pony loopt achteruit en draait om met alleen buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Figles

pony loopt achteruit en draait om met alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:44

Hallo Bokkers.

Sinds een kleine 3 maanden ben ik de trotse eigenaar van een jonge super lieve maar echte eigenwijze fjord :D

Hij is 4,5 jaar en was al wel ingereden, helaas met een 2 maten te klein zadel, dus sinds ik hem heb heeft er geen meer op gehad.. een nieuw zadel is aangemeten en in de maak (aanpasbaar)
Verder train ik hem vanaf de grond zoveel mogelijk en heb ik zijn rugje lekker rust gegeven.

Nu zijn we al een stuk verder qua rugspieropbouw en hij is zo ontzettend braaf dat we er 1 x in de week een barebackpad opleggen om lekker een stukje buiten te stappen in het bos.. voor de afwisseling en een beetje om het gevoel erin te houden voor beide.

Dit deed hij ook super goed! eerste x samen met ander paardje, daarna n x alleen.. even wat tegenspurten bij het terrein verlaten, maar was goed te corrigeren.

Afgelopen weekend ging ik weer.. Hij was wat energieker door te veel brok de dag ervoor.. zijn nog aan het uitvogelen wat voor hem werkt..door lage weerstand moet ik hem even wel bijvoeren van de da ..maar op t een reageert hij beter dan t ander.. ondanks dat ik n bonk energe onder me voelde was hij toch braaf.. totdat we tegenover ons zijn vriendinnenpaardje tegenkwamen.. daar is hij dikke maatjes mee.. hij wilde niet meer verder.. heb 20 minuten staan worstelen, maar zonder zadel had ik toch wat minder houvast.. hij liep de hele tijd achteruit, maar aan beide kanten van straat zijn slootjes en er kwamen veel wielrenners en auto s langs..dus n erg veilige situatie was het niet.. bij achteruitlopen liet ik hem gewoon gaan.. niet extra aansporen of wat dan ook.. na n paar meter draaide hij om.. nu kan n fjord erg sterk zijn in de nek...dus was vrij lastig om hem om te trekken..maar kreeg het wel voor elkaar... vriendinnenpaardje bleef voor mijn gemak even staan, anders wast omdraaien en erachteraan rennen haha dan zou ik helemaal niets meer te zeggen hebben vrees ik... maar iedere x omgedraaid en liepen we weer n stuk.. dacht ik goed zo..en aai en braaf.. maar dan wilde paardenvriendin weer door lopen en ging hij weer op de rem, ondanks been... en t zelfde verhaal... dit 20 minuten volgehouden, toen ben ik er door onveilige situaties toch afgesprongen en heb hem aan de hand verder meegenomen naar waar ik naartoe wilde, van vriendin af..

vandaag weer een poging gedaan, samen met een ander paardje waar hij niets mee heeft,

ondanks dat t paardje ernaast liep stopte hij nu bij elk hek, in zn achteruit en ging pas weer verder zodra t andere paardje voorop ging..nu ben ik blijven herhalen, dus iedere x weer pad uitlopen, terug weer naar de plekken waar hij stopt.. en dit gedaan totdat hij gewoon doorliep, daarna beloond en naar stal gegaan.

Maar nu moet ik dit ook alleen gaan doen natuurlijk...sowieso doe ik dat pas weer als ik n zadel heb, voelt toch n stukje stabieler.. maar nu mijn vraag... wat kun je doen als je pony achteruit loopt.. zonder tips van slaan schoppen e.d. een vriendelijke toch strenge doeltreffende manier (heb m 1 x flink aangespoord omdat we bijna in de sloot kwamen...toen kreeg ik n bok, dus dat is sowieso niet de oplossing.

Hoop dat iemand goede ideeen heeft voor me!

Alvast bedankt!!

groetjes
Laatst bijgewerkt door Figles op 07-04-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:49

Ik doe dan gewoon niks , gewoon laten gaan , Bij het achteruit lopen gewoon zitten , lekker laten lopen , als hij stilstaat omdat hij dan toch moe wordt en inziet dat hij zijn zin niet krijgt , blijven staan , zo stond ik een keer een uur lang , na een uur besloot ook mijn fjord , dat vooruit toch wel wat fijner was , Ik zal dit alles wel eerst even proberen op een rustig stuk , waar geen fietsers zijn.... dit heeft in mijn situatie meerdere keren gewerkt en nu kan ik gewoon alleen naar buiten.....

Hoop dat je er wat aan hebt ! elk paard is anders natuurlijk en reageerd anders...
Laatst bijgewerkt door Gordy18 op 07-04-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Figles

Re: pony loopt achteruit en draait om met alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 12:55

Hoi Gordy,

bedankt voor je reactie! Bij achteruit lopen doe ik idd ook gewoon niks, tenzij we bijna in de sloot komen ;)

Maar hij draait dus om voordat hij echt stil gaat staan, dus tijdens het achteruitlopen maakt hij een pirouette in sneltreinvaart en wil dan wegrennen...na een paar passen heb ik hem dan wel weer omgedraaid..heb je voor dat omdraaien misschien een tip?

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:59

Figles schreef:
Hoi Gordy,

bedankt voor je reactie! Bij achteruit lopen doe ik idd ook gewoon niks, tenzij we bijna in de sloot komen ;)

Maar hij draait dus om voordat hij echt stil gaat staan, dus tijdens het achteruitlopen maakt hij een pirouette in sneltreinvaart en wil dan wegrennen...na een paar passen heb ik hem dan wel weer omgedraaid..heb je voor dat omdraaien misschien een tip?

Herkenbaar , fjorden he :Y) haha

Mhh , sws als hij omdraaid moet jij hem dezelfde kant als hij omdraaide weer terugdraaien , maarja dat omdraaien moet natuurlijk gewoon niet gebeuren , wat gebeurd er als je je teugel lang laat , klinkt heel raar natuurlijk , maar meestal denken ze dan in een keer dat ze hun leiding kwijt zijn , en daar schrikken ze dan van. Misschien dat een optie , en natuurlijk , gewoon heel veel blijven doen , niet opgeven ! blijven gaan

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:01

door blijven rijden/trainen en voorwaarts proberen te houden. terug sturen als hij omdraait en naar enkele passen stilzetten en doorstappen.
gewoon blijven oefenen en veel mee naar buiten liefst even iedere dag al is het maar een kwartier.

hier ook een paard voor iemand gereden die dit ook deed. 2 weken iedere dag een kwartier buiten in het begin met martingaal daarna gewoon zonder. geen kik maar gedaan.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:04

StalNollie schreef:
door blijven rijden/trainen en voorwaarts proberen te houden. terug sturen als hij omdraait en naar enkele passen stilzetten en doorstappen.
gewoon blijven oefenen en veel mee naar buiten liefst even iedere dag al is het maar een kwartier.

hier ook een paard voor iemand gereden die dit ook deed. 2 weken iedere dag een kwartier buiten in het begin met martingaal daarna gewoon zonder. geen kik maar gedaan.

mag ik vragen vanwaar de martingaal ?

Figles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:06

Gordy, hihi ja kweet t.. t zijn wel fjorden streekjes :P .. Ik rijd hem bitloos en hij krijgt van mij al lange teugel..deze neem ik alleen aan als t nodig is.. (westernmanier) idd draai ik hem door in de kant waar hij naar toe draait :D .. so far so good dus.. ik denk idd dat ik het dus moet blijven volhouden haha.. en elke dag naar buiten wil ik nu nog niet doen, zijn rugje moet herstellen en spiertjes opbouwen.. 1 x in de week zonder zadel is even t enige wat ik vanaf zijn rug kan doen.. nog een week of 6, dan kunnen we t langzaam gaan uitbreiden..nog even geduld dus... maar super bedankt voor de tips.. ik blijf dus gewoon stug volhouden :D

Figles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:07

Ohja... een martingaal gebruik ik dus ook niet... hou niet van bijzetteugels e.d. wil het graag zo respectvol mogelijk oplossen..

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:08

Figles schreef:
Gordy, hihi ja kweet t.. t zijn wel fjorden streekjes :P .. Ik rijd hem bitloos en hij krijgt van mij al lange teugel..deze neem ik alleen aan als t nodig is.. (westernmanier) idd draai ik hem door in de kant waar hij naar toe draait :D .. so far so good dus.. ik denk idd dat ik het dus moet blijven volhouden haha.. en elke dag naar buiten wil ik nu nog niet doen, zijn rugje moet herstellen en spiertjes opbouwen.. 1 x in de week zonder zadel is even t enige wat ik vanaf zijn rug kan doen.. nog een week of 6, dan kunnen we t langzaam gaan uitbreiden..nog even geduld dus... maar super bedankt voor de tips.. ik blijf dus gewoon stug volhouden :D

oe , eindelijk ook iemand die het niet met rukken en plukken oplost :o Doorzetten is iets wat je wel zeker moet kunnen bij fjorden haha ;) :D

Ja ben ook niet van de bijzetteugel en de martingaal ect... net als de slof die de ruiter 'meer veiligheid' geeft >;) %)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:09

Het lastige bij dit soort dingen, is dat bij elk paard de oplossing anders is...
Mijn bijrijdpaard is ook ongelooflijk eigenwijs en vastbesloten als ze iets niet wilt. Die heeft ook een trucje gevonden die altijd werkt; achteruit de dijk af lopen. Kan je gewoon he-le-maal niks tegen doen.
Ik had al van alles geprobeerd. Haar dr zin geven, en stil blijven staan; vond ze helemaal prima! Stond lekker van het zonnetje te genieten :D
Heel streng zijn, boos worden. Werkte alleen maar averechts. Ze ging alleen maar sneller achteruit lopen en weer de dijk af.
Haar voor zijn en haar stoppen als ik voelde dat ze wilde stoppen. Nouja, daar stonden we dan weer :')
etc etc etc.
Het enige wat bij mij hielp/ helpt, is haar he-le-maal de hemel in te prijzen als ze een stapje vooruit zet (na er afgaan en stukje verder lopen ernaast, wou ze opeens wel weer een paar pasjes lopen als iker weer opzat).
Ik ben elke keer dat zij achteruit ging afgestapt, stuke verder gelopen, weer opgestapt en elk stapje die zij vooruit zette beloond. Werkte wel, maar niet goed genoeg. Plukje gras geplukt en in m'n broekzak gedaan (vreetzak eerste klas, doet alles voor eten :D). Zelfde herhaald, alleen als ze een stapje vooruit zette gaf ik haar klein beetje gras. En toen deed ze het! Toen heeft ze ook niet meer stil gestaan. Op die manier (het vele belonen alsof ze de wereldkampioenschappen heeft gewonnen) is het me eerder ook al een keer gelukt.
Alleen wordt het af en opstappen wat moeilijk voor jou, zonder zadel, ben ik bang :+
Misschien dat je dit wel kan uitproberen als je je zadel weer hebt.

Voor het omdraaien, dat moet je proberen voor te zijn. Paarden geven bijna altijd een aanwijzing voor als ze iets gaan doen. Hij draait bijvoorbeeld zijn oor wat naar achteren, als hij dat doet dan moet jij al opletten en zorgen dat hij niet omdraait.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 07-04-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:09

Teugels los laten en niets doen (meestal is er geen behoefte meer aan omdraaien als de druk weg is) en daarna weer rustig weer naar voren rijden

Figles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:09

:o :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:10

dat paard steigerde ook nog eens en vluchte weg. dit was daardoor omgedaan door de eigenaren. ik heb er toen 4 keer mee gereden, maar vond het maar een onding. heb het erna afgelaten..
of het me uiteindelijk geholpen heeft weet ik niet. maar het begrensde net wat meer. ik kon hierdoor rij technisch me handen beter op zijn plek laten. je bent vaak snel geneigd om je handen hoog te gaan houden

Figles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:15

Eileen, bedankt voor het delen van je verhaal..ja idd opstappen zonder zadel is n probleem buiten hihi.. daarom baalde ik ook enorm dat ik er uiteindelijk toch af ben moeten stappen... maar idd..dat ga ik met zadel sowieso al makkelijker kunnen...dan zou ik er ook niet snel vanaf gaan denk ik.. qua omdraaien, dat zie en voel ik zeker aankomen.. maja.. sterke korte fjordennek.. :/ doordraaien is dan de enige optie lijkt wel, zijn nek zit dan al in die kronkel en die hou ik daar dus dan maar :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:01

Als de situatie niet veilig genoeg is om te blijven zitten, bij te draaien, weer terug te gaan en door te vragen, dan stap ik direct af en loop met het paard aan de hand verder tot ruim na de plek waarom het te doen was. Daar weer opstijgen en rustig verder rijden.

Er zijn veel mensen die zeggen "maar dan heeft het paard gewonnen". Imo is dat niet zo, het paard moet immers heen naar wat jou plan was, en dat is doorgezet, alleen met jou ernaast ipv erop. Mijn paard doet het er zo prima op.

En zonder zadel kun je ook opstijgen hoor, het vraagt alleen wat oefening (en dat kun je beter in de bak oefenen) :) Straks met zadel zal dat veel gemakkelijker gaan.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:11

Mmm, ik lees even mee. Mijn pony doet dat omdraaien en achteruit lopen als hij iets eng vind. Heb al wat tips gelezen die ik ga uitproberen.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:23

Met mijn paard kan ik ook niet alleen de weg op, met het paard van mijn zus erbij lukt het wel, maar inderdaad wel zolang deze voorop loopt.
Wanneer ik alleen wil gaan draait ze ook om, als ik haar dan tegen hou en weer terug wil sturen naar de kant waar we heen moeten komt ze omhoog, dan vind ze ook als enige optie de achteruit. Bij drijven of iets dergelijks heeft dan ook geen zin, dan komt ze ook weer omhoog.

Zelf denk ik, dat het bij mijn paard een stukje onzekerheid is, dat ze niet zelf de leiding durft te nemen en niet alleen op pad durft. Misschien is dit bij jouw pony ook het geval?

Sinds ik met het paard van mijn zus op pad ben geweest gaat het gelukkig wel beter, eerst kreeg ik haar nieteens van het pad af, nu gelukkig wel.

Ik raad je aan om kleine stukjes te gaan, niet te lang. Wanneer hij braaf een stuk loopt, omdraaien en weer naar huis gaan en dan uiteindelijk steeds een stukje verder proberen te gaan. Zelf rustig blijven als er 'spannende' dingen langs de weg zijn, en gewoon doen of er niks aan de hand is. Maak hem duidelijk dat het goed is en het niet eng is.

Dit werkt bij mijn merrie goed, maar ieder paard is anders natuurlijk. :)

Succes!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:27

Mijn merrie had dit probleem ook, helaas is het haar ook fataal geworden.
Bij mijn zoveelste poging om relaxed buiten te rijden en haar te overtuigen dat er niets engs achter het bosje zat schrok ze zo hard dat ze zich met een noodgang omdraaide en daarbij haar knie uit haar groeven trok.
Een maand geleden is zij ingeslapen.... Ik ben u heel huiverig geworden met buitenrijden/ van stal weg rijden. Ik wil hier mee even melden : doe voorzichtig .... Alles in stapjes

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:39

Oke, ik heb een beetje een andere aanpak vrees ik dan de meeste hier. En ik zeg ook niet dat dit DE manier is, maar misschien kan je er wat tips uit mee pakken.

Allereerst: waar ligt nu exact het probleem? Ligt het er alleen aan als hij een vriendinnetje ziet, als er enge dingen langs de weg zijn of gewoon sowieso weg gaan van de stal?
Als het probleem alleen ligt bij een klein stukje (dus als er vriendinnetjes toevallig staan of als er iets nieuws / engs is), dan zou ik afstappen, verder lopen en dan wanneer je ruimte hebt (dus bij de weg en sloten vandaan) er weer op klimmen. Kan je rijden in een natuurgebied of alleen langs wegen?

Doe het zeker rustig en vriendelijk, want je kan een hoop vertrouwen kapot maken als je te ver gaat. MAAR, ik ben het heel erg eens met iemand die eens tegen me zei dat de angst van je paard niet groter mag worden dan jouw gezag. Jij bent de leider, als jij zegt: vooruit, dan gaat je paard vooruit.
Ik ben onlangs gestart een paard te rijden die ook niet langs de weg wilde van stal af. Dan stond ze stil en kreeg ik haar met geen mogelijkheid meer vooruit. Mijn instructeur heeft me toen aangeraden haar in draf langs de weg (is niet zo'n lang stuk) te rijden. Mijn handen zette ik breder. Ik weet heel goed dat dit onvriendelijker is in de mond, maar zo kwam 'het stuur' duidelijker door. Er zit draad langs de weg en ik heb gezien wat er met paardenhuid (en spier) gebeurt als ze daar doorheen proberen te rennen.
Ja, ik heb haar toen met de zweep bij getikt en ja ik heb haar een keer een schop verkocht toen ze door mijn been heen liep, maar ze komt nu niet meer eens meer in de buurt van het draad. Tijdens het draven ben ik zeer alert geweest dat ze snel ontspande (voor zover dat ging) en niet ging rennen en na een paar keer ben ik tussendoor kleine stukjes gaan stappen. Ik wist welke punten ze het spannendst vond en daar draafden we langs op. Na 3 weken kan ik haar nu het hele stuk rustig stappen.

Nogmaals: dit werkte bij dit paard, de jouwe kan hier misschien verkeerd op reageren.

Tot slot heb ik het idee dat misschien bitloos niet op dit moment iets zou kunnen zijn voor jouw fjord. Tuurlijk kan ik ongelijk hebben (ik kan het paard niet zien), maar je hebt eigenlijk niks te zeggen als hij nu iets doet. En een jong paard is nou eenmaal af en toe een ongeleid projectiel. Het kan 100 keer goed gaan bitloos, maar vergeef jij het jezelf als hij zich straks toch het leplazarus schrikt en jij hem niet kan stoppen voor de weg? Als over een paar jaar je paard beter is doorgereden en je hem op je zit en stem kan rijden, dan zou je altijd nog kunnen overwegen weer bitloos te gaan rijden.

Figles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:22

Thanks voor de tips iedereen..

Punt 1.. Hij is niet bang..soms schrikt hij wat, maar dat is een sprongetje opzij, huivering, stem erbij en een aai en het is weer over..dat is het probleem dus niet :)

Punt 2.. hij is wel onzekerder als hij alleen op pad gaat met mij, maar de 1 x na een klein beetje drammen in het begin, geen problemen mee gehad

Punt 3.. dit was dus idd omdat hij zijn beste maatje tegenkwam en zij de andere kant richting stal reed en wij er juist vanaf.. omdat ik daar uiteindelijk af ben moeten stappen, denk ik dat hij het nu bij elk hek (dit zijn de hekken van de weides waar ze staan) probeert om te draaien..

Qua bitloosverhaal van de laatste...dat is een ander discussiepunt en staat naar mijn mening helemaal los van wat er gebeurd.. Mijn fjord is met bit juist niet te houden..wordt hier opstandig en boos van.. en hij heeft gelijk!! verdiep je maar eens wat een bit eigenlijk precies doet in een paardenmond...en daarbij, als een paard schrikt en wil gaan rennen dan is hij ook met bit niet te stoppen.. vaak worden ze juist alleen maar feller als jij in het bit gaat hangen als reactie..

Bij zijn vorige eigenaar heb ik hem met bit gereden, dat was helaas de manier waarop zij reed.. daar was hij koppig en pas na 3 rondes draven weer in stap te krijgen..
Thuis heb ik het bithoofdstel de deur uit gedaan, gelijk bitloos gaan rijden en meneer stopte binnen 10 minuten rijden zonder bit alleen op stem en kanteling van mijn bekken... Juist omdat ik het bit eruit heb gehaald..goed naar zijn rug en zadel heb gekeken, kan ik hem nu binnen 2,5 mnd waarvan hij 4 weken ziek is geweest.. al op stem en alleen mijn zit overgangen laten rijden, afwenden en halt houden... dat kon hij zeker niet met bit. zo dat moest er ff uit... bitloos is niet gevaarlijker dan met bit.. bij sommige paardjes juist het tegenovergestelde!

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:23

ik lees ook even mee.durf zelf nu niet echt meer alleen de weg op,omdat fjord lief,zich ook steeds omdraaide,om naar zijn maatje in een ander weiland te willen ipv naar het bos.
dit is ineens uit het niets,keren daarvoor zo leuk met hem naar buiten geweest :?

soms denk ik wel eens dat je voor een fjord net iets harder moet zijn ,dan voor een warmbloedje.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:39

Eigenlijk zijn dit soort problemen vrijwel altijd terug te brengen tot deze essentie: Het paard voelt zich op het betreffende moment niet veilig genoeg bij de ruiter of vind de ruiter minder interessant dan iets in zijn omgeving.

Dan is het dus zaak om daaraan te gaan werken. In het geval van TS is het in eerste instantie de eerste optie. Het paard geeft bij het van huis al aan dat hij eigenlijk niet mee wil. Dan moet je ook niet verder willen, maar eerst op het erf en vervolgens aan de rand van het erf het vertrouwen van je paard in jou verder op gaan bouwen. Hier zou ik de hulp van een goede instructeur opzoeken zodat deze je kan begeleiden bij het timen van ruimte en begrenzing op de juiste momenten.

Figles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 16:02

Fjordina, bedankt voor je reactie.. zelf denk ik dat het niets met veiligheid te maken heeft..overal waar ik nieuw ben ging hij zo mee de weg op, het bos in.. alle nieuwe situaties vertrouwd hij zo op me en is n aai en n babbeltje voldoende om hem ergens langs te krijgen.. dit is echt begonnen toen zijn allerbeste vriendinnetje aan de overkant van de weg terug naar stal liep, verder liep hij alle paardjes voorbij, welliswaar moest ik hem dan wel even overtuigen, maar zonder al te veel moeite en achteruitlopen e.d.... hij wil gewoon graag bij haar zijn.. ja, met van het terrein afkomen doet hij even moeilijk, maar dit voelt echt niet als onzeker of angst.. gewoon geen zin om bij zijn soortgenoten vandaan te gaan.. dat is nog veel te leuk.. en logisch voor n jong paardje.. zelfs in de bak ist n ding.. alleen in de bak gaat prima, zodra er anderen bij komen wil ie er het liefst tegenaan lopen en in de billen bijten.. lekker puberen dus.. bij angst en onzekerheid voel ik zijn spanning (rijd barebackpad) mijn vraag is puur hoe ik het op dat moment moet oplossen.. ben daarvoor al 2 uur aan de lange losse teugel bitloos bareback over de weg door de bossen met m geweest.. niks aan de hand.. puur pas vanaf dat hij zijn maatje aan de andere kant zag lopen en er dus niet naartoe mocht en met haar mee naar huis..dat begreep hij niet en toen ging hij in staking.. nu dus omdat ik denk ik af ben moeten stappen blijft hij het doen.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:26

Heel erg lastig, zit een goede achteruit op inplaats van een vooruit. Heel herkenbaar. soms is afstappen helemaal niet zo gek maar eigenlijk de beste oplossing. Ga grondwerk met je paard doen, maak opnieuw de afspraken tussen je paard en jouw duidelijk. neem de tijd om alles goed uit te werken. probeer met iemand op de fiets naar buiten te gaan, dat heeft bij mijn paard en mij wel veel resusltaat. Geef je paard het gevoel nergens bang voor hoeft te zijn, geen probleem met asfalt, visgraatmotieven op de weg, alles is gewoon normaal. Bij mij en mijn paard ligt het voornamelijk aan mij, wanneer ik stoer de problemen oplos, loopt mijn paard gewoon door. Neem de tijd en ga ervoor, als ik het kan, kan jij het ook *\o/*

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:53

Nu 10 dagen verder,hoe gaat het nu inmiddels?
zelf heb ik grondwerk gedaan,maar helpt ook niet,wel de baas vanaf de grond,maar 20/4/14 bos in gewild vanaf huis.niet dus,gevaarlijk paard.met paard naar bos gelopen kleine 15 min en daar op gestapt,niks aan de hand.