paard 'vergeet' haar achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_spirit

paard 'vergeet' haar achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 18:35

Hoi, ik heb een jonge pony waarbij het soms lijkt dat ze niet door heeft dat ze een achterhand heeft. Hebben jullie misschien nog wat tips om haar te laten weten dat ze deze wel heeft?

Alvast bedankt, Joyce

WildDreams

Re: paard 'vergeet' haar achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:38

Passoa gebruiken met longeren :) (dit ligt natuurlijk wel aan de leeftijd, hoe oud is ze? )

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:40

Eigenlijk maar 1 antwoord op die je op heel veel verschillende manieren kan toepassen;

Voorwaarts voorwaarts voorwaarts...

Veel overgangen rijden.. Van langzame draf naar: voorwaarts. Met Pessoa is ook het sleutelwoord: voorwaarts. Dubbele lijnen: voorwaarts.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:41

Veel overgangen en een paar balkjes neerleggen, en dat dan onder controle oefenen, dan krijgt ze vanzelf door dat ze ook achterbenen heeft die ze op moet tillen om over de balkjes te komen :) Een klein sprongetje werkt ook goed :)

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:04

Ze is nu 4 jaar. Bedankt voor de tips! Dat voorwaarts rijden ben ik idd al mee bezig! Maar ze struikelt gewoon soms door dr ahterbenen.. Ze reageert vaak ook niet fijn op me beenhulpen.. Zou dit verbeteren als ze haar achterhand er onder zet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:06

Is er al eens goed naar gekeken door een arts? Als een paard echt vaak z'n benen vergeet kan er ook iets anders aan de hand zijn..ataxie?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:09

Die van mij is ook 4 en ik ken het probleem. Mijn instructeur zei dat de draf die ik van haar vroeg niet voldoende voorwaarts was. Rij nu sinds een maand (3 maanden zadelmak) altijd net even iets harder dan dat ze uit zichzelf doet. Per keer merk ik heel erg vooruitgang. Nagevelijk ben ik nog niet mee bezig zolang ze dit nog niet 100% goed doet (ik rij klassiek dressuur)

Ik longeer haar ook 1 keer per week met dezelfde methode.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:42

Struikelende achterhand kan ook een misplaatste ruggenwerfel betekenen of andere (aangeboren) rugproblemen... :n

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:39

Heel erg bedankt allemaal! Ze is er nu ongeveer 5 keer door heen gezakt in 3 maanden tijdens het rijden. Ze staat dag en nacht op het land en ze springt sloot.. Ze rend niet door de sloot heen.. Mijn paard is zelf eerder lui als moe dus ik ga zeker oefenen met voorwaarts rijden! ( het is haflinger x fries..)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 06:34

Ooh das niet vaak gelukkig ;)
Succes samen en leuke combi!!

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 08:11

Hahah bedankt! Ze is daardoor wel een beetje aan de lompe kant.. Hahah

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:38

Joyce_spirit schreef:
Ze is nu 4 jaar. Bedankt voor de tips! Dat voorwaarts rijden ben ik idd al mee bezig! Maar ze struikelt gewoon soms door dr ahterbenen.. Ze reageert vaak ook niet fijn op me beenhulpen.. Zou dit verbeteren als ze haar achterhand er onder zet?

Met alleen maar voorwaarts rijden, rijd je ze alleen maar meer uit elkaar.
Schakelen binnen de gang en overgangen, dat helpt. Maar ook Over de rug en dan onder tempo rijden. Mits over de rug. Iedere pas moet over de rug. Dat hoeft niet voorwaarts neerwaarts te zijn, maar wel met maximaal ruggebruik. Alleen zo bereik je de achterhand.

Lekker cryptisch he? Het is gewoon verstandig om bij zo'n traintechnisch probleem een goede instructeur in de arm te nemen.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:46

Veel tempowisselingen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:43

Ja ik zou ook een goeie instructrice zoeken , denk ook niet dat jou paard lui is , maar eerder stijf, met voorwaarts rijden word geen tempo bedoelt .

Je kan ook schakelen naar langzamer zodat heel de duwende beweging bijna weg is en vandaar met je zit , dus geen been groter gaan stappen totdat je voelt dat er weer geduwd word en dan weer terug op je zit naar minder duwen, met harder gaan bereik je alleen maar meer duw in het achterbeen en daar word je paard niet dragend van .
Een goeie instructrice kan jou hierin begeleiden, die het aub niet met pessoa , ik zou zeggen leer te voelen waar het mis gaat, dus aan de hand werken heeft ook heel veel nut, je kan het dier leren dragen door middel van de SB en travers aan de hand te leren , waardoor hij als rijpaard ook beter word

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:47

Kan ook zijn dat ze een beetje last heeft van een losse knie; dan gaan ze ook vaak even door de knie heen..
Gezien haar leeftijd zou dit goed kunnen. Kwestie van van achter sterker maken door de reeds bovengenoemde tips. Heuveltjes lopen wil dan ook wel eens helpen en idd veel schakelen

Joyce_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 09:53

Okee heel erg bedankt allemaal!! Ik ga alles gewoon proberen! veel overgangen en ik ga ook een met een pessoa proberen. Bedankt voor de tips! Sorry voor late reactie!