Rijtechnisch probleem 5 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libbylove

Rijtechnisch probleem 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 09:11

Na lang wikken en wegen ga ik het toch ook maar hier proberen...

Ik heb eind december een leuke 5 jarige merrie gekocht, verkocht als zadelmak maar ik had wel door dat er al wat (op de verkeerde manier) aan gesleuteld was. Ik was echter op zoek naar een uitdaging dus met geduld en doorzettingsvermogen zou dit wel goed komen.

Na een maandje ongeveer begonnen met rechtrichten en haar wat meer aan het werk gezet, ging allemaal prima tot ze plots steeds ging stilstaan, achteruit en omhoog wilde komen. Goed, kan een paar keer gebeuren, heb het genegeerd en ben gewoon verder gaan rijden. Na een paar keer was het over.

Ik denk nu 3 weken geleden, nog steeds druk bezig met rechtrichten wilde ik in galop aanspringen. Ze raakte echter helemaal in paniek, haar ogen draaiden weg, ze ging onmiddellijk stilstaan en achteruit en wilde weer omhoog komen. Sinds toen heb ik eigenlijk niet meer normaal kunnen rijden... Met warmstappen gaat ze vaak meer achteruit dan vooruit en ik krijg niet echt grip op de situatie. De ene dag gaat het eigenlijk heel goed en denken we het probleem gevonden te hebben, de volgende dag is het weer dramatisch zonder dat er voor mij een aanwijsbare oorzaak is.
We hebben al gedacht aan gebitsproblemen of angst voor het bit, maar als ik haar aan de voorkant helemaal loslaat doet ze het ook. Tevens is haar gebit gecontroleerd toen ze naar mij kwam.
Ook ging het een dag veel beter toen ik overdreven naar achteren ging zitten en dachten we dat het met balansproblemen te maken had, de volgende dag was het helaas weer over.

Hoe ik het nu oplos: wanneer ze achteruit gaat laat ik haar stilstaan en wanneer ze er klaar voor is geef ik been om weer vooruit te gaan. Wanneer ik been geef als ze stil wilt gaan staan of een schop geef wordt dit gedrag alleen maar erger en komt ze ook steeds hoger.

Mijn concrete vraag; waar moet ik dit zoeken?! Woensdag komt sowieso een osteopaat, maar mocht daar niks uit komen dan vraag ik mij af of ik dit beter bij een gedragstherapeut moet neerleggen of echt de medische kant in moet....
Daarnaast is haar rug nergens gevoelig, ik kan overal flinke druk geven en ze kijkt nergens van op. Halsstrekken onder het zadel is geen enkel probleem, wat ik wel zou verwachten bij KS..(hoeft niet natuurlijk, maar geeft een indicatie)
Ook haar zadel is gepast toen ik het 3 maanden geleden kocht en 2 weken geleden nog nagekeken.
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat ze tijdens longeren super ontspannen en blij rondhuppelt en dat er niks van het stilstaan of steigeren merkbaar is.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, hoop op nuttige tips.
Ook hoop ik dat ik niet wordt afgebrand, ik maak me erg zorgen om mijn meisje en probeer alles zo goed mogelijk te doen.. Ook heb ik 2x per week les en komt dit heel vaak ter sprake bij mijn instructrice.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:15

Lastig, dit kan zo veel zijn. Pijn of angst voor pijn, of angst door pijn in verleden.

Dat kunnen wij zo niet zeggen door de pc heen. Ik zou he aanraden een goede hulp te zoeken nadat het dier medisch 100% is verklaard. Doe een stap terug en kijk waarin het gedrag terug komt en ga daarvaan werken

Een masseur kan ook vaak veel goeds doen zeker in samenwerking met goede osteo of fysio

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:17

Heb je al geprobeerd te longeren met jou er op? weer een paar stappen terug in de africhting is dat wel, maar dan krijgt het paardje niet de kans om te protesteren tegen jou been. Zorg er wel voor dat degene die longeert weet wat hij/zij doet.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 09:19

Bedankt voor je reactie :)
Nee dat snap ik inderdaad heel goed, wij kunnen het helaas ook niet echt aan paardlief zelf ontdekken.
Paard 200% gezond laten verklaren zou ik graag doen! maar bedoel je dan alles inschakelen! van gedrag tot dierenarts en alles laten doorlichten..?
En de hulp erna, in de vorm van instructie?

Longeren hebben we nog niet geprobeerd nee, zal eens kijken of we dit morgen tijdens de les kunnen doen. Bedankt voor de tip!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:35

Wat een moeilijke situatie maar wat fijn dat je haar een kans erin geeft !
Dat longeren met jou erop is wel een goed idee ben benieuwd of het helpt .
Ben het ook met de andere eens : doe een stap terug , vraag niet teveel.
Hoelang ben je aan het rijden voordat het gebeurd ?

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:44

Als ik het goed lees heb je je paard nu 3 maanden onder het zadel, daarvoor was hij alleen zadelmak.
Ik lees dat je bezig bent met rechtrichten, bedoel je daarmee de voorhand recht voor de achterhand plaatsen zodat hij spoort? (dat is mijns inziens rechtrichten).
Want dan lees hier ik gelijk al het probleem, een zadelmak paard kan dat nog helemaal niet.
Hij moet eerst losgewerkt worden. Ga wijken, halt-stap overgangen, wijken in stap langs de lange zijde, over de grote volte, wending om de voorhand, alles om hem los te maken in zijn knie en schouders en om hem te leren hoe hij zijn kaak en nek kan ontspannen, veel korte stukken haltstrekken, galop overgangen gebruiken, halthouden keerwending om de achterhand, dan halt en dan weer wegstappen (dan werkt het losmakend ipv verzamelend) daarna achterwaarts erbij. en als je twee keer in de week les hebt zou ik daarover ook gaan nadenken, welke instructrice raad dat aan aan zo'n paard. Met deze oefeningen ben je zeker nog wel jaar zoet, als je het naar mijn mening goed wilt doen.

Libbylove

Re: Rijtechnisch probleem 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 12:48

Esmee; het is verschillend hoe lang ik aan het rijden ben, meestal doet ze het al bij het instappen, soms ook pas na het galopperen, soms ook helemaal niet... Ik kan er geen pijl op trekken.

Misskrisss; ze is inderdaad verkocht als zadelmak, maar ik heb via via gehoord dat er wel al oefenparcourtjes enzo mee gesprongen zijn, dus ze zal iets meer zijn dan dat. Omdat ze zo scheef is als ik weet niet wat zijn we begonnen met rechtrichten. Natuurlijk lastig te definiëren wie daarmee wat bedoeld, maar het ging vooral om niet door de schouder heen vallen en niet meer linker teugel is linksaf, rechter teugel is rechtsaf. Toen dit goed ging zijn we begonnen met een stukje wijken inderdaad maar dit is nog niet bevestigd. We zaten echt nog bij het stuk loswerken in de schouder, dus ik denk persoonlijk niet dat we daarin te ver zijn gegaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:50

Hallo goeie dag, ik heb jouw topic helemaal doorgelezen.
Er werden al heel veel dingen goed gesuggereerd, maar zoals ook anderen al hebben gezegd zoiets moet je kunnen zien tijdens het werken met het paard, zo via tekst op een forum, de één zegt dit maar bedoelt het net toch iets anders en zo kan je echt niet tot een realistisch beeld van de situatie komen.
Ik zeg alles nogal zwart-wit, sommigen hier vinden mijn antwoorden hier een beetje kort door de bocht, ik wil nooit iemand persoonlijk aanvallen, dat is zeker niet de bedoeling.
Je hebt blijkbaar toch al wat inspanningen gedaan, je hebt er een dierenarts naar laten kijken, tanden zijn blijkbaar ook al nagekeken, dus laten we er van uitgaan dat het dier medisch in orde zou zijn.
Nu wat de training betreft : tjaaa ik vermoed zeker wel dat jij best wel goed kan rijden, maar een echt groen paard opleiden de volledige basis installeren is iets heel anders dan rijden, eigenlijk is dit een specialiteit op zich, zelfs vele rijinstructeurs hebben daar maar beperkt kaas van gegeten.
Ik ga alvast al mee met wat mijn voorganger hier "misskriss" net aan jou vertelde.
Ik vermoed dat er heel wat belangrijke onderdeeltjes van de basis zijn vergeten, en hier zit dan het probleem er is onvoldoende basis om op terug te kunnen vallen en dan heb je eigenlijk een leeg gat, en leg het dan maar eens verstaanbaar uit aan zo'n paard.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:53

Als het dier verder gezond is, kun je eventueel nog een dominantieprobleem overwegen...
Het dier is niet helemaal correct afgericht, begint zich net een beetje bij jou op d'r gemak te voelen en kan mogelijk grenzen gaan verkennen.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 12:58

Aeolusnr1; ik voel mij zeker niet aangevallen door de reactie die je geeft hoor.. In tegendeel.
Ik heb nog niet bijzonder veel inspanningen gedaan op dit gebied, de dierenarts heeft haar wel klinisch gekeurd en ook naar haar tanden gekeken, maar de osteopaat is eigenlijk de eerste serieuze stap die ik onderneem.

Nu weet ik ook dat een paard opleiden gewoon heel iets anders is dan het paardrijden wat ik altijd gedaan heb. En als die basisknoppen er zijn opgezet met een slof zoals we nu vermoeden, is dat nog lastiger omdat je dus een foute basis hebt waar je op terug valt.. Ik ben bereid om goede instructie te nemen en er een goede zelfreflectie en heel veel geduld op na te slaan, maar als dit werk wordt voor een professional lijkt het me misschien beter om haar daar in training te zetten, met te weinig ervaring hiervoor maak je denk ik meer kapot dan je lief is.
Wat ik uit jullie berichten opmaak is dat ik het dus beter in het rijtechnische kan zoeken dan in het medische? Ook al kunnen jullie dat moeilijk beoordelen vanachter een pc...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:05

Ik heb een paard gereden met ongeveer dezelfde problemen en die had uiteindelijk toch KS. Zij gaf ook niets aan bij drukken op de rug of halsstrekken. Echter had ze wel iets zadeldwang

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:12

Je hebt het over recht richten.
Maar die je per ongeluk niet teveel met je hand?
Stilstaan en achterwaarts en omhoog gaan zijn eigenlijk meestal tekenen van te veel hand.
Wat jij als weinig ervaart kan dit paard heel anders ervaren.
Rij eens een tijdje met alleen licht contact, geen recht richten even dom alleen maar voorwaarts op de hoefslag met eens een volte.
Kijk wat er dan gebeurd en ga dan met fijne les weer verder.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:15

Liselot; werd dat bij jouw paard enkel gediagnosticeerd dmv foto's en kon dit paard zonder problemen lang en laag lopen, ook aan de longe?

Schrikdraad; omdat we eerst aan angst voor het bit dachten, heb ik haar een paar keer met volledig lange teugel gereden, eerst zonder contact en daarna met licht contact. Dit lijkt echter niet het probleem te zijn... Toch bedankt voor de tip

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:15

heb je het probleem al bij jezelf gezocht?
als het paard geen enkel gedrag vertoont zonder ruiter, dan is de kans toch echt groot dat jij het probleem bent.

mijn paard staakt ook, en na goede instructie kom ik er steeds vaker achter dat ik bepaalde spieren span om zelf makkelijker te zitten, bepaalde bewegingen op te vangen, enzovoorts, MAAR dit kunnen net bepaalde spieren zijn die bij een ( gevoelig) paard een soort rem werking hebben.

probeer eens als je op haar zit in stap, je kruis aan te trekken alsof je je plas ophoudt, stopt ze dan? vertraagd ze? komt het gevoel je bekend voor kan het goed zijn dat je dit tijdens het rijden onbewust doet, geef je dan been en je zit op de rem gaat ze omhoog.

dit is bij mij een goede eye opener, aangezien ik dit dus doe onbewust en mijn paard reageert daar direct op, erg oneerlijk van mij om dan op been voorwaarts te vragen als je zelf op de rem gaat staan niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:20

Libbylove schreef:
Bedankt voor je reactie :)
Nee dat snap ik inderdaad heel goed, wij kunnen het helaas ook niet echt aan paardlief zelf ontdekken.
Paard 200% gezond laten verklaren zou ik graag doen! maar bedoel je dan alles inschakelen! van gedrag tot dierenarts en alles laten doorlichten..?
En de hulp erna, in de vorm van instructie?

Longeren hebben we nog niet geprobeerd nee, zal eens kijken of we dit morgen tijdens de les kunnen doen. Bedankt voor de tip!

Dat dus.

Ik krijg uit je verhaal sterk de indruk dat je instructie niet in lijn is met het paard (en de ruiter).

Daarmee wil ik niet zeggen dat je instructie niet zou deugen, maar als de instructeur uitgaat van een bepaald niveau terwijl het paard (en de ruiter?) dat niveau helemaal niet heeft, dan is het maar een enkeling gegeven om dat te zien en erop in te spelen.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:21

Crazyshar; ik zoek inderdaad juist het probleem bij mezelf, vandaar dat ik ook beschreef dat we er eerst aan dachten dat het kwam doordat ik naar voren viel en ze daarop leek te remmen / angstig te worden.
Ik heb dan ook mijn instructrice erop laten rijden omdat zij haar meer zekerheid kan bieden en stabieler kan zitten, dit had precies hetzelfde effect.
De rest van mijn stal heb ik er niet op gelaten, omdat deze vonden dat ze er eens goed doorheen gemept moest worden, sorry maar geen getraumatiseerd paard voor mij...
Ik ben de laatste die zegt dat ze dit doet om mij te fiets of omdat ze vervelend is, maar ik wil wel graag de vinger erop leggen wat het nu precies is..

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:23

Jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar... Ik heb mijn paard gekocht toen ze 3 en half was en net zadelmak. Zelf was ik toen 18. In het begin ging alles prima. Ze was wel erg voorwaarts, maar wel gewoon te houden en kan natuurlijk niet verwachten dat alles gelijk perfect gaat. Als ik alleen in de bak reed, ging ze wel eens stilstaan als ik iets te hard been gaf. Als ik haar dan weer voorwaarts wilde laten gaan, (geen druk op teugel en zachtjes been) ging ze achteruit, hoe harder been, hoe harder achteruit. Met een tik van de zweep kreeg ik haar dan wel uit de achteruitmodus. En liep ze vrolijk verder alsof er niets gebeurd was.
Ook ging ze in de buitenbak standaard in 1 hoek op de rem. Ik kreeg wel eens te horen dat ze last van dr rug had, maar omdat het altijd in dezelfde hoek was, geloofde ik dat niet..
Het ging van kwaad tot erger. Stilstaan werd steigeren. Zelfs een keer omgevallen en een keer na een steiger eraf gebokt (waarna paard me verbaasd aankeek :)). Naar mijn idee was dit haar pubertijd. Als ik in de bak achter een ander paard aanreed, liep ze prima. Wilde ik afwenden en voor mezelf rijden, begon t gedoe.. Ik vroeg eigenlijk niets van dr, reed met een losse teugel en zo weinig mogelijk been. Ook met springen was er niets aan de hand, dit vindt ze erg leuk..
Ik werd er echt bang van. Vond rijden niet leuk meer. Uiteindelijk longeerde mn zus haar terwijl ik erop zat, en zodra ze maar leek te stoppen, joeg mn zus dr weer naar voren (lopend kan een paard niet steigeren). Het jagen was niet raken met de zweep, maar een stap naar dr toe met de zweep..
Dit zijn we uiteindelijk gaan uitbouwen naar zonder longeerlijn in longeerbak, met lijn in rijbak en zonder lijn in rijbak. En toen weer gewoon en eigenlijk nooit meer last van gehad.
Mocht dit gedoe allemaal nu gebeuren (nu ik 30 ben ;) ) Dan zou ik eerst een thermografische scan laten maken, om idd lichamelijke oorzaken uit te sluiten. En als daar dan niets uitkomt, aan lijn in longeerbak beginnen.
Kort gezegd is dit naar mijn idee de pubertijd en het zoeken hoever ze kan gaan om dr zin te krijgen.
Ik wil je in ieder geval veel succes wensen, welke weg je ook kiest :) Je hebt in ieder geval de beste bedoelingen.
Ik heb mn paard nog steeds, ze is ondertussen al bijna 17 en we rijden nog steeds fijn, dus ben erg blij dat ik toen toch heb doorgezet. Al heb ik wel af en toe op t punt gestaan om t op te geven. Paard is hobby en dan moet t toch wel leuk blijven..

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:27

Wat een reacties! Fijn dat er zo meegedacht wordt.
@ ikke; dat zou inderdaad wel kunnen... Ik merk vaak dat ik helemaal happy ben als er iets goed gaat we meteen een stapje verder naar het voor mij onmogelijke gaan op dat moment, waardoor het uiteindelijk toch tegenvalt.
Mijn instructrice geeft echter wel gewoon les op B niveau, en ik denk dat ik toch wel mag zeggen dat ik dat minimaal bezit :)

Belmera; fijn dat het voor iemand herkenbaar is en het hier niet om KS ging, stelt me weer gerust!
Hoop ook echt dat het een fase is waar we doorheen moeten en waar ik aan moet blijven rijden, dat is ze zeker waard. Ook al heb ik ook wel eens momenten dat ze me aardig om de kast jaagt..

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:28

niet l.ullig bedoelt voor je instructie, maar mijn vorige instructie heeft er ook opgezeten en kreeg hem ook niet rond gereden.
zij deed dus exact hetzelfde als ik qua spierspanning.

de volgende instructie is erop gegaan en heeft het knopje gevonden.

en mijn huidige instructeur kan dit nog beter verfijnen door alle verschillende remmen die ik onbewust toepas gewoon te zien terwijl hij in het midden van de bak staat :D

dus als je instructie het niet opgelost krijgt kan het zijn dat je daar ook de verkeerde in hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:34

Libbylove schreef:
Wat een reacties! Fijn dat er zo meegedacht wordt.
@ ikke; dat zou inderdaad wel kunnen... Ik merk vaak dat ik helemaal happy ben als er iets goed gaat we meteen een stapje verder naar het voor mij onmogelijke gaan op dat moment, waardoor het uiteindelijk toch tegenvalt.
Mijn instructrice geeft echter wel gewoon les op B niveau, en ik denk dat ik toch wel mag zeggen dat ik dat minimaal bezit :)

Jij hebt dat "B-niveau" misschien wel (kan ik niet beoordelen) maar heeft je paard dat niveau ook?

Ik krijg uit je verhaal de indruk dat er een paar elementaire begrippen niet duidelijk zijn voor het paard, zoals in drie gangen onder de ruiter lopen. Dat kan allerlei "onverwachte" reacties oproepen, zeker als je als ruiter niet precies weet waar die hiaten zitten.

Wij hebben er eentje op stal die we op 5-jarige leeftijd maar opnieuw hebben ingereden want wat ze dat paard geleerd hadden, sloeg volstrekt nergens op! Vorige eigenaar is ook vastgelopen op dat punt omdat die uiteindelijk niet de begeleiding had die nodig was om dat paard op het rechte spoor te krijgen (paard was aan die persoon als "zadelmak" verkocht). Omdat wij wisten dat die begeleiding voor ons wel beschikbaar was, hebben we het aangedurft om het paard te kopen.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:38

Nope het paard heeft absoluut geen niveau, en ik inderdaad niet de kunde om in mijn eentje die hiaten te kunnen vinden, daar heb je groot gelijk in.
Het eerste probleem is dat ze het dus niet snapt, maar het tweede probleem vooral dat ze hem de pan uit stresst wanneer ze het niet snapt, en ik dan 10 minuten verder ben voordat ik haar gerust heb gesteld (dit mort ook nog verbeteren vanuit mij)

Opnieuw inrijden lijkt me inderdaad een geschikte oplossing, want wat er nu in zit slaat inderdaad nergens op... Rechter teugel is naar rechts en ze breekt haar schouder nog net niet zo erg wil ze er doorheen vallen (even heel overdreven gezegd om mijn punt duidelijk te maken)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:43

Een goede ruiter-africhter kan jou zeker daarin ondersteunen.

Vraag eens rond of je iemand kan vinden, ik weet wel iemand in Drenthe die heel goed is in het africhten van paarden met angst of problemen. Mocht je meer info willen pb gerust

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:54

Libbylove schreef:
Liselot; werd dat bij jouw paard enkel gediagnosticeerd dmv foto's en kon dit paard zonder problemen lang en laag lopen, ook aan de longe?

Schrikdraad; omdat we eerst aan angst voor het bit dachten, heb ik haar een paar keer met volledig lange teugel gereden, eerst zonder contact en daarna met licht contact. Dit lijkt echter niet het probleem te zijn... Toch bedankt voor de tip

Ja, puur alleen op foto's. Longeren en lang en laag waren geen probleem, ook springen en daarbij flink basculeren deed ze gewoon

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:29

Ik lees uit jouw verhaal niet dat je het paard hebt gekeurd bij aankoop, klopt dat? Dat jij normaal op de rug kan drukken zonder dat het paard een pijnreactie geeft zegt niets. Daar moet je een goede klinische keuring voor doen en dan ook nog door een echt goede DA (want daar wil ook nog wel eens verschil in zitten).
Wat jij vertelt over het scheve van het paard en het in paniek raken (ogen wegdraaien) zou echt kunnen duiden op pijn. En je moet eerst uitsluiten dat er medisch iets aan de hand is voor je verder gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:33

Liselot schreef:
Ik heb een paard gereden met ongeveer dezelfde problemen en die had uiteindelijk toch KS. Zij gaf ook niets aan bij drukken op de rug of halsstrekken. Echter had ze wel iets zadeldwang

Mijn paard is ook recent gediagnosticeerd met artrose in de rug. Na een ongeval met de trailer ( iemand achterop gereden) bleef hij kreupel, niet stok maar niet rad. Bij onderzoek in Bodegraven was hij over de benen goed, buigproeven ook maar OHZ niet. De eerste veearts die hem daar onderzocht vond zijn rug niet pijnlijk. De tweede die hem onderzocht wel; die heeft gewoon grondiger gekeken naar zijn rug en hem OHZ gezien. Naar aanleiding daarvan foto's gemaakt en hij blijkt op 3 plaatsen artrose te hebben OHZ lendenen e bekken. Gradatie erg. Nooit iets van gemerkt. Hij had wel aanleg om scheef te worden maar dat konden we met rijden altijd goed recht krijgen en dat was dan ook alles. Deed alles, springen, M2 dressuur, galop appuyementen, changementen beide kanten op. Bizar gewoon dat dit eruit komt.
Efin, wel behandeld en hopen dat hij weer wordt als voor het ongeluk.