"Verkeerde" reactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

"Verkeerde" reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:32

Ik rijd op een fries, met een leuk eigenwijs karakter.
Nu lopen we tegen het volgende probleem aan. Mijn instructrice helpt me al goed, maar ik dacht: misschien heeft bokt goede tips *D

Ik probeer veel overgangen te rijden.
stap, draf, wat harder draven, wat terugnemen etc.
Veel schakelen dus.

Nu is het zo dat meneer daar niet altijd zin in heeft, of het niet begrijpt of ik weet het niet :')
Wanneer ik geen reactie krijg op mijn been, tik ik met de zweep of een kleine aandrukking met de spoor.
Het probleem is dat hij zich enorm verzet. Wanneer ik hem aantik met de zweep, kropt hij zich helemaal op en maakt hij kleinere passen in plaats van dat hij verruimt...

Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?

Mooblie

Re: "Verkeerde" reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:35

Mag ik vragen waarom je er voor kiest om met sporen te rijden?
Wanneer je paard nog niet voldoende reageert op het been, zou ik er namelijk niet snel voor kiezen om met sporen te rijden. Ik zou zeggen, eerst het been, dan de verfijning van een spoor..

Is het paard medisch al gecontroleerd? Opkroppen zou een teken van rugklachten kunnen zijn?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:36

Geef je hem genoeg ruimte van voren om uberhaupt weg te kunnen rijden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:37

Is hij fysiek in staat om de verruiming uit te voeren? En inderdaad, geef jij aan de voorkant genoeg ruimte, en zit je ontspannen en in balans enzo :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:39

Hoe oud is hij? Hoe lang rij je hem al?
Begint het meteen het verzet of juist na een tijdje. Het kan natuurlijk zijn dat hij nog niet sterk genoeg is en dus het nog niet bol kan werken.
en wat Jezzi zegt hij moet wel ruimte hebben om weg te kunnen dus niet de kop vasthouden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:44

Hoe lang rijd je hem al? Is het een voorwaarts of juist een flegmatiek paard? Wat is de reden dat je met spoortjes rijd? Laat je los aan de voorkant als je hem aandrijft? Hoe lang rijd je hem qua tijd? Hoe lang is hij al onder het zadel?

Een Fries zal van nature sneller opkroppen dan een ander type paard, daar moet je dus wel rekening mee houden. Als ie niet wakker genoeg is, kan het maken van schijnovergangen helpen, ook vanuit stilstand naar draven is een fijne, maar dan moet ie wel ruimte hebben. Dat ie dan wrs even op de voorhand klapt is an sich geen probleem, dat kan je sneller oplossen dan dat je een flegmatiek paard hebt dat dood aan het been is door al het aandrijven, een spoor is verfijning van de hulpen, en als hij nu al niet aan t been staat denk ik dat je je spoor af moet doen en consequent aktie (been) is reactie (voorwaarts, al is het in vliegende rengalop, maakt niet uit, voorwaarts is voorwaarts en niet meteen na de reactie de rem erop) moet gaan oefenen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:16

Ik zal even proberen op alle vragen antwoord te geven.

Ik heb ervoor gekozen om met sporen te rijden, omdat mijn instructrice op de club mij dit aanbevolen heeft. Ik had nog nooit met sporen gereden, maar het paard heeft gewoon geen respect voor mijn been. Met spoor heeft hij dit wel. Het is ook echt niet zo dat ik elke keer mijn spoor in hem prik, want dan zou ik niet met sporen rijden. Ik durfde namelijk eerst niet met sporen te rijden, bang dat ik het paard pijn zou doen.

Het paard is medisch gecontroleerd en een tijd gemasseerd omdat hij stijf was. Dit is nu verholpen.

Het paard heeft voldoende ruimte om te verruimen. In het begin hield ik hem voor teveel tegen, maar hier heeft mijn instructrice mij op gewezen. Nu zorg ik er dus telkens voor dat ik wat geef, zodat hij ook weg kán.

Risse is nu 8/9 jaar volgens mij.
Ik rijd hem nu bijna 1.5 jaar intensief. Galop links is altijd nog een moeilijk punt bij hem. Hij viel naar binnen, wegens gebrek aan respect voor mijn linkerbeen... Hij kán het op dit moment wel, maar springt bijna altijd expres om (karaktertje ;p) Hier wordt aan gewerkt.

De tijd dat ik rijd verschilt per keer. Soms een half uur, soms een uur en soms iets daartussenin.

Het is zo dat Risse een beetje sloft. Als hij geen zin heeft is hij niet vooruit te branden. Wanneer ik dan een keer een tikje geef met de zweep, kropt hij op en gaat hij alleen maar langzamer...

Ik probeer inderdaad veel overgangen te maken, ik merk dat dit hem wel wakkerder maakt. Als ik hem een pasje voorwaarts probeer te rijden lukt dit niet. Gisteren bijvoorbeeld sprong hij telkens een pasje in een rustig galopje aan. Wanneer hij weet dat we echt gaan galopperen is de stelling vaak ver te zoeken, hij gaat dan echt naar buiten kijken en springt links verkeerd aan -> namelijk rechts...

Bedankt voor jullie tips in elk geval al :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:20

Het klinkt echt dat hij voor te weinig ruimte heeft om daadwerkelijk te verruimen.. Wat gebveurd er als je hem een pas laat verruimen aan een langere teugel? :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:24

Als ik hem een langere teugel geef, zelfs met een boogje erin -> dan kropt hij nog steeds op... Korte, soms stampende' pasjes.

Soms lukt het me door te klikken met mijn tong om hem een stukje te laten verruimen.
Mijn instructrice zag het volgende daarbij: hij verruimt echt maar een heel klein beetje, maar hij loopt daardoor wel constanter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:27

Hoe lang (hoeveel passen, of hoeveel meter) laat je hem verruimen? En wanneer (hoeveel maanden geleden) ben je daarmee begonnen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:32

Ik probeer een stuk op de lange zijde te verruimen. Op de korte zijde probeer ik hem wat terug te nemen. De bak thuis is 40 x 20.

Bij de clubles doen we dit verruimen etc. ook wekelijks. Daar rijd ik nu een jaar.
Daar is de bak wat groter.
Soms dan gaat het supergoed en dan "vliegen" we bijna de bak door, dan gaat het echt goed.
De laatste tijd helaas niet meer zo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:35

Wat is er dan de laatste tijd veranderd in je rijden, of in het leven van het paard.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:38

Ik heb geen idee...

Toen de bak nat was heb ik meer buiten gereden en nu probeer ik weer wat meer in de bak te blijven.
Er is veel afwisseling, dan in de bak & dan in het bos...
Voor de rest is er niets veranderd voor zover ik mij kan herinneren.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:44

En tijdens het buiten rijden hoe reageert hij dan op je been/hulpen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:45

Dan reageert hij eigenlijk wel goed.
Alleen ben ik tijdens het buiten rijden niet per se bewust bezig met verruimen en verzamelen, meer met genieten hihi

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:52

Misschien zou je buiten ook gewoon af en toe die dingen moeten doen waar hij in de bak problemen mee heeft? Zodat je toch het juiste effect krijgt van je hulpen en zo komt er ook een beetje training bij kijken voor hem.
Dat wil niet zeggen dat je je hele buiten rit moet besteden aan verruimen enz.. maar als je een mooi stukje ziet dat je toch even een oefening mee pakt. :j

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:57

Ja dat is wel een goede. Dit doe ik tijdens de buitenrit wel met galop.

Eerst vond hij de galop in de bak ontzettend moeilijk.
Daarom hebben we tijdens de buitenritten veel rechte stukken gegaloppeerd. Dit was voor hem gemakkelijker. Ook hebben we een paadje waar we overheen gingen omdat dit paadje veel heuvels heeft, zodat zijn achterhand ook getraind werd ^^

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:06

Wellicht heeft hij een tandenprobleem? door het verruimen/ van achter er bij rijden krijge je meer verbinding. Het zou kunnen dat die verbinding in de mond zorgt voor een onprettig gevoel als gevolg van haken oid. Ook als een paard netjes naar de tandarts geweest is kan dit al. Het gebit na laten kijken ook al is het nog niet de tijd kan sowieso geen kwaad en je sluit er alvast weer iets mee uit.

Daarnaast kan de masseur/ fysio wellicht ook nog eens controleren.

Als je paard over het algemeen gewoon veel slomer is dan normaal, zou je ook eens bloed kunnen laten trekken, wellicht speelt een vitamine tekort dan mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:24

Is de zweephulp ooit echt aan het paard uitgelegd? Een hulp met een zweep is als iedere andere hulp: het paard moet wel begrijpen wat de bedoeling is. Je legt een zweephulp uit aan de hand. Je tikt het paard aan met de zweep, gaat het paard daarop voorwaarts, dan beloon je met je stem. Geeft het paard geen reactie, dan tik je harder, tot de reactie wel komt, en je beloont weer. Dat eerst van halt naar stap, dan van stap naar draf en de overgangen daarbinnen.

Ik ken meerdere friezen die zich erg opkroppen en zijn min-of-meer tegen het been zijn. De oplossing is consequent zijn in het voorwaarts en het juiste gedrag op het juiste moment belonen. Zorg in ieder geval altijd voor ruimte aan de voorkant, het paard moet ruimte blijven houden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:29

Heb alleen jij er last van of doet hij dit ook met een andere ruiter op de rug?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:41

Ik heb geen idee, op dit moment ben ik de enige ruiter.
Ik heb laatst eenmalig een andere instructrice gehad en zij zegt dat hij het expres doet. Hij heeft bijna pretoogjes. Hij probeert me gewoon uit en het is de kunst om hem zover te krijgen dat hij met me samen wil werken :)
Echt supertoevallig want dit is precies wat de eigenaar van het paard ook zegt...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:46

Daar geloof ik dus absoluut niet in want zo denkt een paard helemaal niet. Een paard denkt niet zo vandaag ga ik mijn baasje een even lekker pesten, kan ik vanavond weer een leuk verhaal vertellen tegen de andere paarden |o

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:49

nee natuurlijk niet zo, maar een paard kan je wel uitproberen om te kijken of hij de baas kan spelen.

bijvoorbeeld ook met de galop.
hij loopt goed, en op het moment van aanspringen springt hij snel om...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:52

Denk en ben in je hele lichaam en geest voorwaarts, stel jezelf open en voorwaarts(kruip niet zelf stiekem met je bovenlijf in elkaar).
Drijf 1x met je ben dmv een klopje(dus niet plakkend drijven), geen reactie is een tikje met de zweep, gewoon klein. Nog geen reactie dan tik je door en steeds een beetje actiever, net zolang tot je reactie krijgt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:02

okee bedankt voor de tip.

mijn instructrice zei ook: we blijven gewoon rustig dooroefenen :) ik ga niet slaan ofzo haha
was gewoon benieuwd of bokt ook nog tips had.