien om er iets zinnigs van te kunnen zeggen. Mijn eerste gok zou zijn dat het paard niet van achteruit vertrekt maar zich in het vertrekken lang wil maken en daarom protesteert. Ik vind wel net als S_en_Z dat je het netjes op moet lossen, gewoon begrenzen zonder eraan te gaan prutsen/wiebelen. Paard moet ineens anders gaan reageren (en daar ben je overigens vrij laat mee als je al bijna Z1 bent) en dat is zowel fysiek als mentaal een hele omschakeling. Als hij daar niet op mag reageren had je het hem meteen op de juiste manier moeten leren. Ik zou denk ik vooral kleine overgangen en tempowisselingen maken, liever maar nauwelijks tempoverschil maar wel een paard dat door het lijf blijft bewegen dan enorme voorwaartse reactie met weggedrukte rug.

maaike_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:54

Veel op je zit rijden, goed en lang los rijden met lange teugel, daar in heel veel overgangen maken. Stap-->galop. Galop-->draf-->galop. Draf-->draf verruimen-->stap-->midden draf. Dat soort schakelingen, en dat allemaal met lange teugel ;) na zo 15 min, teugels heel langzaam oppaken, en door gaan met je overgangen. Eigenkijk dus soort intervaltraining.. :)

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:02

wat doe je met je zit als je stevig been geeft? Zorg dat je niet tegelijk je zit helemaal in de rug duwt want dan krijg je automatisch zo'n reactie, hij kan zich dan heel moeilijk meer rond maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:02

Hier wel 1 die zich graag lang maakt. Op 1 mini hakje al als renpaard door de baan gaan afentoe. Wel lekker zoveel op zon kleine hulp maar aan t been kun je t niet noemen. Pas nu ze leert dat met vluchten de druk (beenhulp) niet weggaat en op juiste reacties wel kan ik haar ook beter klein schakelen.

Verder vind ik wel dat je een punt hebt hoor 0000 ze moeten enthousiast worden niet vluchterig. Maar zon handrem-paard die lak heeft aan een hakje moet ook leren reageren. Lastig.. tussenweg!!!???

Anyway TS, consequentie en geduld. Laatste wat ik je aanraad op een mat paard is m op de handrem zetten/rommelen met je handen.

LOLA__HORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:52

denk ook aan de valse overgangen zo ver terug rijden dat hij bijna terug in stap valt, ga dan doorzitten alof je echt naar stap gaat. maar op het laatste moment rij je dan naar voren en herhaal dat een paar keer maar niet te vaak achter elkaar want het moet wel onverwachts blijven. rij tussendoor nog een volte of middendraf.
bij mijn pony heeft dit erg geholpen.

Ilsebartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:23

Inderdaad de tempoovergangen zijn hiervoor het best. Rij het paard terug naar de stap (bijna) Zorg dat hij actief blijft draven, wanneer je voelt dat hij aan zn laatste draf pas begint drijf je naar voren. Dit zal de eerste keer een kleine versnelling zijn, daarna een versnelling naar arbeidsdraf en uiteindelijk moet dit kunnen naar een midden of uitgestrekte draf.

Mijn paard gooit zijn hoofd er niet uit, maar is gewoon niet zo'n snelle. Als training moet ik deze oefening gewoon vaak doen om hem op zijn achterbenen te krijgen.. Na dit een aantal keer gedaan te hebben stijgt hij haast op. Dit zal dus ook voor jou paard zeker helpen.

Hierdoor gaat het paard meer zijn rug gebruiken, waardoor de oefening mooier en geleidelijker verloopt.

Het feit dat het paard zn rug wegdrukt etc. heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de overgang te plotseling o.i.d. gereden wordt, waardoor dit een soort van schrik reactie is óf een ontloping ervan... dit dus omdat hij dan zijn gewicht niet op zijn achterbenen wil plaatsen.

Ik hoop dat dit jou zal helpen in je training! Succes in ieder geval :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 05:10

Blijf van zijn hoofd af en werk met beloning.

Afbeelding

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 05:33

eens met simpelman

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:34

Ik vraag me af of de basis wel goed is? Een paard wat al richting het Z1 gaat zou toch op zijn minst actief moeten zijn en voorwaarts weg moeten denken. Een paard wat actief is kan makkelijk voorwaarts en terug geschakeld worden, als voorbereiding voor meer verzameling en gedragenheid. Blijkbaar nu is hij niet actief genoeg en op het achterbeen en juist in de ontspanning en in de aanleuning want hij breekt er meteen uit wanneer hij voorwaarts moet. Dat wil zeggen dat hij er in het lijf niet goed doorheen is.
Ik zou dus goed kijken naar het totaalplaatje en terug gaan naar de basis, lossigheid en ontspanning maar wel met activiteit. De hulpen klein beginnen, veel herhalen en belonen. Geef het de tijd, en zoek instructie die werkt vanuit een bovengenoemde basis.

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:45

Een van Mn paarden heeft dit ook even gedaan.
Als je m been geeft en hij versnelt, blijf je in dat tempo doorrijden tot hij nageeflijk is, daarna pas terugschakelen. Zo kun je dan verder gaan met inderdaad je overgangen, maar bij elke versnelling of vertraging eerst naar de nageeflijkheid werken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:16

Ik vind het eigenlijk ook een beetje een raar verhaal.
Hetgeen hier mis loopt had eigenlijk al heel lang in vorige niveaus moeten opvallen, en dus toen al reden moeten zijn tot weer een stapje terug te nemen meer naar de basis toe en weer oppakken.
Ik begrijp dus niet hoe een ruiter met zulks een paard tot aan de Z geraakt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:26

aeolusnr1 schreef:
Hetgeen hier mis loopt had eigenlijk al heel lang in vorige niveaus moeten opvallen, en dus toen al reden moeten zijn tot weer een stapje terug te nemen meer naar de basis toe en weer oppakken.

Genoeg trapzakken zelfs in Inter II nog hoor (die ik gezien heb) is het okee? Nee.

Maar je ziet t (te) veel

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:41

aeolusnr1 schreef:

Dat is ook zo bij die van mij hoor. Ik heb m gekocht, maar de basis klopte gewoon niet terwijl hij in het Z heeft gelopen. Dus die moet je dan gewoon weer eerst oppakke..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:45

Benen geven niet reageren is tik met de zweep nog geen reactie nog een tik tot er reactie komt
Actie = reactie.
Komen ze terug in tempo weer benen, geen reactie = tik. En dan kan je soms beter 1 flinke tik geven dan 10 zachte.
Tuurlijk komen ze in het begin omhoog met het hoofd, drukken rug weg enz. maar als je je handen stil houdt dan komt hij vanzelf weer naar beneden, het principe van achter naar voren rijden en niet op de teugel laten nageven want dat werkt niet. Dan rijd je van achter en hou je hem voor tegen :?

Paar stappen terug naar de basis en eerst de impuls erin voor je verder gaat, volgens mij ben je na een half uur rijden kapot van het drijven.
Heeft het nooit op je protocol gestaan dat er weinig of geen impuls is?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:48

Er is een andere mogelijkheid....
Voor loslaten, been geven, wachten op reactie, wat dan ook!....uitbundig belonen, naar stal.
Een wonder vindt plaats na een paar keer op deze manier, het paard gaat vanuit zichzelf werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:58

Simpelman schreef:
Voor loslaten, been geven, wachten op reactie, wat dan ook!....uitbundig belonen, naar stal.
Een wonder vindt plaats na een paar keer op deze manier, het paard gaat vanuit zichzelf werken.

_/-\o_

Oftwel helemaal terug naar de basis. Paard weer gevoelig maken op de hulpen en extreem belonen op elke voorwaartse reactie die je krijgt (ipv naar stal is een koekje ook nog een idee :D).

Dat je paard z'n hoofd omhoog doet, is logisch als je grote hulpen moet geven. Zodra je kleine hulpen kan geven en je paard graag voorwaarts wil, zal hij vanzelf z'n hoofd lager houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:04

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:

_/-\o_

Oftwel helemaal terug naar de basis. Paard weer gevoelig maken op de hulpen en extreem belonen op elke voorwaartse reactie die je krijgt (ipv naar stal is een koekje ook nog een idee :D).

Dat je paard z'n hoofd omhoog doet, is logisch als je grote hulpen moet geven. Zodra je kleine hulpen kan geven en je paard graag voorwaarts wil, zal hij vanzelf z'n hoofd lager houden.

Maar waarom doet hij zijn hoofd dan omhoog wanneer een grote hulp wordt gegeven en hoe kan het dat hij met kleine hulpen wel zijn hoofd lager gaat houden? Is wat simpel gezegd ;)
Een paard gooit waarschijnlijk zijn hoofd omhoog omdat hij van het achterbeen af komt en verzet toont. Een grotere hulp moet je dan geven omdat hij al niet actief is en actief reageert op het been, dus als je hem dan een keer 'naar voren schopt' zal hij wegschieten en schrikken. Zaak is dan om het paard idd wel de kans te geven om voorwaarts te gaan, omdat dat is wat je wilt en hem niet meteen gaat terug werken met je hand. Daarna ga je meteen weer stappen en vraag je het nogmaals met een kleinere hulp. Dat moet je een paar keer herhalen zonder dat je aan het hoofd zit, voorwaarts is immers wat je wilt. Als hij goed reageert op het been kun je weer gaan werken aan een gesloten overgang, maar wel altijd met een voorwaartsdenkende hand, anders kan het paard niet weg en heeft het geen zin.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:08

Probeer eens: uitbundig belonen, afstappen en naar stal na één goede reactie.
Drie dagen achter elkaar....
Daarna verder gaan met uitbundig belonen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:13

Hoe ben jij door de M gekomen?? Elke keer net een wp ? Het lijkt meer een verhaal van een beginnende combinatie en ik mis het instructiedeel in dit verhaal. Het lijkt alsof je je paard op de handen rijd zoals je het verteld, en rungel? daarmee bedoel je even flink zagen?
Dit is geen kritiek richting jou maar er zit wel aardig wat mis in jullie manier van rijden dus Z zou ik maar een hele poos mee wachten en eerst zeer goede instructie zoeken en zelf veel verdiepen in de juiste manier van rijden, heel veel succes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:14

Basis is gewoon niet goed, paard is niet aan je been. Dat klopt ook wel, want paard is gewend iedere pas aangespoord te worden, dus heeft geleerd inmiddels je beenhulp te negeren.

Laat dat hoofd maar eerst eens een tijdje zitten. Werk de komende weken maar eerst eens aan been=voorwaarts. Been eraf als paard gewoon lekker voorwaarts aan het lopen is, been er pas weer aan als 'ie terugvalt.

Je zal zien dat als je paard vanachter 'de motor aan heeft', dat je dan niet meer "een keer heen en weer hoeft te 'rungelen' met je teugels zodat hij gewoon normaal zijn kop naar beneden houdt".

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:33

Als hij z'n hoofd omhoog doet door te drijven, gewoon doordrijven tot hij wel gas gaat geven en in de hand zakt. Al doet hij er 20 rondjes over, been is voorwaards. Je hand kun je gewoon laten waar hij was, geen gerommel, hij moet van achter naar voren in die hand komen.

Van voor loslaten is mijn inziens ook geen oplossing voor jouw "gebruiksdoel". Hij moet leren met aanwezigheid van de hand voorwaards te gaan en op de hand na te geven, niet leren aan het been te komen in de relax stand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:42

Joolien schreef:
sanne83 schreef:

Maar waarom doet hij zijn hoofd dan omhoog wanneer een grote hulp wordt gegeven en hoe kan het dat hij met kleine hulpen wel zijn hoofd lager gaat houden? Is wat simpel gezegd ;)

Een paard gaat of in verzet van een grote hulp of schrikt van een grote hulp. Bij beide verlies je de ontspanning en zal het paard het hoofd omhoog gooien.

Soms helpt hem om eerst het voorwaarts denken helemaal perfect te krijgen op een losse teugel. Vaak zien ze de teugel toch als een barrière om voorwaarts te gaan. Ik vind het zelf makkelijker om dat op te lossen als ze eerst met een losse teugel goed aan het been zijn (en vooral er weer een beetje plezier in hebben :j )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:22

Ontspannen voorwaarts gaan op positieve bevestiging en de aanleuning komt vanzelf.
Onder dwang komt er geen ontspanning, alleen overgave.
Pas wanneer er aanleuning is kun je beginnen héééél voorzichtig nageeflijkheid te vragen.
Andersom is in de krul rijden, van voor naar achter.

Kijk nog een keer hoe mooi dat is:
Afbeelding