paard 6 jaar net zadelmak -> nog uitzetten in lichaam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

paard 6 jaar net zadelmak -> nog uitzetten in lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 15:47

Hallo beste bokkers,

Ik heb een paard van 6 jaar (°2008), wat vorige zomer opgeleerd is. Daarna heef ie heel de winter stilgestaan, en nu ga ik het rijden terug oppakken.

Ben nu aan de leuke -O- zoektocht naar een passend zadel begonnen, maar nu vraag ik me af: verandert een paard van 6 jaar, wat nu pas in training gaat, nog fel in bouw? Zou hij nog fel uitzetten op de schouders? Hij heeft uiteraard geen spieren nu, maar is wel al mooi breed in zijn lichaam.

Zou ik het nu al durven om geld te geven aan een echt goed, op maat gemaakt zadel, wat misschien maar een beetje moet aangepast worden? Of toch maar beter een voorlopig, goedkoop tweedehands zadeltje (of eventueel wintec zadel), rekening houdend met het feit dat het misschien na een jaar totààl niet meer past doordat hij nog zo fel veranderd is van bouw?

Wat is jullie gedacht?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 06-04-14 16:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Fink

Re: paard 6 jaar net zadelmak -> nog uitzetten in lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:49

Hij gaat sws meer bespiering krijgen, hierdoor kan het zadel ook anders gaan liggen en eventueel te krap worden. Houd daar rekening mee.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:50

Wat is het ras? Dat speelt natuurlijk ook mee. Als het echt een laatbloeier is (PRE bijv.) zou hij in de bouw nog best wat kunnen veranderen. En de bespiering komt er natuurlijk altijd nog aan, kan ook veel verschil maken. Zou als ik jou was gewoon een goed passend niet te duur zadeltje kopen, dan na een half jaar/jaar nog eens kijken en dan eventueel een zadel voor langere tijd aanschaffen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:51

Bij correcte training zullen de spieren bovenop de rug wat boller worden. De rug zal als het waren wat meer opgevuld worden, in principe bij elk paard wat vanuit stilstaan naar training gaat. Hier zou ik nog wel rekening mee houden.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:53

Ik denk dat hij wel nog gaat veranderen ja, hij kan kon groeien en daarbij zal hij ook bereder en gespierder gaan worden. Dit is wel enigszins afhankelijk van wat je met hem wil gaan doen.
Om dezelfde reden als jij heb ik voor een Wintec zadel gekozen, zodat ik hier en daar nog wat kan aanpassen mocht ze door ontwikkeling veranderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:54

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 15:56

Het is een BWP.
Wintec had ik ook in gedachten (o.w.v. de verwisselbare boom), maar dit raadden ze me af in de winkel omdat dit nogal eens wil drukken op de nieren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:11

Ja, een paard dat opnieuw in training komt zal altijd, onafhankelijk van de leeftijd, meer spieren gaan opbouwen. De kans is dan ook erg groot dat je paard een ander zadel nodig heeft op langere termijn. Met geluk valt het op te lossen met bijvullen, maar dat is niet altijd het geval.

Mijn eigen paard heeft eerst 2,5 jaar met zijn vorige zadel gelopen, en is in die tijd al erg veranderd. Uiteindelijk voor mezelf voor een ander zadel gekozen, net voordat ik langere tijd van huis ging. Omdat ik nu enige tijd weg van huis ben, is hij in training gekomen bij mijn bijrijdster (3 maanden). In die tijd is hij weer enorm bijgekomen in bespiering en het zadel moest alweer flink bijgevuld worden. Ik hoop dat dit nog vaak nodig gaat zijn, en zijn bespiering zich blijft ontwikkelen.

Een paard kost geld, en daar is weinig aan te doen.

Een goede zadelpasser weet of het zadel bij training nog geschikt gaat zijn (met eventueel de nodige aanpassingen als opvullen of veranderen van de boom).

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:13

Ik ben het wel met mijn voorganger eens.
Het beste is om gewoon iemand te laten komen die verstand van zaken heeft (een zadelmaker)
We kunnen het paard niet zien en er dus niet over oordelen.
Persoonlijk denk ik dat de basis van het zadel niet meer veel verander. En dat je over een jaar een hoop kan corrigeren met bijvullen of juist weg halen. Het ene merk leent zich daar beter voor als het andere.
Overigens je moet je zadel altijd om de zoveel tijd laten controleren, maar dat is mijn mening. De vulling zakt altijd wat in en de loop der jaren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:24

Groei/ontwikkelings patroon is tot 6 de hoogte in en dan tot 8 de breedte (uitzwaren dus) Zowel met als zonder training zal dit paard dus nog veranderen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:45

Kijk eens naar de barefoot zadels, zijn er ook in dressuur uitvoering, en deze "groeien" met je paard mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:48

Drukken op de nieren? Ik denk dat die winkel niks verdiend aan wintecs :) . Dit ligt aan de lengte van het zadel, niet aan een merk.