Wat zijn de correcte hulpen voor welke oefening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krijola

Wat zijn de correcte hulpen voor welke oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:58

Ik mag sinds enkele weken de pony van een boer in de buurt rijden. Ik vind het heel plezant maar zowel de boer als ik kennen eigenlijk niet zo veel van rijden. Op les gaan is eigenlijk onmogelijk omdat we dan een hele grote verplaatsing zouden moeten maken en dat zien mijn ouders niet zitten.
Dus ik hoopte dat ik op deze manier een iets wat betere kennis zou opdoen.
Mijn vraag is dus eigenlijk wat de correct hulpen zijn voor welke oefeningen. Via het internet geraak ik niet veel wijzer. :')

Oefeningen waarvan ik de hulpen graag zou weten;

Van hand veranderen
Slangenvolte met 3 bogen
Volte
Door een S van hand veranderen
Afwenden
Stelling vragen in de hoeken, want de pony loopt echt scheef met zen hoofd.

Dusja wat zijn nu eigenlijk de juiste hulpen voor die oefeningen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:20

Als je dit al niet weet, zou ik je willen aanraden om toch eerst (minimaal 1) priveles te nemen bij een manege.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:21

De juiste hulp is een leraar zoeken in de buurt.

Urielle

Re: Wat zijn de correcte hulpen voor welke oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:29

Eigenlijk al je vragen gaan over buiging, dus ik zal het principe van buiging uitleggen:

Je binnenbeen blijft op de singel om het paard erom heen te buigen.
Je buitenbeen leg je achter de singel, klaar om in te grijpen als het paard evt. uitzwaait met zijn achterhand. (dat heet: je buitenbeen ligt 'wakend' achter de singel)
Je buitenteugel houdt contact met de mond van het paard en controleert de buitenschouder (begrenst als het paard over de buitenschouder wegvalt).
Je binnenteugel komt iets naar binnen in de lijn waarop het hoofd naar binnen komt (omdat je het lijf laat buigen met je binnenbeen).

Hoe meer buiging je opvraagt met je binnenbeen, hoe korter de wending die je draait.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:30

Er zijn trouwens ook wel lesgevers die bij jou willen komen lesgeven. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:39

enkel les volgen kan je helpen.
Zo gaan uitproberen aan de hand van tips dat lukt echt niet.

Krijola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:42

Urielle schreef:
Eigenlijk al je vragen gaan over buiging, dus ik zal het principe van buiging uitleggen:

Je binnenbeen blijft op de singel om het paard erom heen te buigen.
Je buitenbeen leg je achter de singel, klaar om in te grijpen als het paard evt. uitzwaait met zijn achterhand. (dat heet: je buitenbeen ligt 'wakend' achter de singel)
Je buitenteugel houdt contact met de mond van het paard en controleert de buitenschouder (begrenst als het paard over de buitenschouder wegvalt).
Je binnenteugel komt iets naar binnen in de lijn waarop het hoofd naar binnen komt (omdat je het lijf laat buigen met je binnenbeen).

Hoe meer buiging je opvraagt met je binnenbeen, hoe korter de wending die je draait.

Dankjewel voor je antwoord, je moet hierbij dus geen benen geven? Ook niet bij het afwenden of zo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

Het hangt af van de africhting van het paardje.
Mijn eigen paard bijv. is afgericht op M2-niveau, daar hoef ik alleen mijn binnenbeen langer te maken en de buitenteugel tegen de hals te leggen en hij wendt af.
Met een jong of onervaren paard moet ik de hulpen groter, overdrevener en duidelijker geven: binnenbeen op de singel en aandrukken, buitenbeen achter de singel en laten voelen, twee handen naar binnen sturen zodat de buitenteugel tegen de hals drukt en de binnenteugel haal ik naar binnen alsof ik een koelkastdeur open. Die hulpen ga je steeds kleiner maken tot je onzichtbare hulpen kunt geven (doel van dressuur).
Maar het is zoals aeolusnr1 zegt wel belangrijk dat je voor het begin iemand langs de kant hebt staan, je moet wel enige basis hebben voor je alleen dingen kunt uitproberen.

Krijola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:54

Urielle schreef:
Het hangt af van de africhting van het paardje.
Mijn eigen paard bijv. is afgericht op M2-niveau, daar hoef ik alleen mijn binnenbeen langer te maken en de buitenteugel tegen de hals te leggen en hij wendt af.
Met een jong of onervaren paard moet ik de hulpen groter, overdrevener en duidelijker geven: binnenbeen op de singel en aandrukken, buitenbeen achter de singel en laten voelen, twee handen naar binnen sturen zodat de buitenteugel tegen de hals drukt en de binnenteugel haal ik naar binnen alsof ik een koelkastdeur open. Die hulpen ga je steeds kleiner maken tot je onzichtbare hulpen kunt geven (doel van dressuur).
Maar het is zoals aeolusnr1 zegt wel belangrijk dat je voor het begin iemand langs de kant hebt staan, je moet wel enige basis hebben voor je alleen dingen kunt uitproberen.

Oke, zal het er nog eens over hebben met mijn ouders. :)

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:54

Is er niemand bij jou in de buurt die er verstand van heeft en je wilt helpen en dat jij in ruil iets voor haar terug doet ?

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 06:23

Ik denk ook dat je misschien toch iemand moet zoeken om te helpen! Via internet he leren paardrijden is nogal lastig..