Andere manier van sperriem gebruiken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Andere manier van sperriem gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:33

Ik kwam deze vorm van sperriem gebruik tegen

Vond het een fijn rustiger beeld bij uitproberen. Paard kan de kaak blijven ontspannen, bit ligt rustiger in de mond en deze manier geeft ook iets inwerking op de neus. (zij het verdeeld over het hele neusriemgedeelte)
Iemand dit wel eens geprobeerd.
http://www.happy-horse-mg.de/geschichte ... erriemens/

Bralindy

Re: Andere manier van sperriem gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:34

Maar daar is een sperriem toch niet voor gemaakt?

Ik vind het een beetje een zorgwekkend beeld.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:35

Lijkt me niet dat het bit op die manier rustiger in de mond ligt eerlijk gezegd. :')

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:36

Trek dit het bit niet in een hoek omhoog of?
Ik weet het niet hoor. Het ligt er ook maar aan hoe stil de hand van de ruiter is, anders lijkt me dit 10x irritanter voor het paard.

Ziet niet heel vriendelijk uit en snap de bedoeling en toegevoegde waarde er ook niet echt van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:36

Laatst bijgewerkt door nombrado op 08-04-14 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:37

Ik heb het wel bij het mennen gezien. Hierbij wordt de druk van de lagen afgehaald en verdeeld over de neus

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:39

bora
Ja want bovenin zit niks in een paardenmond :')

en een sperriem is niet voor dit soort dingen lijkt mij. Daar is het niet voor ontworpen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:41

bora schreef:
Ik heb het wel bij het mennen gezien. Hierbij wordt de druk van de lagen afgehaald en verdeeld over de neus

Precies! Leuk, dat ze dit bij mennen al gebruiken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:42

ilaan schreef:
bora
Ja want bovenin zit niks in een paardenmond :')

en een sperriem is niet voor dit soort dingen lijkt mij. Daar is het niet voor ontworpen.

waarvoor dan wel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:43

Sperriemen vind ik ondingen. Zoals in de OP getoond vind ik het gebruik al beter maar ben er nog steeds niet kapot van. Het bit hoeft helemaal niet door een riempje van de lagen af worden gehaald als het paard zijn kaak kan bewegen. Lees: als de kaak niet wordt dichtgebonden. Zoals een hoge neusriem dat doet.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:45

Ik vind het persoonlijk niets, teugels aannemen en je hebt direct druk op het neusbeen, zo rijd je hem wel naar beneden ja... maar niet op de juiste manier. Volgens mij krijg je ook een vreemde tegenstelling qua druk: doet het paard zijn mond open dan trekt ie aan de bitringen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:47

Ik vind het helemaal niet zo'n vervelend beeld geven.
Volgens mij is het alleen wel voor paarden die net in opleiding zijn. Als ik het goed lees, haalt het zo wat druk van de lagen af, waar jonge paarden nog erg aan moeten wennen, en rij je iets meer op de neus, zoals ook met een kaptoom gedaan wordt.

Meer dan dit kan ik hier ook niet over oordelen, maar een 'zorgelijk beeld' vind ik dit zeker niet. Het 'optrekken in de mondhoeken' is ook maar hoe strak je de sperriem zet natuurlijk...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:50

stefje schreef:
Volgens mij krijg je ook een vreemde tegenstelling qua druk: doet het paard zijn mond open dan trekt ie aan de bitringen.

Lijkt me juist niet, bij mond open kan de onderkaak gewoon zakken, er is dan niks aan riempjes wat dat tegenhoud.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:50

stefje schreef:
Ik vind het persoonlijk niets, teugels aannemen en je hebt direct druk op het neusbeen, zo rijd je hem wel naar beneden ja... maar niet op de juiste manier. Volgens mij krijg je ook een vreemde tegenstelling qua druk: doet het paard zijn mond open dan trekt ie aan de bitringen.

huh, volgens mij doet een paard zijn onderkaak naar beneden bij het openen van de mond hoor, niet andersom :D
Het naar beneden rijden heeft er niets mee te maken. Zowel met sperriem, zonder sperriem als bitloos.
Das een kwestie van leren rijden vanachteruit.
Bij een jong paard, die beleerd wordt is het ijzer in de mond, wat ze niet gewend zijn. Sommige zetten de kaak vast, andere beginnen met het bit te spelen en worden onrustig in de mond.
Ik heb het bij een jong paard uitgeprobeerd die deze onrust had. Een enkel gebroken wilde ik er niet indoen vanwege zijn vorm mond. Dus dubbelgebroken met deze manier van vastmaken (en het moet zeker niet strak) maar het kauwen kan door, maar het bit ligt rustiger in de mond.
Bij een jong dier moet je zowiezo niet trekken :+ (geen 1 paard overigens) en al helemaal het hoofd niet naar beneden. Maar dat kan je aan het geposte filmpje wel zien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:51

Grappig gezicht, lijkt wel een beetje op een omgekeerde kinketting (Die teveel kantelen voorkomt).

Maar stel, stel he.. als ie ooit op de vlucht slaat en je moet een noodstop maken, zou je m dan niet zn neusbeen breken? Veel kracht kan dat laatste stuk niet verdragen.... en t schijnt heel gevoelig te zijn?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:52

Dit kan inderdaad mooi werken bij paarden die te gevoelig zijn op de lagen, het bit heeft nu geen druk meer op de lagen en minimaal op de neus, zonder enige hefboom. De druk wordt nu eigenlijk verdeeld over de mond en de neus, op beide dus minder druk als op enige andere manier.
Je kunt het op de manier doen zoals aangegeven in de OP, maar het Rambo Micklem hoofdstel heeft dat systeem ook.

Afbeelding

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:52

Maar het kauwen op het bit kan toch ook gewoon doorgaan met een sperriem? Het lijkt mij ook niet de bedoeling van een sperriem dat het de beweeglijkheid van de mond beperkt. In elk geval zo heb ik er nooit over nagedacht..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:53

Schoentje schreef:
Dit kan inderdaad mooi werken bij paarden die te gevoelig zijn op de lagen, het bit heeft nu geen druk meer op de lagen en minimaal op de neus, zonder enige hefboom. De druk wordt nu eigenlijk verdeeld over de mond en de neus, op beide dus minder druk als op enige andere manier.
Je kunt het op de manier doen zoals aangegeven in de OP, maar het Rambo Micklem hoofdstel heeft dat systeem ook.

[ Afbeelding ]

Dit plaatje heeft toch ook een soort sperriem? paard kan zijn mond niet opendoen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:53

Dat dat filmpje nog steeds voorbijkomt. :+

Zoals in de link getoond, lijkt mij dat het dezelfde functie krijgt als bij o.a. de drafsport wordt gebruikt: het bit hoog in de mond houden.
De bitringen worden "vastgezet" en zo ook het mondstuk.

Ondanks de tekst kan ik toch niet anders denken dan aan symptoombestrijding. Een sperriem, of eigenlijk elke neusriem heeft niet echt een functie meer. Een ontspannen paard en correcte ruiterhanden zijn goed genoeg (groene paarden en ruiters uitgezonderd).
Dus wat de meerwaarde hiervan zou moeten zijn? Dat weet ik niet.

Ik ken de constructie ook niet, dus ik blijf zeker meelezen.

Edit, het enige voordeel lijkt mij dat de druk van de lagen wordt gehaald. Maar het mondstuk wordt wel vastgezet, dus heb je meer druk op het verhemelte (type bit afhankelijk).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-04-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:54

jes_sam schreef:
Maar het kauwen op het bit kan toch ook gewoon doorgaan met een sperriem? Het lijkt mij ook niet de bedoeling van een sperriem dat het de beweeglijkheid van de mond beperkt. In elk geval zo heb ik er nooit over nagedacht..

sperriem (naam zegt het al) is bedoeld dat het paard zijn mond niet ver open spert , vandaar de naam.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:55

nombrado schreef:
jes_sam schreef:

sperriem (naam zegt het al) is bedoeld dat het paard zijn mond niet ver open spert , vandaar de naam.

Dan gebruik ik het niet zoals het zou moeten :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:57

Rijdt je paard zonder neus en sperriem.
Wanneer het zijn mond open doet is er teveel hand en te weinig voorwaarts.
Het wordt gedwongen in de krul te lopen.

Wanneer het paar zich ontspant en de achterhand sterker wordt zal een paard zonder problemen aanleuning nemen en nageven zonder de mond open te doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:58

Heb je daar een voorbeeld plaatje van Simpelman? bij een jong paard?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:58

nombrado schreef:
Schoentje schreef:

[ Afbeelding ]

Dit plaatje heeft toch ook een soort sperriem? paard kan zijn mond niet opendoen.

Als je paard zijn mond niet meer open kan doen met een neusriem, dan ben je per definitie al verkeerd bezig natuurlijk.
Van paard tot paard is het gebruik van een sper- en/of neusriem verschillend vind ik. De sperriem zorgt er ook voor dat het bit stiller in de mond ligt. Het ene paard vind dat prettiger en het andere niet.
Als ruiter dien je aan te voelen wat je paard het prettigste vind en niet je paard zich aan te laten passen aan wat jij prettiger vindt of denkt dat vriendelijker is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:04

nombrado schreef:
Heb je daar een voorbeeld plaatje van Simpelman? bij een jong paard?

Afbeelding
Afbeelding

Bedoel je dit?

Ikzelf rijdt mijn paarden nooit met neusriem, laats staan een sperriem, het is voor mij net zo iets als het boeien van een kind.
Met een enkel gebroken D trens en een zachte hand breng je een paard naar de passage.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-04-14 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt