Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stefje schreef:Ik vind het persoonlijk niets, teugels aannemen en je hebt direct druk op het neusbeen, zo rijd je hem wel naar beneden ja... maar niet op de juiste manier. Volgens mij krijg je ook een vreemde tegenstelling qua druk: doet het paard zijn mond open dan trekt ie aan de bitringen.
Schoentje schreef:Dit kan inderdaad mooi werken bij paarden die te gevoelig zijn op de lagen, het bit heeft nu geen druk meer op de lagen en minimaal op de neus, zonder enige hefboom. De druk wordt nu eigenlijk verdeeld over de mond en de neus, op beide dus minder druk als op enige andere manier.
Je kunt het op de manier doen zoals aangegeven in de OP, maar het Rambo Micklem hoofdstel heeft dat systeem ook.
[ Afbeelding ]
jes_sam schreef:Maar het kauwen op het bit kan toch ook gewoon doorgaan met een sperriem? Het lijkt mij ook niet de bedoeling van een sperriem dat het de beweeglijkheid van de mond beperkt. In elk geval zo heb ik er nooit over nagedacht..
nombrado schreef:jes_sam schreef:Maar het kauwen op het bit kan toch ook gewoon doorgaan met een sperriem? Het lijkt mij ook niet de bedoeling van een sperriem dat het de beweeglijkheid van de mond beperkt. In elk geval zo heb ik er nooit over nagedacht..
sperriem (naam zegt het al) is bedoeld dat het paard zijn mond niet ver open spert , vandaar de naam.
nombrado schreef:Schoentje schreef:Dit kan inderdaad mooi werken bij paarden die te gevoelig zijn op de lagen, het bit heeft nu geen druk meer op de lagen en minimaal op de neus, zonder enige hefboom. De druk wordt nu eigenlijk verdeeld over de mond en de neus, op beide dus minder druk als op enige andere manier.
Je kunt het op de manier doen zoals aangegeven in de OP, maar het Rambo Micklem hoofdstel heeft dat systeem ook.
[ Afbeelding ]
Dit plaatje heeft toch ook een soort sperriem? paard kan zijn mond niet opendoen.
nombrado schreef:Heb je daar een voorbeeld plaatje van Simpelman? bij een jong paard?