Ik heb sinds de zomer een nieuw paard. Ze is bijna 8 jaar en is nooit (misschien een enkele keer) op buitenrit geweest. Ze is hoog opgeleid in de dressuur maar of ze braaf buiten is dat weet ik niet.
Ik heb meer vertrouwen in haar gekregen. Ik had nooit gedacht dat ik ooit mer haar kon gaan springen en dat hebben we ook samen voor het eerst gedaan en ze was heel braaf. Nu wil ik ook wel een buitenritje wagen.
Maar hier is dus mijn vraag:
Wat moet je doen op buitenrit als je paard ergens van schrikt oid. Ik ben wel veel op buitenrit geweest met mijn vorige pony en op andere paarden. Maar zij was 18 toen ik haar kreeg en heeft dus alles wel eens gezien. Dit paard is niet zo ervaren in buitenritten.
Een stalgenoot gaat met haar brave fries mee. Ik ga van tevoren normaal dressuren. Als ze een beetje moe is dan willen we gaan. Ik ben van plan om de slofteugel eraan te doen als ik naar buiten ga. Dat is toch net dat extra veiligheid. Ik voel me zelfverzekerder met een slof als extra rem als ze er van door zou gaan. Wat denken jullie?
Ik probeer ook iemand te regelen die aan de hand meeloopt.
Aan de ene kant denk ik dat ze heel braaf zal zijn, maar aan de andere kant ook weer niet
. Help!
verder hebben we net gedaan of er niets spannends was, dus geen extra aandacht gegeven met tractors, wapperend plastic ed. Een andere tip is om (wat er ook voor engst gebeurd) altijd in beweging te blijven. Niet stil staan, maar gewoon rustig doorstappen. Heel veel succes en wie weet valt het allemaal reuze mee! Ik ben normaal gesproken niet echt een slofteugel voorstander, maar ik kan me in dit geval voorstellen dat je je er veiliger bij voelt. Hopen dat je hem niet hoeft te gebruiken
dus als je zover bent om naar buiten te gaan, denk er nier over na en gewoon lekker rijden. Lekker ontspannen zitten en genieten! Voor jezelf kan je er altijd een slof aan doen. Je geeft aan dat je je dan veiliger voelt, dus meer ontspannen. Je hoeft m nier eens te gebruiken (zou ik dan sws nier doen, alleen als die echt aan de kletter zou gaan orzo. Maar dat gebeurd waarschijnlijk echt niet).